وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

طرز تهيه خورش قيمه خوشمزه

خورشت قيمه ، طرز تهيه خورش قيمه ، نحوه پخت قيمه

طرز تهيه خورشت قيمه

قيمه از پرطرفدار ترين غذاهاي ايراني است كه بسيار لذيذ و خوشمزه مي باشد و در كنار برنج استفاده مي شود. اين غذا به روشهاي مختلفي طبخ مي شود. گوشت قيمه معمولاً از راسته يا مغز ران گوسفند يا گوساله تهيه مي شود. در گذشته گوشت قيمه را بسيار ريز خرد مي كردند، به طوري كه از عدس قرمز (دال عدس ) كوچك تر بود كه به آن قيمه سرموري مي گفتند. امروزه گوشت قيمه را به صورت چهارگوش كوچك در مي آورند.

مواد لازم خورشت قيمه

گوشت خورشتي
5/0 كيلو

پياز
2 عدد

سيب زميني
400 گرم

لپه
200 گرم

ليمو عماني
5 عدد

رب گوجه فرنگي
2 قاشق غذاخوري

نمك، فلفل و زردچوبه
به مقدار لازم

روغن
به مقدار لازم

دستور تهيه خورشت قيمه

پياز  را ريز خرد كنيد و با مقداري روغن در قابلمه يا زودپز تفت دهيد. لپه را بشوييد. گوشت را قطعه قطعه خرد كنيد و با پياز و لپه شسته شده تفت دهيد. در موقع تفت دادن به مقدار كافي فلفل و زردچوبه هم به مواد اضافه كنيد.  همين كه رنگ گوشت عوض شد، مقداري آب روي آن بريزيد و بگذارييد با شعله ملايم بپزد.

بعد از يك ساعت، ليمو عماني ها را با چنگال سوراخ كرده و به خورش اضافه كنيد. سپس حرارت شعله را كم كنيد تا خورش به آرامي بپزد و جا بيفتد. در انتهاي پخت خورش ، نمك و رب گوجه فرنگي  را به آن اضافه كنيد. وقتي خورش به روغن افتاد و مواد خورش كاملاً پخت، شعله را خاموش كنيد.

سيب زميني  ها را پوست بكنيد و خلال كنيد و با روغن داغ در ماهيتابه سرخ كنيد. بعد از اينكه خورش را در ظرف كشيديد، سيب زميني هاي سرخ شده را روي آن بريزيد ( يا مي توانيد قبل از ريختن خورش در ظرف ، سيب زميني ها را در آن بريزيد و هم بزنيد ).در صورت تمايل مي توانيد.

مقدار خيلي كم هم دارچين روي ظرف خورش بريزيد كه البته بستگي به ذائقه شما دارد. همچنين مي توانيد براي تزئين خورش در ميهماني ها ، مقداري از سيب زميني را مطابق تصوير بالا به صورت گل ببريد و سرخ كنيد.اميدواريم با تهيه اين غذاي بسيار خوشمزه، لذت كافي را برده و لحظات خوشي را در كنار خانواده سپري كنيد.

خورشت قيمه

طرز تهيه خورشت قيمه بادمجان مجلسي

خورش قيمه بادمجون، از غذاهاي سنتي و خوشمزه ايرانيست كه درست كردن آن كمي قلق دارد.

مواد لازم

گوشت گوسفند با استخوان                        1كيلو

لپه                                                      4 قاشق غذاخوري

بادمجان قلمي                                         8 عدد

گوجه‌فرنگي                                            10 عدد

رب گوجه‌فرنگي                                      1 قاشق غذاخوري

غوره                                                   به ميزان لازم

پياز                                                        1 عدد

روعن مايع گياهي                                      به ميزان لازم

دارچين                                                   به ميزان لازم

نمك و فلفل                                            به ميزان لازم

طرز تهيه

قبل از هركاري بادمجان‌ها را پوست گرفته و نيم ساعت در آب نمك غليظ مي‌خوابانيم، سپس آنها را شسته و در آبكش مي‌گذاريم تا آبش برود و خشك شود.

بهتر است بادمجانها را در اين مرحله در آفتاب بگذاريم تا زودتر خشك شوند و تلخي آنها هم گرفته شود در غيراينصورت بايد مدت طولاني‌تري باقي بماند تا خشك شود. خشك شدن بادمجان علاوه بر گرفتن تلخي آن باعث مي‌شود در هنگام سرخ‌شدن كمتر روغن به خود بگيرد.

سپس بادمجانها را سرخ كنيد.

پياز را خرد كرده و درون قابلمه مناسب مي‌ريزيم، كمي روغن اضافه كرده و روي شعله متوسط سرخ مي‌كنيم تا سبك شود.

پياز كه سرخ شد، گوشت گوسفند با استخوان را كه به‌صورت تكه‌هاي درشت خردشده اضافه مي‌كنيم و تفت مي‌دهيم در اين زمان نمك و فلفل را به گوشت اضافه مي‌كنيم كه همزمان با تفت خوردن گوشت بوي عطر آنها بلند شود.

وقتي گوشت تفت خورد، لپه پاك‌شده و شسته را به قابلمه اضافه كرده و هم‌مي‌زنيم. با تفت دادن لپه از وا رفتن آن در خورش جلوگيري مي‌كنيم.

رب گوجه‌فرنگي را به قابلمه اضافه كرده و هم مي‌زنيم تا كمي تفت بخورد و رنگ آن شفافتر شود. توجه داشته باشيد كه از اضافه كردن رب زياد به غذاها بپرهيزيد.

چون مزه خورشت را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

حال بايد به مواد درون قابلمه آب اضافه كرد تا به آهستگي بپزند. در اين مرحله 5 عدد از گوجه‌فرنگي ها را رنده كرده و همراه آب به قابلمه اضافه مي‌كنيم.

گوجه‌فرنگي رنده شده به خورشت غلظت بيشتر و طعمي عالي مي‌دهد.

شعله را زياد مي‌كنيم تا آب خورشت جوش بيايد، بعد شعله را كم كرده و در قابلمه را مي‌بنديم تا به آرامي گوشت و لپه بپزند.

قتي خورشت كامل پخت، نمك آن را اضافه مي‌كنيم. توجه داشته باشيد كه اگر نمك را زودتر اضافه كنيد باعث ديرپز شدن گوشت مي‌شود.

در اين مرحله خورشت كاملا آبدار است بادمجانهاي سرخ شده را به آرامي درون قابلمه مي‌چينيم، گوجه‌هاي باقي‌مانده را دو نيم كرده و روي بادمجانها چيده و در آخر غوره‌ها و پودر دارچين را روي آنها مي‌پاشيم. غوره ترشي خورشت شما را كنترل مي‌كند و دارچين عطر آن را كامل مي‌كند.

در اين مرحله خورشت فقط به 30 دقيقه زمان نياز دارد تا بادمجانها و گوجه‌ها پخته شوند و ترشي غوره وارد آب خورشت شود. حواستان باشد كه بادمجانها زياده از حد نپزد وگرنه له مي‌شود.

اگر از خورشت غليظ خوشتان نمي‌آيد، بادمجانهاي سرخ‌شده را در يك تابه چيده، گوجه‌هاي دونيم شده را روي آن بچينيد و با اضافه كردن كمي زردچوبه و فلفل و آب بگذاريد جدا بپزند و در هنگام سرو غذا ، بادمجانها را در ظرف سرو چيده و خورشت را روي آن بريزيد.

خورشت قيمه بادمجان را با پلو نوش جان كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۰۲:۴۸ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :