وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

چگونه خورشت باميه درست كنيم ؟

خورشت باميه ، طرز تهيه خورش باميه ، خورش باميه با گوشت

مواد لازم براي تهيه خورشت باميه

باميه ريز يك كيلو
گوشت خورشتي ٣٠٠ گرم گوسفند يا گوساله فرقي نميكنه
پياز  يك عدد
سه حبه سير
آب گوجه فرنگي يك ونيم ليوان
رب يك قاشق
آبليموي تازه نصف استكان
نمك و فلفل بمقدار لازم

طرز تهيه خورشت باميه

پياز را نگيني خرد ميكنيم در قابلمه ريخته با يك قاشق روغن سرخ ميكنيم. وقتي پياز كمي طلايي شد، گوشت را اضافه ميكنيم.  بعد از اينكه گوشت را كمي تفت داديم سير خرد شده را اضافه ميكنيم. يك قاشق مربا خوري زردچوبه و رب را هم به مواد اضافه كرده و آب رو هم بمقدار كافي براي پخت گوشت ميريزيم و ميذاريم تا حدود يك ساعت و نيم بپزد. بستگي به پخت گوشت داره. گوشت كه تقريبا نميه پخته باميه هاي سرخ كرده را داخل گوشت ريخته و آب گوجه را هم اضافه ميكنيم.

نمك  وآبليموي تازه را هم مي افزاييم يك كوچولو هم زده درب خورشت را ميذاريم تا جا بيوفته. فقط خيلي مراقب باشيد. هم زدن زياد و كم آب بودن خورشت و شعله زياد گاز باعت له شدن و از ريخت افتادن باميه ها و خورشت ميشه. بايد دقت كنيد آب خورشت مناسب باشه كه هي آب نريزيد. نيم ساعت هم براي باميه كافيست كه بپزه البته اگه باميه كوچك وخوبي باشه. وقتي خورشت جا افتاد با پلوي خوشمزه ايراني نوش جان ميكنيد.

نكات كليدي وا نرفتن باميه ها و خورشت باميه

هم زدن زياد ميتونه باعث وا رفتن باميه ها بشه. پس زياد هم نزنيد.
كم بودن آب خورشت و هي آب اضافه كردن باعث از ريخت و قيافه افتادن خورشت ميشه.
زياد بودن شعله گاز هم ميتونه در وا رفتن باميه ها تاثير داشته باشه.

خورشت باميه ، خورش باميه

مواد لازم خورشت باميه با مرغ

مرغ
1 عدد

باميه (خورشتي)
200 گرم

پياز
2 عدد

رب گوجه فرنگي
2 قاشق غذاخوري

روغن
به ميزان لازم

نمك
به ميزان لازم

فلفل
به ميزان لازم

باميه جزو مواد بسيار خوشمزه و پرخاصيت است كه بيشتر به در خورش باميه استفاده ميشود.تركيب باميه و آلو با مرغ خورش بسيار لذيذي را پديد آورده است كه دستور آن براي شما دوستان آماده شده است.

طرز تهيه خورشت باميه با مرغ

ابتدا در ظرفي مناسب پيازها را كمي تفت ميدهيم تا آب آن ها تبخير شود و سپس به همراه روغن نيمه سرخ كرده.

همراه مرغ خرد شده تفت مي دهيم تا طلايي شود. رب گوجه فرنگي، نمك و فلفل را افزوده و به تفت دادن ادامه مي دهيم.

آلوها را شسته و به آنها اضافه مي كنيم و مقداري آب ريخته تا مرغ بپزد. باميه ها را پس از شستن و خشك كردن.

كمي تفت مي دهيم و به دليل اين كه باميه هنگام پخت سريع حالت خود را از دست داده و له مي شود.

آن را 15 دقيقه قبل از اين كه خورش را سرو نماييم به مرغ اضافه مي كنيم تا بپزد.

(زمان پخت باميه كوتاه مي باشد) و زماني كه خورش جا افتاد، همراه برنج سرو مي نماييم.

نكات

براي خوشمزه تر شدن خورش سعي كنيد به آن كمي زعفران اضافه كنيد.

يادتان باشد باميه خوب باميه ريز و هم اندازه است(يعني سايزها در مقدار مشخص زياد متفاوت نباشد.)

براي پخت باميه قسمت خيلي كمي از سر آن را بگيريد و اجازه دهيد قسمت كلاه مانند آن باقي بماند تا روغن كمتري بگيرد.

سعي كنيد آلوها را شسته و به مدت 5ساعت با آب جوش خيس كنيد.

سپس آن را به همراه آب به خورش اضافه كنيد تا خورش شما لذيذي تر شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۳۹:۱۶ توسط:myblog موضوع:

آموزش غذاي بادمجان

خورشت بادمجان ، طرز تهيه خورش بادمجان چيست ؟

خورشت بادمجان با گوشت قلقلي

مواد لازم خورش بادمجان براي 4 نفر

بادمجان قلمي
6-8 عدد متوسط

گوشت بي استخوان
500 گرم

گوجه
2 عدد متوسط

پياز
1 عدد متوسط

فلفل سبز قلمي
3-4 عدد ( به دلخواه )

آبغوره
1 استكان

غوره
نصف استكان

زعفران دم كرده
نصف استكان

نمك، زردچوبه، فلفل
به مقدار لازم

روش تهيه خورشت بادمجان

بادمجانها را پوست بگيريد و با نوك چاقو چند شكاف روي سطح شان ايجاد كنيد . آنها را به مدت دو ساعت در مخلوط آب و نمك غليظ بخوابانيد تا تلخي آنها گرفته شود بعد بشوئيد، خشك كنيد و در مقداري روغن تمام سطح آنها را سرخ كنيد .

پياز را خرد كنيد و در مقداري روغن و زردچوبه تفت دهيد تا سبك شود، گوشت خرد شده را به پياز اضافه كنيد و سرخ كنيد تا رنگ آن تغيير كند، سپس 8-10 ليوان آب روي گوشت بريزيد و حرارت را بالا ببريد تا آب بجوشد بعد حرارت را ملايم كنيد.

بگذاريد گوشت به مدت دو ساعت بپزد. دقت كنيد كه گوشت در انتها حداقل 5 ليوان آب داشته باشد. تابه مناسبي انتخاب كنيد كه وقتي بادمجانها را داخل آن مي چينيد، به اندازه تمام آنها جا داشته باشد كه ظاهر خورش حفظ شود . بادمجانها را داخل تابه بچينيد.

وقتي گوشت پخت آب گوشت را از صافي رد كنيد و آب گوشت صاف شده را داخل تابه بادمجانها بريزيد. گوشت ها را نيز در وسط تابه قرار دهيد و يك استكان آبغوره را همراه با غوره داخل خورش بريزيد، فلفل سبز را نيز روي بادمجانها قرار دهيد.

حرارت را كمي بالا ببريد تا آب خورش بجوشد، وقتي آب خورش جوشيد نيمي از زعفران دم كرده را روي خورش بريزيد، درب تابه را ببنيد و حرارت را روي شعله ملايم تنظيم كنيد تا خورش جا بيفتد.در 10 دقيقه آخر طبخ، گوجه را به دونيم برش بزنيد و در مقداري روغن سرخ كنيد تا نرم شوند.

بعد گوجه ها را روي بادمجانها بچينيد و باقيمانده زعفران را روي خورش بريزيد . درب تابه را مجددا ببنديد و حرارت را كمي بالا ببريد تا داخل تابه بخار كند و بعد از 10 دقيقه نمك و فلفل خورش را اندازه كنيد و خورش را در ظرف مورد نظر سرو كنيد .

خورشت بادمجان

نكات مهم

مهمترين نكته در تهيه خورش بادمجان انتخاب صحيح بادمجان و بعد نحوه سرو آن است . هنگام خريد بادمجان توجه كنيد كه بادمجان شيرين معمولا رنگ پوست آن كاملا تيره است و كلاهك بادمجان هرچه كشيده تر باشد نشان از شيرين بودن آن است . توجه كنيد بادمجانهايي كه پوست آسيب ديده و خراشيده دارند ممكن است.

در اثر ورود ميكروب مسموم شده باشند پس از خريد آنها صرفنظر كنيد.بهتر است بادمجانها را به صورت درسته و كامل براي خورش آماده كنيد كه ظاهر خورش زيبا تر باشد در نتيجه بادمجاني را انتخاب كنيد كه سايز مناسبي داشته باشد.

هنگام سرو نيز بادمجانها، گوشت، فلفل و گوجه را طوري بچينيد كه به راحتي قابل جابجايي و انتخاب باشند و هنگام برداشتن آنها از ظرف مجبور به هم زدن ظرف سرو نباشيد . هنگام خرد كردن گوشت بهتر است قطعات گوشت را كمي درشت تر از حد معمول خرد كنيد.

معمولا چاشني خورش بادمجان غوره و آبغوره است كه مقدار آن به ذائقه خانواده بستگي دارد . اين مقدار چاشني ياد شده طعمي نسبتا متعادل دارد . در صورتيكه خواستيد طعم خورش خيلي هم ترش نباشد مي توانيد  غوره را از تركيب مواد حذف كنيد.

يا در صورت تمايل به ترش تر شدن خورش مقدار آبغوره را افزايش دهيد . به دليل اينكه از آبغوره در اين خورش استفاده مي شود بهتر است در اواخر طبخ نمك غذا را اندازه كنيد. چون معمولا آبغوره داراي مقداري نمك است و ممكن است باعث شور شدن خورش شود .

به دلخواه مي توانيد از مقداري قارچ تفت داده شده در كره و آبليمو هم در خورش استفاده كنيد . اگر به بوي سير حساسيت نداريد، هنگام سرو مقداري پودر سير روي خورش بپاشيد . نتيجه بسيار جالب خواهد بود.اميدواريم با تهيه اين غذاي خوشمزه، لذت كافي را برده و لحظات خوشي را در كنار خانواده سپري كنيد.

طرز تهيه خورشت بادمجان با مرغ

مواد لازم خورش مرغ و بادمجان

گل كلم
يك عدد كوچك

گوشت چرخ كرده
250 گرم

پيازسرخ شده
2 قاشق سوپ خوري

پياز درسته
1 عدد كوچك

سير تازه
1 بته

رب گوجه فزنگي
3 قاشق غذا خوري

نمك و فلفل
به مقدار لازم

آبليمو
2 قاشق غذا خوري

زعفران حل شده
2 قاشق سوپ خوري

طرز تهيه خورش مرغ و بادمجان

بادمجان ها را پس از پوست كندن و گرفتن تلخي آب آن را در روغن سرخ كرده، كنار مي گذاريم. مرغ را به اندازه دلخواه خرد كرده با كمي روغن تفت مي دهيم، سپس رب، پياز داغ، زردچوبه و نمك را به آن اضافه كرده و مي گذاريم نيم پز شود.

وقتي كه مرغ ها نيم پز شد، بادمجان هاي سرخ شده را روي مرغ ها چيده و غوره را هم روي آن مي ريزيم و مي گذاريم تا مرحله پخت كامل شود. مي توان گوجه فرنگي ها را هم روي بادمجان ها گذاشت تا بپزد يا اين كه در كمي روغن سرخ كرده و پس از كشيدن خورش دور ظرف چيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۳۶:۲۲ توسط:myblog موضوع:

نحوه تهيه خورشت آلو اسفناج

خورشت آلو اسفناج ، طرز تهيه خورش آلو اسفناج

خورشت آلو اسفناج با گوشت

گوشت گوسفندي 300 گرم  .  اسفناج تازه 700 گرم  .  تره 300 گرم

آلو خورشتي 200 گرم  .  پياز 2 عدد  .  سير 1 عدد  .  نمك و فلفل مقدار لازم

طرز تهيه خورشت آلو اسفناج با گوشت

گوشت ها را درشت خرد كنيد و بهمراه 1 پياز ، سير و چند ليوان آب داخل قابلمه بريزيد و روي حرارت قرار دهيد تا بپزد ( در زمان پخت گوشت نمك اضافه نكنيد ).

داخل ماهيتابه روغن بريزيد و روي حرارت قرار دهيد و 1 پياز باقي مانده را ريز خرد كنيد و در روغن تفت دهيد تا نرم شود سپس اسفناج و تره ساطوري شده ( ريز خرد شده ) را اضافه كنيد ، مجدد چند دقيقه تفت دهيد و از روي حرارت برداريد.

پس از اينكه گوشت نيم پز شد مخلوط اسفناج تفت داده شده ، نمك و فلفل را به ان اضافه نماييد و اجازه دهيد خورشت حدود 3-2 ساعت با حرارت ملايم جا بيفتد ( به روغن بيفتد ) ، در دقايق اخر پخت نيز آلوها را اضافه كنيد و پس از جا افتادن بهمراه برنج سرو كنيد.

نكته ها :

آلوها را پيش از اضافه كردن به خورشت نيم ساعت درون آب خيس دهيد ، ميتوانيد بجاي گوشت از مرغ هم استفاده كنيد ( طعم اين خورشت با مرغ هم عالي ميباشد ) ؛ در صورت تمايل مقداري آبليمو يا اب نارنج به خورشت اضافه كنيد تا طعم ترش تري داشته باشيد.

خورشت آلو اسفناج

خورشت آلو اسفناج با مرغ

مواد لازم

اسفناج يك كيلوگرم
مرغ نصف عدد
پياز يك عدد
سير خرد شده دو حبه
نمك، زردچوبه، فلفل و ادويه به ميزان لازم
روغن يك قاشق غذاخوري
آلوبخارا به ميزان لازم
آب دو ليوان

طرز تهيه خورشت آلو اسفناج با مرغ

مرغ را به اندازه‌ دلخواه خرد مي‌كنيم و همراه پياز خرد شده، سير و روغن تفت مي‌دهيم. زردچوبه، فلفل، ادويه و نمك را به آن اضافه مي‌كنيم و در ظرف را مي‌گذاريم و زير گاز را كم مي‌كنيم تا خود مرغ آب بياندازد. آن‌گاه اسفناج را بعد از شستن و خرد كردن در ظرف ريخته و مي‌گذاريم با حرارت كم پخته شود (اسفناج احتياج به آب ندارد چون اسفناج آب مي‌اندازد) وقتي آب اسفناج گرفته شد به مرغ‌ اضافه مي‌كنيم آن‌گاه آلوها را همراه با دو ليوان آب به درون غذا مي‌ريزيم و مي‌گذاريم با شعله كم غذا بپزد و جا بيفتد. براي چاشني و مزه غذا اگر آلوها كافي نبود مي‌توانيم از آبغوره يا آبليمو استفاده كنيم.

نكته :

در اين غذا به جاي آبغوره يك قاشق قره قورت هم مي‌توان استفاده كرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۲۷:۲۷ توسط:myblog موضوع:

چگونه حلوا درست كنيم ؟

طرز تهيه حلوا ، حلواي تيره

طرز تهيه حلوا

مواد لازم

آرد سفيد 2 ليوان
شكر 1 ليوان
آب  1 و 1/2 ليوان
گلاب 1/3 ليوان
كره 50 گرم
روغن مايع 1 ليوان
زعفران آب كرده 5 قاشق غذاخوري
پودر هل 1/4 قاشق چايخوري

طرز تهيه حلوا تيره

براي تهيه شيره حلوا بايد شكر ، آب ، گلاب ، زعفران و هل را مخلوط كنيد و درون قابلمه اي روي حرارت ملايم قرار دهيد تا 5 دقيقه بجوشد ، روغن را نيز داخل قابلمه اي بريزيد تا گرم شود ؛ آرد را 2 بار الك كنيد سپس داخل ظرفي بريزيد و با حرارت كم شروع به تفت دادن كنيد.

آرد را انقدر تفت دهيد تا رنگ ارد كرم شود. بسيار مراقب باشيد ارد شما ته نگيرد ( با قاشق مرتب ارد را هم بزنيد ) ؛ پس از انكه رنگ ارد كرم شد روغن داغ را به ارد اضافه كنيد و خوب مخلوط نمائيد تا آرد سرخ شود و رنگ آرد طلايي شود.

حرارت را كم كنيد و شيره داغ ( مخلوط اب و شكر كه از قبل اماده كرده ايد ) را اضافه كنيد ، پس از اضافه كردن همه مواد را خوب مخلوط كنيد سپس كره را اضافه كنيد و هم بزنيد تا حلوا خودش را بگيرد و به روغن بيفتد. سپس حلوا را داغ درون ظرف بريزيد و با پسته ، پودر نارگيل و … تزئين كنيد.

نكته ها :

بهترين آرد براي حلوا آرد نان و بخصوص آرد سنگك ميباشد ؛ ميتوانيد اين حلواي خوشمزه را با نان شيريني ميكادو ( نان بستني ) نيز سرو كنيد ، براي اين كار به همان صورت داغ روي يك لايه نان حلوا بريزيد و كامل پخش كنيد سپس رويش نان ديگري قرار دهيد و پس از خنك شدن بصورت شيريني برش بزنيد.

اگر در زمان درست كردن حلوا درون مخلوط ارد و روغن گلوله هاي ريزي مشاهده كرديد با رد كردن ارد از يك صافي بزرگ اين مشكل برطرف خواهد شد ، ميتوانيد قبل از اضافه كردن ارد به روغن يك بار ارد را الك كنيد تا اين مشكل بوجود نيايد ؛ براي دادن رنگ بيشتر به حلوا ميتوانيد 2 قاشق غذاخوري پودر كاكائو در زمان اضافه كردن ارد به روغن بريزيد ، طعم كاكائو درون حلوا مشخص نيست !

طرز تهيه حلوا زعفراني و مجلسي

مواد لازم

آرد سفيد، گندم يا سنگك
2 پيمانه

روغن مايع
1/4 پيمانه

روغن جامد
2 قاشق غذا‌خوري

پودر هل
به مقدار لازم

مواد لازم جهت تهيه شهد حلوا

آب
1/2 پيمانه

گلاب
1/2 پيمانه

شكر
1 و 1/2 پيمانه

زعفران
به مقدار لازم

طرز تهيه حلوا ، طرز تهيه حلوا زعفراني و مجلسي

طرز تهيه حلوا زعفراني و مجلسي

ابتدا آرد را الك كنيد. سپس آن را با حرارت ملايم تفت دهيد تا كمي تغيير رنگ پيدا كند و بوي خامي آن گرفته شود. توجه داشته باشيد كه آرد پس از مخلوط شدن با روغن هم تفت داده مي‌شود. لذا، از تفت دادن بيش از اندازه آرد بپرهيزيد. براي اطمينان از گلوله نشدن آرد، پس از تفت دادن ابتدايي، مجددا آرد را الك كنيد.

وسط آرد را خالي كنيد. هل، روغن مايع و روغن جامد را وسط آرد بريزيد و شروع به مخلوط كردن آن‌ها كنيد. آرد را تا جايي كه رنگ مطلوب حاصل شود تفت دهيد.

در اين مرحله شهد را آماده نماييد. بدين منظور بايد آب و شكر را روي حرارت ملايم قرار دهيد تا ذرات شكر كاملا حل شوند. در آخر زعفران و گلاب را اضافه كنيد و شهد را از روي حرارت برداريد.

شهد حلوا را آرام‌آرام به آرد اضافه كنيد و به خوبي مخلوط نماييد تا شربت جذب آرد شود و اصطلاحا حلوا قوام آيد.

پس از اينكه حلوا كمي خنك شد، آن را در ظرف مورد نظر سرو نماييد و به دلخواه تزيين كنيد.

تزيين حلواي مجلسي و زعفراني

براي تزيين حلوا، بادام پرك شده و يا خلال شده، خلال يا پودر پسته، گردو خرد شده، پودر نارگيل و يا گلبرگ گل گزينه‌هاي مناسبي مي‌باشند.

نكاتي كه در هنگام پخت حلوا بايد به آن توجه داشت :

بهترين آرد مورد استفاده در تهيه حلوا آرد گندم، آرد سنگك، آرد‌هاي غني شده و آرد سبوس‌دار مي‌باشند و در صورت استفاده از اين آردها، حلواي مغذي‌تري بدست خواهد آمد. نكته قابل توجه اين است كه اين آرد‌ها نسبت به آرد سفيد زمان بيشتري براي تفت‌دادن احتياج دارند و رنگ آرد سفيد به مراتب زيبا‌تر خواهد بود و داراي بافت لطيف‌تري مي‌باشد. همچنين آرد برنج و آرد نخودچي هم در تهيه حلوا هاي مختلف استفاده مي‌شوند.

براي تهيه حلواي روشن‌تر مي‌توانيد زمان تفت‌دادن آرد را كمتر كنيد و از مقدار زعفران بيشتري در تهيه حلوا استفاده كنيد.

براي اطمينان از گلوله نشدن حلوا، آرد را يك مرتبه قبل از تفت دادن آرد و يك مرتبه بعد از تفت دادن، الك كنيد.

بهتر آن است كه آرد را به تنهايي تفت دهيد و سپس به آن روغن را اضافه كنيد، در اين صورت تغيير رنگ آرد محسوس‌تر است. همچنين به اين نكته توجه داشته باشيد كه پس از افزودن روغن، آرد همچنان تفت داده مي‌شود و زياد تفت دادن آرد باعث تيره شدن رنگ حلوا مي‌شود.

براي جلوگيري از تيره شدن رنگ حلوا مي‌بايست ابتدا يك قاشق از آرد را با كمي روغن مخلوط كنيد. با اين روش تشخيص رنگ حلوا آسان‌تر مي‌شود. توصيه ستاره به شما اين است كه مدت زمان تفت دادن آرد را كاهش دهيد و اگر تمايل به تيره‌تر شدن حلوا داشتيد بعد از افزودن روعن حلوا را با روغن بيشتري تفت دهيد.

نكته ديگر در مورد ميزان شيريني اين دسر محبوب است. زماني كه حلوا هنوز داغ است شيريني آن بيشتر به نظر مي‌رسد. همچنين بهترين روش براي افزودن شيريني به حلوا، درست كردن شهد است و بهتر است از اضافه كردن شكر به تنهايي بپرهيزيد.

بهترين راه براي اضافه‌كردن زعفران و گلاب به حلوا اين است كه به شهد اضافه شوند. اگر ميزان شهد كم باشد، حلوا بافت منسجمي پيدا نخواهد كرد. نكته مهم در مورد شهد اين است كه شهد بايد با دماي گرم به حلوا اضافه شود. اگر شهد سرد باشد مخلوط‌كردن حلوا سخت مي‌شود و انسجام كافي ميسر نمي‌گردد.

براي تهيه شهد نيازي به قوام آمدن شهد نيست، حل شدن شكر در آب به تنهايي كفايت مي‌كند.

اگر شهد را بيش از اندازه به حلوا اضافه كرديد و حلوا شل شد، بهتر است حلوا را مجددا روي حرارت ملايم قرار دهيد تا آب اضافي آن تبخير شود.

اگر شل بودن حلوا به دليل اضافه‌كردن بيش از اندازه روغن بود، توصيه ستاره به شما اين است كه مقدار ديگري آرد اضافه كرده و  آن را با حلوا تفت دهيد.

بهتر است از قاشق چوبي براي هم زدن آرد و شربت استفاده كنيد.

استفاده مناسب از ميزان روغن و كره ارتباط مستقيمي با كيفيت حلوا دارد. اگر بيش از اندازه از روغن استفاده كنيد، روغن مي‌بندد و كم‌تر از معمول استفاده كردن از روغن موجب ترك خوردن حلوا مي‌شود.

روغن جامد به خوب سرخ شدن آرد و پوك شدن آن كمك مي‌كند. كره طعم مطلوبي به حلوا مي‌دهد و روغن مايع براي براق شدن حلوا استفاده مي‌شود.

براي تهيه حلوا به خصوص در فصل سرد روغن جامد به تنهايي گزينه مناسبي نمي‌باشد، چون استفاده از روغن جامد باعث سفت شدن حلوا و ظاهر و مزه‌ي بد آن خواهد شد.

براي تهيه حلوا براي صد نفر، از 10 پيمانه آرد استفاده نماييد.

نكته آخر اين كه، براي تزيين حلوا، اجازه دهيد حلوا كمي خنك شود چراكه حلواي گرم به خوبي فرم نخواهد گرفت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۲۳:۲۹ توسط:myblog موضوع:

آموزش درست كردن حليم گندم و گوشت

طرز تهيه حليم ، طرز تهيه حليم گندم و گوشت

طرز تهيه حليم

مواد لازم

گندم 300 گرم

گوشت 300 گرم

پياز 1 عدد

زردچوبه نصف قاشق چايخوري

نمك 1 قاشق چايخوري

روغن يا كره مقدار لازم

آب 10 ليوان

شكر و دارچين به مقدار لازم

طرز تهيه حليم گندم و گوشت

آماده كردن گندم براي حليم :

اغلب براي تهيه حليم از گندم پوست كنده استفاده ميكنند. اما اگر گندم بدون پوست كنده در دسترس نداريد ميتوانيد گندم با پوست استفاده كنيد و بعد از جوشاندن و نرم شدن گندم آنرا از يك وسيله مثل آبكش رد كنيد تا پوست‌هاي آن گرفته شود.

طرز تهيه حليم گندم و گوشت

ابتدا گندم را 5 تا 7 ساعت در آب خيس كنيد و بگذاريد تا خوب آب جذبش شود. به اين صورت مدت طبخ كاهش ميابد.

گوشت را همراه با 2 ليوان آب داخل قابلمه كوچكي قرار دهيد. پياز را پوست كرده و به 4 قسمت تقسيم كنيد و داخل گوشت بريزيد ، زردچوبه را هم اضافه كنيد و شعله اجاق را روي درجه ملايم قرار دهيد. اجازه دهيد تا گوشت خوب بپزد و وقتي گوشت پخت آنرا خوب خرد يا رشته رشته كنيد.

گندم را با يك ليتر آب در قابلمه ديگري بريزيد و روي اجاق بگذاريد و با شعله ملايم انقدر بپزيد تا نرم شود و دانه هاي آن له شوند. دقت كنيد ته نگيرد هر از چند دقيقه‌اي آنرا هم بزنيد. اگر قبل از نرم شدن گندم آب آن رو به اتمام گذاشت كمي آب گرم به آن بيفزايد.

دقت كنيد كه گندم بايد خوب نرم شود و دانه هاي آن بصورت پوره نرم شوند . اگر گندم با پوست مصرف كرده‌ايد حالا بايد پوست آنرا با كمك يك آبكش جدا كنيد ، حالا گندم نرم شده را كه تقريبا به صورت مايع سفتي در آمده با گوشتي كه قبلا اماده كرده ايد مخلوط كنيد و با حرارت بسيار ملايم بگذاريد غليظ شود.

دقت كنيد در اين مرحله حتما بايد حليم را زير نظر داشته باشيد تا ته نگيرد. حليم بايد نه زياد سفت و نه زياد شل و ابكي باشد ، چيزي مابين اين حالت مد نظر ميباشد.

پس از آماده شدن حليم و در زمان مصرف روي آن را با دارچين ، روغن حيواني يا كره داغ و شكر تزئين كنيد ، البته بعضي ها حليم را با نمك و آبليمو نيز مصرف ميكنند كه ميتوان بنابر سليقه و عدات غذايي هر شخص حليم را تزئين نمود.

طرز تهيه حليم

طرز تهيه حليم بوقلمون

مواد لازم

گندم خورد شده يا گندم معمولي (توضيح مي‌دهيم)     400 گرم
گوشت بوقلمون     400 گرم
پياز     1 عدد
زردچوبه     نيم قاشق چاي خوري
نمك     1 قاشق چاي خوري
روغن يا كره     به مقدار نياز
آب سرد     تقريبا 1.5 ليتر
شكر، دارچين و روغن     به اندازه دلخواه

طرز تهيه حليم بوقلمون

گندم را معمولا بايد گندم پوست كنده استفاده كنيد. اگر مثل من گندم بدون پوست در دسترس نداشتيد مي‌توانيد گندم پوست دار استفاده كنيد. اگر گندم پوست كنده نبود بايد بعد از جوشاندن و نرم شدن گندم آنرا از يك توري فلزي يك چيزي مثل آبكش رد كنيد تا پوست‌هاي آن را بگيريد. اگر گندم پوست دار استفاده مي‌كنيد كمي بيشتر گندم مصرف كنيد چون پوست آن دور ريز مي‌شود (تقريبا 350 گرم) اگر گندم خورد شده گير نياورديد مي‌توانيد گندم درسته بخريد و آنرا قبل از مصرف در ماشين آشپزخانه خورد كنيد، باز هم به طريق بالا بايد پوست آنرا جدا كنيد.

ظروف و وسايل لازم :

دو عدد قابلمه يكي تقريبا 4 يا 5 ليتري و ديگري 6 تا 7

طرز تهيه :

اول قبل از شروع گندم را پنج شش ساعت در آب خيس كنيد. بگذاريد تا خوب آب جذب كند به اين صورت مدت طبخ را هم كاهش مي‌دهيد. گوشت را همراه با 2 ليوان آب داخل قابلمه كوچكتر قرار دهيد، پياز را پوست بكنيد و به چهار قسمت تقسيم كنيد و داخل گوشت بريزيد، زردچوبه را هم بيفزايد و شعله اجاق را روي درجه متوسط قرار بدهيد بگذاريد گوشت خوب بپزد. گندم را با يك ليتر آب در قابلمه دوم بريزيد روي اجاق بگذاريد و با شعله ملايم بپزيد تا نرم شود و دانه آن له شود. دقت كنيد ته قابلمه نگيرد هر از چند دقيقه‌اي آنرا هم بزنيد تا ته قابلمه نسوزد، اگر قبل از نرم شدن گندم، آب آن رو به اتمام گذاشت كمي آب گرم به آن بيفزاييد.

وقتي گوشت پخت آنرا از مايع خارج كنيد و با ماشين آشپزخانه خورد كنيد. دقت كنيد گندم بايد خوب نرم شده باشد و دانه آن رفته باشد (يعني دانه‌ها نبايد كامل باشد، بصورت خمير در آمده باشد). اگر گندم با پوست مصرف كرده‌ايد حالا بايد پوست آنرا با كمك يك آبكش جدا كنيد. حالا گندم نرم شده را كه تقريبا به صورت مايع سفت در آمده را با گوشت كوبيده مخلوط كنيد و روي حرارت ملايم بگذاريد و با حرارت بسيار ملايم بگذاريد غليظ شود (قوام بيايد).

دقت كنيد در اين مرحله حتما بايد حليم را زير نظر داشته باشيد تا ته قابلمه نگيرد حليم نبايد مثل گوشت كوبيده زياد سفت و يا مثل آب گوشت زياد شل و روان باشد. هنگام مصرف حليم، مي‌توانيم روي آن را دارچين پاشيده و با روغن حيواني يا كره داغ و شكر نوش جان كنيد. نان سنگك را من ترجيح مي‌دهم ولي حليم را مي‌توانيد با نان‌هاي ديگر هم سرو كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۱۵:۴۵ توسط:myblog موضوع:

چگونه خامه كيك درست كنيم ؟

طرز تهيه خامه كيك ، طرز تهيه خامه كيك قنادي

طرز تهيه خامه كيك

براي هر ۷۵ گرم خامه يك قاشق سوپخوري خاكه قند (در حدود ۲۵ گرم) در نظر مي‌گيريم خامه و خاكه قند را مخلوط مي‌كنيم و ظرف خامه را روي يخ مي‌گذاريم و خامه را مي‌زنيم تا سفت شود و فرم بگيرد (فرم گرفتن خامه حدي است كه اگر با قاشق روي خامه را خط بياندازيم خط قاشق محو نشود، در صورتي‌ كه خامه را پيش از حد فرم گرفتن بزنيم كره ميشود) ممكن است به اين خامه مقداري سفيده تخم‌مرغ مخلوط كنيم در اين صورت به نسبت هر ۷۵ گرم خامه يك عدد سفيده تخم‌مرغ در نظر مي‌گيريم. سفيده را جداگانه آنقدر مي‌زنيم تا سفت شود به‌طوري كه از تخم‌مرغ زني نريزد، به نسبت هر دو سفيده تخم‌مرغ يك قاشق سوپخوري خاكه قند با آن مخلوط مي‌نمائيم و اين سفيده را كم كم داخل خامه زده شده مي‌ريزيم خوب مخلوط مي‌كنيم.

 

طرز تهيه خامه كيك قنادي

 

مواد لازم براي تهيه خامه كيك :

سفيده تخم مرغ : ۳ عدد

شكر سفيد : ۳/۴ فنجان

عصاره وانيل : ۱ قاشق چايخوري

نمك : سر قاشق چايخوري

آب : ۱/۳ فنجان

طرز تهيه خامه كيك :

در ظرف مناسب و مقاوم در برابر حرارت سفيده تخم مرغ را مقداري زده تا يكدست شوند. سپس شكر، نمك، آب را به آن اضافه كنيد. و آن را بر روي قابلمه آب در حال جوش بگذاريد و مرتب هم بزنيد تا شكر در ديگر مواد حل شود. حدودا ۳ دقيقه اين كار زمان صرف مي كند.

حال مواد را در كاسه اي بزرگ ريخته و با همزن برقي حدود ۳ دقيقه با دور متوسط مواد را بزنيد تا سفت و براق شود و به خوبي فرم بگيرد.سرعت همزن را كمتر كرده و عصاره وانيل را به مواد اضافه كنيد. خامه قنادي آماده است و بالافاصله آن را براي تزيين كيك استفاده كنيد.

خامه كيك

 

طرز تهيه خامه براي تزيين كيك و شيريني

 

مواد لازم :

شكر : ۱۰۰ گرم

خامه پاستوريزه صبحانه : ۲ بسته

عصاره وانيل : به مقدار لازم

دستور تهيه :

براي تهيه اين نوع خامه، دماي محيط كاملا بايستي سرد و خنك باشد. ظرف پيركسي را داخل يخچال بگذاريد تا خنك شود. سپس آب خامه صبحانه را كاملا جدا كرده و همراه شكر درون ظرف خنك بريزيد. حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانيه با چنگال شكر و خامه را با هم مخلوط نماييد. در ظرف را گذاشته و آن را ۲۵ دقيقه داخل فريزر بگذاريد تا خامه كمي يخ ببندد. بعد از اين مدت زمان ظرف را از فريزر خارج كرده و خامه را از اطراف به سمت داخل هم بزنيد.

دوباره در ظرف را بگذاريد و آن را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقيقه درون فريزر قرار دهيد. همين مراحل را انجام دهيد تا خامه سفت و فرم گرفته شود. خامه را از اطراف ظرف به مركز آن جمع كرده و عصاره وانيل را به خامه بيافزاييد و با همزن برقي با دور تند خامه را هم بزنيد تا زماني كه خامه كاملا سفت و لطيف و پفكي شده باشد و وقتي ظرف را برعكس مي كنيد از آن نريزد و حجم خامه تقريبا ۶ برابر حجم اوليه اش شده باشد. خامه كيك تهيه شده را در ظرف در بسته در فريزر مي توانيد نگهداري كنيد توجه كنيد كه موقع استفاده، خامه كيك را دوباره بايد هم بزنيد سپس استفاده نماييد.

مي توانيد با استفاده از وسايل ساده و دم دست مانند : قاشق، چنگال، كارد و … خيلي راحت و آسان و زيبا كيك خود را به زيبايي تزيين نماييد.

در طرز تهيه خامه كيك خانگي از مواد نگهدارنده استفاده نمي شود به همين دليل، مدت زمان نگهداري آن اندك و آن هم فقط در فريزر و در ظرف دربسته مي باشد. عصاره وانيل طعم فوق العاده اي به خامه كيك خواهد داد و توصيه مي شود حتما از آن در تهيه خامه استفاده كنيد.

موفق و پيروز باشيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۱۳:۰۲ توسط:myblog موضوع:

چگونه خمير پيتزا درست كنيم ؟

طرز تهيه خمير پيتزا ، طرز تهيه خمير پيتزا خانگي و آسان

مواد لازم براي تهيه خمير پيتزا

اين مقدار مواد براي دو عدد پيتزاي بزرگ مناسب است

آرد سفيد 350 گرم
روغن مايع 2 تا 3 قاشق غذا خوري
شكر 1 قاشق چاي خوري
مخمر فوري دو قاشق مرباخوري
آب يا شير گرم يك تا يك و نيم پيمانه
نمك يك قاشق چاي خوري

طرز تهيه خمير پيتزا

چيزهايي كه در تهيه اين خمير مهم هست كه رعايت بشه مخمر هست و ميزان آبي كه مصرف ميكنين و همچنين رعايت اندازه هايي كه داده شده. مخمر رو بايد 15 دقيقه در آب گرم با در بسته بگذاريد تا حجمش دو برابر بشه. اگر دو برابر نشد و عمل نكرد يعني مخمرتون خرابه و قابل استفاده نيست.

آرد و نمك و شكر رو باهم الك ميكنيم و روغن رو به مخلوط اضافه ميكنيم. مخمري رو كه عمل كرده بود اضافه ميكنيم و آبي يا شيري رو كه از قبل گرم كرديم كم كم به مواد اضافه ميكنيم. البته گرماش بايد به قدري باشه كه دستتون رو نسوزونه. حدود 50 تا 60 درجه باشه كافيه. در اين مرحله كه آب يا شير رو كم كم اضافه ميكنين، بايد با يك دست مخلو رو هم بزنين، چرا كه مقدار آب يا شيري كه استفاده ميشه به آرد بستگي داره و ثابت نيست. آب يا شير رو اونقدري اضافه كنين كه چسبنده نشه.

براي اطمينان بهتره اول يك پيمانه آب رو بريزيد و مخلوط كنين و اگر كم بود بقيه رو قاشق قاشق اضافه كنين. بعد خمير رو روي سطح صافي بذاريد و ورز بدين. هروقت هم خمير چسبنده شد ميتونيد كمي آرد بپاشيد. بعد از ده دقيقه ورز دادن خمير لطيف و نرم و كش داري بدست مياد. خمير رو در ظرف چرب شده اي بذاريد و روش رو بپوشونيد و يك ساعت در جاي گرم قرار بدين تاد ور بياد و حجمش دوبرابر بشه.

نكته براي ترد شدن خمير پيتزا

اگر ميخوايد خمير تردي داشته باشين بهتره اون رو در يخچال بذاريد تا به آرامي ور بياد. اينطوري عمل ور اومدن كندتر انجام ميشه ولي خمير تردتر ميشه. اكثر رستورانها هم خمير پيتزا رو از شب قبل آماده ميكنن و در يخچال ميگذارن.

شير هم باعث ترد تر شدن و مزه بهتره خمير ميشه.

وقتي هم كه خواستيد خمير رو استفاده كنين، يكي دو دقيقه ورز بدين تا بادش بخوابه. اين خمير براي دو يا سه پيتزاي متوسط كافيه. فقط توجه داشته باشين موقع پهن كردن، ضخامت كلفت ترين قسمتش بيشتر از دو سانتي متر نشه.

طرز تهيه خمير پيتزا ، طرز تهيه خمير پيتزا ايتاليايي

طرز تهيه خمير پيتزا ايتاليايي

خمير مايه را با 1 ليوان آب ولرم مخلوط كنيد و به مدت 5 دقيقه كناري بگذاريد تا عمل كند.

آرد را دوبار الك كنيد تا سبك شود. وسط آرد را گود كنيد و خمير مايه ، روغن زيتون و نمك را به آن اضافه كنيد ، از كناره هاي آرد با قاشق مخلوط كنيد ، پس از اينكه تمام مواد به خوبي مخلوط شدند ورز دهيد. روي سطح كار آرد بپاشيد و خمير را روي ان قرار دهيد.

به كمك كف دست روي خمير فشار دهيد و به سمت جلو هدايتش كنيد تا خمير كش بيايد و بعد دوباره به حالت قبل برگرديد و اين عمل را چندين بار تكرار كنيد. در زمان ورز دادن خمير سطح كارتان پوشيده از آرد باشد.

داخل كاسه اي را چرب كنيد و خمير را داخل كاسه بگذاريد ( روي خمير برشي به صورت + بدهيد تا خمير بهتر ور بيايد ) ، پارچه اي روي ظرف بگذاريد و در جاي گرمي 1 – 2 ساعت قرار دهيد تا حجم خمير دو برابر شود ( هرچه دماي محيط گرم تر باشد خمير زودتر ور ميايد ).

پس از آنكه حجم خمير دو برابر شد دست ها و سطح كار را به كمي آرد آغشته كنيد تا خمير به دست يا محيط كار نچسبد ، خمير را روي سطح كار قرار دهيد و به 4 قسمت مساوي تقسيم كنيد. سپس هر تكه را جداگانه چند بار با همان روش بالا ورز دهيد.

تابه هاي پيتزا را كمي چرب كنيد و خميرها را به شكل دايره هاي بزرگ روي انها پهن نماييد ، 10 دقيقه صبر كنيد تا خمير مجدد كمي پف كند.

فر را روي حرارت 200 درجه سانتيگراد بگذاريد و ظرف آبي داخل فر قرار دهيد ، پس از اينكه آب بخار كرد تابه ها را درون فر به مدت 10 – 15 دقيقه قرار دهيد تا پخت اوليه نان پيتزا انجام شود. سپس از فر خارج كنيد و مواد مخصوص پيتزا را روي نان ها بريزيد و مجدد درون فر بگذاريد تا پنيرها ذوب شده و پيتزاي شما آماده شود.

نكته :

منظور از جاي گرم براي گذاشتن ظرف خمير مايه بمدت 5 دقيقه در محيطي با دماي حدود 40 درجه ميباشد كه براي اينكار ميتوانيد مايكروفر را گرم كنيد و سپس ظرف را درون مايكروفر به مدت 5 دقيقه قرار دهيد ، حتي ميتوانيد آن را در كنار شوفاژ يا هر منبع گرمايي ديگري بگذاريد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۱۰:۲۰ توسط:myblog موضوع:

طرز تهيه چلو گوشت مجلسي

طرز تهيه چلو گوشت ، طرز تهيه چلو گوشت مجلسي خوشمزه

طرز تهيه چلو گوشت مجلسي

چلو گوشت يكي از غذاهاي بسيار پرطرفدار و لذيذ است كه به راحتي مي توايند آن را در منزل بپزيد. قصد داريم در اين مقاله طرز تهيه چلو گوشت مجلسي با طعمي بي نظير و عالي را آموزش دهيم كه مي تواند غذاي اصلي مهماني شما باشد.

مواد لازم

گردن گوسفند : يك عدد

رب گوجه فرنگي : يك قاشق سوپ خوري

پياز : دو عدد

ادويه : به مقدار دلخواه

روغن براي سرخ كردن

طرز تهيه چلو گوشت خوشمزه

پياز ها را بعد از پوست گرفتن خرد نماييد و با كمي روغن داخل قابمه مناسب بريزيد و كمي تفت دهيد، سپس گوشت را اضافه نماييد و دوباره تفت دهيد. رب گوجه فرنگي را نيز اضافه نموده و گوشت ها را سرخ نماييد، در اين مرحله از پخت چلو گوشت زعفران آب كرده را اضافه نماييد و سپس نمك را به اندازه دلخواه و مناسب به آن اضافه نماييد. كمي آب داخل قابلمه ريخته صبر كنيد تا گوشت ها كامل بپزند. توجه داشته باشيد كه چلو گوشت نياز به ادويه ديگري ندارد و علاوه بر نمك كه در مراحل اوليه اضافه نموديم، به مقدار دارچين براي طعم بهتر غذا احتياج داريم كه بهتر است آن را ده دقيقه قبل از سرو غذا اضافه نماييد، بعد از گذشت اين زمان شعله گاز را خاموش نماييد و چلو گوشت را در ظرف مناسب كشيده و سرو نماييد.

چلو گوشت

نكات مهم براي پخت چلو گوشت

با طرز تهيه چلو گوشت مجلسي و خوش طعم آشنا شديد، اما بايد توجه داشته باشيد كه بهتر است براي نتيجه گيري بهتر به چند نكته مهم و كاربردي توجه نماييد.

اين غذا همراه با پلو سرو مي شود و مي توانيد آن را با پلو ساده و سفيد و يا باقالي پلو نوش جان فرماييد.

ادويه مخصوص چلو گوشت دارچين، نمك و زعفران است كه بهتر است آنها را به اندازه دلخواه استفاده نماييد.

احتياجي نيست اين غذا خيلي آبدار باشد، در صورت تمايل در مرحله آخر شعله را زياد نموده تا آب آن گرفته شود.

در برخي از مناطق كشور به جاي گردن از دست گوسفند استفاده مي شود كه طعم دلچسبي نيز به غذا مي بخشد.

در صورت تمايل مي توانيد گوشت هاي پخته شده را لابلاي برنج در حال دم كشيدن قرار دهيد و سپس با هم سرو نماييد.

طرز تهيه چلو گوشت سمناني

مواد لازم

گردن گوسفند      ۱ عدد
پياز خرد شده      ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگي      ۱ قاشق غذاخوري
ادويه ( دارچين و نمك و زعفران )      مقداري
روغن     براي سرخ كردن

طرز تهيه چلو گوشت سمناني

پياز را خرد كرده و سرخ مي كنيم . گردن گوسفند را داخل پياز سرخ مي كنيم بعد از كمي تفت دادن رب گوجه فرنگي را به مواد اضافه مي كنيم و سرخ مي كنيم . زعفران آب شده و نمك را به مواد اضافه مي كنيم. آب داخل مواد مي ريزيم بعد از پخت گوشت مقداري دارچين به مواد اضافه مي كنيم به مدت ۱۰ دقيقه مي گذاريم با دارچين بپزد . اين غذا با برنج سرو مي شود .

سمنانيها از دست گوسفند براي چلو گوشت استفاده مي كنند آنها در ابتدا برنج را جوشانده و كمي خام برميدارند سپس گوشت را ادويه زده و بصورت خام لاي برنج دم كرده و حدود دوساعت با شعله كم دم ميكنند. گوشت داخل برنج با بخار برنج كاملاً ميپزد و آب درون گوشت به ته ديگ رفته مجدداً بخار ميگردد تا زمانيكه گوشت كاملاً بپزد. بجاي گوشت ميتوان از مرغ يا جوجه با زعفران و كره نيز استفاده نمود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۰۷:۲۰ توسط:myblog موضوع:

چگونه چيز كيك درست كنيم ؟

طرز تهيه چيز كيك شكلاتي

طرز تهيه چيز كيك شكلاتي

اين چيز كيك خوش‌ طعم به فر يا پخته شدن نيازي ندارد و مي توانيد خيلي راحت در خانه تهيه كنيد و از طعم عالي آن لذت ببريد.

مواد لازم

نصف پيمانه كراكر يا بيسكوئيت خرد شده
دو قاشق غذاخوري كره آب شده
يك ورق ژلاتين
¾ پيمانه شير كم‌چرب
550 گرم پنير خامه‌اي كم‌چرب نرم شده
225 گرم پنير خامه‌اي بدون چربي نرم شده
225 گرم خامه ترش كم‌چرب
1/3 پيمانه شكر
دو قاشق چايخوري وانيل
110 گرم شكلات تلخ آب شده
تمشك يا توت‌فرنگي تازه (اختياري)

طرز تهيه چيز كيك شكلاتي

براي تهيه كيك زير چيزكيك، در يك كاسه متوسط، بيسكوئيت‌هاي خرد شده و كره آب شده را با يكديگر مخلوط كنيد تا نرم شوند. آن را كف يك قالب گرد فشار دهيد تا شكل ظرف را به خود بگيرد. روي آن را بپوشانيد و كنار بگذاريد تا مواد روي كيك آماده شوند.

براي قسمت پنيري، در يك قابلمه كوچك، ژلاتين را در شير بريزيد و 5 دقيقه كنار بگذاريد. سپس قابلمه را روي حرارت ملايم قرار دهيد و هم بزنيد تا ژلاتين كاملا حل شود. سپس آن را 15 دقيقه كنار بگذاريد.

در يك كاسه بزرگ، پنيرهاي خامه‌اي رابا هم‌زن برقي هم بزنيد تا كاملا نرم شوند. خامه ترش، شكر و وانيل را به آنها اضافه كنيد و خوب هم بزنيد. سپس مخلوط شير و ژلاتين را بيفزاييد و هم بزنيد. مخلوط را دو نيم كنيد. شكلات آب شده را روي نيمي از آن بريزيد و هم بزنيد.

نيمي از مخلوط شكلاتي را روي كيك بريزيد و كاملا روي سطح آن پخش كنيد. نيمي از مخلوط سفيد را روي آن بريزيد و با قاشق باريكي آنها را به صورت دايره‌اي هم بزنيد تا فرم ابروباد به خود بگيرند. دوباره همين مراحل را تكرار كنيد. چيز كيك را به مدت 6 ساعت يا بيشتر در يخچال بگذاريد تا كاملا خودش را بگيرد و سفت شود.

براي سرو، خيلي با احتياط چيزكيك را از درون قالب خارج كنيد. روي آنها را با تمشك يا توت‌فرنگي تازه تزئين و سرو كنيد.

طرز تهيه چيز كيك توت فرنگي در فر

طرز تهيه چيز كيك توت فرنگي در فر

زمان آماده سازي : 15 دقيقه

زمان پخت : 1 ساعت

مواد لازم

كره ذوب شده
نصف فنجان معادل 100 گرم

پودر بيسكويت
2 فنجان معادل 250 گرم

نمك
1 پينچ

پنير خامه اي هم دما با اتاق
500 گرم

خامه ترش
2 فنجان معادل 480 گرم

شكر
سه چهارم فنجان معادل 150 گرم

تخم مرغ بزرگ
3 عدد

رنده ي پوست ليمو ترش
1 قاشق غذاخوري

وانيل
1 قاشق چايخوري

مواد رويه

پوره توت فرنگي
3 فنجان معادل 450 گرم

شكر
سه چهارم فنجان معادل 2 قاشق غذاخوري

آب ليمو ترش تازه
2 قاشق غذاخوري

نشاسته ذرت
1 قاشق غذاخوري

طرز تهيه چيز كيك توت فرنگي در فر

فر را با دماي 180 درجه سانتيگراد روشن كنيد تا گرم شود .

يك قالب كمربندي 23 سانتي را چرب كرده با فويل يا كاغذ روغني بپوشانيد .

بيرون قالب را هم كاملا با فويل بپوشانيد كه موقع پخت بايد چيز كيك را در حمام آب داغ قرار دهيد و نبايد آبي به داخل قالب نفوذ كند .

پودر بيسكويت و كره ذوب شده را با هم مخلوط نموده سپس كف قالب ريخته به صورت يكدست پرس كنيد و 15 دقيقه در يخچال بگذاريد خنك شود .

پنير خامه اي را با همزن بزنيد تا پوك شود .

خامه ترش ، شكر ؛ تخم مرغ ، رنده ي پوست ليمو و وانيل  نشاسته را يكي يكي حين هم زدن اضافه كنيد و هر بار اجازه دهيد مواد كاملا يكدست شوند .

مواد پنري را داخل قالب ريخته سك ظرف بزرگتر از قالب در فر گذاشته و قالب را داخل آن قرار دهيد و ظرف بزگتر را با آب داغ تا نيمه پر كنيد و چيز كيك را به مدت 1 ساعت بپزيد تا زماني كه از حالت خميري خارج شود ولي هنوز نرم مانده باشد .

فر را خاموش كرده و نيم ساعت ديگر بگذاريد در فر بماند سپس كناري بگذاريد خنك شود و به مدت 6 ساعت تا يك شب در يخچال بگذاريد بماند .

كمربند قالب را باز كنيد و پوره توت فرنگي را روي چيز كيك بريزيد و سرو نماييد .

در صورت تمايل ميتوانيد پوره توت فرنگي را به همراه 1 قاشق غذاخوري نشاسته ذرت و 2 قاشق غذاخوري شكر مخلوط نموده روي حرارت هم بزنيد تا به جوش آيد و غليظ شود سپس كناري بگذاريد خنك شود و روي چيز كيك را با آن پر كنيد .


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۰۴:۲۶ توسط:myblog موضوع:

آموزش تهيه جوجه كباب

طرز تهيه جوجه كباب و نكات كليدي براي تهيه جوجه كباب

طرز تهيه جوجه كباب زعفراني

مواد لازم :

سينه مرغ 5 عدد  .  پياز 2 عدد  .  ماست يا روغن مايع 1/2 ليوان

زنجبيل تازه 1 تكه كوچك  .  زعفران دم كرده 1/3 ليوان  .  آبليمو 5 قاشق غذاخوري

گوجه فرنگي درشت 4 عدد  . كره مقدار لازم  .  نمك و فلفل سياه مقدار لازم

طرز تهيه جوجه كباب :

پيازها را به شكل حلقه هاي نازك خرد كنيد و داخل كاسه اي بريزيد ، سينه هاي مرغ را از به صورت نوارهاي پهني برش بزنيد و هر نوار را از وسط نصف كنيد سپس به پيازها اضافه نماييد.

در ادامه ماست يا روغن مايع ، زنجبيل ، زعفران دم كرده ، 3 قاشق غذاخوري آبليمو ، نمك و فلفل سياه را به تكه هاي مرغ و پياز اضافه كنيد ، خوب مخلوط نماييد تا تكه هاي مرغ كاملا به مواد آغشته شود سپس روي ظرف را با سلفون يا نايلون فريزر بپوشانيد و به مدت 8 – 5 ساعت داخل يخچال قرار دهيد تا مزه دار شود.

پس از مزه دار شدن تكه هاي مرغ را در يك رديف روي سطح كار قرار دهيد سپس روي آن را با دست نگهداريد و سيخ را به آرامي از داخل تكه هاي مرغ عبور دهيد ( دقت كنيد ميان تكه هاي مرغ فاصله اي نباشد و كاملا به هم چسبيده باشند ) ، گوجه ها را نيز از وسط نصف كنيد و به سيخ بكشيد.

براي تهيه سس كره مخصوص جوجه كباب مقداري كره را داخل كاسه اي بريزيد و روي حرارت بخار آب قرار دهيد تا آب شود سپس 2 قاشق غذاخوري آبليمو و مقداري نمك و فلفل اضافه كنيد.

سيخ هاي جوجه را روي آتش ذغال قرار دهيد و كمي اين طرف و آن طرف كنيد تا رنگ گوشت تغيير كند سپس با قلمو از سس كره روي سطح جوجه كباب بزنيد ، در زمان كباب شدن هر چند لحظه يك بار سيخ هاي جوجه را روي هم قرار دهيد تا آب كباب به خورد جوجه ها برود و جوجه كباب ترد بماند ، پس از اينكه جوجه كباب آماده شد بقيه سس كره را روي كباب ها بريزيد و از روي حرارت برداريد.

نكته :

در صورتي كه ميخواهيد جوجه كباب را در فر آماده كنيد بايد جوجه ها را پس به سيخ كشيدن داخل سيني فر كه چرب كرده ايد قرار دهيد سپس سيني را داخل فر با دماي 200 درجه سانتيگراد قرار دهيد ، هر چند دقيقه كباب ها را پشت و رو كنيد و با سس كره روي آن برس بكشيد تا آماده شود.

نكات كليدي طرز تهيه جوجه كباب

نكته ي اول در مورد آبليمو و نمك هست. اول اينكه آبليو و نمك جوجه را سفت مي كند. حذف آن هم جوجه را بي مزه مي كند. برس كشيدن تركيب آبليمو و نمك به جوجه ي نيم پز شده هم به اندازه ي كافي به آن طعم و مزه نمي دهد و بايد همراه اين مواد بماند تا طعم بگيرد.

خوب پس چه كار كنيم كه هم گوشت سفت نشود و هم به اندازه ي كافي طعم بگيرد.

ما بايد دور تا دور جوجه ها را با روغن مايع كاور كنيم تا در اثر ماندن طولاني از نفود آبليمو و نمك به تكه هاي جوجه جلوگيري كند در عين حال حسابي طعم دار شود.

پس قبل از اضافه كردن آبليمو و نمك به آن روغن مايع (نه كره توضيح مي دهم) اضافه مي كنيم و خوب مخلوط مي كنيم تا جوجه ها با روغن پوشيده بشوند بعد آبليمو و نمك اضافه مي كنيم به اين شكل جوجه هاي طعم دار شده ي ما هرگز و هرگز سفت نخواهند شد.

كره هم چون در اثر سرما سفت مي شود حتي اگر آن را ذوب كنيم باز چون جوجه ها سردند سفت مي شود و جوجه ها خوب كاور نمي شوند و جوجه در اثر تماس با آبليمو و نمك سفت مي شود براي اين قسمت توصيه نمي شود. اما در آخر مي توانيد براي عطر و طعم بيشتر به آن 1 قاشق غذاخوري كره ي مذاب اضافه كنيد.

طرز تهيه جوجه كباب

نكته ي دوم در مورد شيوه ي خرد كردن پياز هست. بعضي افراد پياز را رنده مي كنند تا تكه هاي جوجه را خوب بپوشاند. بعضي هم پياز را داخل خرد كن يا بلندر له مي كنند تا جوجه ها حسابي مزه بگيرند.

به نظر من اين روش غلط است، چرا ؟ چون اگر پياز له يا رنده شود به تكه هاي جوجه مي چسبد و جدا نمي شود. بعد كه ما روي حرارت كباب مي كنيم اين پياز ها سريع مي سوزند و ما گمان مي كنيم رنگ جوجه عوض شده و پخت آن كافي است.

در حاليكه اين پيازها هستند كه طلايي (و بعضا قهوه اي و سياه شدند و سوختند) و اين باعث مي شود پخت را متوقف كنيم و گوشت مرغ به خوبي نپزد و همچنين پيازهاي سطح جوجه بسوزند و تلخ شوند.

اگر پياز را به اين شكل له كنيد ما در جوجه كبابمان يك كاور تلخ و سوخته ي پيازي و گوشتي نپخته داريم.

پس رنده و له كردن پياز ممنوع بهترين شكل خرد كردن پياز خلال كردن آن هست.

نكته ي بعدي در مورد زعفران هست. يك جوجه كباب اصل و حرفه اي حتما حتما زعفران آن هم به مقدار زياد دارد.

منتها مشكلي كه وجود دارد اين است كه ما زعفران دم كرده (يا به اصطلاح آب زعفران) را به جوجه ها اضافه مي كنيم اما به جاي اينكه تكه هاي جوجه طعم زعفراني بگيرند پيازها و روغن و آبليمو و خلاصه هرچي كه داخل آن ريختيم طعم زعفران مي گيرند و بعدا اين مواد زعفراني دور ريخته مي شود كه به نظر من خسارت است. خوب پس چه كار مي كنيم؟

قبل از اضافه كردن هر چيزي به جوجه (هرچيزي شامل پياز و آبليمو و …) به تكه هاي جوجه خام و خالص رعفران دم كرده اضافه مي كنيم و به مدت 1 ساعت (يا بيشتر) استراحت مي دهيم تا تكه هاي جوجه طعم و رنگ زعفران بگيرند بدون اينكه نگران رنگ و طعم گرفتن پيازها و آبليمو و ساير مواد باشيم. بعد به آن ساير مواد را اضافه مي كنيم.

نكته ي آخر هم در مورد ادويه جات هست. مرغ ذاتا بوي خاصي دارد كه ناپسند است. اين بو به ميزان قابل توجهي با پياز و زعفران گرفته مي شود. اما اضافه كردن ساير ادويه جات هم به رفع بوي بد مرغ و بهتر شدن طعم و بوي آن كمك شاياني مي كند. اين مورد كاملا سليقه اي است اما ادويه هاي پيشنهادي من 1- پودر پياز 2- فلفل سياه تازه آسياب شده (نه مانده! توضيح مي دهم) 3-مقدار بسيار اندكي پودر سير

و يك نكته هم كه حتما خودتان خوب مي دانيد اين است كه به صورت كلي هر نوع ادويه اي را دقيقا در همان لحظه ي مصرف بايد آسياب كرد. ادويه هاي آسياب شده اگر بمانند به سرعت بو و طعم خودشان را از دست مي دهند.

اين يك قانون كلي است. هل، زعفران، فلفل سياه، تخم گشنيز. و هر ادويه ي ديگري را دقيقا در همان لحظه ي استفاده بايد آسياب كرد تا بيشترين ميزان بو و طعم را داشته باشيم.

پس مراحل كار مزه دار كردن جوجه كباب به اين شكل است : اول به تكه هاي جوجه ي خرد شده محلول غليظ زعفران اضافه مي كنيم و اجازه مي دهيم تكه هاي جوجه همراه با محلول زعفران 1 ساعت بماند.

بعد به آن روغن مايع اضافه مي كنيم و خوب هم مي زنيم تا تكه هاي جوجه كاملا با روغن مايع كاور شوند.

بعد به آن آبليمو و نمك و ادويه جات تازه آسياب شده اضافه مي كنيم مجددا يك ساعت استراحت مي دهيم و در نهايت به آن پيازي كه خلالي خرد شده و در صورت دلخواه فلفل دلمه اي خرد شده اضافه مي كنيم حداقل براي مدت 2 ساعت و حداكثر يك شب در يخچال به آن استراحت مي دهيم تا حسابي مزه بگيرد.

بعد هم روي شعله اي يكنواخت و متوسط ( و از آن بهتر زغال سرخ) كبابشان مي كنيم و با پلوي زعفراني و كره و گوجه ي كبابي سرو مي كنيم.

(پس با اين حساب براي درست كردن يك جوجه كباب با كيفيت حداقل 4 ساعت زمان لازم است. بهتر است برنامه ريزي كنيم تا زمان كم نياوريم).


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۳۱:۱۴ توسط:myblog موضوع: