وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

طرز تهيه سمبوسه

طرز تهيه سمبوسه سبزيجات

طرز تهيه سمبوسه سبزيجات

مواد لازم براي تهيه سمبوسه سبزيجات

سيب زميني 2 عدد متوسط

پياز يك عدد متوسط

سبزي (گشنيز و جعفري) كمي

روغن يا كره

نمك و فلفل سياه

طرز تهيه سمبوسه سبزيجات

سمبوسه سبزيجات از غذاهايي هست كه هم خيلي خوشمزه و محبوبه و هم مثل سمبوسه پيتزايي مواد زيادي نداره و هم كم خرجه. همين باعث ميشه كه تهيش براي همه آسون باشه و خيلي طرفدار داره.

نكات پختن سيب زميني براي تهيه سمبوسه سبزيجات

طرز تهيه اش به اين صورته كه ابتدا سيبزميني رو ميپزيم. من ترجيح ميدم سيب زميني رو به شكل عموميش كه با پوست ميندازن توي آب تا پخته بشه نپزم. چرا كه اولا خود سيب زميني طعم گل رو از پوستش ميگيره. دوم اينكه وقتي رنده بشه شكل خميري پيدا ميكنه. براي همين پوست سيب زميني ها رو ميگيرم و به شكل آبگوشتي خرد ميكنم و با مقدار خيلي خيلي كمي آب ميذارم تا روي حرارت ملايم با نمك بپزه. اينطوري تا وقتي كه بپزه آبي كه همراهش ريخته بوديم هم خشك ميشه و سيب زميني حالت پفكي تري پيدا ميكنه. البته خيلي مشكلي نداره ها. شما ميتونيد به همون شكل مرسومش بپزيد. فقط اگر از اين روش استفاده كرديد حتما بايد آبي كه براي پختن استفاده كرديد خشك بشه و سيب زميني پوره شده حالت آبكي نداشته باشه.

سمبوسه سبزيجات

سيب زميني ها كه در حال پختن هستن، پياز رو خلالي خرد ميكنيم و با زردچوبه در روغن يا كره اي كه داشتيم سرخ ميكنيم. پياز بايد رنگ قهوه اي طلايي پيدا كنه و درونش هم پخته باشه. از روي حرارت برش ميداريم و بعد كه سيبزميني ها رو با نمك اندازه پختيم به پياز سرخ شده اضافه ميكنيم و سبزيجات خرد شده رو بهش اضافه ميكنيم. سبزيجات در مرحله اي اضافه ميشن كه هيچ حرارتي روشن نباشه. اين باعث ميشه تازگي خودشون رو حفظ كنن.

در مورد سبزيجات سمبوسه بايد بگم خودم تركيب گشنيز و جعفري رو خيلي با اين مواد دوست دارم و فكر ميكنم از هرچيزي خوش طعم ترش ميكنه. ولي بنا به ذائقه و شم آشپزيتون ميتونيد هر سبزيجاتي كه به نظرتون خوب و سازگار مياد اضافه كنيد. مثلا شويد يا سبزيجات معطر هم بد نميشه.

مواد سمبوسه همين تركيب پياز سرخ شده، سيبزميني پوره شده و سبزيجات خرد شده و نمك و فلفل هست.

پيچيدن نان براي سمبوسه

نان لواش رو به تكه هايي با اندازه 10*25 برش بزنيد و مواد رو در گوشه اولش بريزيد و به شكل مثلثي تا بزنيد و اونقدر تكرار كنيد تا به انتهاي نان برسيد. فقط خيلي مهمه كه قسمتي از نان كه مواد داخلشه باز نباشه كه موقع سرخ شدن بيرون بريزه.

روغن رو در ماهيتابه ميريزيم و سمبوسه ها رو روي حرارت متوسط از هر دو طرف سرخ ميكنيم. به شكلي كه نسوزه ولي نان كاملا ترد باشه. اين غذا روغن زيادي ميبره. ولي شما خيلي بهش بها نديد و روغن خيلي زيادي مصرف نكنيد. در انتها هم با حوله هاي مخصوص روغن اضافيش رو بگيريد.

طرز تهيه سمبوسه پيتزايي

طرز تهيه سمبوسه پيتزايي

مواد لازم براي تهيه سمبوسه پيتزايي

گوشت چرخ كرده 200 گرم

قارچ 500 گرم

پياز يك عدد متوسط

رب گوجه يك قاشق غذاخوري

فلفل دلمه يك عدد متوسط

پنير پيتزا يك بسته

پودر آويشن و نمك و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهيه سمبوسه پيتزا

براي تهيه مواد سمبوسه پيتزا، بايد همه مواد رو تفت بديم. به اين صورت كه در ماهي تابه چند قاشق روغن ميريزيم و پياز رو خرد ميكنيم. كمي كه با زردچوبه و روغن تفت خورد، گوشت چرخ كرده رو اضافه ميكنيم و تفت ميديم. بهتر اينه كه ده دقيقه اي گوشت و پياز روي حرارت ملايم باهم تفت بخورن تا آب گوشت گرفته بشه و پخته هم بشه. قارچها رو به شكل دلخواه خرد ميكنيم و به همراه فلفل دلمه نگيني خرد شده، به گوشت و پياز اضافه ميكنيم و تفت ميديم. آب قارچها كه گرفته شد و در اصطلاح سبك شد، رب گوجه رو در گوشه اي از تابه كمي تفت ميديم و با كل مواد مخلوط ميكنيم. نمك و آويشن رو هم اضافه ميكنيم. فقط دقت داشته باشين كه آويشن رو زياد استفاده نكنين، چون مقدار بيش از حدش توي غذا تو ذوق ميزنه.

طرز پيچيدن سمبوسه

مواد رو كه آماده كرديم، نان لواش رو به دو قسمت طولي تقسيم ميكنيم و دو مستطيل با طول زياد به دست مياد. مواد رو در انتهاي نان مستطيل شكل ميريزيم و پنير پيتزا رو روي مواد ميپاشيم و به شكل مثلثي،  از يكي از گوشه ها شروع به پيچيدن سمبوسه ميكنيم. وقتي كه پيچيدن سمبوسه ها تموم شد، در تابه اي روغ ميريزيم و هر دو طرفشون رو سرخ ميكنيم.

طرز تهيه سمبوسه هندي

طرز تهيه سمبوسه هندي

مواد لازم براي خمير سمبوسه

آرد=3 ليوان

تخم مرغ=1 عدد

روغن=2 قاشق غذاخوري

ادويه كاري=1 قاشق غذاخوري

آب=4/1 ليوان

سيب زمني آبپز=1 عدد

خميرمايه=1 قاشق غذاخوري

سيب زميني نيمه آبپز شده=2 عدد

فلفل دلمه=1 عدد

فلفل سبز تند=1 عدد

پياز=1 عدد

سير=1 حبه

نمك و فلفل=به مقدار لازم

پودر فلفل قرمز=كمي

طرز تهيه سمبوسه هندي

1. تخم مرغ را در ظرفي ريخته بزنيد.

2. روغن و ادويه كاري را به تخم مرغ اضافه كرده هم بزنيد سپس سيب زميني آبپز را به مواد اضافه كنيد هم بزنيد.

3. آب را به مواد اضافه كرده سپس آرد و خمير مايه را با هم مخلوط كرده كم كم به مواد اضافه كرده و با دست خوب ورز دهيد تا خمير صاف و يكدستي حاصل شود.

4. خمير را به مدت 1 ساعت در جاي گرمي قرار دهيد تا ور بيايد.

5. براي مواد داخل سمبوسه،پياز و سير را نرم رنده كرده و در روغن كمي تفت دهيد سپس فلفل دلمه را به صورت خلال باريك خرد كرده در روغن كمي تفت دهيد.

6. سيب زميني نيمه آبپز شده را به صورت مكعب شكل خرد كرده همراه با بقيه مواد كمي تفت دهيد سپس به آن ادويه اضافه كرده مواد را هم بزنيد.

7. از خمير 16 گلوله كوچك برداشته سپس هر كدام را جداگانه با وردنه باز كرده و از وسط به دو قسمت مساوي تقسيم كنيد.

8. خمير را بصورت مثلثي با مواد سمبوسه پر كنيد.

9. سمبوسه ها را در روغن فراوان سرخ كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۱۸:۱۳ توسط:myblog موضوع:

آموزش تهيه رولت خامه اي چيست

طرز تهيه رولت خامه اي ، آموزش انواع رولت ، طرز تهيه رولت ساده

 

طرز تهيه رولت خامه اي

 

مواد لازم

بكينگ پودر 1 قاشق چايخوري
آرد 9 قاشق غذاخوري
خامه شيرين شده 200 گرم
شكر 9 قاشق غذاخوري
تخم مرغ 7 عدد
وانيل 1/4 قاشق غداخوري
كاغذ روغني 1 عدد
پودرقند به ميزان لازم

طرز تهيه رولت خامه اي

آرد و بكينگ پودر رو باهم مخلوط ميكنيم و سه بار الك ميكنيم.

تخم و مرغ و شكر و وانيل رو با همزن برقي انقدر ميزنيم تا سفت و كرم رنگ بشه و بعد آرد و بكينگ پودر الك شده رو بهش اضافه ميكنيم و با همزن دستي ميزنيم.

كاغذ روغني رو روي سيني فر يا ظرف مخصوص ميدازيم و يكم روغن ميريزيم كه كمي چرب شه.

مواد بدست اومده رو تو سيني فر 180 درجه سانتي گراد 10 تا 20 دقيقه قرار ميديم تا خوب بپزه.

بعد از پخت كيك آماده شده رو دور پارچه اي ميپيچيم تا خنك بشه.

وقتي خنك شد روي پارچه پودر قند ميريزيم و خمير رو روي اون قرار ميديم و روي خميرم پودر قند ميپاشيم و دوباره پارچه رو دورش ميپيچيم تا هوا نخوره و خنك تر بشه.

وقتي خنك شد با كمك يه كاغذروغني رولش ميكنيم و باكاغذ 20 تا 30 دقيقه تو يخچال ميذاريم.

وقتي از يخچال درورديم رول رو باز ميكنيم و روي اون خامه ميريزيم و دوباره مرتب رول ميكنيم.

روي رول رو با خامه و شكلات تزيين ميكنيم.

طرز تهيه رولت خامه اي بدون فر

آماده سازي در : 35 دقيقه

مواد لازم جهت تهيه رولت خامه اي بدون فر :

تخم مرغ     2 عدد

آرد     50 گرم

شكر     50 گرم

وانيل      1/4 قاشق چايخوري

بكينگ پودر     1/2 قاشق چايخوري

خامه     1 عدد

طرز تهيه رولت خامه اي بدون فر

تخم مرغ و وانيل و شكر را انقدر با همزن زده تا پوك و سبك شود حجم مواد به دو برابر برسد.

سپس آرد و بكينگ پودر را سه بار الك كرده به مواد اضافه كرده با ليسك آرام هم زده تا مخلوط شود.

سپس تابه دو طرفه را با مقدار روغن چرب كرده روي حرارت گذاشته تا داغ شود. مواد رولت را ريخته صاف مي كنيم.

حرارت بايد كم رو به بالا يعني ملايم باشد. سپس ده دقيقه يك طرف و پنج دقيقه طرف دوم. سپس روي حوله نمناكي كاغذ روغني گذاشته نان رولت را درون آن قرار داده و به آرامي رول مي كنيم.

مي گذاريم كنار تا سرد شود. سپس بازكرده خامه كشي مي كنيم از مغزيجات و موز و شكلات به دلخواه استفاده كرده باز رول مي كنيم و درون كاغذ روغني در يخچال گذاشته و بعد برش زده و ميل مي كنيم.

طرز تهيه رولت خامه اي طرح دار با شابلون

 

طرز تهيه رولت خامه اي طرح دار با شابلون

 

مواد لازم

آرد سفيد 100 گرم

تخم‌مرغ 4 عدد

شكر 100 گرم

آب گرم 1/8 پيمانه

وانيل 1/8 قاشق چاي‌خوري

عسل 1 قاشق چاي‌خوري

خامه فرمي 250 گرم

آرد 40 گرم

پودر قند 30 گرم

سفيده تخم‌مرغ 1 عدد

رنگ خوراكي به ميزان لازم

طرز تهيه خمير دكور :

ابتدا سفيده تخم‌مرغ و پودر قند را بزنيد تا از حالت لزجي خارج شود. آرد را الك كرده و به آرامي به تخم‌مرغ اضافه كنيد. ميزان مناسبي از رنگ خوراكي را به مخلوط اضافه كنيد و خوب هم بزنيد.

خمير را درون قيف ساده ريخته و طرح مورد نظرتان را روي كاغذ روغني كه از قبل به كمك قلم مو چرب شده است بكشيد. پس از كشيدن طرح مورد نظر قالب را به مدت يك ساعت در فريزر استراحت دهيد. توجه داشته باشيد كه براي طرح‌هاي چند رنگ بهتر است بين هر رنگ فاصله‌اي چند دقيقه‌اي در فريزر قايل شويد تا رنگ‌ها با هم تداخل پيدا نكنند.

طرز تهيه رولت :

فر را تا دماي 180 درجه سانتي گراد گرم كنيد.

در فاصله اي كه قالب در يخچال قرار دارد، ابتدا زرده و سفيده تخم‌مرغ را از هم جدا كنيد. آرد را 3 مرتبه الك كنيد. زرده، شكر و وانيل را باهم خوب هم بزنيد. آب داغ و عسل را بيفزاييد و به هم زدن ادامه دهيد. سفيده را بزنيد تا از كاسه برنگردد. زرده، آرد و سفيده را در 3 مرحله به صورت متناوب با يكديگر زير و رو كنيد و خيلي هم نزنيد.

سيني رولت را از فريزر خارج كنيد و مواد رولت را روي آن بريزيد و به طور يكنواخت در سطح قالب پخش كنيد. سيني را درون فر به مدت 15 تا 20 دقيقه قرار دهيد.

اجازه دهيد رولت پس از خارج كردن از فر به طور كامل خنك شود. سپس خامه كشي و رول كنيد. بهتر است رولت 24 ساعت در يخچال استراحت كند و بعد برش دهيد.

نكته :

در تهيه رولت طرح دار و كليه كيك‌هايي كه در ساختار آن از سفيده و زرده به صورت جداگانه استفاده مي‌شود، هنگام جدا كردن زرده و سفيده به هيچ عنوان نبايد زرده درون سفيده وجود داشته باشد در غير اين صورت سفيده پف نخواهد كرد.

بهتر است يك قاشق شكر به سفيده بزنيد، در اين صورت پف سفيده نخواهد خوابيد و خطاي هم زدن به حداقل خواهد رسيد. همچنين مي‌توانيد از 1/8 كرم تارتار و يا آب ليمو‌تازه به سفيده بزنيد تا سفيده پف بهتري داشته باشد.

مي توانيد از ميوه خرد شده يا مربا در مغز رولت استفاده كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۱۵:۲۴ توسط:myblog موضوع:

آموزش تهيه ذرت مكزيكي چيست ؟

طرز تهيه ذرت مكزيكي

طرز تهيه ذرت مكزيكي

ذرت كنسرو شده (يك عدد) يا بخارپز شده 500 گرم
كالباس 300 گرم
چيپس خلالي يك ليوان
پنير پيتزا 100 گرم
سس مايونز 4 قاشق غذا خوري
قارچ 200 گرم
پودر خردل كمي
پودر آويشن كمي
فلفل سياه
ذرت يا بلال

ذرت رو ميتونيد هم از كنسرو هاي آماده بيرون استفاده كنيد و هم ميتونيد بلال رو دون بگيريد و با مقدار كمي آب و نمك حدود نيم ساعت تا چهل و پنج دقيقه كاملا بپزه. بسته به نوع بلال زمان پختش متفاوته و بايد تست كنيم كه پخته يا نه. نمك رو هم در همون اول اضافه نكنيد، چون ممكنه باعث افزايش زمان پختش بشه. بهتره بعد از يه ربع اضافه بشه. در همين مرحله پودر خردل و آويشن رو هم اضافه ميكنيم. اضافه كردن اين ادويه ها هم به مزاج شما بستگي داره. پيشنهاد من اينه كه خيلي كم استفاده كنيد تا عطر قالبش نشه.


قارچ رو به شكل ورقه هاي نازك خرد كنيد و در مقدار خيلي كمي روغن تفت بديد. قارچ رو به مقداري كه به مزاجتون خوش مياد بپزيد به طور كلي به اندازه پنج دقيقه تفت براي قارچ كافيه. ولي اگر جزو اونايي هستيد كه از قارچ هاي نيم پز و آبدار خوشتون نمياد، ميتونيد بيشتر بذاريد تا به اندازه دلخواهتون پخته بشه. پودر خردل و آويشن رو هم در اين مرحله اضافه ميكنيم.

كالباس ها رو به شكل نگيني خرد ميكنيم و به همراه ذرت پخته شده يا كنسرو(بدون آب) و پنير پيتزا و سس رو به قارچ هاي در حال تفت اضافه ميكنيم و مواد رو كاملا با هم مخلوط ميكنيم. مقدار سس رو هم ميتونيد كم يا زياد كنيد. ولي اين نكته هم مهمه كه تمام مواد با سس مخلوط شده باشه.

حرارت رو روي ملايم ترين حالت ممكن قرار ميديم و در قابلمه رو ميگذاريم تا حدود ده دقيقه بپزه و پنير خودش رو كاملا باز كنه. در آخر هم موقع سرو چيپس هاي خلال شده رو بهش اضافه ميكنيم. چيپس ها رو زودتر اضافه نكنيد كه نرم نشه.

طرز تهيه ذرت مكزيكي

طرز تهيه سس پنير و ذرت مكزيكي

پنير چدار، فلفل سبز، پيازچه و زيره از جمله مواد تشكيل دهنده اين سس هستند.

مواد لازم :

ذرت پخته شده يا كنسرو شده: ‌300 گرم

پنير چدار رنده شده: ‌2 پيمانه

فلفل سبز خرد شده: 200 گرم

پيازچه خرد شده: دو سوم پيمانه

پودر زيره: سه چهارم قاشق چاي‌خوري

فلفل سياه: نصف قاشق چاي‌خوري

مايونز:‌ سه چهارم پيمانه

خامه ترش: 250 گرم

طرز تهيه :

• درون كاسه‌اي متوسط خامه ترش، مايونز و زيره را با هم مخلوط كرده، خوب هم بزنيد.

• ذرت،‌ پنير، ‌فلفل سبز و پياز را به مخلوط خامه ترش اضافه كنيد.

• مخلوط فوق را با استفاده از يك قاشق چوبي خوب هم بزنيد.

• روي مخلوط را پوشانده و به مدت 2 ساعت يا طي شب درون يخچال قرار دهيد.

• اين سس خوشمزه را با انواع چيپس‌ها مي‌توانيد ميل كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۱۲:۱۴ توسط:myblog موضوع:

دستور تهيه دلمه برگ مو و بادمجان

طرز تهيه دلمه برگ مو

طرز تهيه دلمه برگ مو

 

مواد لازم دلمه برگ مو

برگ مو
نيم كيلو گرم

سبزي دلمه
يك كيلوگرم مخلوط

پياز بزرگ
2 عدد

روغن مايع
5 قاشق سوپ خوري

برنج
2 پيمانه

لپه
نصف ليوان

گوشت چرخ كرده
نيم كيلوگرم

شكر
3 تا 4 قاشق سوپ خوري

آب ليموترش يا سركه
يك استكان

نمك و فلفل و زردچوبه
به ميزان لازم

سبزي دلمه شامل نعنا، مرزه، ترخون، ريحان، گشنيز، تره، شِويد و جعفري كه البته هر چه ميزان سبزي هاي معطر آن – يعني نعنا، مرزه و ترخون – بيشتر باشد، خوشمزه تر مي شود.

طرز تهيه دلمه برگ مو

ابتدا برگ ها را با آب سرد خوب بشوييد. دو سوم قابلمه را از آب پر كرده روي شعله اجاق گاز قرار دهيد تا آب آن به جوش آيد. سپس برگ ها را به صورت دسته اي آرام در داخل آب در حال جوش آمدن قرار دهيد. پس از گذشت 3 دقيقه يا به اصطلاح پس از 2 جوش خوردن، برگ ها را در سبدي آبكشي كنيد.سبزي ها را پاك كرده و پس از شست وشو به صورت ريز خرد كنيد. برنج و لپه را هم شسته و در قابلمه اي حاوي مقداري آب بريزيد و بگذاريد تا بپزد. در صورت دلخواه، مقداري زردچوبه نيز به آن اضافه كنيد تا برنج رنگي شود.

دو عدد پياز را هم خلالي خرد كنيد. سپس در داخل تابه كمي روغن بريزيد و گوشت چرخ كرده و پياز خرد شده را به همراه كمي زردچوبه در روغن سرخ كنيد. بعد از سرخ شدن مواد، تابه را از روي اجاق گاز برداريد و سبزي و برنج و لپه را به آن اضافه كرده و خوب با هم مخلوط كنيد. به اين صورت مواد داخل دلمه آماده مي شود.در داخل قابلمه اي كه قرار است دلمه ها در آن چيده شوند، يك قاشق غذاخوري روغن مايع بريزيد و چند برگ مو را در كف آن قرار دهيد.

سپس شروع به پيچيدن دلمه ها كنيد.براي پيچيدن دلمه ها يك برگ بزرگ را برداشته و مقداري از مواد مخلوط را در ميان آن بريزيد. سپس اطراف برگ را روي مواد برگردانيد تا در واقع بقچه اي از برگ مو درست شود. هر يك از بقچه ها را به صورت وارونه در داخل قابلمه قرار دهيد، بعد از آنكه تمام بقچه ها را در قابلمه و در كنار و روي هم چيديد، 2 ليوان آب و 3 قاشق غذاخوري روغن مايع به آن اضافه كنيد و روي شعله متوسط اجاق گاز قرار دهيد.

پس از جوش آمدن آب، شعله اجاق گاز را كم كنيد و بگذاريد تا آرام آرام بپزد. اضافه كردن چاشني آن بايد در مراحل پاياني طبخ يعني زماني حدود يك ساعت و نيم پس از شروع پخت انجام شود. براي درست كردن اين چاشني، سركه يا آبليمو را به همراه شكر در كاسه كوچكي بريزيد و كمي حرارت دهيد تا شكر به طور كامل حل شود. سپس آن را روي دلمه ها بريزيد و بگذاريد تا مرحله پخت دلمه كامل شده و چاشني خوب جذب آن شود.

نكته1: اگر چاشني را در مراحل اوليه پخت اضافه كنيد، برگ ها سفت مي شوند.

نكته2: در صورتي كه دوست داريد اين چاشني در مواد داخل دلمه نيز وجود داشته باشد، مي توانيد مخلوط كردن شكر، آبليمو و سركه را در مراحل اوليه انجام داده و مقداري از اين چاشني را در داخل مواد دلمه هم بريزيد و با آنها مخلوط كنيد.

نكته3: با توجه به اينكه همه برگ ها به صورت كامل و يك اندازه نيستند و احتمالا چاك هايي نيز در فرم آنها وجود دارد، شما مي توانيد 2 برگ كوچك چاك دار را روبه روي هم قرار دهيد و در واقع برگ بزرگي را به اين طريق درست كنيد.

نكته4: براي آنكه دلمه ها به حالت پيچيده در ظرف قرار گيرند، پيش از پخت، زيردستي چيني را به صورت برعكس روي دلمه هاي چيده شده در قابلمه قرار دهيد.

طرز تهيه دلمه بادمجان

طرز تهيه دلمه بادمجان

مواد لازم براي تهيه دلمه

بادمجان دلمه 3 عدد
فلفل دلمه 3 عدد
گوجه سفت 4 عدد

براي مواد مياني

برنج 1 پيمانه
لپه 4 قاشق غذاخوري
سبزي دلمه 1 كاسه سوپ خوري
پياز 1 عدد
گوشت چرخ كرده 200 گرم
رب گوجه 2 قاشق غذاخوري
نمك و فلفل و كمي آبليمو

براي سس دلمه

رب گوجه 4 قاشق غذاخوري
آبليمو 2 قاشق غذاخوري
روغن 2 قاشق غذاخوري
نمك و فلفل و 2 ليوان آب

طرز تهيه دلمه بادمجان

براي تهيه دلمه ابتدا مواد ميانيش رو تهيه كنيد. مواد مياني اين دلمه رو هم ميتونيد به روش مواد دلمه كلم برگ مجلسي كه در اين مطلب آموزش دادم تهيه كنيد. به اين صورت كه ابتدا برنج رو با نصف پيمانه آب و مقداري نمك نيم پز كنيد. لپه رو هم بپزيد. پياز ها رو خرد كنيد و در ظرفي جدا گانه در روغن با كمي زردچوبه تفت بدهيد. بعد هم گوشت رو اضافه كنيد. كمي كه تفت خورد رب و نمك و فلفل رو اضافه كنيد و بعد از يكي دو دقيقه از روي حرارت برداريد. مايه گوشت رو به برنج و لپه اضافه كنيد و با سبزي ها كاملا مخلوط كنيد.

سپس داخل بادمجانها ، فلفل ، گوجه رو كمي خالي كنيد. سرشون رو هم به عنوان درپوش نگه داريد. من بادمجان ها رو راه راه پوست كندم شما اگر نخواستيد ميتونيد با پوست بگذاريد. از مواد مياني داخل بادمجانها و فلفل ها و گوجه ها بريزيد. به طوري كه حدود يك بند انگشت از سرشون خالي بمونه. چون برنج ها ميپزه و حجمشون زياد ميشه. اگه از مواد پر باشه بعد از پختن، مواد بيرون ميريزه. مواد رو كمي فشار بديد تا مرتب شه.

بادمجانها راه راه رو قبل از ريختن در سس كمي در روغن تفت ميدهم با همون موادي كه داخلش است ولي اگه با پوست كامل باشه احتياج به سرخ كردن نيست .

براي سس دلمه

4 قاشق رب گوجه رو در مفداري روغن كمي تفت بدهيد و بهش نمك و فلفل و آبليمو اضافه كنيد. بعد هم 2 ليوان آب روش بريزيد. مقداري از سس را هم در ظرف كوچكتري براي گوجه ها بر ميداريم. بادمجان ها و فلفل ها رو در ظرف حاوي سس كه روي حرارت هست به آرومي مي چينيم.هر از گاهي با قاشق كمي از سس رو روي دلمه ها ميريزيم.تا كاملا دلمه پخته شود فقط خيلي مراقب باشيد شعله زياد نباشه با حرارت ملايم حدودانيم ساعت .ديگه پختش دست خودتونه ببينيد كه پخته فقط له نشه ..

گوجه ها را چون زودتر ميپزند و ممكنه وا برن در ظرفي جدا گانه به صورتي كه بالا گفتم تهيه ميكنيم.

بعد از حدود يك ربع بيشتر يا كمتر باحرارت ملايم مي گذاريم تا بپزد.

دلمه شما آماده اس و ميتونيد سرو كنيد. نوش جان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۰۹:۲۵ توسط:myblog موضوع:

طرز تهيه خورش قيمه خوشمزه

خورشت قيمه ، طرز تهيه خورش قيمه ، نحوه پخت قيمه

طرز تهيه خورشت قيمه

قيمه از پرطرفدار ترين غذاهاي ايراني است كه بسيار لذيذ و خوشمزه مي باشد و در كنار برنج استفاده مي شود. اين غذا به روشهاي مختلفي طبخ مي شود. گوشت قيمه معمولاً از راسته يا مغز ران گوسفند يا گوساله تهيه مي شود. در گذشته گوشت قيمه را بسيار ريز خرد مي كردند، به طوري كه از عدس قرمز (دال عدس ) كوچك تر بود كه به آن قيمه سرموري مي گفتند. امروزه گوشت قيمه را به صورت چهارگوش كوچك در مي آورند.

مواد لازم خورشت قيمه

گوشت خورشتي
5/0 كيلو

پياز
2 عدد

سيب زميني
400 گرم

لپه
200 گرم

ليمو عماني
5 عدد

رب گوجه فرنگي
2 قاشق غذاخوري

نمك، فلفل و زردچوبه
به مقدار لازم

روغن
به مقدار لازم

دستور تهيه خورشت قيمه

پياز  را ريز خرد كنيد و با مقداري روغن در قابلمه يا زودپز تفت دهيد. لپه را بشوييد. گوشت را قطعه قطعه خرد كنيد و با پياز و لپه شسته شده تفت دهيد. در موقع تفت دادن به مقدار كافي فلفل و زردچوبه هم به مواد اضافه كنيد.  همين كه رنگ گوشت عوض شد، مقداري آب روي آن بريزيد و بگذارييد با شعله ملايم بپزد.

بعد از يك ساعت، ليمو عماني ها را با چنگال سوراخ كرده و به خورش اضافه كنيد. سپس حرارت شعله را كم كنيد تا خورش به آرامي بپزد و جا بيفتد. در انتهاي پخت خورش ، نمك و رب گوجه فرنگي  را به آن اضافه كنيد. وقتي خورش به روغن افتاد و مواد خورش كاملاً پخت، شعله را خاموش كنيد.

سيب زميني  ها را پوست بكنيد و خلال كنيد و با روغن داغ در ماهيتابه سرخ كنيد. بعد از اينكه خورش را در ظرف كشيديد، سيب زميني هاي سرخ شده را روي آن بريزيد ( يا مي توانيد قبل از ريختن خورش در ظرف ، سيب زميني ها را در آن بريزيد و هم بزنيد ).در صورت تمايل مي توانيد.

مقدار خيلي كم هم دارچين روي ظرف خورش بريزيد كه البته بستگي به ذائقه شما دارد. همچنين مي توانيد براي تزئين خورش در ميهماني ها ، مقداري از سيب زميني را مطابق تصوير بالا به صورت گل ببريد و سرخ كنيد.اميدواريم با تهيه اين غذاي بسيار خوشمزه، لذت كافي را برده و لحظات خوشي را در كنار خانواده سپري كنيد.

خورشت قيمه

طرز تهيه خورشت قيمه بادمجان مجلسي

خورش قيمه بادمجون، از غذاهاي سنتي و خوشمزه ايرانيست كه درست كردن آن كمي قلق دارد.

مواد لازم

گوشت گوسفند با استخوان                        1كيلو

لپه                                                      4 قاشق غذاخوري

بادمجان قلمي                                         8 عدد

گوجه‌فرنگي                                            10 عدد

رب گوجه‌فرنگي                                      1 قاشق غذاخوري

غوره                                                   به ميزان لازم

پياز                                                        1 عدد

روعن مايع گياهي                                      به ميزان لازم

دارچين                                                   به ميزان لازم

نمك و فلفل                                            به ميزان لازم

طرز تهيه

قبل از هركاري بادمجان‌ها را پوست گرفته و نيم ساعت در آب نمك غليظ مي‌خوابانيم، سپس آنها را شسته و در آبكش مي‌گذاريم تا آبش برود و خشك شود.

بهتر است بادمجانها را در اين مرحله در آفتاب بگذاريم تا زودتر خشك شوند و تلخي آنها هم گرفته شود در غيراينصورت بايد مدت طولاني‌تري باقي بماند تا خشك شود. خشك شدن بادمجان علاوه بر گرفتن تلخي آن باعث مي‌شود در هنگام سرخ‌شدن كمتر روغن به خود بگيرد.

سپس بادمجانها را سرخ كنيد.

پياز را خرد كرده و درون قابلمه مناسب مي‌ريزيم، كمي روغن اضافه كرده و روي شعله متوسط سرخ مي‌كنيم تا سبك شود.

پياز كه سرخ شد، گوشت گوسفند با استخوان را كه به‌صورت تكه‌هاي درشت خردشده اضافه مي‌كنيم و تفت مي‌دهيم در اين زمان نمك و فلفل را به گوشت اضافه مي‌كنيم كه همزمان با تفت خوردن گوشت بوي عطر آنها بلند شود.

وقتي گوشت تفت خورد، لپه پاك‌شده و شسته را به قابلمه اضافه كرده و هم‌مي‌زنيم. با تفت دادن لپه از وا رفتن آن در خورش جلوگيري مي‌كنيم.

رب گوجه‌فرنگي را به قابلمه اضافه كرده و هم مي‌زنيم تا كمي تفت بخورد و رنگ آن شفافتر شود. توجه داشته باشيد كه از اضافه كردن رب زياد به غذاها بپرهيزيد.

چون مزه خورشت را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

حال بايد به مواد درون قابلمه آب اضافه كرد تا به آهستگي بپزند. در اين مرحله 5 عدد از گوجه‌فرنگي ها را رنده كرده و همراه آب به قابلمه اضافه مي‌كنيم.

گوجه‌فرنگي رنده شده به خورشت غلظت بيشتر و طعمي عالي مي‌دهد.

شعله را زياد مي‌كنيم تا آب خورشت جوش بيايد، بعد شعله را كم كرده و در قابلمه را مي‌بنديم تا به آرامي گوشت و لپه بپزند.

قتي خورشت كامل پخت، نمك آن را اضافه مي‌كنيم. توجه داشته باشيد كه اگر نمك را زودتر اضافه كنيد باعث ديرپز شدن گوشت مي‌شود.

در اين مرحله خورشت كاملا آبدار است بادمجانهاي سرخ شده را به آرامي درون قابلمه مي‌چينيم، گوجه‌هاي باقي‌مانده را دو نيم كرده و روي بادمجانها چيده و در آخر غوره‌ها و پودر دارچين را روي آنها مي‌پاشيم. غوره ترشي خورشت شما را كنترل مي‌كند و دارچين عطر آن را كامل مي‌كند.

در اين مرحله خورشت فقط به 30 دقيقه زمان نياز دارد تا بادمجانها و گوجه‌ها پخته شوند و ترشي غوره وارد آب خورشت شود. حواستان باشد كه بادمجانها زياده از حد نپزد وگرنه له مي‌شود.

اگر از خورشت غليظ خوشتان نمي‌آيد، بادمجانهاي سرخ‌شده را در يك تابه چيده، گوجه‌هاي دونيم شده را روي آن بچينيد و با اضافه كردن كمي زردچوبه و فلفل و آب بگذاريد جدا بپزند و در هنگام سرو غذا ، بادمجانها را در ظرف سرو چيده و خورشت را روي آن بريزيد.

خورشت قيمه بادمجان را با پلو نوش جان كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۰۲:۴۸ توسط:myblog موضوع:

آموزش خورشت كرفس مرحله به مرحله

خورشت كرفس

مواد لازم براي تهيه خورشت كرفس

گوشت گوسفند ٢٠٠ گرم
كرفس شسته شده و خرد شده ۴٠٠ گرم
پياز داغ دو قاشق غذاخوري
نعنا، تره، جعفري ١۵٠ گرم
نمك و فلفل و زردچوبه به ميزان لازم
آبغوره يك استكان كوچك
4 ليوان آب براي پخت خورشت

طرز تهيه خورشت كرفس

گوشت را به اندازه هاي مناسب خرد كنيد. كرفس خوب و جوان تهيه كنيد و بعد از شستن به اندازه يك بند انگشت خرد كنيد و در مقداري روغن تفت بديد تا كمي طلايي بشه. سپس كمي از برگهاي نازك كرفس و تره و جعفري و نعنا را ريز خرد كنيد و در باقيمانده روغن كه كرفس را سرخ كرديد سبزي ها را هم سرخ كنيد.

سپس يك عدد پياز درشت را خرد كرده در يك قابلمه سرخ كنيد. وقتي نيمه سرخ شد گوشت را به آن اضافه كنيد. من اينجا همه چيز رو آماده در فريزر داشتم و بخاطر همين اول گوشت را در مقداري روغن تفت دادم بعد پياز سرخ شده زردچوبه و كرفس سرخ شده وسبزي سرخ شده را با گوشت مقداري تفت دادم.

بعد مقداري آب داخل قابلمه ميريزيم تا مواد خورشت كرفس پخته شود. بعد از جا افتادن و پختن گوشت، نمك و آبغوره را به خورشت اضافه ميكنيم و يه ده دقيقه ايي هم ميگذاريم تا خورشت كرفس مزه دار بشه. خورشت كرفس كه به روغن افتاد و جا افتاد در ظرف كشيده با برنج زعفراني سرو ميكنيم.

نكات تهيه خورشت كرفس

بعضي از كرفس ها موقع خرد كردن نخ هايي دارند. اون نخ ها رو از بالاي كرفس بكشيد تا خارج بشن موقع نوش جان كردن زير دندان سفت نباشد.

حتما از كرفسهايي كه نازك و جوان هستند براي خورشت استفاده كنيد. بعضي كرفسها سبز و سفت هستند كه مناسب خورش كرفس نميباشد.

اگر از گوشت گوسفند استفاده ميكنيد كرفس را بعد سرخ كردن به همراه گوشت اضافه كنيد اما اگر از گوشت گوساله استفاده ميكنيد حتما يكساعتي بگذاريد از پخت گوشت و سبزي سرخ شده بگذره و بعد كرفس سرخ شده را به خورشت اضافه كنيد تا كرفس ها له نشوند.

خورش كرفس

استفاده از كنگر و ريواس در خورشت كرفس

شما در اين خورشت ميتوانيد از كنگر و ريواس هم استفاده كنيد. كنگر را مانند كرفس به اندازه يك بند انگشت خرد كنيد كمي تفت دهيد و با كرفس و گوشت و سبزي مخلوط كنيد تا جا بيافتند و در ده دقيقه پاياني كار ريواس را هم شسته و به اندازه يك بند انگشت خرد كنيد (ولي سرخ نكنيد) و به خورشت اضافه كنيد. براي پخت ريواس پنج دقيقه كافيه انقدر ريواس لطيفه كه سريع آب ميشه و هيچ اثري ازش باقي نميمونه. پس در انتها به خورشت اضافه كنيد و از مقدار آبغوره با وجود ريواس كم كنيد زيرا ريواس خودش ترش هست و ترشي خورشت زياد ميشه. اين خورشت مخلوط كرفس كنگر و ريواس خيلي خوشمزه ميشه امتحان كنيد و لذت ببريد.

بعضي ها خورش كرفس را طوري ديگر درست ميكنند به اين ترتيب از گوشت، كرفس، رب و مقداري كم فقط از برگهاي كرفس تهيه ميكنند و چاشني اش را آب ليمو ميزنند در هر صورت و هر طور كه دوست داريد كرفس را نوش جان كنيد بسته به ذائقه و سليقه خودتون.

دستور تهيه خورشت كرفس و لوبيا

مواد لازم

گوشت خورشتي 300 گرم  .  كرفس 500 گرم  .  برگ كرفس خرد شده 1 ليوان  .  لوبيا 1 ليوان

جعفري خرد شده 1 ليوان  .  نعنا خشك 1 قاشق چايخوري  .  پياز 2 عدد  .  رب انار 1 قاشق چايخوري

طرز تهيه خورشت كرفس و لوبيا

ساقه هاي كرفس را بشوييد و خرد كنيد ، داخل قابلمه كمي روغن بريزيد و كرفس هاي خرد شده را 10 دقيقه با حرارت ملايم تفت دهيد تا نرم شوند سپس جعفري خرد شده و نعنا را اضافه كنيد و 5 دقيقه تقت دهيد و از روي حرارت برداريد.

پياز را خرد كنيد و با مقداري روغن تفت دهيد تا نرم شود سپس گوشت خورشتي خرد شده ، زردچوبه و فلفل اضافه كنيد و 5 دقيقه با حرارت متوسط تفت دهيد تا رنگ گوشت تغيير كند.

لوبياهاي نيم پز شده را به گوشت اضافه كنيد ( لوبيا را از شب قبل خيس دهيد سپس لوبيا را با مقداري آب بپزيد تا نيم پز شود ) ، كمي تفت دهيد سپس مخلوط كرفس و سبزي هاي سرخ شده را اضافه و مخلوط كنيد.

پس از مخلوط شدن مواد 3 ليوان آب به خورش اضافه كنيد و حدود 3 ساعت اجازه دهيد با حرارت ملايم خورش بپزد ، در 15 دقيقه آخر پخت نمك و رب انار را به خورش اضافه كنيد و پس از اينكه خورش جا افتاد همراه با برنج سرو كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۰۰:۰۵ توسط:myblog موضوع:

چگونه زولبيا بپزيم ؟

طرز تهيه زولبيا ، آموزش تهيه زولبيا ، طرز تهيه زولبيا خانگي

طرز تهيه زولبيا

مواد لازم براي زولبيا

نشاسته     200 گرم
ماست     180 گرم
آرد     20 گرم
زعفران حل شده     يك قاشق سوپخوري
روغن جامد     يك قاشق چايخوري
جوش شيرين     يك دوم قاشق چايخوري
آب يا گلاب     يك قاشق سوپخوري

نشاسته و ماست را مخلوط كرده، چند دقيقه اي صبر مي كنيم تا نشاسته در ماست خيس خورده و به راحتي حل شود. سپس آرد را اضافه مي كنيم و با همزن خوب به هم مي زنيم تا مايع زولبيا صاف و يكدست شود. روغن جامد را اضافه كرده و در حين به هم زدن آب يا گلاب را همراه با زعفران حل شده به مايع اضافه مي كنيم و آن را در قيف مخصوص مي ريزيم.

در اين مرحله جوش شيرين را هم اضافه مي كنيم و مايع را خوب به هم زده، در حالي كه روغن روي شعله قرار دارد، زولبيا را توسط قيف در روغن كاملا داغ به صورت دايره هاي بزرگ و كوچك فرم مي دهيم و بلافاصله پس از كمي سرخ شدن آنها را پشت و رو مي كنيم.

زولبياها را در شربت قرار مي دهيم و پس از15- 10 دقيقه آنها را از شربت خارج كرده و در صافي قرار مي دهيم تا شربت اضافه آن خارج شود.

طرز تهيه زولبيا

مواد لازم براي شربت زولبيا

شكر     2 فنجان
آب     يك فنجان
گلاب     2 قاشق سوپخوري
زعفران حل شده     يك قاشق مرباخوري
آبليمو     يك قاشق مربا خوري

طرز تهيه شربت زولبيا

آب و شكر را روي حرارت ملايم قرار مي دهيم تا بجوشد. بعد گلاب و زعفران را اضافه كرده، سپس آبليمو را مي ريزيم. پس از چند جوش، شربت آماده شده را از روي شعله بر مي داريم.

يادآوري : براي سرخ كردن باميه و زولبيا از روغن مايع استفاده كنيد، چون روغن جامد باعث سفت شدن آنها خواهد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۷:۲۴ توسط:myblog موضوع:

طرز تهيه انواع دسر

طرز تهيه دسر ، انواع دسر ، طرز تهيه دسرهاي خوشمزه

طرز تهيه دسر سيب ژله اي

اين دسر راحت و خوشمزه چيزي نيست جز جوشاندن سيب در ژله .
ميتوانيد از هر ژله اي استفاده كنيد ولي بهتر است سيب ها كوچولو باشند.

طرز تهيه دسر سيب

براي اين تعداد سيب يعني ۴ يا ۵ دونه سيب نصف پاكت پودر ژله رو در يك و نيم ليوان اب حل كرده و مي گذاريم روي حرارت تا جوش بيايد .

سيب هاي پوست گرفته را مي اندازيم درونش و حرارت را كم مي كنيم .

در ظرف را به صورت نيم باز بزاريد چون اگر ببنديد سر مي رود .

بعد  از ۵ دقيقه سيب ها را زيرو رو كنيد تا يك قسمتش كم رنگتر و له نشود.

بگزاريد حدود ۵۰ دقيقه بجوشد تا يكي دو قاشق از ژله باقي بماند .

بعد از روي حرارت برداشته و در ظرف سرو بچينيد و مابقي ژله را بريزيد روش و بگزاريد تو يخچال تا خنك بشود.

طعم اين دسر مثل كمپوت سيب هست ولي طعم دارتر و خوشمزه تر.

از پوست يك سيب هم گل درست كنيد و در خلال فرو كنيد و در ژله بياندازيد كه خوشگل شود.

از سيب هاي ژله اي هم براي تزيين دسر هاتون ميتوانيد استفاده كنيد.

طرز تهيه دسر پسته و بادام

دسر بادام و پسته دسر مقوي كه آب دهان را راه مي اندازد ، مي تواند قبل از پخت غذا تهيه شود و به صورت سرد ، سرو گردد.

مواد لازم

كره : 75 گرم
پودر بادام : 200 گرم
شكر : 200 گرم
خامه ساده ( كم چرب ) : 150 ميلي ليتر
مغز بادام ، خرد شده : 8 عدد
پسته ، خرد شده : 10 عدد

طرز تهيه دسر پسته و بادام

1. كره را در يك قابلمه متوسط كه ترجيحا تفلون باشد ، به آرامي روي حرارت آب نماييد .

2. پودر بادام ، خامه و شكر را به كره آب شده اضافه نماييد و مرتب هم بزنيد . حرارت را كم نموده ، مخلوط را 12 دقيقه خوب هم بزنيد و مواد را از كف قابلمه جمع نموده و با هم مخلوط نماييد .

3. حرارت را اندكي اضافه نماييد تا رنگ مواد كمي تيره تر گردد .

4. مخلوط بادام را از قابلمه به يك ظرف كم عمق منتفل نموده و با پشت قاشق روي آن را صاف نماييد .

5. با خلال هاي پسته و بادام روي دسر را تزيين نماييد .

6. يك ساعت به دسر استراحت بدهيد تا سفت گردد سپس آن را به صورت لوزي شكل ببريد و سرد سرو نماييد .

طرز تهيه دسر ، انواع دسر

طرز تهيه دسر تريفل براوني

زمان آماده سازي : 20 دقيقه

زمان كل : 50 دقيقه

مواد لازم براي 6 – 8 سرو

كره
1 فنجان

شكلات چيپسي
180 گرم

شكر
1 و نيم فنجان

نمك
يك چهارم قاشق چاي خوري

تخم مرغ
4 عدد

عصاره وانيل
1 قاشق چاي خوري

آرد
1 و نيم فنجان

مواد تريفل

بلو بري تازه
180 گرم

تمشك تازه
180 گزم

توت فرنگي تازه و اسلايس شده
180 گرم

شكر
4 قاشق غذاخوري

خامه
1 و نيم فنجان

عصاره وانيل
1 قاشق چاي خوري

طرز تهيه دسر تريفل براوني

فر را با دماي 180 درجه سانتيگراد روشن كنيد تا گرم شود . يك سيني فر 22 * 32 سانتي را با كاغذ روغني بپوشانيد .

قابلمه را روي حرارت كم گذاشته كره و شكلات را ذوب كنيد و هم بزنيد يكدست شود . سپس از ري حرارت برداشته شكر و نمك را اضافه كنيد . تخم مرغ ها را يكي يكي اضافه كرده هر بار ه بزنيد يكدست شود . عضاره وانيل را اضافه كنيد . آرد را اضافه نموده مخلوط كنيد .

خمير را در سيني ريخته رويش را صاف كنيد و حدود 30 – 35 دقيقه در فر بگذاريد بپزد و لبه ها خودشان را بگيرند . سپس كناري بگذاريد كاملا خنك شوند .

براي تريفل :

بلو بري ، تمشك و توت فرنگي را با 2 قاشق شكر به آرامي مخلوط كنيد له نشوند و 10 دقيقه كناري بگذاريد بمانند .

خامه را هم بزنيد غليظ شود  سپس وانيل و 2 ق غ شكر را اضاف كرده هم بزنيد تا فرم بگيرد .

براوني كه سرد شده را به صورت مكعبي برش زده و يك لايه براوني كف ظرف ها بچينيد و سپس ميوه ها و در لايه بعدي خامه را بگذاريد . و به همين ترتيب ادامه دهيد تا ظرفها پر شوند سپس تا زمان سرو در يخچال بگذاريد خنك شوند .

طرز تهيه دسر ، طرز تهيه دسرهاي خوشمزه

طرز تهيه دسر پودينگ شكلاتي سنتي

مواد لازم :

شير : چهار پيمانه
زرده تخم‌مرغ : دو عدد
شكر : يك پيمانه
وانيل : يك دوم قاشق چاي‌خوري
موز يا گردو : براي تزئين
پودر كاكائو : دو قاشق
كره : يك قاشق
آرد : سه قاشق
نشاسته ذرت : يك قاشق

طرز تهيه دسر پودينگ شكلاتي سنتي

داخل قابلمه شكر، وانيل، پودر كاكائو و آرد و نشاسته را مخلوط كرده سپس شير سرد را به تدريج اضافه كرده و در آخر زرده رو هم زده با هم مي‌زنيم. روي حرارت گذاشته و در حال هم زدن مي‌پزيم. بعد دو سه جوش زدن كره را افزوده شعله را خاموش مي‌كنيم و بلافاصله در ظرف سرو مي‌كشيم و با گردو يا موز تزئين مي‌كنيم.

نكته ۱: به زرده تخم‌مرغ كمي شير اضافه كرده هم مي‌زنيم تا باز شود بعد به مواد اضافه مي‌كنيم.
نكته ۲: يك پيمانه شير را با زرده مخلوط مي‌كنيم بقيه سه پيمانه را به مواد اضافه مي‌كنيم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۴:۲۸ توسط:myblog موضوع:

چگونه دونات درست كنيم ؟

طرز تهيه دونات ، طرز تهيه دونات خانگي ، آموزش شيريني دونات

طرز تهيه دونات

مواد لازم

تخم مرغ 1 عدد
شكر يك هشتم پيمانه
شير ولرم يك هشتم پيمانه
آب يك هشتم پيمانه
خمير مايه  يك و نيم قاشق مرباخوري
كره يك ششم پيمانه
نمك يك پنس
آرد حدود 2 پيمانه
روغن جهت سرخ كردن
پودر قند جهت تزيين

طرز تهيه دونات خانگي

يك قاشق سوپخوري از شكر و خمير مايه و آب ولرم رو مخلوط كرده و روي ظرف در قرار داده و كنار مي گذاريم تا عمل بياد .

تخم مرغ ، شكر ،كره آب شده و شير رو با همزن دستي مخلوط مي كنيم .

تقريبا نصف پيمانه از آرد رو داخل مواد ريخته و مخلوط مي كنيم .

خوب تا حالا خمير مايه تون حتما عمل اومده …

خمير مايه عمل اومده رو به مواد قبل اضافه كنيد .

بعد نمك و  آرد رو كم كم اضافه كنيد تا خميري بدست بياد كه بدست نچسبه .

ظرفي رو چرب كرده و خمير رو داخل ظرف قرار بدين و روشو بپوشونيد تا حجم خمير دوبرابر بشه . تقريبا 2 ساعت زمان مي بره .

روي كاغذ روغني رو آردپاشي كرده و بعد خمير رو روي اون باز كنيد .

سپس با قالب دونات گرد يا قالب دونات قلب  خميرو قالب بزنيد .

بعد روشون رو با نايلون بپوشونيد تا حجمشون دو برابر بشه .

نكته خيلي مهم : باز هم تكرار مي كنم حتما سطح كاغذ روغني رو آرد پاشي كنيد وگرنه بعدا به مشكل مي خوريد .

داخل ظرفي روغن ريخته و اجازه بدين داغ بشه ، بعد دونات رو داخلش قرار بدين تا با حرارت ملايم سرخ بشه .

نكته : موقع جابجايي مواظب دونات ها باشيد كه پفشون نخوابه .

بعد دونات رو برگردونيد تا طرف ديگه شون هم سرخ بشه .

و در آخر روي دستمال آشپزخونه قرار بدين تا روغن اضافيشو بگيره .

و اما مهمترين نكته : طريقه سرخ كردن دونات بسيار بسيار مهمه ، كار خيلي راحتيه ولي اگه دقت نكنيد ممكنه خوب پف نكنه يا اينكه بسوزه . موقع سرخ كردن دونات ها ؛ حتما ظرف رو كمي بالاتر از شعله گاز تو دستتون نگهداريد و درحين سرخ كردن ماهيتابه يا قابلمه رو به حالت دوراني بچرخونيد تا دونات ها بهتر پف كرده و سرخ بشن .

و در آخر بعد از اينكه كمي سرد شدن روشون پودر قند بپاشيد .

نكته :

براي اينكه دوناتها خوش طعم و خوش عطر باشن مي تونيد كمي پودر هل يا وانيل  رو با پودر قند مخلوط كنيد .

طرز تهيه دونات ، طرز تهيه دونات شكلاتي

طرز تهيه دونات شكلاتي

مواد لازم

شير گرم      1 ليوان
پنير خامه اي     2 قاشق غذاخوري
شكر      2/1 ليوان
روغن مايع      3/1 ليوان
خميرمايه     1 قاشق غذاخوري
وانيل     2/1 قاشق چايخوري
نمك     كمي
آرد سفيد     3 ليوان
بيكينگ پودر     1 قاشق مرباخوري

مواد لازم براي تزئين روي دونات

شكلات كاكائويي      100 گرم
شكلات شيري      50 گرم
ترافل      به مقدار لازم
پودر گردو يا پسته      به مقدار لازم

طرز تهيه دونات شكلاتي

1. آرد و بيكينگ پودر را با هم الك كرده كنار بگذاريد.
2. بقيه مواد را در مخلوط كن ريخته با هم خوب مخلوط كنيد.
3. مواد را در ظرف سرداري به مدت 1 ساعت در جاي گرمي قرار دهيد تا حجم آن تقريبا دو برابر شود.
4. مخلوط آرد و بيكينگ پودر را به مواد اضافه كرده با دست ورز دهيد سپس مواد را در ظرف سرداري به مدت 2 ساعت در جاي گرمي قرار دهيد تا حجم مواد زياد شود.
5. خمير را با وردنه باز كرده ،قالب بزنيد سپس دونات ها را در سيني فري كه از قبل چرب كرده و كاغذ روغني انداخته ايد با فاصله از هم بگذاريد.
6. روي دونات ها با برس كمي شير مايع بكشيد.
7. سيني را در فري كه از قبل گرم كرده ايد قرار دهيد تا دونات ها با حرارت 170 درجه سانتيگراد و به مدت 5 تا 7 دقيقه بپزند. روي دونات هاي بايد طلايي رنگ شود.
8. روي دونات ها را مي توانيد با شكلات تخته اي ذوب شده تزئين كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۱:۴۱ توسط:myblog موضوع:

طرز تهيه فسنجان چيست ؟

خورشت فسنجان ، طرز تهيه خورش فسنجان ، آموزش فسنجون

طرز تهيه خورشت فسنجان با مرغ

مواد لازم

گردو 400 گرم
مرغ 4 تكه
پياز 1 عدد
برگ بو 2 عدد
رب انار 5 قاشق غذاخوري
شكر 3 قاشق غذاخوري
نمك ، فلفل ، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهيه

گردوها را چرخ كنيد ، درون قابلمه مقداري آب سرد بريزيد و گردوها را اضافه كنيد؛ سپس حرارت را زياد كنيد تا آب بجوش بيايد. پس از اينكه آب جوش آمد حرارت را كم كنيد و اجازه دهيد به مدت 2 – 3 ساعت گردوها با آب بجوشد تا كاملا به روغن بيافتد.

پياز را ريز كنيد و بهمراه تكه هاي مرغ درون قابلمه اي جداگانه بريزيد. كمي روغن بريزيد ، فلفل ، نمك ، زردچوبه و برگ بوها را اضافه كنيد و با حرارت ملايم تفت دهيد. پس از اينكه مرغ كمي سرخ شد 2 ليوان اب اضافه كنيد و 1 ساعت با حرارت ملايم بگذاريد مرغ نيم پز شود.

پس از پخت گردوها و زماني كه به روغن افتاد ميتوانيد رب انار را اضافه كنيد ( رنگ تيره خورش از پخت گردو بدست ميايد و رب انار براي ايجاد طعم ترش و ملس به غذا كاربرد دارد ) سپس شكر ، كمي نمك و مرغ پخته را اضافه كنيد و حدود 2 ساعت بگذاريد مرغ درون فسنجان با حرارت ملايم بجوشد. پس از اين مدت زمان فسنجان را در ظرف بريزيد و همراه با برنج سرو كنيد.

نكته ها

حتما گردوها را با اب بسيار سرد مخلوط كنيد تا به گردوها شوك وارد شده و روغن درون گردوها ازاد شود. اب را از همان ابتداي كار زياد نريزيد بلكه كم كم و در طي مراحل پخت اضافه كنيد ؛ مقدار استفاده از رب انار و شكر در فسنجان سليقه اي ميباشد و ميتوانيد بنابر ذائقه تان از رب انار و شكر كمتر يا بيشتر استفاده كنيد. فسنجان نياز به روغن خاصي ندارد و روغني كه در انتهاي پخت ايجاد ميشود همان روغن گردوست.

ميتوانيد بجاي مرغ از گوشت چرخ كرده قلقلي شده استفاده كنيد. در اينصورت در انتهاي پخت فسنجان و در زمان كشيدن در ظرف گوشت قلقلي را با خورش سرو كنيد. در صورت تمايل ميتوانيد به جاي برگ بو از 1 قاشق چايخوري دارچين در زمان قرار دادن مرغ در مايه فسنجان به خورش تان اضافه كنيد.

خورشت فسنجان ، خورش فسنجون

طرز تهيه خورشت فسنجان با گوشت

گردو 500 گرم  .  گوشت چرخ كرده 300 گرم  .  پياز 1 عدد  .  دارچين 3 قاشق چايخوري

رب انار 5 قاشق غذاخوري  .  شكر 2 قاشق غذاخوري  .  نمك و فلفل مقدار لازم

طرز تهيه

پياز را ريز رنده كنيد و با گوشت چرخ كرده ، نمك ، فلفل و يك قاشق چايخوري دارچين مخلوط كنيد تا مواد چسبندگي مناسبي پيدا كنند سپس با دست كوفته هاي كوچكي از اين مواد درست كنيد و داخل روغن سرخ نمائيد و كنار بگذاريد.

گردوها را چرخ كنيد ، درون قابلمه 2 ليوان اب بسيار سرد بريزيد و گردوها را اضافه كنيد سپس حرارت را زياد كنيد تا اب جوش بيايد ، پس از اينكه اب جوش امد حرارت را كم كنيد و اجازه دهيد به مدت 3 ساعت گردوها با اب بجوشند و كاملا به روغن بيافتند.

پس از پختن گردوها بايد رب انار و دو قاشق چايخوري دارچين اضافه كنيد ( رنگ تيره خورشت از پخت گردو بدست ميايد و رب انار براي طعم ترش و ملس كاربرد دارد ) ، شكر و كمي نمك اضافه كنيد سپس به مقدار لازم آب بريزيد و چاشني غذا را تنظيم نمائيد.

گوشت هاي قلقلي كه از قبل اماده كرده بوديد به خورشت اضافه كنيد و حدود ۱ ساعت ديگر بگذاريد گوشت هاي قلقلي درون فسنجان با حرارت كم بجوشند ، پس از اين مدت فسنجان آماده سرو ميباشد.

نكته ها

در ابتداي كار گردوها را با اب بسيار سرد مخلوط كنيد تا به گردوها شوك وارد شده و روغن درون گردوها ازاد شود ؛ مقدار استفاده از رب انار و شكر در فسنجان سليقه اي ميباشد ؛ فسنجان نياز به روغن خاصي ندارد و روغني كه در انتهاي پخت ايجاد ميشود همان روغن گردوست.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۴۲:۰۵ توسط:myblog موضوع: