وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

طرز تهيه عدس پلو

طرز تهيه عدس پلو ، طرز تهيه عدس پلو مجلسي

طرز تهيه عدس پلو با گوشت چرخ كرده

مواد لازم براي تهيه عدس پلو

عدس 2 پيمانه پلوپز
برنج 3 پيمانه پلوپز
پياز دوعدد ريز شده و سرخ شده
گوشت چرخ كرده 250 گرم
كشمش به ميزان لازم (يك پيمانه)
كره به مفدار لازم

طرز تهيه عدس پلو

برنج را شسته با مقداري نمك وآب خيس ميكنيم.

عدس را هم پاك كرده وشسته و ميگذاريم خوب بپزد. بعد ازاينكه عدس خوب پخت(نه اينكه له بشه) آنها را در آبكش ريخته و كناري ميگذاريم.

پياز ها را ريز خرد ميكنيم و با مقداري روغن سرخ ميكنيم. همينكه پيازها سبك شد. گوشت چرخ كرده را هم به پياز اضافه ميكنيم تا گوشت هم خوب تفت بخوره نه اينكه بسوزه.

بعد از خيساندن برنج كه مدت آن يك تا دوساعت است يك قابلمه را آب كرده و روي شعله گاز گذاشته تا بجوش بياد وقتي آب جوشيد برنج خيس كرده را آب اضافي اش را دور ريخته و برنج را در آبجوش بريزيد تا برنج خوب مغز پخت بشه.

وقتي موقع آبكش كردن برنج شد عدس پخته آب گرفته را به برنج اضافه كرده يك هم بزنيد وبرنج وعدس را آبكش كنيد.

مقدار 2 قاشق روغن در قابلمه ريخته نصف از آب روغن بجوش آمده را در كاسه ماست خوري ريخته براي روي برنج نصفي را هم در ته ظرف سپس برنج وعدس آبكش شده را درون قابلمه ريخته و بعد آب روغن را روي برنج ريخته ودرب ظرف رابسته تا بخار پلو بالا آمد دمكني بگذاريد و زير برنج را كم كنيد. به مدت 20 تا 30 دقيقه بعد از بخار دادن پلو ميگذاريم پلو و عدس دم بكشه.

در ظرفي مقداري كره آب ميكنيم كشمش هاي شسته شده و آب گرفته شده را درون كره كمي تفت ميدهيم و ميگذاريم كنار.

در صورت تمايل اگر دوست داشتيد چند تا هم خرما هسته گرفته را هم بغل كشمش ها تفت داده و كنار ميگذاريم.

بعد از دم كشيدن برنج اگر گوشت و پياز سرخ شده مان سرد شده بود گرم ميكنيم وقتي برنج را كشيديم روي پلو عدس تزئين ميكنيم مقداري هم پلو و زعفران حل ميكنيم يك راه پلو زعفرون يك راه گوشت وپياز و يك راه هم كشمش و خرما تزئين كنيد و با سالاد كاهو يا شيرازي نوش جان كنيد.

طرز تهيه عدس پلو

طرز تهيه عدس پلو نذري

مواد لازم براي 200 نفر

برنج     25 كيلو گرم
عدس      15 كيلو گرم
كشمش     4 كيلو گرم
گوشت چرخ كرده    6 كيلو گرم
پيازسرخ شده آماده     1.5 كيلو گرم
روغن جامد     5 كيلو گرم
زعفران آماده شده      به مقدار لازم
پودر زيره سياه     مقداري
روغن حيواني     مقداري (در حد 1 تا 2 قاشق غذاخوري براي كل روغن مصرفي)

عدس حتما بايد ايراني باشه وگرنه زمان پخت و دم كردن ، از هم باز ميشه

طرز تهيه عدس پلو

1. از شب قبل برنج را خيس كنيد. صبح  عدس ها را شسته و خيس كنيد.

2. گوشت را به تنهايي تفت دهيد تا آب گوشت جمع شود. همزمان پياز نگيني خرد شده را تفت دهيد تا كمي طلايي شود. وقتي هر دو آماده شدند، با هم مخلوط كنيد و سپس نمك، فلفل سياه، دارچين، رب گوجه فرنگي و روغن اضافه كنيد. ( در اين مرحله اگر نميخواهيد گوشت عدس پلويتان رنگ رب داشته باشد، به جاي رب، زعفران دم كرده اضافه كنيد، اين روش را نيز ميتوانيد امتحان كنيد )

3. بعد از 2 الي سه ساعت كه عدس ها خيس خوردند، آب عدس را عوض كرده و روي حرارت قرار دهيد تا بپزد، عدس پخته را كنار بگذاريد.

4. از دو روش ميتوان براي مخلوط كردن برنج و عدس استفاده كرد.

روش اول :

بعد از آبكش كردن برنج، وقتي ميخواهيم داخل قابلمه بريزيم تا دم بكشد، به ازاي هر دو كفگير بزرگ برنج يك كفگير عدس روي آن بريزيد و به آرامي مخلوط كنيد و سپس دوباره برنج و عدس … در آخر با دمكني روي حرارت قرار دهيد تا خوب دم بكشد.

روش دوم :

وقتي برنج جوش آمد و نزديك به آبكش كردن آن بود، عدس پخته را به برنج در حال جوش اضافه كنيد تا با هم مخلوط شوند، برنج را آبكش كرده و داخل ديگ بريزيد و با دمكني روي حرارت قرار دهيد تا خوب دم بكشد. ( روش دوم توصيه ميشود )

5. كشمش را شسته روي يك پارچه تميز پهن كنيد تا خشك شود. سپس با روغن تفت دهيد. ( اگر كشمش را قبل از خشك شدن آن و آبدار، روي حرارت بگذاريد، خواه ناخواه كشمش داخل آب خود جوشيده و براي كساني كه معتقد هستند مشكل دار خواهد شد، پس فراموش نكنيد كه حتماً پهن كنيد تا خشك شود و بعد فقط با روغن تفت دهيد )

6. بعد از اين كه برنج دم كشيد، درب ديگ را برداريد و پودر زيره را روي برنج بپاشيد و چند دقيقه اي درب ظرف را بگذاريد تا عطر زيره به تمام برنج برسد. روغن نباتي و روغن حيواني را روي حرارت قرار دهيد تا داغ شود ( حتماً توجه كنيد تا روغن بوي سوختگي نگيرد، فقط گرم شود )

7. در آخرين مرحله اين روغن را روي برنج آماده بريزيد و برنج را زير و رو كنيد تا عطر خوبي بگيرد. مقداري از برنج را برداريد و زعفران را داخل آن ريخته و به آرامي طوري كه برنج له نشود، زعفران را با برنج مخلوط كنيد. اكنون ميتوانيد برنج را در ظرفها ريخته و روي آن گوشت، پيازداغ، كشمش سرخ شده بريزيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۰۲:۵۵ توسط:myblog موضوع:

عدسي را چگونه بپزيم ؟

طرز تهيه عدسي ، طرز تهيه عدسي خوشمزه و نكات آن

طرز تهيه عدسي خوشمزه

مواد لازم براي پخت عدسي

دو ليوان عدس
روغن ۲ قاشق غذاخوري
نمك و فلفل
پياز متوسط يك عدد براي پياز داغ
رب گوجه فرنگي ۲ الي ۳ قاشق غذاخوري

طرز تهيه عدسي صبحانه

عدس را از ۲۴ ساعت قبل خيس كنيد و آب آنرا عوض كنيد. با اينكار شايد مقداري از املاح بيرون ريخته شود ولي ديگر دل درد نخواهيد گرفت و رنگ آنهم پس از پخت تيره نميشود.

عدس ها را با روغن و آب ( يا آب مرغ يا گوشت اگر از قبل آماده داريد ) بپزيد. پس از پخت كامل عدس ها – پياز داغ و رب گوجه و نمك و فلفل ( و كمي در صورت تمايل ادويه گرام ماسالا يا هر نوع ادويه كه مي پسنديد ) اضافه كنيد . قوام عدسي را خيلي شل و خيلي سفت نكنيد.

خوراك عدسي را با ليمو ترش يا كمي سركه و روغن زيتون سرو كنيد .( اگر مقدار بسيار كمي پودر گلپر هم روي عدسي بريزيد خوشمزه و سهل الهضم ميشود .)

رازهاي خوشمزه تر شدن عدسي

از قديم خوراك عدسي براي صبحانه و ميان وعده‌ها استفاده مي‌شده آن هم به اين دليل كه غذايي بسيار مغذي است. البته بهترين عدس در ناحيه كاشان و ديزين كشت مي‌شده اما امروز ما يكي از واردكننده‌هاي اين ماده غذايي هستيم. براي تهيه عدسي نيز نكته‌هايي وجود دارد كه ما به ۸ مورد از آن‌ها پرداخته‌ايم كه عبارتند از :

1. عدس بسته‌بندي بخريد. توجه كنيد كه بسته‌بندي آن چروك و سوراخ‌سوراخ نباشد. در ضمن، وقتي در كاسه‌اي از آب آن را خيس مي‌كنيد، عدس‌ها ته ظرف باقي بمانند و به سطح آب نيايند. به علاوه از خريدن عدس‌هاي فله‌اي نيز خودداري كنيد زيرا امكان ديرپز بودن آن‌ها وجود دارد.

2. براي آنكه نفاخي عدس گرفته شود آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب خيس كنيد. البته دقت كنيد كه اين زمان بيشتر نشود زيرا در اين صورت عدس بر اثر حرارت ديدن، له و پوستش جدا مي‌شود.

3. براي سريعنر پختن عدسي ابتدا پياز را در روغن تفت دهيد و بعد از طلايي شدن، عدس‌ها را نيز اضافه كنيد و بعد از اين مرحله به عدس، آب اضافه كنيد. با اين كار عدس‌ها سريع‌تر مي‌پزند.

اگر آب عدسيتان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه كنيد و در آن كمي عصاره مرغ يا سبزيجات نيز بريزيد و اگر  غذاي عدسي شور شد از سيب‌زميني استفاده كنيد.

4. ادويه و چاشني‌هاي خوراك عدسي را در مراحل پاياني به آن اضافه كنيد زيرا هم باعث ديرپز شدن عدس مي‌شوند و هم عطر و بوي ادويه‌ها از بين خواهند رفت.

طرز تهيه عدسي

5. به عنوان ادويه به عدسي زيره بزنيد و اگر تمايل داريد در آن گلپر بريزيد، چاشني عدسيتان بهتر است سركه باشد اما در صورت نزدن گلپر، چاشني مناسب غذاي عدسي آب‌ليموي تازه است.

6. اگر آب عدسيتان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه كنيد و در آن كمي عصاره مرغ يا سبزيجات نيز بريزيد و اگر عدسي شور شد از سيب‌زميني استفاده كنيد.

7. براي خوشمزه‌تر شدن عدسي به آن سيب‌زميني نگيني شده اضافه كنيد و هرگز از گوشت استفاده نكنيد زيرا عدسي، غذايي است كه گوشت ندارد.

8. خوراك عدسي غلظت مشخصي دارد، بهتر است نه خيلي رقيق باشد و نه مانند حليم غليظ بلكه مانند آشي نسبتاً غليظ بايد پخته و سرو شود.

طرز تهيه عدسي و قارچ

خوراك عدس و قارچ غذايي سبك و راحت مخصوص شام است

مواد لازم مخصوص ۵ نفر

عدس ۳ پيمانه

قارچ ۸ عدد متوسط

سيب زميني ۲ عدد متوسط

گوجه فرنگي ۶ عدد متوسط

روغن زيتون به مقدار لازم

پودر آويشن به مقدار لازم

نمك، فلفل، ادويه كاري، زنجفيل به مقدار لازم

طرز تهيه عدسي و قارچ

گوجه فرنگي ها را با رنده و يا در مخلوط كن له كنيد تا يكدست شوند .عدس، قارچ و آب گوجه فرنگي را با ادويه جات به مدت ۴۵ دقيقه بپزيد و سپس سيب زميني هاي نگيني خورد شده را به آنها اضافه كنيد و بگذاريد به مدت ۳۰ دقيقه ي ديگر با هم بپزند، در پايان كمي پودر آويشن و روغن زيتون به آنها اضافه كرده و سرو نماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۵۹:۲۶ توسط:myblog موضوع:

طرز تهيه شربت سكنجبين

طرز تهيه شربت سكنجبين ، طرز تهيه شربت سكنجبين سنتي

طرز تهيه شربت سكنجبين

مواد لازم

شكر
2/5 كيلو

سركه سفيد
نيم ليتر

نعناع تازه
چند شاخه

طرز تهيه شربت سكنجبين

7 ليوان آب را با شكر مخلوط كرده و روي حرارت مي گذاريم تا شكر در آب حل شود و همانطور كه روي حرارت است نعناع تميز شده را با نخ مي بنديم و در شكر و آب مي گذاريم تا شربت قوام آيد.

بعد سركه را داحل شربت مي ريزيم چند جوش كه زد شربت را از روي حرارت بر مي داريم، بعد از اينكه شربت سرد شد، آن را صاف مي كنيم؟ در شيشه ريخته و در جاي خنك نگهداري مي كنيم.

طرز تهيه شربت سكنجبين با عسل

روش اول :

مواد لازم :

سركه طبيعي 2 واحد، عسل زنبوري چند گياهي 5 واحد، آب سالم بدون كلر 4 واحد، يا آنقدر كه لازم باشد با توجه به غلظتي كه مورد نظر است.

طرز تهيه :

ابتدا هر سه جزء را مخلوط كرده بجوشانيد و كف آن را بگيريد تا به يك چهارم برسد و به قوام آيد و عده‌اي معتقدند آنقدر بجوشد تا يك پنجم مخلوط باقي بماند.

نكته :

در تهيه سكنجبين مي‌توان عرق نعناع يا خود نعناع را نيز استفاده كرد تا از عطر و خواص آن بهره مند شد.

تذكر :

هر جا مصرف سكنجبين (سركه انگبين) توصيه شده است ، منظور سكنجبيني است كه با سركه طبيعي، عسل زنبوري چند گياهي و عرق يا خود نعناع در ظرف مسي با آب سالم بدون كلر تهيه شده باشد.

قابل توجه است كه در صورت نبود عسل مي توان از شكر سرخ هم استفاده كرد.

روش دوم :

مواد لازم :

عرق نعنا ( 2 ليوان ) + سركه (1 ليوان ) + آب ( 1 ليوان ) + عسل ( 4 ليوان ) به مدت 10 دقيقه جوشانده شود .
ضمنا بجاي واحد ليوان از واحدهاي كوچكتر استكان هم ميتوانيد استفاده كنيد.

شربت سكنجبين

خواص شربت سكنجبين :

سكنجبين از عسل و سركه ساخته مي‌شود كه مصرف آن نفوذ غذا به سلول‌هاي بدن از جمله سلول‌هاي كبد را افزايش مي‌دهد.
محققان مي‌گويند مصرف آب براي افراد گرم مزاج و كساني كه معده گرمي دارند مانند كودكان مفيد است ولي كساني كه سرد مزاج هستند مصرف آب همراه با غذا موجب افزايش سردي معده آنها مي‌شود.
كارشناسان تغذيه مي‌گويند مصرف زياد آب همراه با غذا موجب افزايش سردي معده مي‌شود و اگر اين اصول رعايت نشود سبب آسيب به معده مي‌شود.
به گفته‌ي كارشناسان تغذيه مصرف آب همراه با غذا موجب اختلال در هضم غذا مي‌شود همچنين بايد 2 ساعت قبل از غذا آب مصرف كرد تا در هضم غذا اختلالي ايجاد نشود.
شربت سكنجبين يكي از بهترين نوشيدني‌ها در “طب سنتي” است كه دافع صفراست و صفراي اضافي بدن را خارج مي كند سكنجبين از عسل و سركه ساخته مي‌شود كه نفوذ غذا را به سلول‌هاي بدن افزايش مي‌دهد.

طرز تهيه شربت سكنجبين با خيار

مواد لازم :
خيار 2 عدد
ليموترش يك عدد
سكنجبين يا عسل نصف فنجان
عرق نعنا يا گلاب نصف فنجان

طرز تهيه

پيش از هرچيز ليمو ترش را پوست بگيريد و فيله آن را جدا كرده و همراه عرق نعناع درون پارچ مخلوط كن بريزيد.پس از آن خيار را خوب شسته و آن را با پوست داخل پارچ اضافه كرده و آنها را با هم مخلوط كنيد. براي مخلوط كردن اين مواد تنها كافي است با سرعت بالا به مدت يك دقيقه دستگاه را روشن كنيد. توجه داشته باشيد براي هر ليوان احتياج به يك خيار متوسط داريد. بعد از مخلوط شدن اين مواد، آنها را درون ليوان بريزيد و متناسب با ذائقه خود و مهمان تان سكنجبين به ليوان ها اضافه كنيد. مي توانيد با كم و زياد كردن ميزان سكنجبين يك شربت سكنجبين خيار شيرين يا كم شيرين تهيه كنيد.بهترين روش براي تزيين اين نوشيدني خوش آب و رنگ آن است كه پس از اضافه كردن چند قطعه يخ به داخل ليوان، 6 تا 7 برش نازك از يك خيار متوسط را درون آن بريزيد و با يك برش نازك از ليموترش آن را تزيين كنيد.

روش ديگر آن است كه از برگ هاي تازه نعناع براي تزيين استفاده كنيد. در اين حالت مي توانيد چند برگ از نعناي تازه را ساطوري كرده و آن را به شربت خيار و سكنجبين اضافه كنيد و به جاي برش ليمو يك برگ نعناع را روي ليوان قرار دهيد.براي تهيه اين شربت مي توانيد به جاي سكنجبين از عسل نيز براي شيرين كردن طعم آن استفاده كنيد.

نكات تكميلي در مورد شربت سكنجبين و خيار

زمان آماده سازي مواد اوليه و مايحتاج آن حدودا 5 دقيقه است .
توجه نماييد مقدار مواد اوليه و دستور تهيه براي 2 نفر مناسب ميباشد .


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۵۵:۳۴ توسط:myblog موضوع:

آموزش درست كردن شربت آلبالو خوشمزه

طرز تهيه شربت آلبالو ، آموزش شربت آلبالو خانگي

طرز تهيه شربت آلبالو

مواد لازم

آلبالو يك كيلو و نيم
شكر دو كيلو
وانيل نصف قاشق چاي خوري

شربت آلبالو را اگر با آلبالوي اول فصل كه هنوز خيلي رسيده نيست درست كنيم رنگ آن سرخ تند مي شود و مزه اش قدري ترش خواهد بود. با آلبالوي رسيده، رنگ شربت آلبالويي پخته و ترش بودن آن كمتر خواهد بود.

طرز تهيه شربت آلبالو

شكر را با 8 ليوان آب حل مي كنيم و روي حرارت كمي جوش مي دهيم. سپس آن را از صافي رد مي كنيم. آلبالو ها را قبلا مي شوييم و برگ ها و شاخه هايش را جدا مي كنيم. حالا آلبالوها را داخل كيسه ي پارچه اي نازك و تميزي مي ريزيم و آن را مي بنديم و در شربت مي اندازيم. مي گذاريم شربت با حرارت ملايم بجوشد و قوام بيايد. بعد وانيل را داخل شربت مي ريزيم و مي گذاريم تا يكي دو جوش بزند و آن را از روي حرارت بر مي داريم. بسته ي آلبالو را از داخل آن خارج مي كنيم و مي فشاريم تا شربتي كه در آن جمع شده كاملا خارج شود. شربت را پس از سر شدن داخل بطري مي ريزيم و در جاي خشك و خنك و با در بسته نگهداري مي كنيم.

اگر هر نوع شربتي را كه مي خواهيد درست كنيد داخل ظرف لعابي درست كنيد بي دردسرتر و راحت تر است.

روش دوم تهيه شربت آلبالو

در اين روش آب آلبالو ها را مي گيريم. 6 ليوان آب آلبالو را با دو كيلو شكر مخلوط كرده و مي گذاريم مدتي به حال خود بماند. سپس آن را روي حرارت مي گذاريم تا جوش بيايد و شربت غليظ شود. حدود بيست دقيقه كافي است، بعد وانيل را در آن مي ريزيم و مي گذاريم كمي جوش بخورد تا قوام بيايد. شربت را از روي حرارت بر مي داريم و صاف مي كنيم و داخل بطري مي ريزيم. حال مي توانيد با اين شربت تابستاني خنك و آلبالوي داشته باشيد، مي توانيد آن را روي بستني يا فالوده بريزيد و از آن لذت ببريد. نوش جان!

نكات مهم براي تهيه شربت آلبالو

بهتر است شربت آلبالو و همه انواع شربت ها را در درون قابلمه هاي لعابي تهيه نماييد.
اگر ترجيح مي دهيد شربت آلبالو ترش شود بهتر است كه شربت را با آلبالوي اول فصل تهيه نماييد ولي اگر مي خواهيد ترشي شربت به اندازه و كم باشد بايد شربت را با آلبالو هاي رسيده تهيه كنيد.
اگر آلبالو ها ترش باشد مي توانيد در هنگام تهيه شربت آلبالو ميزان شكر را بيشتر نماييد.
اگر مي خواهيد در طرز تهيه شربت آلبالو براي خوش طعم كردن شربت از وانيل استفاده نماييد مي توانيد ابتدا مقداري شربت را با آب سرد بچشيد و اگر از طعم شربت خوشتان نيامد سپس وانيل را به شربت اضافه نماييد.
از آلبالو هاي باقي منده در تهيه شربت آلبالو مي توانيد براي تهيه مرباي آلبالو استفاده نماييد.
توجه داشته باشد كه اگر شربت به خوبي قوام نيامد شربت آلبالو ترش مي شود.
شربت آلبالو را اگر با حرارت زياد بجوشانيد شكرك مي زند.
اگر شربت را بر روي حرارت زياد گاز بجوشانيد رنگ شربت قهوه اي مي شود و اگر شربت آلبالو را بر روي حرارت كم گاز تهيه نماييد رنگ شربت تيره و بد رنگ مي شود.

شربت آلبالو خانگي

طرز تهيه اسموتي آلبالو و توت فرنگي

مواد لازم

توت فرنگي
300 گرم

آب آلبالو
يك ليوان

بستني وانيلي
يك ليوان

خامه صبحانه
100 گرم

شكر
4 قاشق غذاخوري

آلبالو
نصف ليوان

روش تهيه اسموتي آلبالو و توت فرنگي

ابتدا آلبالوها را هسته گرفته سپس تمامي مواد را داخل ميكسر مي ريزيم و داخل ليوان هاي تك نفره سرو مي كنيم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۵۲:۳۱ توسط:myblog موضوع:

آموزش تهيه شله زرد چيست ؟

طرز تهيه شله زرد ، روش پخت شله زرد

طرز تهيه شله زرد

مواد لازم براي تهيه شله زرد

برنج 1 پيمانه
آب 6 پيمانه
شكر 2 پيمانه
كره 50 گرم
پودر زعفران آسياب شده
گلاب 1/2 پيمانه
هل ساييده كمي
دارچين و خلال پسته و بادام به مقدار دلخواه

با اين مقدار مواد 4 تا 5 پياله شله زرد خواهيد داشت.


شله زرد رو عموما به يك روش درست ميكنن. فقط نكات خاصي وجود داره كه عرض ميكنم خدمتتون. برنج شله زرد بهتره نيم دونه باشه ولي ميتونيد از برنج كامل هم استفاده كنيد فقط كمي زمان پختش بيشتر ميشه و حدود يكي دو پيمانه آب بيشتري ميبره. من نيم دونه نداشتم و از برنج كامل استفاده كردم. فقط برنجتون ايراني باشه تا كيفيت بهتري داشته باشين. بعد از اينكه برنج رو شستيد با مقدار آبي كه گفتيم روي حرارت قرار ميديم تا بپزه. وقتي كه به قل قل افتاد و برنج ها كمي پخت شكر رو اضافه ميكنيم.

حدود نيم تا يك ساعت زمان ميديم تا برنج و شكر باهم بپزه و برنج تقريبا له بشه.

بعد كره و زعفران و هل رو كه از قبل آماده كرديم اضافه ميكنيم و باز فرصت ميديم تا زعفران كاملا رنگش رو پس بده و شله زردمون بيشتر جا بيفته. من حدود نيم ساعت ديگه هم صبر كردم.

كل مراحل پخت براي اين مقدار حدود دو تا سه ساعت طول ميكشه. وقتي كه حس كرديد غلظتش كافيه ميتونيد گلاب رو اضافه كنيد و بعد از پنج دقيقه شله زرد رو از روي شعله برداريد.

شله زرد

نكات طرز تهيه شله زرد

نكته براي پخت شله زرد اينه كه شكر رو حتما بعد از پختن برنج اضافه كنيد.
در آخرين مراحل احساس كرديد آبش كمه ميتونيد مقداري آب بهش اضافه كنيد و اگر هم رقيق بود بذاريد تا آب اضافيش بخار بشه.
از اونجايي كه شكر با حرارت ديدن كمي آب ميندازه بلا فاصله بعد از اضافه كردن شكر مقداري از آب شله زرد بيشتر ميشه، پس اين نكته هم حتما در نظر داشته باشيد و قبلش آب اضافه نكنيد.
اگر از خلال بادام توي شله زرد خوشتون مياد در يك ساعت آخر مقداري خلال بادام هم در شله زرد بريزيد تا پخته بشه.
ميزان غلظت شله زرد بايد انقد باشه كه اگر مقدار كمي ازش توي سيني ريختيد كاملا پخش نشه و كمي قوام داشته باشه.
وقتي شله زرد رو براي دسر استفاده ميكنيد بهتره سرد سرو بشه.

نكات طرز تهيه شله زرد نذري

موضوع اينه كه اين طرز پخت براي شله زرد هايي با مقدار كم مناسبه ولي براي شله زرد هاي با مقدار زياد و به عبارتي براي نذري بهتره اولا نسبتها به اين صورت زياد ميشه كه شكر دو برابر برنج ميشه و آب پنج برابرش. حالا هر مقداري كه بخوايد درست كنيد. نكته بعدي اينه كه اگر مقدارش زياده بايد برنج رو از قبل خيس داده باشيم. حد اقل برنج رو سه چهار ساعت خيس بديدو حتي براي مقدار كم هم شله زرد بهتري بهتون ميده. براي نذري هم معمولا از شب قبل برنج رو خيس ميدن.

رنگ شله زرد

براي بهتر شدن رنگ شله زرد و همچنين كمتر استفاده كردن از زعفران كه مقرون به صرفه باشه ميتونيد از كمي زردچوبه هم استفاده كنيد. فقط بايد اين نكته رو رعايت كنيد كه زردچوبه رو در كره تفت بديد تا بوش گرفته بشه، در كنارش هم از زعفران استفاده كنيد.

تزيين شله زرد

براي تزيين شله زرد ميتونيد از خلال بادام و پسته و دارچين و همچنين گل سرخ استفاده كنيد. چون طبع كلي شله زرد به خاطر برنج سرده، گرماي دارچين معتدلش ميكنه.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۱۹:۰۳ توسط:myblog موضوع:

طرز تهيه شير برنج ساده و پرتقالي

طرز تهيه شير برنج ، طرز تهيه شير برنج مجلسي

طرز تهيه شير برنج

مواد لازم

شير
3 پيمانه

برنج
يك پيمانه يا 200 گرم

گلاب
نصف پيمانه

طرز تهيه شير برنج

برنج را از پيش به مدت چند ساعت خيس كنيد، سپس آب برنج را خالي كرده و به همراه 2 پيمانه آب يا يك پيمانه آب و يك پيمانه شير داخل قابلمه اي بريزيد و روي شعله اجاق گاز قرار دهيد تا كمي پخته و نرم شود، سپس شير را به آن اضافه كنيد و همچنان روي شعله ملايم اجاق گاز قرار دهيد و مرتب هم بزنيد تا كاملا پخته و غليظ شود.

براي اين منظور معمولا 15 الي 20 دقيقه زمان كافي است.حالا گلاب را به آن اضافه كنيد.بعد از گذشت يكي دو دقيقه، قابلمه را از روي اجاق گاز برداريد و شيربرنج را در ظرف مورد نظر بكشيد و پس از تزئين روي آن با دارچين، با مربا يا عسل، شكر يا شيره ميل كنيد.

نكته :

بعضي ها شكر را مانند فرني به همراه شير و گلاب در مراحل پخت به شيربرنج اضافه مي كنند.

طرز تهيه شير برنج با مايكروفر

مواد لازم

برنج  100 گرم
شكر  4 قاشق سوپخوري
شير هموژنيزه  1 ليتر
كره  25 گرم
گلاب  0.25 فنجان
آب  3 فنجان

طرز تهيه شير برنج با مايكروفر

ابتدا برنج را بشويي و مدت 2 الي 3 ساعت با آب داغ خيس كنيد . سپس آن را در يك ظرف پيركس گود ( به حجم حداقل 2 ليتر ) بريزيد و يك ليوان آب به آن اپافه كنيد و 15-10 دقيقه با قدرت 100% بدون درب داخل مايكروفر قرار دهيد . در اين فاصله آن را يكبار هم بزنيد. سپس شير را به آن اضافه كنيد و به مدت 20 دقيقه با قدرت 100% بدون درب داخل مايكروفر قرار دهيد.

پس از اين زمان شكر و كره را به ظرف اضافه كرده و ان را مجددا به مدت 20-15 دقيقه با قدرت 100% ( بدون درب) داخل مايكروفر قرار دهيد.

توجه :

در صورتيكه در اين مرحله برنج كاملا پخته شده است ولي غذا جا افتاده بنظر نمي رسد ، مي توانيد يك قاشق غذاخوري آرد برنج را با كمي شير سرد حل كرده و همراه گلاب به غذا اضافه كنيد و آن را خوب هم زده به مدت 4-3 دقيقه با قدرت 100% داخل مايكروفر قرار دهيد. ( در اين فاصله يكبار غذا را هم بزنيد ).

شير برنج

طرز تهيه شير برنج با طعم پرتقال

مواد لازم

شير : 1 فنجان + 4/3 فنجان

برنج : 1 فنجان

ماست : 240 گرم

خرما خرد شده : 1 و نيم فنجان

عسل : 3 قاشق غذاخوري

دارچين : 2/1 قاشق چاي خوري

آب پرتقال : 1 فنجان

آب : 1 فنجان

پوست پرتقال خرد شده : 1 عدد

كره : 1 قاشق غذاخوري

خلال بادام : 3/1 فنجان

خامه : 4/1 فنجان

اسانس وانيل : 3 قاشق چاي خوري

جوز هندي : 4/1 قاشق چاي خوري

نمك : به ميزان لازم

طرز تهيه شير برنج با طعم پرتقال

آب، آب پرتقال و شير را در ظرفي بريزيد و روي حرارت قرار دهيد تا جوش بيايد. بعد از آن وانيل، عسل، دارچين، جوز هندي و نمك را اضافه كنيد. بعد از ان حرارت را كم كنيد و برنج را اضافه كنيد تا برنج بپزد و آب كاملا بخار شود. حرارت را خاموش كنيد.

در ظرف ديگري كره بريزيد و بادام را تفت دهيد و كنار بگذاريد. ماست، خامه، خرما، پوست پرتقال و خلال بادام را در ظرف شيربرنج بريزيد و هم بزنيد. شير برنج را در ظرف سرو بريزيد و روي آن را با خرما، جوز هندي، دارچين، خلال بادام و پوست پرتقال تزئين كنيد.

شير برنج پرتقالي شما آماده سرو است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۱۴:۳۰ توسط:myblog موضوع:

طرز تهيه شيريني نارگيلي + نكات آن

طرز تهيه شيريني نارگيلي ، آموزش شيريني نارگيلي نرم و خوشمزه

طرز تهيه شيريني نارگيلي

مواد لازم

شكر
۲۵۰ گرم

پودر نارگيل پُرچرب
۱۲۵ گرم

روغن مايع
۷۵ گرم

سفيده تخم مرغ
۳ عدد بزرگ

آب ليموترش
يك دوم قاشق چايخوري

وانيل
يك هشتم قاشق چايخوري


ابتدا شكر، پودر نارگيل، نيمي از سفيده تخم مرغ، نيمي از روغن مايع و وانيل را با هم مخلوط كنيد. اين مخلوط را دو بار از چرخ گوشت رد كنيد. در صورت در دسترس نداشتن چرخ گوشت، مي توانيد از غذاساز كمك بگيريد و خوب مواد را مخلوط كنيد.

سپس مايه به دست آمده را در يك قابلمه مناسب بريزيد و روي حرارت، مرتب هم بزنيد تا كمي گرم شود. در اين مدت، مواد را با قاشق چوبي هم بزنيد. در اين مرحله آب ليموترش را همراه بقيه سفيده تخم مرغ و باقيمانده روغن مايع با هم مخلوط كنيد و به مواد داخل قابلمه بيفزاييد و سريع هم بزنيد. مواد را تا زماني روي حرارت نگه داريد كه كاملاً داغ شود اما، مواظب باشيد قُل نزند. به محض اينكه مواد داغ شد، قابلمه را از روي حرارت برداريد و مواد را به كاسه اي ديگر منتقل كنيد و اجازه دهيد در دماي آشپزخانه كاملاً مواد سرد شود.

كف يك سيني فر را كاغذ روغني بيندازيد و پس از اينكه مواد خنك شد، آن را در قيف ريخته و با فاصله روي كاغذ روغني بريزيد.

بعد سيني را در طبقه وسط فري كه از قبل با دماي ۱۷۵ درجه سانتيگراد يا ۳۵۰ درجه فارنهايت يا شماره ۴ گرم كرده ايد يك ربع قرار دهيد. زماني كه روي شيريني تَرَك هاي ريز خورد و كمي طلايي شد، بهترين موقع براي بيرون آوردن شيريني از فر است. در صورت تمايل، مي توانيد روي هر شيريني كمي پودر پسته بپاشيد و دوباره داخل فر قرار دهيد.

توجه داشته باشيد براي اينكه شيريني بهتري به دست آوريد، بايد اندازه ها دقيق باشد؛ داغ زدن مناسب باشد يعني گرماي مواد به حدي باشد كه وقتي انگشت را داخل مواد مي زنيد دست شما احساس داغي زيادي بكند؛ به هيچ وجه مواد را بعد از داغ شدن در يخچال قرار ندهيد و اجازه دهيد در دماي محيط، سرد شود. در يخچال گذاشتن مواد، سبب خراب شدن شيريني مي شود؛ در صورتي كه مواد بعد از سرد شدن خيلي سفت بود مي توانيد نصف يك عدد سفيده تخم مرغ را اضافه كنيد و اگر مواد شُل بود يك قاشق سوپخوري آرد برنج بيفزاييد؛ حتماً قبل از اينكه همه مواد را در سيني بريزيد، يك عدد شيريني را در فر امتحان كنيد و در صورتي كه در پخت مشكلي نداشت، بقيه را در سيني بريزيد.

طرز تهيه شيريني نارگيلي پفكي

طرز تهيه شيريني نارگيلي پفكي

بعضي وقتها نمي دونيد با سفيده تخم مرغها چيكار كنيد . اين دستوري هست كه فقط با سفيده تخم مرغ درست مي شه و زرده در اون دخيل نيست. اين يه شيريني بسيار تردي هست كه فقط يه چايي كنارش كم داره .

مواد لازم

پودر نارگيل      150 گرم
پودر قند     250 گرم
سفيده تخم مرغ      4 عدد
پودر هل      1 قاشق مرباخوري
خلال پسته      جهت تزيين

طرز تهيه شيريني پفكي نارگيلي

سفيده تخم مرغ رو با همزن هم مي زنيد .

بعد قاشق قاشق پودر قند اضافه كرده و هم بزنيد .

در نهايت پودر هل رو بريزيد .

سپس ظرف حاوي سفيده رو روي قابلمه اي كه آبجوش داخل اون هست و با حرارت ملايم در حال جوش هست ، قرار مي ديم  و به هم زدن ادامه مي ديم .

سفيده رو انقدر هم مي زنيم تا زمانيكه همزن رو وقتي به سمت بالا مي كشيم فرم گرفته بمونه .

بعد از روي حرارت برداشته و پودر نارگيل رو اضافه كرده و مخلوط مي كنيم .

داخل قيف و ماسوره ريخته و روي سيني با كمي فاصله مي ريزيم .

بعد روي هر كدام يه دونه خلال پسته قرار مي ديم .

سپس داخل فري كه با دماي 160 درجه سانتيگراد گرم شده بمدت 7 – 10 دقيه قرار مي ديم .

نكته :

مدت زمان بسته به دماي فرتون ممكنه كم يا زياد بشه كافيه زير شيريني كمي رنگ بگيره و قرار نيست شيريني ها تغيير رنگ بدنن بلكه بايد به همون صورت سفيد بمونن .


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۰۸:۰۳ توسط:myblog موضوع:

آموزش پخت شيريني كشمشي چيست ؟

طرز تهيه شيريني كشمشي ، دستور تهيه شيريني كشمشي

طرز تهيه شيريني كشمشي

مواد لازم

آرد 1 و 2/3 ليوان  .  پودر قند 1 و 1/3 ليوان  .  كره 150 گرم  .  تخم مرغ 2 عدد

كشمش پلويي 1/2 ليوان  .  اسانس وانيل 1/2 قاشق چايخوري

طرز تهيه شيريني كشمشي

فر را با دماي 160 درجه سانتيگراد روشن كنيد تا گرم شود ، كره و تخم مرغ را 30 دقيقه پيش از كار از يخچال خارج كنيد تا به دماي محيط برسند.

كره نرم شده را داخل كاسه اي بريزيد و پودر قند و وانيل را اضافه نماييد ، مواد را با همزن بزنيد تا كرمي و يكدست شود سپس تخم مرغ ها را به نوبت اضافه كنيد ( يكي را اضافه كنيد و هم بزنيد سپس ديگري را اضافه كنيد ).

كشمش ها را به مايه شيريني اضافه كنيد و در ادامه آرد را كم كم روي مواد الك كنيد و با ليسك مخلوط نماييد ؛ داخل سيني فر كاغذ روغني بگذاريد و با قاشق از مايه شيريني برداريد و با فاصله مناسب داخل سيني قرار دهيد ( شيريني ها در زمان پخت پهن و نازك ميشوند ).

سيني را داخل فري كه از قبل روشن كرده ايد و گرم شده است به مدت 10 – 15 دقيقه قرار دهيد ( زماني كه لبه هاي شيريني طلايي شد يعني آماده است ) ؛ اجازه دهيد شيريني ها خنك شوند سپس از كاغذ جدا كنيد.

طرز تهيه شيريني كشمشي با شكلات

زمان آماده سازي ۱۵ دقيقه
زمان پختن ۲۰ دقيقه
مناسب براي ۴ نفر

۱ پيمانه
آرد

۱ قاشق چاي خوري
بيكينگ پودر

۱ پيمانه
كره

۱ پيمانه
شكر

۱ عدد
تخم مرغ

۱ قاشق چاي خوري
وانيل

۱ پيمانه
گردو

۱ پيمانه
كشمش

۵۰ گرم
شكلات ساده

طرز تهيه شيريني كشمشي با شكلات

براي تهيه اين نوع شيريني مي بايست ابتدا كره و شكر را خوب با همزن برقي، هم بزنيد. سپس تخم مرغ و وانيل را به آن اضافه كرده و دوباره هم بزنيد تا كاملا نرم و يكنواخت شوند.

آرد و بيكينگ پودر و نمك را باهم مخلوط كرده و پس از دوبار الك كردن به مخلوط آماده شده اضافه كنيد و با قاشق هم بزنيد تا خوب مخلوط شوند. گردوي خرد شده، كشمش و خرده شكلات ها را نيز اضافه كرده و مخلوط كنيد تا موادتان به شكل يك دست در بيايد.

با قاشق غذاخوري از موادتان برداشته و بر روي ورقه هاي شيريني پزي روغني و چرب شده بريزيد. در نهايت شيريني ها را در فر با درجه حرارت ۱۷۵ درجه سانتي گراد به مدت ۱۲ الي ۱۵ دقيقه در طبقه وسط بگذاريد تا شيريني لذيذ شما پخته شود.

شيريني كشمشي

طرز تهيه شيريني كشمشي با بادام

مواد لازم

آرد: 750 گرم

مخمر خشك: 70 گرم

شكر: 100 گرم

شير نيمگرم: ⅛ ليتر

كره: 400 گرم

پودر وانيل: 20 گرم

نمك و پودر هل: هر كدام 1 قاشق چايخوري

مغز بادام (پوست گرفته و خرد شده): 150 گرم

برگه زردآلو (خرد شده): 125 گرم

پوست رنده شده و آب 1 ليموترش

كشمش: 700 گرم

كمي كره يا مارگارين براي چرب كردن قالب

طرز تهيه شيريني كشمشي با بادام

سيني فر و يك قالب مستطيل را با كره يا مارگارين چرب كنيد.

آرد را در كاسه اي الك كنيد. وسط آرد چاله اي تعبيه كنيد. مخمر، شكر و شير را داخل چاله بريزيد. آهسته هم بزنيد. كمي هم آرد روي مواد داخل حفره بريزيد. روي كاسه را پوشانده و 20 دقيقه در جايي گرم بگذاريد.

كره را آب كرده و با وانيل، ذره اي نمك و پودر هل آنقدر هم بزنيد تا حالت كرِم  پيدا كند. سپس كرِم را داخل كاسه ي حاوي آرد ريخته و مواد را خوب مخلوط كنيد و ورزد دهيد. مغز بادام، برگه، آب و پوست ليمو و كشمش را به خمير اضافه كرده و دوباره ورز دهيد. روي ظرف را پوشانده و خمير را 40 دقيقه استراحت دهيد. خمير را دو قسمت كنيد. يك قسمت را در قالب ريخته، رويش را صاف كرده و 15 دقيقه استراحت دهيد. پس از اين مدت بايد خمير خوب ورآمده باشد.

فر را روي 220 درجه سانتيگراد روشن كنيد. قالب را (روي صفحه مشبك فر) در طبقه ي زيرين قرار داده و خمير را 70- 65 دقيقه بپزيد. پيش از بيرون آوردن از فر يك خلال چوبي را داخل نان فروكرده، بيرون آوريد. اگر به خلال خمير چسبيده باشد، يعني هنوز كامل پخته نشد. 5 دقيقه ديگر در فر نگاه داريد و دوباره امتخان كنيد تا زماني كه ديگر به چوب خمير نچسبد. البته هر بار بايد خلال جديد و خشك اسنفاده كنيد. پس از پخته شدن، نان شيريني را كنار بگذاريد تا خنك شود. فر را خاموش نكنيد.

قسمت دوم خمير را مانندن نان (استوانه) فرم داده و روي سيني فر بگذاريد. 15 دقيقه خمير را استراحت دهيد. سپس سيني را در طبقه ي دوم (از پايين) گذاشته و خمير را 70- 65 دقيقه بپزيد. پس از اتمام پخت، كمي صبر كرده، سپس نان شيريني را برش دهيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۰۵:۰۶ توسط:myblog موضوع:

طرز تهيه شيريني دانماركي يا گل محمدي

طرز تهيه شيريني دانماركي ، طرز تهيه شيريني دانماركي يا گل محمدي

طرز تهيه شيريني دانماركي

مواد لازم

شير گرم 2/3 ليوان  .  روغن 1/3 ليوان  .  آرد 3 و نيم ليوان  .  شكر 4 قاشق غذاخوري  .  تخم مرغ 2 عدد

كره 200 گرم  .  پودر خمير مايه 2 قاشق چايخوري  .  نمك 1 قاشق چايخوري  .  اسانس وانيل مقداري

كرم شيريني براي داخل شيريني  .  زرده تخم مرغ براي رومال شيريني  .  شكر و آب براي شيره شيريني

طرز تهيه شيريني دانماركي

شير گرم ( شير داغي كه دست را نسوزاند ) ، پودر خميرمايه ، نمك ، 1 قاشق چايخوري شكر و 1 قاشق غذاخوري آرد را باهم مخلوط كنيد و 10 دقيقه كناري قرار دهيد تا پف كند ، پس از 10 دقيقه تخم مرغ ها را به مخلوط خمير مايه اضافه و مخلوط كنيد.

باقي مانده آرد ، شكر و وانيل را باهم مخلوط كنيد سپس به مواد ديگر اضافه كنيد و خوب مخلوط نماييد ، روغن را نيز در آخر اضافه كنيد سپس ورز دهيد تا خمير لطيفي بدست بيايد كه به دست نچسبد ، خمير را داخل كاسه اي كه چرب شده قرار دهيد و روي آن را بپوشانيد سپس به مدت 1 ساعت در جاي گرمي قرار دهيد تا حجم آن دو برابر شود.

پس از اينكه حجم خمير دو برابر شد از كاسه خارج كنيد ، روي سطح كار آرد بپاشيد و خمير را با وردنه پهن كنيد ، كره نرم شده را روي سطح خمير پخش كنيد و خمير را لوله كنيد سپس با وردنه خمير را صاف كنيد و روي آن را با كيسه فريزر بپوشانيد و 10 دقيقه استراحت دهيد ، 3 بار ديگر اين كار را تكرار كنيد ( لوله كنيد ، صاف كنيد و 10 دقيقه استراحت دهيد ، اين كار براي ترد شدن شيريني ميباشد ).

پس از انجام مراحل بالا خمير شيريني را با وردنه نازك پهن كنيد و بصورت دايره بزرگي اطراف ان را ببريد سپس اين دايره با به 8 قسمت مساوي برش بزنيد ، داخل هر تكه خمير كمي پودر قند و 1 قاشق غذاخوري كرم مخصوص شيريني دانماركي بريزيد و همانند شكل شيريني را بپيچيد.

ته سيني فر كاغذ روغني بگذاريد و خميرها را با فاصله روي آن قرار دهيد ، 30 دقيقه بگذاريد خميرها استراحت كنند سپس 1 زرده تخم مرغ زده شده را روي خميرها بماليد ، سيني را داخل فري كه از قبل با دماي 180 درجه سانتيگراد روشن كرده ايد و گرم شده است به مدت 15 – 20 دقيقه قرار دهيد تا روي شيريني ها طلايي شود.

در اين فاصله كه شيريني ها ميپزد شيره را آماده كنيد ، نصف ليوان شكر را با 1/3 ليوان آب و 1 قاشق چايخوري آبليمو مخلوط كنيد و داخل قابلمه بريزيد و روي حرارت قرار دهيد تا بجوشد و غليظ شود ، شيريني ها را پس از پخت از فر خارج كنيد و با قلمو شيره را روي سطح شيريني بزنيد و پس از اينكه شيريني ها خنك شدند سرو كنيد.

طرز تهيه خمير دانماركي

مواد لازم

750 گرم
آرد كاملا سفيد

250 گرم
آرد ذرت يا نشاسته پودر شده

250 گرم
كره

2 عدد
تخم مرغ

3 قاشق سوپخوري
روغن مايع

2 قاشق سوپخوري
شكر

يك قاشق سوپخوري
مايع خمير ترش

يك قاشق چايخوري
نمك

به مقدار لازم
آب ولرم

طرز تهيه

يك قاشق چايخوري شكر را در يك فنجان شير گرم يا آب حل كرده و مايع خمير را اضافه مي كنيم و مي گذاريم مايع خمير پف كند.

در ظرف بزرگي آرد، نمك و شكر را الك كرده، سپس وسط آرد را گود مي كنيم. مايع خمير پف كرده، روغن مايع و تخم مرغ ها را با چنگال خوب به هم مي زنيم. بعد آنها را با آرد مخلوط كرده و آب ولرم را كم كم اضافه مي كنيم تا خمير صاف يك دستي تهيه شود. خمير را كمي ورز داده و روي آن را مي پوشانيم و در جاي تقريباً گرمي قرار مي دهيم تا خمير15 دقيقه مانده و كمي جا بيفتد.

سپس روي ميز كمي آرد مي پاشيم و خمير را به قطر 2 سانتي متر بازكرده و كره را در وسط آن قرار داده و با چهار قسمت خمير روي كره را مي پوشانيم و با وردنه ضربه هاي آرامي روي خمير وارد كرده تا كره نرم شده و در خمير كمي پهن شود. بعد خمير را به قطر يك سانتي متر باز كرده و آن را 6 تا 5 لا زده و آن را در جاي خنك و يا در يخچال قرار مي دهيم . 20 دقيقه بعد خمير را يك بار از طول و يك بار از عرض باز و بسته كرده و آن را 6-5 بار تا مي زنيم و هر بار20 دقيقه درجاي خنك نگه مي داريم و بعد از 6 دفعه، باز و بسته كردن خمير در مرحله آخر آن را به قطر يك سانتي متر پهن كرده و شيريني هايي از قبيل مدل صدفي، لوله اي ، نيمه ماه، گوشي، فرفره و مدل كراسان تهيه مي كنيم.

كرم دانماركي

مواد لازم

2 قاشق سوپخوري
آرد ذرت يا آرد گندم

5/1 فنجان
شير

يك عدد
زرده تخم مرغ

نصف فنجان
شكر

50 گرم
كره

به مقدار كم
وانيل يا پوست رنده شده ليمو

روش تهيه

زرده تخم مرغ و 50 گرم از شكر را با وانيل خوب مخلوط مي كنيم. بقيه شكر را با كره مخلوط كرده  و آن را هم مي زنيم تا نرم و سفيد شود. سپس شير و آرد ذرت را مخلوط كرده و ظرف را روي حرارت ملايم قرار مي دهيم تا غليظ شود . سپس زرده زده شده را ا ضافه كرده و به هم مي زنيم. در نهايت كره را افزوده و كرم آماده شده را مورد مصرف قرار مي دهيم.

براي تزئين روي شيريني ها و داخل شيريني ها از مواد زير استفاده مي كنيم.

براي داخل شيريني ها :

كرم دانماركي + دارچين يك قاشق مرباخوري + شكر يك سوم پيمانه.

براي تزئين روي شيريني ها :

يك عدد تخم مرغ + يك قاشق سوپخوري شربت كارامل( شكر را روي حرارت بخار آب ذوب مي كنيم)

طرز تهيه شيريني دانماركي

طرز تهيه شيريني دانماركي صدفي با خمير دانماركي

خمير دانماركي را نسبتاً نازك تر باز كرده و روي خمير كمي دارچين و شكر مي پاشيم و آن را لوله كرده و وقتي به قسمت آخر رسيديم، با قلم مو كمي تخم مرغ بر روي آن مي ماليم كه دو قسمت به هم بچسبد.

سپس آن را مانند رولت به قطر 5/1 سانتي متر مي بريم. شيريني ها را در سيني چيده، مدت 30 دقيقه در وسط پنجره فر با حرارت 350 درجه قرار مي دهيم تا پخته و طلايي شوند و بعد از كمي خنك شدن روي آنها با الك پودر قند مي پاشيم.

شيريني لوله اي با خمير دانماركي

خمير دانماركي را به قطر 4-3 ميليمتر و به طول 15 سانتيمتر و به عرض دلخواه كرم مي ماليم . سپس خمير را لوله كرده و به انتهاي لوله كه رسيديم با قلم مو روي خمير را كمي تخم مرغ مي ماليم تا دو قسمت به هم بچسبد. بعد خمير را به اندازه هاي 6-5 سانتي متر مي بريم و در سيني چرب آنها را چيده و به مدت 30 دقيقه مي گذاريم پخته شوند.

شيريني نيمه ماه دانماركي با خمير دانماركي

خمير را به قطر 5-4 ميليمتر پهن كرده و با قالب گرد خمير را قالب مي زنيم و توسط قيف يا با قاشق مرباخوري مقداري كرم در وسط خمير مي گذاريم و خمير را به صورت نيمه ماه روي هم آورده و دور آن را با چنگال ميوه خوري فشرده و فرم مي دهيم. سپس روي آنها از مخلوط تخم مرغ و شربت كارامل مي ماليم و بعد روي آن كمي شكر پاشيده، در سيني چرب مي چينيم. سپس براي مدت 30 دقيقه در پنجره وسط فر با درجه حرارت 350 قرار مي دهيم تا شيريني ها بپزند.

مدل گوشي دانماركي با خمير دانماركي

خمير را به قطر 4-3 ميلي متر پهن كرده، به اندازه 30×15 مي بريم و در وسط خمير يك نقطه مركز قرار داده و روي آن شكر و دارچين مي پاشيم. بعد خمير را از دو طرف به نقطه مركز لوله كرده و خمير را به صورت ورقه هاي 5/1 سانتي متري مي بريم و در سيني چرب شده مي چينيم. سپس در فر داغ با درجه حرارت 400 فارنهايت مدت 12-10 دقيقه مي گذاريم تا شيريني ها طلايي شوند.

شيريني مدل فرفره با خمير دانماركي

خمير را به قطر يك سانتي متر و طول و عرض 25×25 سانتي متر باز مي كنيم. بعد 5×5 خمير را بريده و چهارگوش خمير را برش مي دهيم. وسط خمير به اندازه يك عدد فندق كرم مي گذاريم و به شكل فرفره مي پيچيم. با قلم مو روي آن از مخلوط شربت كارامل و تخم مرغ ماليده، آنها را در سيني فر چرب شده مي چينيم و در پنجره وسط فر قرار مي دهيم . مدت 25-20 دقيقه صبر مي كنيم تا شيريني ها با حرارت 400 درجه طلايي شوند. اين شيريني ها را مي توان به پودر قند نيز آغشته نمود. در اين صورت نيازي به ماليدن كارامل تخم مرغي نمي باشد.

مواد لازم براي تهيه مايه خمير ترش

خمير ترش             1/4  پيمانه سرخالي
شكر                     1 قاشق سوپخوري
آب گرم                    1 پيمانه سرخالي

مواد لازم براي تهيه خمير

آرد    ( به ميزاني كه خمير به دست نچسبد )
روغن صاف قنادي            1/2 و1 پيمانه
روغن مايع                      1/3  پيمانه
نمك                  1/8  قاشق چايخوري
جوهر ليمو             1/4  قاشق چايخوري
شير                               1 پيمانه
شكر                           1/2  پيمانه
تخم مرغ                             2 عدد
تقويت كننده آرد            1 قاشق چايخوري

روش تهيه تهيه مايع خمير ترش

خمير ترش را با شكر و آب گرم با هم مخلوط كرده به مدت 4 الي 5 دقيقه در هواي گرم قرار داده تا پف كند .

روش تهيه

تخم مرغ ها و شكر را با چنگال بزنيد ، جوهر ليمو را در شير حل نموده اضافه  نماييد . نمك و روغن مايع را نيز اضافه كنيد . مايع خمير ترش را به اين مواد اضافه نماييد . نمك و روغن مايع را نيز اضافه كنيد . مايع خمير ترش را به اين مواد اضافه  كنيد . تقويت كننده را با 2 پيمانه آرد مخلوط نموده و به مايع بالا اضافه نما ئيد و مخلوط كنيد سپس آنقدر آرد اضافه كرده و ورز بدهيد تا خمير بدست نچسبد و سبم شود . بعد خمير را گلوله كرده بگذاريد به مدت يك ربع در جاي گرم بماند تا خمير ور بيايد .

بعد خمير را امتحان كنيد يعني با دست از يك گوشه بكشيد بعد ول كرده اگر به جاي اولش بر نگشت خمير عمل كرده و آماده براي باز شدن مي باشد ، اگر به جاي خود برگشت عمل نكرده و بايد مجددا به خمير استراحت دهيد و در اين فاصله در يك ظرف جداگانه عمل نكرده و بايد مجدداً به خمير استراحت دهيد و در اين فاصله در يك طرف جداگانه كمي آرد پاشيده روغن صاف را از الك مويي رد  نموده و به شكل توپ درآوريد بعد روي آن كمي آرد پاشيده به صورت مستطيل فرم داده به طوريكه ضخامت هر طرف يك سانت باشد .

از هر طرف ضربه زده و همينطور كه در حال فرم دادن به روغن هستيد ، به هر طرف روغن صاف آرد بزنيد . طول و عرض روغن صاف حدود 5 در 15 سانت و قطر روغن صاف يك سانتيمتر مي باشد . روي ميز كار آرد پاشيده خمير را با وردنه باز نموده بطوريكه وسط خمير ضخيم تر باشد ولي اطراف آن نازكتر باشد . خمير را آهسته وردنه كشيده بعد روغن صاف را وسط خمير گذاشته خمير را مثل بقچه بپيچيد . سپس آردهاي اضافي خمير را با برس پاك نموده وردنه را آردي كنيد .

از طول خمير را آرام آرام چند ضربه زده بعد بدون اينكه فشاري به خمير بياوريد خمير را كمي باز كرده بدين ترتيب روغن صاف از خمير بيرون نمي زند . خمير را دور وردنه بپيچيد ، خمير را پشت و رو كنيد ، با وردنه خمير را باز نموده ( اگر روي خمير آرد اضافه دارد حتماً با برس پاك نمائيد . ) سپس خمير را از طول 4 لا كنيد زيرش كمي آرد بپاشيد ، رويش را بچوشانيد تا 20 دقيقه بماند . البته اين عمل باز كردن خمير را بايد 3 بار انجام دهيد در تمام مراحل خمير از طول باز مي شود و از طول باز مي شود و از طول چهادر لا مي شود . در مرحله آخر بعد از چهار لا نمودن ديگر بيست دقيقه نمي ماند بلافاصله خمير را باز نموده و به اشكال مختلف در آوريد .


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۰۱:۵۹ توسط:myblog موضوع:

آموزش پخت سوپ جو چيست ؟

طرز تهيه سوپ جو قرمز

طرز تهيه سوپ جو قرمز

مواد لازم براي سوپ جو قرمز

آب مرغ :هفت ليوان
جو پرك :سه چهارم ليوان
هويج :دو عدد متوسط
پياز :يك عدد متوسط
آرد :دو قاشق غذا خوري سر پر
آب :يك ليوان
جعفري خشك :يك قاشق غذا خوري سرپر
رب گوجه :يك ونيم قاشق غذا خوري
آبليمو:دو قاشق غذا خوري
ادويه كاري :نصف قاشق چايخوري
نمك وفلفل سياه :به ميزان لازم

مواد لازم براي آب مرغ

اسكلت مرغ :دو عدد
هويج:نصف يك عدد
پياز كوچك:يك عدد
سير :دو حبه
برگ بو:دو عدد
نمك وزعفران :به ميزان لازم

طرز تهيه سوپ جو قرمز

ابتدا اسكلت مرغ و هويج وزعفران و سير وپياز ونمك و برگ بو را با حدود دو و نيم ليتر آب مي گذاريم تا بپزه و سپس آنرا صاف مي كنيم . آب مرغ را هم مي تونيم در فريزر نگهداري كنيم و براي درست كردن سوپ از آن استفاده كنيم.

پياز وهويج را خيلي ريز خرد مي كنيم.

مواد فوق را به همراه آب مرغ و جوپرك را روي حرارت مي گذاريم تا به جوش بياد و سپس حرارت را ملايم مي كنيم ودر قابلمه را مي گذاريم تا حدود نيم ساعت بپزه.

سپس آرد را دريك ليوان آب سرد حل مي كنيم و به همراه ادويه وجعفري به سوپ اضافه مي كنيم و صبر مي كنيم تا دوباره به جوش بياد و بوي خامي ارد بره.

در آخر آبليمو ورب گوجه را به سوپ اضافه مي كنيم. و صبر مي كنيم تا سوپ جا بيفته.

نكات تكميلي در مورد سوپ جو قرمز

سوپ جو قرمز جزو سوپ ميباشد

زمان آماده سازي مواد اوليه و مايحتاج آن حدودا 30 دقيقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 3 ساعت و 0 دقيقه ميباشد .

سوپ جو قرمز را مي توانيد در وعده پيش غذا – سرو كنيد .

همچنين ميتوان در ماه رمضان به عنوان افطار – ميل كرد .

توجه نماييد مقدار مواد اوليه و دستور تهيه براي 5 نفر مناسب ميباشد .

طرز تهيه سوپ جو با شير

طرز تهيه سوپ جو با شير

مواد لازم

جو پوست كنده : 1 پيمانه

گردن و بال مرغ : 4 تا 5 عدد

هويچ نگيني خرد شده : 1 پيمانه

ساقه كرفس خرد شده : 1 پيمانه

قارچ خرد شده : نصف پيمانه

جعفري و ديگر سبزيجات معطر خرد شده : 4 قاشق سوپخوري

پياز متوسط : 1 عدد

شير : 5/1 ليوان

نمك و زردچوبه و فلفل : به مقدار لازم

ليمو ترش تازه : 2 تا 3 عدد

سير خرد شده : 3 تا 4 حبه

طرز تهيه سوپ جو با شير

پياز را ريز خرد كنيد و در قابلمه اي بريزيد. گردن و بال مرغ را با يك ليتر آب همراه نمك ، زردچوبه و فلفل روي پياز خرد شده بريزيد و بگذاريد بپزد.

پس از 15 دقيقه، جوي پوست كنده را كه يك ساعت قبل خيس كرده ايد، داخل قابلمه بريزيد و بگذاريد تا جو و مرغ خوب بپزند.

سپس سير ، هويج ، كرفس و قارچ را نيز به آن بيفزاييد.

سبزيجات معطر و جعفري خرد شده را نيز پس از پختن هويج و كرفس به آن اضافه كنيد و تا 10 دقيقه بگذاريد سبزي هم بپزد.

شير را در ظرف جدايي بريزيد و روي حرارت بگذاريد تا بجوشد و در آخر به سوپ اضافه كنيد. يادتان باشد، اضافه كردن شير سرد يا جوشيدن سوپ با شير سبب بريدن شير مي شود.

غذاي شما آماده است. هنگام صرف غذا بهتر است چند قطره آب ليمو ترش در سوپ بچكانيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۲۰:۵۳ توسط:myblog موضوع: