وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

آموزش خورشت كرفس مرحله به مرحله

خورشت كرفس

مواد لازم براي تهيه خورشت كرفس

گوشت گوسفند ٢٠٠ گرم
كرفس شسته شده و خرد شده ۴٠٠ گرم
پياز داغ دو قاشق غذاخوري
نعنا، تره، جعفري ١۵٠ گرم
نمك و فلفل و زردچوبه به ميزان لازم
آبغوره يك استكان كوچك
4 ليوان آب براي پخت خورشت

طرز تهيه خورشت كرفس

گوشت را به اندازه هاي مناسب خرد كنيد. كرفس خوب و جوان تهيه كنيد و بعد از شستن به اندازه يك بند انگشت خرد كنيد و در مقداري روغن تفت بديد تا كمي طلايي بشه. سپس كمي از برگهاي نازك كرفس و تره و جعفري و نعنا را ريز خرد كنيد و در باقيمانده روغن كه كرفس را سرخ كرديد سبزي ها را هم سرخ كنيد.

سپس يك عدد پياز درشت را خرد كرده در يك قابلمه سرخ كنيد. وقتي نيمه سرخ شد گوشت را به آن اضافه كنيد. من اينجا همه چيز رو آماده در فريزر داشتم و بخاطر همين اول گوشت را در مقداري روغن تفت دادم بعد پياز سرخ شده زردچوبه و كرفس سرخ شده وسبزي سرخ شده را با گوشت مقداري تفت دادم.

بعد مقداري آب داخل قابلمه ميريزيم تا مواد خورشت كرفس پخته شود. بعد از جا افتادن و پختن گوشت، نمك و آبغوره را به خورشت اضافه ميكنيم و يه ده دقيقه ايي هم ميگذاريم تا خورشت كرفس مزه دار بشه. خورشت كرفس كه به روغن افتاد و جا افتاد در ظرف كشيده با برنج زعفراني سرو ميكنيم.

نكات تهيه خورشت كرفس

بعضي از كرفس ها موقع خرد كردن نخ هايي دارند. اون نخ ها رو از بالاي كرفس بكشيد تا خارج بشن موقع نوش جان كردن زير دندان سفت نباشد.

حتما از كرفسهايي كه نازك و جوان هستند براي خورشت استفاده كنيد. بعضي كرفسها سبز و سفت هستند كه مناسب خورش كرفس نميباشد.

اگر از گوشت گوسفند استفاده ميكنيد كرفس را بعد سرخ كردن به همراه گوشت اضافه كنيد اما اگر از گوشت گوساله استفاده ميكنيد حتما يكساعتي بگذاريد از پخت گوشت و سبزي سرخ شده بگذره و بعد كرفس سرخ شده را به خورشت اضافه كنيد تا كرفس ها له نشوند.

خورش كرفس

استفاده از كنگر و ريواس در خورشت كرفس

شما در اين خورشت ميتوانيد از كنگر و ريواس هم استفاده كنيد. كنگر را مانند كرفس به اندازه يك بند انگشت خرد كنيد كمي تفت دهيد و با كرفس و گوشت و سبزي مخلوط كنيد تا جا بيافتند و در ده دقيقه پاياني كار ريواس را هم شسته و به اندازه يك بند انگشت خرد كنيد (ولي سرخ نكنيد) و به خورشت اضافه كنيد. براي پخت ريواس پنج دقيقه كافيه انقدر ريواس لطيفه كه سريع آب ميشه و هيچ اثري ازش باقي نميمونه. پس در انتها به خورشت اضافه كنيد و از مقدار آبغوره با وجود ريواس كم كنيد زيرا ريواس خودش ترش هست و ترشي خورشت زياد ميشه. اين خورشت مخلوط كرفس كنگر و ريواس خيلي خوشمزه ميشه امتحان كنيد و لذت ببريد.

بعضي ها خورش كرفس را طوري ديگر درست ميكنند به اين ترتيب از گوشت، كرفس، رب و مقداري كم فقط از برگهاي كرفس تهيه ميكنند و چاشني اش را آب ليمو ميزنند در هر صورت و هر طور كه دوست داريد كرفس را نوش جان كنيد بسته به ذائقه و سليقه خودتون.

دستور تهيه خورشت كرفس و لوبيا

مواد لازم

گوشت خورشتي 300 گرم  .  كرفس 500 گرم  .  برگ كرفس خرد شده 1 ليوان  .  لوبيا 1 ليوان

جعفري خرد شده 1 ليوان  .  نعنا خشك 1 قاشق چايخوري  .  پياز 2 عدد  .  رب انار 1 قاشق چايخوري

طرز تهيه خورشت كرفس و لوبيا

ساقه هاي كرفس را بشوييد و خرد كنيد ، داخل قابلمه كمي روغن بريزيد و كرفس هاي خرد شده را 10 دقيقه با حرارت ملايم تفت دهيد تا نرم شوند سپس جعفري خرد شده و نعنا را اضافه كنيد و 5 دقيقه تقت دهيد و از روي حرارت برداريد.

پياز را خرد كنيد و با مقداري روغن تفت دهيد تا نرم شود سپس گوشت خورشتي خرد شده ، زردچوبه و فلفل اضافه كنيد و 5 دقيقه با حرارت متوسط تفت دهيد تا رنگ گوشت تغيير كند.

لوبياهاي نيم پز شده را به گوشت اضافه كنيد ( لوبيا را از شب قبل خيس دهيد سپس لوبيا را با مقداري آب بپزيد تا نيم پز شود ) ، كمي تفت دهيد سپس مخلوط كرفس و سبزي هاي سرخ شده را اضافه و مخلوط كنيد.

پس از مخلوط شدن مواد 3 ليوان آب به خورش اضافه كنيد و حدود 3 ساعت اجازه دهيد با حرارت ملايم خورش بپزد ، در 15 دقيقه آخر پخت نمك و رب انار را به خورش اضافه كنيد و پس از اينكه خورش جا افتاد همراه با برنج سرو كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۰۰:۰۵ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :