وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

طرز تهيه فسنجان چيست ؟

خورشت فسنجان ، طرز تهيه خورش فسنجان ، آموزش فسنجون

طرز تهيه خورشت فسنجان با مرغ

مواد لازم

گردو 400 گرم
مرغ 4 تكه
پياز 1 عدد
برگ بو 2 عدد
رب انار 5 قاشق غذاخوري
شكر 3 قاشق غذاخوري
نمك ، فلفل ، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهيه

گردوها را چرخ كنيد ، درون قابلمه مقداري آب سرد بريزيد و گردوها را اضافه كنيد؛ سپس حرارت را زياد كنيد تا آب بجوش بيايد. پس از اينكه آب جوش آمد حرارت را كم كنيد و اجازه دهيد به مدت 2 – 3 ساعت گردوها با آب بجوشد تا كاملا به روغن بيافتد.

پياز را ريز كنيد و بهمراه تكه هاي مرغ درون قابلمه اي جداگانه بريزيد. كمي روغن بريزيد ، فلفل ، نمك ، زردچوبه و برگ بوها را اضافه كنيد و با حرارت ملايم تفت دهيد. پس از اينكه مرغ كمي سرخ شد 2 ليوان اب اضافه كنيد و 1 ساعت با حرارت ملايم بگذاريد مرغ نيم پز شود.

پس از پخت گردوها و زماني كه به روغن افتاد ميتوانيد رب انار را اضافه كنيد ( رنگ تيره خورش از پخت گردو بدست ميايد و رب انار براي ايجاد طعم ترش و ملس به غذا كاربرد دارد ) سپس شكر ، كمي نمك و مرغ پخته را اضافه كنيد و حدود 2 ساعت بگذاريد مرغ درون فسنجان با حرارت ملايم بجوشد. پس از اين مدت زمان فسنجان را در ظرف بريزيد و همراه با برنج سرو كنيد.

نكته ها

حتما گردوها را با اب بسيار سرد مخلوط كنيد تا به گردوها شوك وارد شده و روغن درون گردوها ازاد شود. اب را از همان ابتداي كار زياد نريزيد بلكه كم كم و در طي مراحل پخت اضافه كنيد ؛ مقدار استفاده از رب انار و شكر در فسنجان سليقه اي ميباشد و ميتوانيد بنابر ذائقه تان از رب انار و شكر كمتر يا بيشتر استفاده كنيد. فسنجان نياز به روغن خاصي ندارد و روغني كه در انتهاي پخت ايجاد ميشود همان روغن گردوست.

ميتوانيد بجاي مرغ از گوشت چرخ كرده قلقلي شده استفاده كنيد. در اينصورت در انتهاي پخت فسنجان و در زمان كشيدن در ظرف گوشت قلقلي را با خورش سرو كنيد. در صورت تمايل ميتوانيد به جاي برگ بو از 1 قاشق چايخوري دارچين در زمان قرار دادن مرغ در مايه فسنجان به خورش تان اضافه كنيد.

خورشت فسنجان ، خورش فسنجون

طرز تهيه خورشت فسنجان با گوشت

گردو 500 گرم  .  گوشت چرخ كرده 300 گرم  .  پياز 1 عدد  .  دارچين 3 قاشق چايخوري

رب انار 5 قاشق غذاخوري  .  شكر 2 قاشق غذاخوري  .  نمك و فلفل مقدار لازم

طرز تهيه

پياز را ريز رنده كنيد و با گوشت چرخ كرده ، نمك ، فلفل و يك قاشق چايخوري دارچين مخلوط كنيد تا مواد چسبندگي مناسبي پيدا كنند سپس با دست كوفته هاي كوچكي از اين مواد درست كنيد و داخل روغن سرخ نمائيد و كنار بگذاريد.

گردوها را چرخ كنيد ، درون قابلمه 2 ليوان اب بسيار سرد بريزيد و گردوها را اضافه كنيد سپس حرارت را زياد كنيد تا اب جوش بيايد ، پس از اينكه اب جوش امد حرارت را كم كنيد و اجازه دهيد به مدت 3 ساعت گردوها با اب بجوشند و كاملا به روغن بيافتند.

پس از پختن گردوها بايد رب انار و دو قاشق چايخوري دارچين اضافه كنيد ( رنگ تيره خورشت از پخت گردو بدست ميايد و رب انار براي طعم ترش و ملس كاربرد دارد ) ، شكر و كمي نمك اضافه كنيد سپس به مقدار لازم آب بريزيد و چاشني غذا را تنظيم نمائيد.

گوشت هاي قلقلي كه از قبل اماده كرده بوديد به خورشت اضافه كنيد و حدود ۱ ساعت ديگر بگذاريد گوشت هاي قلقلي درون فسنجان با حرارت كم بجوشند ، پس از اين مدت فسنجان آماده سرو ميباشد.

نكته ها

در ابتداي كار گردوها را با اب بسيار سرد مخلوط كنيد تا به گردوها شوك وارد شده و روغن درون گردوها ازاد شود ؛ مقدار استفاده از رب انار و شكر در فسنجان سليقه اي ميباشد ؛ فسنجان نياز به روغن خاصي ندارد و روغني كه در انتهاي پخت ايجاد ميشود همان روغن گردوست.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۴۲:۰۵ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :