وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

دستور تهيه دلمه برگ مو و بادمجان

طرز تهيه دلمه برگ مو

طرز تهيه دلمه برگ مو

 

مواد لازم دلمه برگ مو

برگ مو
نيم كيلو گرم

سبزي دلمه
يك كيلوگرم مخلوط

پياز بزرگ
2 عدد

روغن مايع
5 قاشق سوپ خوري

برنج
2 پيمانه

لپه
نصف ليوان

گوشت چرخ كرده
نيم كيلوگرم

شكر
3 تا 4 قاشق سوپ خوري

آب ليموترش يا سركه
يك استكان

نمك و فلفل و زردچوبه
به ميزان لازم

سبزي دلمه شامل نعنا، مرزه، ترخون، ريحان، گشنيز، تره، شِويد و جعفري كه البته هر چه ميزان سبزي هاي معطر آن – يعني نعنا، مرزه و ترخون – بيشتر باشد، خوشمزه تر مي شود.

طرز تهيه دلمه برگ مو

ابتدا برگ ها را با آب سرد خوب بشوييد. دو سوم قابلمه را از آب پر كرده روي شعله اجاق گاز قرار دهيد تا آب آن به جوش آيد. سپس برگ ها را به صورت دسته اي آرام در داخل آب در حال جوش آمدن قرار دهيد. پس از گذشت 3 دقيقه يا به اصطلاح پس از 2 جوش خوردن، برگ ها را در سبدي آبكشي كنيد.سبزي ها را پاك كرده و پس از شست وشو به صورت ريز خرد كنيد. برنج و لپه را هم شسته و در قابلمه اي حاوي مقداري آب بريزيد و بگذاريد تا بپزد. در صورت دلخواه، مقداري زردچوبه نيز به آن اضافه كنيد تا برنج رنگي شود.

دو عدد پياز را هم خلالي خرد كنيد. سپس در داخل تابه كمي روغن بريزيد و گوشت چرخ كرده و پياز خرد شده را به همراه كمي زردچوبه در روغن سرخ كنيد. بعد از سرخ شدن مواد، تابه را از روي اجاق گاز برداريد و سبزي و برنج و لپه را به آن اضافه كرده و خوب با هم مخلوط كنيد. به اين صورت مواد داخل دلمه آماده مي شود.در داخل قابلمه اي كه قرار است دلمه ها در آن چيده شوند، يك قاشق غذاخوري روغن مايع بريزيد و چند برگ مو را در كف آن قرار دهيد.

سپس شروع به پيچيدن دلمه ها كنيد.براي پيچيدن دلمه ها يك برگ بزرگ را برداشته و مقداري از مواد مخلوط را در ميان آن بريزيد. سپس اطراف برگ را روي مواد برگردانيد تا در واقع بقچه اي از برگ مو درست شود. هر يك از بقچه ها را به صورت وارونه در داخل قابلمه قرار دهيد، بعد از آنكه تمام بقچه ها را در قابلمه و در كنار و روي هم چيديد، 2 ليوان آب و 3 قاشق غذاخوري روغن مايع به آن اضافه كنيد و روي شعله متوسط اجاق گاز قرار دهيد.

پس از جوش آمدن آب، شعله اجاق گاز را كم كنيد و بگذاريد تا آرام آرام بپزد. اضافه كردن چاشني آن بايد در مراحل پاياني طبخ يعني زماني حدود يك ساعت و نيم پس از شروع پخت انجام شود. براي درست كردن اين چاشني، سركه يا آبليمو را به همراه شكر در كاسه كوچكي بريزيد و كمي حرارت دهيد تا شكر به طور كامل حل شود. سپس آن را روي دلمه ها بريزيد و بگذاريد تا مرحله پخت دلمه كامل شده و چاشني خوب جذب آن شود.

نكته1: اگر چاشني را در مراحل اوليه پخت اضافه كنيد، برگ ها سفت مي شوند.

نكته2: در صورتي كه دوست داريد اين چاشني در مواد داخل دلمه نيز وجود داشته باشد، مي توانيد مخلوط كردن شكر، آبليمو و سركه را در مراحل اوليه انجام داده و مقداري از اين چاشني را در داخل مواد دلمه هم بريزيد و با آنها مخلوط كنيد.

نكته3: با توجه به اينكه همه برگ ها به صورت كامل و يك اندازه نيستند و احتمالا چاك هايي نيز در فرم آنها وجود دارد، شما مي توانيد 2 برگ كوچك چاك دار را روبه روي هم قرار دهيد و در واقع برگ بزرگي را به اين طريق درست كنيد.

نكته4: براي آنكه دلمه ها به حالت پيچيده در ظرف قرار گيرند، پيش از پخت، زيردستي چيني را به صورت برعكس روي دلمه هاي چيده شده در قابلمه قرار دهيد.

طرز تهيه دلمه بادمجان

طرز تهيه دلمه بادمجان

مواد لازم براي تهيه دلمه

بادمجان دلمه 3 عدد
فلفل دلمه 3 عدد
گوجه سفت 4 عدد

براي مواد مياني

برنج 1 پيمانه
لپه 4 قاشق غذاخوري
سبزي دلمه 1 كاسه سوپ خوري
پياز 1 عدد
گوشت چرخ كرده 200 گرم
رب گوجه 2 قاشق غذاخوري
نمك و فلفل و كمي آبليمو

براي سس دلمه

رب گوجه 4 قاشق غذاخوري
آبليمو 2 قاشق غذاخوري
روغن 2 قاشق غذاخوري
نمك و فلفل و 2 ليوان آب

طرز تهيه دلمه بادمجان

براي تهيه دلمه ابتدا مواد ميانيش رو تهيه كنيد. مواد مياني اين دلمه رو هم ميتونيد به روش مواد دلمه كلم برگ مجلسي كه در اين مطلب آموزش دادم تهيه كنيد. به اين صورت كه ابتدا برنج رو با نصف پيمانه آب و مقداري نمك نيم پز كنيد. لپه رو هم بپزيد. پياز ها رو خرد كنيد و در ظرفي جدا گانه در روغن با كمي زردچوبه تفت بدهيد. بعد هم گوشت رو اضافه كنيد. كمي كه تفت خورد رب و نمك و فلفل رو اضافه كنيد و بعد از يكي دو دقيقه از روي حرارت برداريد. مايه گوشت رو به برنج و لپه اضافه كنيد و با سبزي ها كاملا مخلوط كنيد.

سپس داخل بادمجانها ، فلفل ، گوجه رو كمي خالي كنيد. سرشون رو هم به عنوان درپوش نگه داريد. من بادمجان ها رو راه راه پوست كندم شما اگر نخواستيد ميتونيد با پوست بگذاريد. از مواد مياني داخل بادمجانها و فلفل ها و گوجه ها بريزيد. به طوري كه حدود يك بند انگشت از سرشون خالي بمونه. چون برنج ها ميپزه و حجمشون زياد ميشه. اگه از مواد پر باشه بعد از پختن، مواد بيرون ميريزه. مواد رو كمي فشار بديد تا مرتب شه.

بادمجانها راه راه رو قبل از ريختن در سس كمي در روغن تفت ميدهم با همون موادي كه داخلش است ولي اگه با پوست كامل باشه احتياج به سرخ كردن نيست .

براي سس دلمه

4 قاشق رب گوجه رو در مفداري روغن كمي تفت بدهيد و بهش نمك و فلفل و آبليمو اضافه كنيد. بعد هم 2 ليوان آب روش بريزيد. مقداري از سس را هم در ظرف كوچكتري براي گوجه ها بر ميداريم. بادمجان ها و فلفل ها رو در ظرف حاوي سس كه روي حرارت هست به آرومي مي چينيم.هر از گاهي با قاشق كمي از سس رو روي دلمه ها ميريزيم.تا كاملا دلمه پخته شود فقط خيلي مراقب باشيد شعله زياد نباشه با حرارت ملايم حدودانيم ساعت .ديگه پختش دست خودتونه ببينيد كه پخته فقط له نشه ..

گوجه ها را چون زودتر ميپزند و ممكنه وا برن در ظرفي جدا گانه به صورتي كه بالا گفتم تهيه ميكنيم.

بعد از حدود يك ربع بيشتر يا كمتر باحرارت ملايم مي گذاريم تا بپزد.

دلمه شما آماده اس و ميتونيد سرو كنيد. نوش جان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۰۹:۲۵ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :