وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

عدسي را چگونه بپزيم ؟

طرز تهيه عدسي ، طرز تهيه عدسي خوشمزه و نكات آن

طرز تهيه عدسي خوشمزه

مواد لازم براي پخت عدسي

دو ليوان عدس
روغن ۲ قاشق غذاخوري
نمك و فلفل
پياز متوسط يك عدد براي پياز داغ
رب گوجه فرنگي ۲ الي ۳ قاشق غذاخوري

طرز تهيه عدسي صبحانه

عدس را از ۲۴ ساعت قبل خيس كنيد و آب آنرا عوض كنيد. با اينكار شايد مقداري از املاح بيرون ريخته شود ولي ديگر دل درد نخواهيد گرفت و رنگ آنهم پس از پخت تيره نميشود.

عدس ها را با روغن و آب ( يا آب مرغ يا گوشت اگر از قبل آماده داريد ) بپزيد. پس از پخت كامل عدس ها – پياز داغ و رب گوجه و نمك و فلفل ( و كمي در صورت تمايل ادويه گرام ماسالا يا هر نوع ادويه كه مي پسنديد ) اضافه كنيد . قوام عدسي را خيلي شل و خيلي سفت نكنيد.

خوراك عدسي را با ليمو ترش يا كمي سركه و روغن زيتون سرو كنيد .( اگر مقدار بسيار كمي پودر گلپر هم روي عدسي بريزيد خوشمزه و سهل الهضم ميشود .)

رازهاي خوشمزه تر شدن عدسي

از قديم خوراك عدسي براي صبحانه و ميان وعده‌ها استفاده مي‌شده آن هم به اين دليل كه غذايي بسيار مغذي است. البته بهترين عدس در ناحيه كاشان و ديزين كشت مي‌شده اما امروز ما يكي از واردكننده‌هاي اين ماده غذايي هستيم. براي تهيه عدسي نيز نكته‌هايي وجود دارد كه ما به ۸ مورد از آن‌ها پرداخته‌ايم كه عبارتند از :

1. عدس بسته‌بندي بخريد. توجه كنيد كه بسته‌بندي آن چروك و سوراخ‌سوراخ نباشد. در ضمن، وقتي در كاسه‌اي از آب آن را خيس مي‌كنيد، عدس‌ها ته ظرف باقي بمانند و به سطح آب نيايند. به علاوه از خريدن عدس‌هاي فله‌اي نيز خودداري كنيد زيرا امكان ديرپز بودن آن‌ها وجود دارد.

2. براي آنكه نفاخي عدس گرفته شود آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب خيس كنيد. البته دقت كنيد كه اين زمان بيشتر نشود زيرا در اين صورت عدس بر اثر حرارت ديدن، له و پوستش جدا مي‌شود.

3. براي سريعنر پختن عدسي ابتدا پياز را در روغن تفت دهيد و بعد از طلايي شدن، عدس‌ها را نيز اضافه كنيد و بعد از اين مرحله به عدس، آب اضافه كنيد. با اين كار عدس‌ها سريع‌تر مي‌پزند.

اگر آب عدسيتان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه كنيد و در آن كمي عصاره مرغ يا سبزيجات نيز بريزيد و اگر  غذاي عدسي شور شد از سيب‌زميني استفاده كنيد.

4. ادويه و چاشني‌هاي خوراك عدسي را در مراحل پاياني به آن اضافه كنيد زيرا هم باعث ديرپز شدن عدس مي‌شوند و هم عطر و بوي ادويه‌ها از بين خواهند رفت.

طرز تهيه عدسي

5. به عنوان ادويه به عدسي زيره بزنيد و اگر تمايل داريد در آن گلپر بريزيد، چاشني عدسيتان بهتر است سركه باشد اما در صورت نزدن گلپر، چاشني مناسب غذاي عدسي آب‌ليموي تازه است.

6. اگر آب عدسيتان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه كنيد و در آن كمي عصاره مرغ يا سبزيجات نيز بريزيد و اگر عدسي شور شد از سيب‌زميني استفاده كنيد.

7. براي خوشمزه‌تر شدن عدسي به آن سيب‌زميني نگيني شده اضافه كنيد و هرگز از گوشت استفاده نكنيد زيرا عدسي، غذايي است كه گوشت ندارد.

8. خوراك عدسي غلظت مشخصي دارد، بهتر است نه خيلي رقيق باشد و نه مانند حليم غليظ بلكه مانند آشي نسبتاً غليظ بايد پخته و سرو شود.

طرز تهيه عدسي و قارچ

خوراك عدس و قارچ غذايي سبك و راحت مخصوص شام است

مواد لازم مخصوص ۵ نفر

عدس ۳ پيمانه

قارچ ۸ عدد متوسط

سيب زميني ۲ عدد متوسط

گوجه فرنگي ۶ عدد متوسط

روغن زيتون به مقدار لازم

پودر آويشن به مقدار لازم

نمك، فلفل، ادويه كاري، زنجفيل به مقدار لازم

طرز تهيه عدسي و قارچ

گوجه فرنگي ها را با رنده و يا در مخلوط كن له كنيد تا يكدست شوند .عدس، قارچ و آب گوجه فرنگي را با ادويه جات به مدت ۴۵ دقيقه بپزيد و سپس سيب زميني هاي نگيني خورد شده را به آنها اضافه كنيد و بگذاريد به مدت ۳۰ دقيقه ي ديگر با هم بپزند، در پايان كمي پودر آويشن و روغن زيتون به آنها اضافه كرده و سرو نماييد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۵۹:۲۶ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :