وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

طرز تهيه عدس پلو

طرز تهيه عدس پلو ، طرز تهيه عدس پلو مجلسي

طرز تهيه عدس پلو با گوشت چرخ كرده

مواد لازم براي تهيه عدس پلو

عدس 2 پيمانه پلوپز
برنج 3 پيمانه پلوپز
پياز دوعدد ريز شده و سرخ شده
گوشت چرخ كرده 250 گرم
كشمش به ميزان لازم (يك پيمانه)
كره به مفدار لازم

طرز تهيه عدس پلو

برنج را شسته با مقداري نمك وآب خيس ميكنيم.

عدس را هم پاك كرده وشسته و ميگذاريم خوب بپزد. بعد ازاينكه عدس خوب پخت(نه اينكه له بشه) آنها را در آبكش ريخته و كناري ميگذاريم.

پياز ها را ريز خرد ميكنيم و با مقداري روغن سرخ ميكنيم. همينكه پيازها سبك شد. گوشت چرخ كرده را هم به پياز اضافه ميكنيم تا گوشت هم خوب تفت بخوره نه اينكه بسوزه.

بعد از خيساندن برنج كه مدت آن يك تا دوساعت است يك قابلمه را آب كرده و روي شعله گاز گذاشته تا بجوش بياد وقتي آب جوشيد برنج خيس كرده را آب اضافي اش را دور ريخته و برنج را در آبجوش بريزيد تا برنج خوب مغز پخت بشه.

وقتي موقع آبكش كردن برنج شد عدس پخته آب گرفته را به برنج اضافه كرده يك هم بزنيد وبرنج وعدس را آبكش كنيد.

مقدار 2 قاشق روغن در قابلمه ريخته نصف از آب روغن بجوش آمده را در كاسه ماست خوري ريخته براي روي برنج نصفي را هم در ته ظرف سپس برنج وعدس آبكش شده را درون قابلمه ريخته و بعد آب روغن را روي برنج ريخته ودرب ظرف رابسته تا بخار پلو بالا آمد دمكني بگذاريد و زير برنج را كم كنيد. به مدت 20 تا 30 دقيقه بعد از بخار دادن پلو ميگذاريم پلو و عدس دم بكشه.

در ظرفي مقداري كره آب ميكنيم كشمش هاي شسته شده و آب گرفته شده را درون كره كمي تفت ميدهيم و ميگذاريم كنار.

در صورت تمايل اگر دوست داشتيد چند تا هم خرما هسته گرفته را هم بغل كشمش ها تفت داده و كنار ميگذاريم.

بعد از دم كشيدن برنج اگر گوشت و پياز سرخ شده مان سرد شده بود گرم ميكنيم وقتي برنج را كشيديم روي پلو عدس تزئين ميكنيم مقداري هم پلو و زعفران حل ميكنيم يك راه پلو زعفرون يك راه گوشت وپياز و يك راه هم كشمش و خرما تزئين كنيد و با سالاد كاهو يا شيرازي نوش جان كنيد.

طرز تهيه عدس پلو

طرز تهيه عدس پلو نذري

مواد لازم براي 200 نفر

برنج     25 كيلو گرم
عدس      15 كيلو گرم
كشمش     4 كيلو گرم
گوشت چرخ كرده    6 كيلو گرم
پيازسرخ شده آماده     1.5 كيلو گرم
روغن جامد     5 كيلو گرم
زعفران آماده شده      به مقدار لازم
پودر زيره سياه     مقداري
روغن حيواني     مقداري (در حد 1 تا 2 قاشق غذاخوري براي كل روغن مصرفي)

عدس حتما بايد ايراني باشه وگرنه زمان پخت و دم كردن ، از هم باز ميشه

طرز تهيه عدس پلو

1. از شب قبل برنج را خيس كنيد. صبح  عدس ها را شسته و خيس كنيد.

2. گوشت را به تنهايي تفت دهيد تا آب گوشت جمع شود. همزمان پياز نگيني خرد شده را تفت دهيد تا كمي طلايي شود. وقتي هر دو آماده شدند، با هم مخلوط كنيد و سپس نمك، فلفل سياه، دارچين، رب گوجه فرنگي و روغن اضافه كنيد. ( در اين مرحله اگر نميخواهيد گوشت عدس پلويتان رنگ رب داشته باشد، به جاي رب، زعفران دم كرده اضافه كنيد، اين روش را نيز ميتوانيد امتحان كنيد )

3. بعد از 2 الي سه ساعت كه عدس ها خيس خوردند، آب عدس را عوض كرده و روي حرارت قرار دهيد تا بپزد، عدس پخته را كنار بگذاريد.

4. از دو روش ميتوان براي مخلوط كردن برنج و عدس استفاده كرد.

روش اول :

بعد از آبكش كردن برنج، وقتي ميخواهيم داخل قابلمه بريزيم تا دم بكشد، به ازاي هر دو كفگير بزرگ برنج يك كفگير عدس روي آن بريزيد و به آرامي مخلوط كنيد و سپس دوباره برنج و عدس … در آخر با دمكني روي حرارت قرار دهيد تا خوب دم بكشد.

روش دوم :

وقتي برنج جوش آمد و نزديك به آبكش كردن آن بود، عدس پخته را به برنج در حال جوش اضافه كنيد تا با هم مخلوط شوند، برنج را آبكش كرده و داخل ديگ بريزيد و با دمكني روي حرارت قرار دهيد تا خوب دم بكشد. ( روش دوم توصيه ميشود )

5. كشمش را شسته روي يك پارچه تميز پهن كنيد تا خشك شود. سپس با روغن تفت دهيد. ( اگر كشمش را قبل از خشك شدن آن و آبدار، روي حرارت بگذاريد، خواه ناخواه كشمش داخل آب خود جوشيده و براي كساني كه معتقد هستند مشكل دار خواهد شد، پس فراموش نكنيد كه حتماً پهن كنيد تا خشك شود و بعد فقط با روغن تفت دهيد )

6. بعد از اين كه برنج دم كشيد، درب ديگ را برداريد و پودر زيره را روي برنج بپاشيد و چند دقيقه اي درب ظرف را بگذاريد تا عطر زيره به تمام برنج برسد. روغن نباتي و روغن حيواني را روي حرارت قرار دهيد تا داغ شود ( حتماً توجه كنيد تا روغن بوي سوختگي نگيرد، فقط گرم شود )

7. در آخرين مرحله اين روغن را روي برنج آماده بريزيد و برنج را زير و رو كنيد تا عطر خوبي بگيرد. مقداري از برنج را برداريد و زعفران را داخل آن ريخته و به آرامي طوري كه برنج له نشود، زعفران را با برنج مخلوط كنيد. اكنون ميتوانيد برنج را در ظرفها ريخته و روي آن گوشت، پيازداغ، كشمش سرخ شده بريزيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۰۲:۵۵ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :