وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

طرز تهيه شيريني دانماركي يا گل محمدي

طرز تهيه شيريني دانماركي ، طرز تهيه شيريني دانماركي يا گل محمدي

طرز تهيه شيريني دانماركي

مواد لازم

شير گرم 2/3 ليوان  .  روغن 1/3 ليوان  .  آرد 3 و نيم ليوان  .  شكر 4 قاشق غذاخوري  .  تخم مرغ 2 عدد

كره 200 گرم  .  پودر خمير مايه 2 قاشق چايخوري  .  نمك 1 قاشق چايخوري  .  اسانس وانيل مقداري

كرم شيريني براي داخل شيريني  .  زرده تخم مرغ براي رومال شيريني  .  شكر و آب براي شيره شيريني

طرز تهيه شيريني دانماركي

شير گرم ( شير داغي كه دست را نسوزاند ) ، پودر خميرمايه ، نمك ، 1 قاشق چايخوري شكر و 1 قاشق غذاخوري آرد را باهم مخلوط كنيد و 10 دقيقه كناري قرار دهيد تا پف كند ، پس از 10 دقيقه تخم مرغ ها را به مخلوط خمير مايه اضافه و مخلوط كنيد.

باقي مانده آرد ، شكر و وانيل را باهم مخلوط كنيد سپس به مواد ديگر اضافه كنيد و خوب مخلوط نماييد ، روغن را نيز در آخر اضافه كنيد سپس ورز دهيد تا خمير لطيفي بدست بيايد كه به دست نچسبد ، خمير را داخل كاسه اي كه چرب شده قرار دهيد و روي آن را بپوشانيد سپس به مدت 1 ساعت در جاي گرمي قرار دهيد تا حجم آن دو برابر شود.

پس از اينكه حجم خمير دو برابر شد از كاسه خارج كنيد ، روي سطح كار آرد بپاشيد و خمير را با وردنه پهن كنيد ، كره نرم شده را روي سطح خمير پخش كنيد و خمير را لوله كنيد سپس با وردنه خمير را صاف كنيد و روي آن را با كيسه فريزر بپوشانيد و 10 دقيقه استراحت دهيد ، 3 بار ديگر اين كار را تكرار كنيد ( لوله كنيد ، صاف كنيد و 10 دقيقه استراحت دهيد ، اين كار براي ترد شدن شيريني ميباشد ).

پس از انجام مراحل بالا خمير شيريني را با وردنه نازك پهن كنيد و بصورت دايره بزرگي اطراف ان را ببريد سپس اين دايره با به 8 قسمت مساوي برش بزنيد ، داخل هر تكه خمير كمي پودر قند و 1 قاشق غذاخوري كرم مخصوص شيريني دانماركي بريزيد و همانند شكل شيريني را بپيچيد.

ته سيني فر كاغذ روغني بگذاريد و خميرها را با فاصله روي آن قرار دهيد ، 30 دقيقه بگذاريد خميرها استراحت كنند سپس 1 زرده تخم مرغ زده شده را روي خميرها بماليد ، سيني را داخل فري كه از قبل با دماي 180 درجه سانتيگراد روشن كرده ايد و گرم شده است به مدت 15 – 20 دقيقه قرار دهيد تا روي شيريني ها طلايي شود.

در اين فاصله كه شيريني ها ميپزد شيره را آماده كنيد ، نصف ليوان شكر را با 1/3 ليوان آب و 1 قاشق چايخوري آبليمو مخلوط كنيد و داخل قابلمه بريزيد و روي حرارت قرار دهيد تا بجوشد و غليظ شود ، شيريني ها را پس از پخت از فر خارج كنيد و با قلمو شيره را روي سطح شيريني بزنيد و پس از اينكه شيريني ها خنك شدند سرو كنيد.

طرز تهيه خمير دانماركي

مواد لازم

750 گرم
آرد كاملا سفيد

250 گرم
آرد ذرت يا نشاسته پودر شده

250 گرم
كره

2 عدد
تخم مرغ

3 قاشق سوپخوري
روغن مايع

2 قاشق سوپخوري
شكر

يك قاشق سوپخوري
مايع خمير ترش

يك قاشق چايخوري
نمك

به مقدار لازم
آب ولرم

طرز تهيه

يك قاشق چايخوري شكر را در يك فنجان شير گرم يا آب حل كرده و مايع خمير را اضافه مي كنيم و مي گذاريم مايع خمير پف كند.

در ظرف بزرگي آرد، نمك و شكر را الك كرده، سپس وسط آرد را گود مي كنيم. مايع خمير پف كرده، روغن مايع و تخم مرغ ها را با چنگال خوب به هم مي زنيم. بعد آنها را با آرد مخلوط كرده و آب ولرم را كم كم اضافه مي كنيم تا خمير صاف يك دستي تهيه شود. خمير را كمي ورز داده و روي آن را مي پوشانيم و در جاي تقريباً گرمي قرار مي دهيم تا خمير15 دقيقه مانده و كمي جا بيفتد.

سپس روي ميز كمي آرد مي پاشيم و خمير را به قطر 2 سانتي متر بازكرده و كره را در وسط آن قرار داده و با چهار قسمت خمير روي كره را مي پوشانيم و با وردنه ضربه هاي آرامي روي خمير وارد كرده تا كره نرم شده و در خمير كمي پهن شود. بعد خمير را به قطر يك سانتي متر باز كرده و آن را 6 تا 5 لا زده و آن را در جاي خنك و يا در يخچال قرار مي دهيم . 20 دقيقه بعد خمير را يك بار از طول و يك بار از عرض باز و بسته كرده و آن را 6-5 بار تا مي زنيم و هر بار20 دقيقه درجاي خنك نگه مي داريم و بعد از 6 دفعه، باز و بسته كردن خمير در مرحله آخر آن را به قطر يك سانتي متر پهن كرده و شيريني هايي از قبيل مدل صدفي، لوله اي ، نيمه ماه، گوشي، فرفره و مدل كراسان تهيه مي كنيم.

كرم دانماركي

مواد لازم

2 قاشق سوپخوري
آرد ذرت يا آرد گندم

5/1 فنجان
شير

يك عدد
زرده تخم مرغ

نصف فنجان
شكر

50 گرم
كره

به مقدار كم
وانيل يا پوست رنده شده ليمو

روش تهيه

زرده تخم مرغ و 50 گرم از شكر را با وانيل خوب مخلوط مي كنيم. بقيه شكر را با كره مخلوط كرده  و آن را هم مي زنيم تا نرم و سفيد شود. سپس شير و آرد ذرت را مخلوط كرده و ظرف را روي حرارت ملايم قرار مي دهيم تا غليظ شود . سپس زرده زده شده را ا ضافه كرده و به هم مي زنيم. در نهايت كره را افزوده و كرم آماده شده را مورد مصرف قرار مي دهيم.

براي تزئين روي شيريني ها و داخل شيريني ها از مواد زير استفاده مي كنيم.

براي داخل شيريني ها :

كرم دانماركي + دارچين يك قاشق مرباخوري + شكر يك سوم پيمانه.

براي تزئين روي شيريني ها :

يك عدد تخم مرغ + يك قاشق سوپخوري شربت كارامل( شكر را روي حرارت بخار آب ذوب مي كنيم)

طرز تهيه شيريني دانماركي

طرز تهيه شيريني دانماركي صدفي با خمير دانماركي

خمير دانماركي را نسبتاً نازك تر باز كرده و روي خمير كمي دارچين و شكر مي پاشيم و آن را لوله كرده و وقتي به قسمت آخر رسيديم، با قلم مو كمي تخم مرغ بر روي آن مي ماليم كه دو قسمت به هم بچسبد.

سپس آن را مانند رولت به قطر 5/1 سانتي متر مي بريم. شيريني ها را در سيني چيده، مدت 30 دقيقه در وسط پنجره فر با حرارت 350 درجه قرار مي دهيم تا پخته و طلايي شوند و بعد از كمي خنك شدن روي آنها با الك پودر قند مي پاشيم.

شيريني لوله اي با خمير دانماركي

خمير دانماركي را به قطر 4-3 ميليمتر و به طول 15 سانتيمتر و به عرض دلخواه كرم مي ماليم . سپس خمير را لوله كرده و به انتهاي لوله كه رسيديم با قلم مو روي خمير را كمي تخم مرغ مي ماليم تا دو قسمت به هم بچسبد. بعد خمير را به اندازه هاي 6-5 سانتي متر مي بريم و در سيني چرب آنها را چيده و به مدت 30 دقيقه مي گذاريم پخته شوند.

شيريني نيمه ماه دانماركي با خمير دانماركي

خمير را به قطر 5-4 ميليمتر پهن كرده و با قالب گرد خمير را قالب مي زنيم و توسط قيف يا با قاشق مرباخوري مقداري كرم در وسط خمير مي گذاريم و خمير را به صورت نيمه ماه روي هم آورده و دور آن را با چنگال ميوه خوري فشرده و فرم مي دهيم. سپس روي آنها از مخلوط تخم مرغ و شربت كارامل مي ماليم و بعد روي آن كمي شكر پاشيده، در سيني چرب مي چينيم. سپس براي مدت 30 دقيقه در پنجره وسط فر با درجه حرارت 350 قرار مي دهيم تا شيريني ها بپزند.

مدل گوشي دانماركي با خمير دانماركي

خمير را به قطر 4-3 ميلي متر پهن كرده، به اندازه 30×15 مي بريم و در وسط خمير يك نقطه مركز قرار داده و روي آن شكر و دارچين مي پاشيم. بعد خمير را از دو طرف به نقطه مركز لوله كرده و خمير را به صورت ورقه هاي 5/1 سانتي متري مي بريم و در سيني چرب شده مي چينيم. سپس در فر داغ با درجه حرارت 400 فارنهايت مدت 12-10 دقيقه مي گذاريم تا شيريني ها طلايي شوند.

شيريني مدل فرفره با خمير دانماركي

خمير را به قطر يك سانتي متر و طول و عرض 25×25 سانتي متر باز مي كنيم. بعد 5×5 خمير را بريده و چهارگوش خمير را برش مي دهيم. وسط خمير به اندازه يك عدد فندق كرم مي گذاريم و به شكل فرفره مي پيچيم. با قلم مو روي آن از مخلوط شربت كارامل و تخم مرغ ماليده، آنها را در سيني فر چرب شده مي چينيم و در پنجره وسط فر قرار مي دهيم . مدت 25-20 دقيقه صبر مي كنيم تا شيريني ها با حرارت 400 درجه طلايي شوند. اين شيريني ها را مي توان به پودر قند نيز آغشته نمود. در اين صورت نيازي به ماليدن كارامل تخم مرغي نمي باشد.

مواد لازم براي تهيه مايه خمير ترش

خمير ترش             1/4  پيمانه سرخالي
شكر                     1 قاشق سوپخوري
آب گرم                    1 پيمانه سرخالي

مواد لازم براي تهيه خمير

آرد    ( به ميزاني كه خمير به دست نچسبد )
روغن صاف قنادي            1/2 و1 پيمانه
روغن مايع                      1/3  پيمانه
نمك                  1/8  قاشق چايخوري
جوهر ليمو             1/4  قاشق چايخوري
شير                               1 پيمانه
شكر                           1/2  پيمانه
تخم مرغ                             2 عدد
تقويت كننده آرد            1 قاشق چايخوري

روش تهيه تهيه مايع خمير ترش

خمير ترش را با شكر و آب گرم با هم مخلوط كرده به مدت 4 الي 5 دقيقه در هواي گرم قرار داده تا پف كند .

روش تهيه

تخم مرغ ها و شكر را با چنگال بزنيد ، جوهر ليمو را در شير حل نموده اضافه  نماييد . نمك و روغن مايع را نيز اضافه كنيد . مايع خمير ترش را به اين مواد اضافه نماييد . نمك و روغن مايع را نيز اضافه كنيد . مايع خمير ترش را به اين مواد اضافه  كنيد . تقويت كننده را با 2 پيمانه آرد مخلوط نموده و به مايع بالا اضافه نما ئيد و مخلوط كنيد سپس آنقدر آرد اضافه كرده و ورز بدهيد تا خمير بدست نچسبد و سبم شود . بعد خمير را گلوله كرده بگذاريد به مدت يك ربع در جاي گرم بماند تا خمير ور بيايد .

بعد خمير را امتحان كنيد يعني با دست از يك گوشه بكشيد بعد ول كرده اگر به جاي اولش بر نگشت خمير عمل كرده و آماده براي باز شدن مي باشد ، اگر به جاي خود برگشت عمل نكرده و بايد مجددا به خمير استراحت دهيد و در اين فاصله در يك ظرف جداگانه عمل نكرده و بايد مجدداً به خمير استراحت دهيد و در اين فاصله در يك طرف جداگانه كمي آرد پاشيده روغن صاف را از الك مويي رد  نموده و به شكل توپ درآوريد بعد روي آن كمي آرد پاشيده به صورت مستطيل فرم داده به طوريكه ضخامت هر طرف يك سانت باشد .

از هر طرف ضربه زده و همينطور كه در حال فرم دادن به روغن هستيد ، به هر طرف روغن صاف آرد بزنيد . طول و عرض روغن صاف حدود 5 در 15 سانت و قطر روغن صاف يك سانتيمتر مي باشد . روي ميز كار آرد پاشيده خمير را با وردنه باز نموده بطوريكه وسط خمير ضخيم تر باشد ولي اطراف آن نازكتر باشد . خمير را آهسته وردنه كشيده بعد روغن صاف را وسط خمير گذاشته خمير را مثل بقچه بپيچيد . سپس آردهاي اضافي خمير را با برس پاك نموده وردنه را آردي كنيد .

از طول خمير را آرام آرام چند ضربه زده بعد بدون اينكه فشاري به خمير بياوريد خمير را كمي باز كرده بدين ترتيب روغن صاف از خمير بيرون نمي زند . خمير را دور وردنه بپيچيد ، خمير را پشت و رو كنيد ، با وردنه خمير را باز نموده ( اگر روي خمير آرد اضافه دارد حتماً با برس پاك نمائيد . ) سپس خمير را از طول 4 لا كنيد زيرش كمي آرد بپاشيد ، رويش را بچوشانيد تا 20 دقيقه بماند . البته اين عمل باز كردن خمير را بايد 3 بار انجام دهيد در تمام مراحل خمير از طول باز مي شود و از طول باز مي شود و از طول چهادر لا مي شود . در مرحله آخر بعد از چهار لا نمودن ديگر بيست دقيقه نمي ماند بلافاصله خمير را باز نموده و به اشكال مختلف در آوريد .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۰۱:۵۹ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :