وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

چگونه حلوا درست كنيم ؟

طرز تهيه حلوا ، حلواي تيره

طرز تهيه حلوا

مواد لازم

آرد سفيد 2 ليوان
شكر 1 ليوان
آب  1 و 1/2 ليوان
گلاب 1/3 ليوان
كره 50 گرم
روغن مايع 1 ليوان
زعفران آب كرده 5 قاشق غذاخوري
پودر هل 1/4 قاشق چايخوري

طرز تهيه حلوا تيره

براي تهيه شيره حلوا بايد شكر ، آب ، گلاب ، زعفران و هل را مخلوط كنيد و درون قابلمه اي روي حرارت ملايم قرار دهيد تا 5 دقيقه بجوشد ، روغن را نيز داخل قابلمه اي بريزيد تا گرم شود ؛ آرد را 2 بار الك كنيد سپس داخل ظرفي بريزيد و با حرارت كم شروع به تفت دادن كنيد.

آرد را انقدر تفت دهيد تا رنگ ارد كرم شود. بسيار مراقب باشيد ارد شما ته نگيرد ( با قاشق مرتب ارد را هم بزنيد ) ؛ پس از انكه رنگ ارد كرم شد روغن داغ را به ارد اضافه كنيد و خوب مخلوط نمائيد تا آرد سرخ شود و رنگ آرد طلايي شود.

حرارت را كم كنيد و شيره داغ ( مخلوط اب و شكر كه از قبل اماده كرده ايد ) را اضافه كنيد ، پس از اضافه كردن همه مواد را خوب مخلوط كنيد سپس كره را اضافه كنيد و هم بزنيد تا حلوا خودش را بگيرد و به روغن بيفتد. سپس حلوا را داغ درون ظرف بريزيد و با پسته ، پودر نارگيل و … تزئين كنيد.

نكته ها :

بهترين آرد براي حلوا آرد نان و بخصوص آرد سنگك ميباشد ؛ ميتوانيد اين حلواي خوشمزه را با نان شيريني ميكادو ( نان بستني ) نيز سرو كنيد ، براي اين كار به همان صورت داغ روي يك لايه نان حلوا بريزيد و كامل پخش كنيد سپس رويش نان ديگري قرار دهيد و پس از خنك شدن بصورت شيريني برش بزنيد.

اگر در زمان درست كردن حلوا درون مخلوط ارد و روغن گلوله هاي ريزي مشاهده كرديد با رد كردن ارد از يك صافي بزرگ اين مشكل برطرف خواهد شد ، ميتوانيد قبل از اضافه كردن ارد به روغن يك بار ارد را الك كنيد تا اين مشكل بوجود نيايد ؛ براي دادن رنگ بيشتر به حلوا ميتوانيد 2 قاشق غذاخوري پودر كاكائو در زمان اضافه كردن ارد به روغن بريزيد ، طعم كاكائو درون حلوا مشخص نيست !

طرز تهيه حلوا زعفراني و مجلسي

مواد لازم

آرد سفيد، گندم يا سنگك
2 پيمانه

روغن مايع
1/4 پيمانه

روغن جامد
2 قاشق غذا‌خوري

پودر هل
به مقدار لازم

مواد لازم جهت تهيه شهد حلوا

آب
1/2 پيمانه

گلاب
1/2 پيمانه

شكر
1 و 1/2 پيمانه

زعفران
به مقدار لازم

طرز تهيه حلوا ، طرز تهيه حلوا زعفراني و مجلسي

طرز تهيه حلوا زعفراني و مجلسي

ابتدا آرد را الك كنيد. سپس آن را با حرارت ملايم تفت دهيد تا كمي تغيير رنگ پيدا كند و بوي خامي آن گرفته شود. توجه داشته باشيد كه آرد پس از مخلوط شدن با روغن هم تفت داده مي‌شود. لذا، از تفت دادن بيش از اندازه آرد بپرهيزيد. براي اطمينان از گلوله نشدن آرد، پس از تفت دادن ابتدايي، مجددا آرد را الك كنيد.

وسط آرد را خالي كنيد. هل، روغن مايع و روغن جامد را وسط آرد بريزيد و شروع به مخلوط كردن آن‌ها كنيد. آرد را تا جايي كه رنگ مطلوب حاصل شود تفت دهيد.

در اين مرحله شهد را آماده نماييد. بدين منظور بايد آب و شكر را روي حرارت ملايم قرار دهيد تا ذرات شكر كاملا حل شوند. در آخر زعفران و گلاب را اضافه كنيد و شهد را از روي حرارت برداريد.

شهد حلوا را آرام‌آرام به آرد اضافه كنيد و به خوبي مخلوط نماييد تا شربت جذب آرد شود و اصطلاحا حلوا قوام آيد.

پس از اينكه حلوا كمي خنك شد، آن را در ظرف مورد نظر سرو نماييد و به دلخواه تزيين كنيد.

تزيين حلواي مجلسي و زعفراني

براي تزيين حلوا، بادام پرك شده و يا خلال شده، خلال يا پودر پسته، گردو خرد شده، پودر نارگيل و يا گلبرگ گل گزينه‌هاي مناسبي مي‌باشند.

نكاتي كه در هنگام پخت حلوا بايد به آن توجه داشت :

بهترين آرد مورد استفاده در تهيه حلوا آرد گندم، آرد سنگك، آرد‌هاي غني شده و آرد سبوس‌دار مي‌باشند و در صورت استفاده از اين آردها، حلواي مغذي‌تري بدست خواهد آمد. نكته قابل توجه اين است كه اين آرد‌ها نسبت به آرد سفيد زمان بيشتري براي تفت‌دادن احتياج دارند و رنگ آرد سفيد به مراتب زيبا‌تر خواهد بود و داراي بافت لطيف‌تري مي‌باشد. همچنين آرد برنج و آرد نخودچي هم در تهيه حلوا هاي مختلف استفاده مي‌شوند.

براي تهيه حلواي روشن‌تر مي‌توانيد زمان تفت‌دادن آرد را كمتر كنيد و از مقدار زعفران بيشتري در تهيه حلوا استفاده كنيد.

براي اطمينان از گلوله نشدن حلوا، آرد را يك مرتبه قبل از تفت دادن آرد و يك مرتبه بعد از تفت دادن، الك كنيد.

بهتر آن است كه آرد را به تنهايي تفت دهيد و سپس به آن روغن را اضافه كنيد، در اين صورت تغيير رنگ آرد محسوس‌تر است. همچنين به اين نكته توجه داشته باشيد كه پس از افزودن روغن، آرد همچنان تفت داده مي‌شود و زياد تفت دادن آرد باعث تيره شدن رنگ حلوا مي‌شود.

براي جلوگيري از تيره شدن رنگ حلوا مي‌بايست ابتدا يك قاشق از آرد را با كمي روغن مخلوط كنيد. با اين روش تشخيص رنگ حلوا آسان‌تر مي‌شود. توصيه ستاره به شما اين است كه مدت زمان تفت دادن آرد را كاهش دهيد و اگر تمايل به تيره‌تر شدن حلوا داشتيد بعد از افزودن روعن حلوا را با روغن بيشتري تفت دهيد.

نكته ديگر در مورد ميزان شيريني اين دسر محبوب است. زماني كه حلوا هنوز داغ است شيريني آن بيشتر به نظر مي‌رسد. همچنين بهترين روش براي افزودن شيريني به حلوا، درست كردن شهد است و بهتر است از اضافه كردن شكر به تنهايي بپرهيزيد.

بهترين راه براي اضافه‌كردن زعفران و گلاب به حلوا اين است كه به شهد اضافه شوند. اگر ميزان شهد كم باشد، حلوا بافت منسجمي پيدا نخواهد كرد. نكته مهم در مورد شهد اين است كه شهد بايد با دماي گرم به حلوا اضافه شود. اگر شهد سرد باشد مخلوط‌كردن حلوا سخت مي‌شود و انسجام كافي ميسر نمي‌گردد.

براي تهيه شهد نيازي به قوام آمدن شهد نيست، حل شدن شكر در آب به تنهايي كفايت مي‌كند.

اگر شهد را بيش از اندازه به حلوا اضافه كرديد و حلوا شل شد، بهتر است حلوا را مجددا روي حرارت ملايم قرار دهيد تا آب اضافي آن تبخير شود.

اگر شل بودن حلوا به دليل اضافه‌كردن بيش از اندازه روغن بود، توصيه ستاره به شما اين است كه مقدار ديگري آرد اضافه كرده و  آن را با حلوا تفت دهيد.

بهتر است از قاشق چوبي براي هم زدن آرد و شربت استفاده كنيد.

استفاده مناسب از ميزان روغن و كره ارتباط مستقيمي با كيفيت حلوا دارد. اگر بيش از اندازه از روغن استفاده كنيد، روغن مي‌بندد و كم‌تر از معمول استفاده كردن از روغن موجب ترك خوردن حلوا مي‌شود.

روغن جامد به خوب سرخ شدن آرد و پوك شدن آن كمك مي‌كند. كره طعم مطلوبي به حلوا مي‌دهد و روغن مايع براي براق شدن حلوا استفاده مي‌شود.

براي تهيه حلوا به خصوص در فصل سرد روغن جامد به تنهايي گزينه مناسبي نمي‌باشد، چون استفاده از روغن جامد باعث سفت شدن حلوا و ظاهر و مزه‌ي بد آن خواهد شد.

براي تهيه حلوا براي صد نفر، از 10 پيمانه آرد استفاده نماييد.

نكته آخر اين كه، براي تزيين حلوا، اجازه دهيد حلوا كمي خنك شود چراكه حلواي گرم به خوبي فرم نخواهد گرفت.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۲۳:۲۹ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :