وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

كاهو و خواص بي نظير آن

كاهو گياهي يك ساله از خانواده گل مينا يا گل آفتابگردان كاسنيان است. كاهو بيشتر به صورت سبزي پرورش مي‌يابد ولي در مواقعي به صورت ساقه يا بذر نيز يافت مي‌شود. كاهو براي اولين‌بار توسط مصريان باستان كشت شد كه آن را از يك علف هرز كه دانه‌هايش براي توليد روغن استفاده مي‌شد به دست آوردند. كاهو بعدها به روم و يونان نيز گسترش يافت كه آنان نام لاكتوكا به آن دادند، كه كلمه كاهو در انگليسي از ريشه همين كلمه است.

در سال ۵۰ قبل از ميلاد، چندين‌گونه از آن توصيف شده بود، و كاهو در نوشته‌هاي قرون وسطي از جمله چندين گياه نامه پديدار گشته‌است. در طي قرون ۱۶ تا ۱۸ رشد چندين گونه از آن در اروپا مشاهده شده، و در اواسط قرن ۱۸م به اين نتيجه رسيدند كه مي‌توانند آن را در باغات نيز پرورش دهند. در ابتدا اروپا و آمريكاي شمالي بازار فروش كاهو بودند و در اواخر دهه ۱۹۰۰ مصرف آن به صورت جهاني گسترش يافت.

در كل اگرچه كاهوي مقاوم يك ساله بسيار آسان كشت مي‌شود، نيازمند دماي نسبي پايين‌تري است تا از گل‌دادن سريع آن جلوگيري شود. كاهو مي‌تواند توسط موجودات كه كمبود مواد غذايي دارند، همچون حشرات يا آفت‌هاي پستانداران و قارچ‌ها و باكتري‌ها دچار آفت‌زدگي شود. اگرچه اين ويژگي مي‌تواند براي باغداران خانگي در حفظ ونگهداري بذرها ايجاد مشكل نمايد، زيست شناسان از آن براي گسترش خزانه ژني گونه‌هاي مختلف كاهو استفاده مي‌كنند. توليد جهاني كاهو و كاسني در سال ۲۰۱۰ در رقم ۲۳، ۶۲۰، ۰۰۰ تن قرارگرفت كه چيزي بيشتر از نصف توليد چين مي‌باشد.

كاهو بيشتر در سالاد استفاده مي‌شود، اگرچه مي‌توان آن را در تعدادي از غذاها همچون سوپ‌ها، ساندويچ‌ها و غيره مشاهده كرد؛ هم چنين مي‌توان آن را سرخ نمود. نوعي از آن كه Woju يا كاهوي مارچوبه نام دارد و بخاطر ساقه آن پرورش مي‌يابد، مي‌توان به صورت خام يا پخته شده مصرف كرد. كاهو يك منبع خوب براي ويتامين آ و پتاسيم است، همچنان كه منبعي‌اصلي براي ديگر ويتامين‌ها و موادمعدني است. برخلاف ويژگي‌هاي مفيد و سودمند، كاهو منبع انواع باكتري، ويروس و انگل‌هاي قابل شيوع در بين انسان هاست. بعلاوه مصرف اصلي آن به عنوان گياه سبز پربرگ، خصوصيات مذهبي و دارويي بسياري را در طول قرن‌ها براي انسان‌ها فراهم كرده‌است.

كاهو از نظر طب قديم ايران سرد و مرطوب است

1)كاهو تميز كننده خون است

2)از خواص كاهو اين است كه بعلت داشتن آهن خونساز است

3)ضد تورم است

4)كاهو خواب آور و آرام بخش است

5)از خواص كاهو اين است كه براي ضعف اعصاب مفيد است

6) كاهو ملين و ادرار آور است

7)خوردن كاهو براي ماليخوليا مفيد است

8)كاهو زخم هاي مجاري ادرار و مثانه را درمان مي كند

9)اگر كاهو را با سكنجبين و يا سركه بخورند اشتها آور است

10)كاهو اثر ضد تشنج دارد

11)تسكين درد معده از خواص كاهو است

12)از خواص كاهو اين است كه قواي جنسي را تقويت مي كند

13)براي برطرف كردن درد سينه كاهو را بپزيد و بخوريد

14)زنان شيرده اگر مي خواهند كه شيرشان زياد شود بايد كاهوي پخته بخورند

15)از خواص كاهو اين است كه ورم غدد لنفاوي را برطرف مي كند

نحوه استفاده : كاهو به طرق مختلف در سالادها و بعضي غذاها مصرف دارد و ميتوان آنرا همراه با سكنجبين به علت طعم لذيذ مصرف كرد.

كاهو يكي از قديميترين سبزيجات دنيا است منشاء آن در هندوستان و آسياي مركزي مي باشد . كاهو طبق مداركي كه بدست آمده از شش قرن قبل از ميلاد در ايران مصرف مي شده است و يك قرن قبل از ميلاد به روم راه يافته و غذاي مهمي براي روميان بوده است . كريستف كلمب تخم كاهو را به دنياي جديد برد بطوريكه از اوائل قرن پانزدهم ميلادي كاهو در هائيتي و باهاما كشت مي شده است . كاهو گياهي است يكساله كه داراي برگهاي پهن و دراز و سبز روش مي باشد و با طعم كمي شيرين .

كاهو ، خواص كاهو

انواع مختلف كاهو كه در حال حاضر در آمريكا كشت مي شود حدود 16 نوع مي باشد كه در تمام طول سال وجود دارد، روي هم رفته دو دسته كاهو وجود دارد :

1-كاهوي پرورشي و اهلي كه در سالاد استفاده مي شود كه كاهوي گرد Head Lettuce و كاهوي ايراني Romano Lettuce از انواع مهم آن است .

2- كاهوي وحشي يا كاهوي خودروكاهوي گرد

كاهوي ايراني از نظر مواد غذايي از كاهوي گرد بهتر است . كاهوي گرد ارزش غذايي چنداني ندارد زيرا داراي مقدر زيادي الياف است كه توليد گاز و نفخ در معده مي كند .

خواص تخم كاهو

تخم كاهو از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است

1-تخم كاهو مخرب و خواب آور است

2-خوردن تخم كاهو زكام را برطرف مي كند

3-تخم كاهو براي درد سينه مفيد است

4-خوردن تخم كاهو براي دستگاه ادراري نافع است و آنهائيكه قطره قطره ادرار مي كنند بايد تخم كاهو بخورند

( در حدود 10 گرم روزانه ) تا اين مرض برطرف شود .

موارد مهمي كه بايد درمورد مضرات بيش از اندازه كاهو در رژيم غذايي

مضرات رژيم لاغري سخت و غير اصولي بسيار جدي تر از ضعف و بي حالي است. بسياري از افراد نا دانسته دست به رژيم هاي لاغري غير اصولي مي زنند و عوارض جدي را وارد سلامت خود مي كنند.

بدن انسان و همه موجودات، از 4 خلط تشكيل شده است:خلط صفرا با مزاج گرم و خشك، خلط بلغم با مزاج سرد و تر، خلط سودا با مزاج سرد و خشك، و خط دم با مزاج گرم و تر.

چربي مرطوب ترين عضو بدن است

يك متخصص طب سنتي عنوان مي كند:هريك از اعضاي بدن نيز مزاج خاص خود را دارند، مثلاً قلب، گرم و خشك است؛ استخوان، سردترين عضو بدن و چربي مرطوب ترين عضو بدن است.

بسياري از افراد، براي لاغرشدن از رژيم هاي كم كالري مانند سالاد گوجه و خيار يا كاهو استفاده مي كنند يا مثلاً آب بسيار زيادي مي نوشند؛ اين افراد، ابتدا وزنشان به سرعت كم مي شود مثلاً در هفته اول 2 كيلو كم مي كنند ولي خيلي زود به جايي مي رسند كه وزنشان ثابت مي ماند و تغييري نمي كند.

مصرف مداوم خيار، كاهو، گوجه و نظير اينها، موجب افزايش رطوبت بدن مي شود

بايد دانست كه مصرف مداوم خيار، كاهو، گوجه و نظير اينها، موجب افزايش رطوبت بدن مي شود كه در قالب بافت چربي، كه گفتيم طبيعت آن سرد و تر است، در بدن ذخيره مي شود.

رعايت رژيم هاي لاغري بدون در نظر گرفتن مزاج عوارض جدي دارد

پس اقدام به رژيم هاي لاغري بدون در نظر گرفتن مزاج و شرايط پايه اي بدن افراد، مي تواند موجب عوارض جدي شود.

امروزه با افراد زيادي مواجه مي شويم كه شايد مثلاً چربي اطراف پهلوهايشان كم شده باشد ولي دچار آسيب هايي در ديگر اعضا هستند:كبد چرب كه در بيش تر موارد، حاصل افزايش سردي و تري در اين عضو حياتي است، ريزش مو، مشكلات رحمي، بروز چربي خون بالا، ضعف بدني و روحي و … از عوارض مصرف موادغذايي سرد به طور مداوم و زياد در رژيم هاي لاغري است.

خيلي از اين افراد كه با رعايت رژيم هاي كم كالري و بدون توجه به طبيعت بدن و ديگر شرايط جسمي، روحي، سني، اقليمي و… اقدام به كاهش وزن مي كنند، پس از گذشت مدتي چاقي آن ها برمي گردد و حتي ممكن است چاق تر از گذشته شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۵۵:۵۷ توسط:myblog موضوع:

هر آنچه بايد در مورد خواص گزنه بدانيد

خواص گزنه ، فوايد كامل گزنه ، خواص چاي گزنه چيست

خواص گزنه

1) گزنه مو را تقويت كرده و از ريزش موي سر جلوگيري مي كند ، حتي در بعضي از موارد موي سر دوباره مي رويد . براي استفاده از اين خاصيت 6 گرم سر شاخه ها و برگها و ريشه گزنه را بتنهايي و يا با 30 گرم چاي كوهي در يك ليتر آبجوش ريخته و آنقدر بجوشانيد تا حجم مايع به نصف برسد . شبها مقدري از اين مايع را به سر بماليد و صبح بشوئيد .

2)براي براق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوي سر موها را با چاي گزنه ماساژ دهيد . بدين منظور يك قاشق چايخوري برگ گزنه خشك را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد بماند . ماساژ دادن با اين چاي ، شوره سر را برطرف مي كند.

3)دستگاه هاضمه را تقويت مي كند

4)ادرار را زياد مي كند

5)براي درمان بيماري قند مفيد است بدين منظور يك فنجان چاي گزنه را سه بار در روز ميل كنيد

6)از خواص گزنه اين است كه ترشح شير را در زنان شيرده زياد مي كند

7)اخلاط خوني را برطرف مي كند

8)بيماريهاي پوستي را برطرف مي كند

9)براي باز كردن عادت ماهيانه از دانه گزنه استفاده كنيد

10)در درمان كم خوني موثر است و تعداد گلبولهاي قرمز را زياد مي كند

11)اگر در ادرار خون وجود داشته باشد گزنه آنرا برطرف مي كند

12)گزنه عرق آور است

13)پاك كننده اخلاط سينه ، ريه و معده است

14)از خواص گزنه اين است كه نيروي جنسي را تقويت مي كند

15)گرفتگي هاي كبدي را رفع مي كند

16)براي از بين بردن زگيل ، ضماد برگهاي تازه آنرا روي زگيل بماليد .

17)براي پاك كردن مثانه ، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه برگ گزنه را همراه با ريشه شيرين بيان دم كنيد و بشوييد

18)براي التيام زخم ها و زخم هاي سرطاني از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده كنيد

19)براي برطرف كردن كهير از جوشانده گزنه بمقدار سه فنجان در روز بنوشيد

20)كاهش درد نقرس از خواص گزنه است

21)براي برطرف كردن ناراحتي هاي زنانه قبل از عادت ماهيانه از چاي گزنه استفاده كنيد

22)ناراحتي هاي كليه را برطرف مي كند

23)ضماد آن درد عضلاني را برطرف مي كند

24)كرم معده و روده را مي كشد

25)درمان بواسير از خواص گزنه است

26)براي برطرف كردن درد رماتيسم ، برگهاي تازه آنرا روي پوست بماليد .

گزنه

با گزنه لوسيون ضد ريزش مو درست كنيد

همچنين مي‌توانيد خودتان دست به كار شويد و يك لوسيون تقويت كننده‌ي ضدريزش مو تهيه كنيد. براي اين كار به اندازه‌ي سه مشت برگ تازه‌ي گزنه را با 200 ميلي ليتر آب آنقدر بجوشانيد تا حجم مايع نصف شود. سپس محلول را صاف و آن را دور از نور خورشيد نگهداري كنيد.

هر روز صبح چند قطره از اين محلول را به پوست سرتان بزنيد و كمي ماساژ دهيد. اين گياه مي‌تواند نقش موثري در كنترل سبوم ترشح شده داشته باشد و براي همين هم در تركيبات بيشتر شامپوهاي مخصوص موهاي چرب استفاده مي‌شود.

اگر موهاي چربي داريد دو قاشق غذا خوري برگ گزنه را با 200 ميلي ليتر آب جوش به مدت 20 دقيقه دم بدهيد. وقتي دم كرده آماده شد چند قاشق غذاخوري خاك رس سبز به آن اضافه كنيد تا به صورت يك خمير غليظ در بيايد.

زماني كه مي‌خواهيد حمام كنيد اين خمير را به پوست سر و ساقه‌ي موها بزنيد و سپس به آرامي ماساژ دهيد. بگذاريد خمير به مدت 5 تا 10 دقيقه روي سرتان بماند و سپس با دقت موها را شستشو دهيد. اين شامپو به مدت يك هفته و داخل ظرف در بسته قابل نگهداري و استفاده است.

طرز استفاده از گزنه

1- دم كردن گزنه

مقدار 40 گرم برگ گزنه را در يك ليتر آبجوش ريخته و بمدت 10 دقيقه دم كنيد . مقدار مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذاست .

2- جوشانده گزنه

مقدر 30 گرم گزنه را در يك ليتر آب ريخته و بمدت 10 دقيقه آنرا بجوشانيد . اين جوشانده براي تصفيه خون مفيد است . مقدار مصرف آن يك فنجان بين غذاها در روز است .

3- تنطور گزنه

يك قسمت برگ گزنه را با پنج قسمت الكل 50 درجه طبي مخلوط كرده  و در داخل شيشه در بسته بريزيد و بمدت 15 روز هر روز آنرا تكان دهيد بعد از اينمدت آنرا صاف كرده و در شيشه دربسته نگاهدري كنيد . مقدر مصرف آن 15-10 قطره سه بار در روز مي باشد .

مضرات گزنه

گزنه اگر بيش از حد استفاده شود ممكن است براي روده ها و كليه ها مضر باشد بنابراين بهتر است با صمغ عربي و كتيرا خورده شود.
مقدر مصرف بيش از 10 گرم در روز ممكن است باعث بند آمدن ادرار شود . زنان باردار و كودكان بايد از مصرف آن خورددي كنند .

خاصيت پيشگيري از بيماري ها

هميشه پيشگيري بهتر از درمان است. براي پيشگيري از بيماري‌هايي مانند بيماري‌هاي ويروسي، حفظ انرژي و دوري از خستگي بهتر است. روزانه يك فنجان دم كرده‌ي اين گياه را ميل كنيد. براي اين كار يك قاشق غذاخوري برگ گزنه را با 250 ميلي ليتر آب جوش دم كرده و ميل كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۵۲:۳۴ توسط:myblog موضوع:

همه چيز درباره خواص قارچ

خواص قارچ

قارچ ها دسته‌اي جداگانه از يوكاريوت‌ها را تشكيل مي‌دهند و نه گياه هستند و نه جانور. اين دسته همگي دگرپرورده (هتروتروف يا دگرخوار) بوده و براي رشد و تكثير به تركيبات آلي براي دريافت انرژي و كربن نياز دارند. قارچها هوازي يا ناهوازي اختياري هستند. اكثر قارچها گندروي (ساپروتروف) بوده، در خاك و آب به سر مي‌برند و در اين نواحي، بقاياي گياهي و جانوري را تجزيه مي‌كنند. قارچها مانند باكتري‌ها در تجزيهٔ مواد و گردش عناصر در طبيعت دخالت داشته، حائز اهميتند. علم مطالعهٔ قارچ‌ها را قارچ‌شناسي ناميده و علم مطالعهٔ قارچ‌هاي انگل براي انسان را قارچ‌شناسي پزشكي گويند (اين انگل‌ها بيماري‌هاي زيادي به وجود مي‌آورند).

قارچ‌ها تأثيرهاي زياد و متفاوتي در طبيعت دارند. گونه‌اي از قارچ‌ها با تخمير انگور آن را تبديل به شراب مي‌كند. گونه‌اي ديگر انگورها را بر روي تاك مي‌كُشد. گونه‌اي ديگر باعث سياه شدن رنگ كاشي‌هاي حمام مي‌شود و گونه‌هاي ديگر قارچ، باعث ايجاد يا درمان بيماري مي‌شوند يا باعث پوسيدگي چوب يا رويش دوبارهٔ ريشهٔ گياه مي‌شوند. قارچ‌ها بر خلاف گياهان نمي‌توانند خوراك خود را توليد كنند؛ بنابر اين براي ادامهٔ زندگي ناچارند مصرف كننده باشند (هتروتروف).

قارچ‌هاي خوراكي ارزش غذايي خوبي دارند و به همين دليل مي‌توانند در كنار سبزيجات پرخاصيت ‌‌ميهمان هميشگي سبد غذايي خانواده‌ها شوند. قارچ‌ها كالري كمي دارند، هيچگونه چربي يا كلسترولي در آنها پيدا نمي‌شود و مقدار نمك بسيار كمي دارند. گروهي از ويتامين‌ها و املاح معدني مهم مانند سلنيوم، پتاسيم، ريبوفلاوين، نياسين، ويتامين D و … هم در قارچ‌ها وجود دارد.

قارچ‌ها به دليل داشتن بتاگلوكان و اسيد لينولئيك منبع غذايي خوبي براي پيشگيري از بروز سرطان سينه و پروستات هستند. علاوه بر اين اسيد لينولئيك از ايجاد اثرات نامطلوب استروژن پيشگيري مي‌كند. هورمون استروژن يكي از دلايل بروز سرطان سينه در زنان بعد از يائسگي است.

يكي از بهترين راه‌هاي تامين ويتامين D قرار گرفتن در معرض نور خورشيد است اما درصورتي‌كه روزانه بيشتر ساعات روز را در محيطي سر بسته مي‌گذرانيد بهتر است با كمك برخي مواد غذايي از جمله قارچ كمبود ويتامين D بدن‌تان را جبران كنيد.

قارچ يك ماده غذايي سالم است كه سبب مي‌شود با خوردن آن احساس سيري كنيد. نتايج برخي از تحقيقات نشان مي‌دهد افزايش مصرف مواد غذايي كم‌كالري كه ارزش غذايي بالايي دارند( مانند قارچ‌ها) مي‌توانند جايگزين خوبي براي غذاهاي پر كالري باشند، بنابراين اگر مي‌خواهيد پرخوري را كنار بگذاريد و بدون مصرف مواد پركالري احساس سيري داشته باشيد انتخاب قارچ‌ها به شما كمك مي‌كند تا به اين هدف برسيد، البته فيبر موجود در قارچ‌ها هم در اين مسير شما را همراهي مي‌كند.

قارچ‌ها پروتئين هم دارند اما نه به اندازه گوشت‌ها. هر ۱۰۰ گرم قارچ حدود سه گرم پروتئين دارد اما پروتئين موجود در ۱۰۰ گرم گوشت قرمز يا مرغ حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم است. همين مقدار ماهي ۱۵ تا ۲۰ گرم پروتئين دارد، با اين وجود قارچ از لحاظ داشتن پروتئين گياهي در سطح خوبي است، به همين دليل به گياهخواران توصيه مي‌شود براي جبران كمبود پروتئين بدن‌شان در كنار سويا يا ساير منابع پروتئين گياهي حتما از قارچ‌ها كمك بگيرند.

بتاگلوكان تركيبي است كه در بيشتر گونه‌هاي قارچ خوراكي پيدا مي‌شود و به تقويت سيستم ايمني كمك مي‌كند، درنتيجه مقاومت بدن در مقابل بيماري‌ها و عوامل آلرژي‌زا بالا مي‌رود. بتاگلوكان در قارچ‌هايي كه كلاهك پهني دارند بيشتر ديده مي‌شود.

نه گياه است نه جانور !

بيشتر ما قارچ‌ها را نوعي از سبزيجات مي‌دانيم اما شايد براي‌تان جالب باشد بدانيد كه قارچ‌ها دسته‌اي از يوكاريوت‌ها هستند كه نه گياه هستند نه جانور؛ به آنها هتروفيت يا دگرخوار مي‌گويند كه در خاك و آب زندگي مي‌كنند و غذاي‌شان از بقاياي گياهان يا جانوران تامين مي‌شود. اين را هم بدانيد كه قارچ‌ها موجودات مقاومي هستند و مي‌توانند در شرايط مختلف به زندگي ادامه دهند. بيش از ۳۸ هزار گونه قارچ در دنيا وجود دارد كه فقط بعضي از آنها خوراكي هستند. قارچ‌هاي خوراكي هم در دسته‌هاي مختلفي جاي مي‌گيرند. بعضي‌ها كلاهك باز‌تري دارند و در گروهي ديگر كلاهك بسته است. رنگ قارچ‌هاي خوراكي به‌طور معمول سفيد يا قهوه‌اي است اما قارچ هاي سمي رنگ هاي تند و تيزي دارند كه نشان مي‌دهد نبايد به آنها نزديك شويد. توصيه مي‌شود هنگام گشت و گذار در جنگل به‌ هيچ‌ عنوان به ظاهر و رنگ قارچ‌ها اعتماد نكنيد و براي خوردن قارچ‌هاي به ظاهر خوراكي هم نقشه نكشيد چون امكان سمي بودنشان هست.

شستن قارچ ها

يكي از مهم‌ترين نكات بهداشتي هنگام مصرف قارچ‌ها شست‌ و شوي درست آنهاست، البته تا زماني كه قصد استفاده از قارچ‌ها را نداريد، آنها را نشوييد. هنگام شست‌ و شو آنها را به حال خودشان در آب رها نكنيد چون قارچ‌ها آب را جذب مي‌كنند و هنگام پخت و پز آب غذاي‌تان بيشتر مي‌شود. هنگام شست و شو كلاهك را با فشار نشوييد و آن را به آرامي تميز كنيد. حتي مي‌توانيد با مقدار كمي آب گرد و غبار آن را بگيريد و بعد با كمك پارچه حوله‌اي ذرات سياه روي قارچ را تميز و در نهايت به آرامي و در زمان كوتاهي آبكشي كنيد. پوست گرفتن قارچ هنگام شست‌وشو هم توصيه نمي‌شود.

سالم ترين روش پخت

يادتان باشد كه نبايد قارچ‌ها را زياد بپزيد چون بخشي از ارزش‌هاي غذايي‌شان را از دست مي‌دهند. بهترين شيوه اين است كه آنها را با مقدار كمي روغن يا كره به مدت سه دقيقه در ماهيتابه تفت دهيد، البته از قارچ‌هاي تازه و خوب شسته شده خام هم مي‌توانيد در تركيب سالاد‌هاي مختلف استفاده كنيد. قارچ‌هاي كبابي يا بخارپز شده هم مي‌توانند در كنار غذاهاي ديگري مانند انواع كباب و سالاد مصرف شوند.

چگونه قارچ را انتخاب و نگهداري كنيم ؟

قارچ هايي را كه سالم هستند و صدمه نديده اند (اوايل باز شدن چترشان مي باشند)، بخريد.

بهترين شيوه نگهداري از قارچ‌هايي كه از سلفون خارج شده‌اند اين است كه آنها را داخل پاكت‌هاي كاغذي قرار دهيد و در يخچال بگذاريد. قارچ‌ها را داخل كيسه فريزر نگذاريد چون به علت تعريق، زود‌تر نرم و فاسد مي‌شوند. قارچ‌ها تا چهار روز در يخچال سالم مي‌مانند اما بعد از آن تازگي‌شان را از دست مي‌دهند.

با قرار دادن قارچ ها در پاكت كاغذي مي توانيد تا يك هفته آنها را سالم نگه داريد.
قارچ ها را بايد ابتدا به آرامي تميز كرد و سپس شست. قارچ هاي پرورشي ممكن است خام هم خورده شوند، اما بيشتر قارچ ها را بايستي به شكل پخته مصرف كرد.
از قارچ ها به صورت تازه، كنسرو شده، خشك شده و فريز شده استفاده مي شود.

نكته قابل توجه اينكه : قارچ هاي وحشي را از اماكن قابل اطمينان خريداري كنيد، زيرا بعضي از قارچ هاي وحشي، سمي اند و مي توانند به سلامت قلب، كليه و كبد صدمه بزنند و حتي كشنده باشند.

قارچ يكي از سالم‌ترين مواد غذايي است كه مي‌تواند در تركيب رژيم غذايي مبتلايان به ديابت جاي گيرد. قارچ چربي و كلسترول ندارد، مقدار كمي هيدرات‌كربن را در خودش جاي داده و از لحاظ داشتن پروتئين در سطح خوبي قرار دارد. ويتامين، مواد معدني، آب و فيبر هم از ساير تركيبات موجود در قارچ هستند كه به سلامت هرچه بيشتر بيماران مبتلا به ديابت كمك مي‌كنند. قارچ‌ها انسولين طبيعي و آنزيم‌هايي دارند كه سبب شكسته شدن قند يا نشاسته موجود در غذاها مي‌شوند. علاوه بر اين قارچ‌ها تركيباتي دارند كه در بهبود عملكرد پانكراس، كبد و ساير غدد هورموني درون ريز تاثير دارند. با اين روند توليد انسولين و جريان يافتن آن در طول بدن تسهيل مي‌شود.

همه قارچ‌ها خوراكي نيستند و برخي از قارچ‌هاي غيرخوراكي و سمي مي‌توانند كشنده باشند، البته برخي از قارچ‌هاي خوراكي هم برحسب اينكه در چه بستري رشد مي‌كنند ممكن است سمي شوند، بنابراين هيچ وقت در محيط‌هاي طبيعي و جنگل‌ها با ديدن قارچ‌هاي به ظاهر خوراكي وسوسه نشود، مگر اينكه توسط فردي متخصص از بابت خوراكي بودن‌شان مطمئن شده باشيد.

خواص قارچ ، فوايد قارچ ، خواص قارچ خوراكي

خواص قارچ كفير

خواص قارچ كفير و پيشگيري از سرطان

تحقيقات پزشكي نشان داده كه مصرف مواد غذائي تخميري باعث از بين رفتن انواع مخلفي از تومورهاي سرطاني در حيوانات آزمايشگاهي مي شود. به عنوان مثال در تحقيقي كه در ژورنال علم لبنيات انتشار يافته، نشان داده كه مصرف روزانه كفير باعث جلوگيري از رشد سلولهاي سرطاني سينه مي شود و مقاومت سلولي بدن (immune cells) در مقابل دچار شدن به انواع بيماري ها را افزايش مي دهد.

خواص قارچ كفير براي ضد آلرژي و سم زدايي از بدن

اسيد لاكتيك خاص (dextrorotatory) توليد شده در فرآيند تخمير شير يكي از مواد فوق العاده مفيد و بسيار كمياب براي سلول هاي بدن ما مي باشد، اين ماده باعث از بين رفتن انواع قارچ ها و سم هاي توليد شده آنها در بدن ما مي گردند. به عنوان مثال سمي كه توليد نوعي قارچ در انواع آجيل به خصوص بادام زميني مي باشد باعث حساسيت در بسياري از انسان ها مي شود، مصرف روزانه كفير مي تواند با از بين بردن قارچ هاي ميكروسكوپي و سموم آن ها در بدن ما كه عوامل آلرژي زا مي باشند به درمان انواع حساسيت ها كمك شاياني نمايد

با توجه به باكتري هاي زنده و مفيد، كفير در  مداواي انواع اسهال و بيماري هاي دستگاه گوارش بخصوص روده هاي كوچك و بزرگ شهره مي باشد. تحقيقات نشان داده، كودكاني كه معده اي ضعيف دارند و با خوردن بعضي از مواد غذائي مانند ميوه هاي بهاري گرفتار مشكل اسهال مي گردند با خوردن مداوم كفير مداوا مي شوند.

خواص قارچ كفير و افزايش مقاومت بدن در مقابل بيماري ها

دفعه بعد كه قسمتي از بدن مثلا گلويتان چرك كرد و نياز به آنتي بيوتيك پيدا نموديد، حتما دو ليوان كفير را روزانه مصرف نمائيد تا تاثير شگرف آنرا در بهبودي خود ببينيد. تحقيقات بسياري نشان داده است كه كفير با داشتن انواع مواد مفيد و توليد آنتي باكتريال هاي طبيعي، باعث بالا رفتن سيستم مقاومت بدن شما در مقابل انواع بيماري ها بخصوص سرما خوردگي ها شده و بدني سالم را به شما هديه مي دهد.

خواص قارچ كفير و جايگزين طبيعي انواع قرص هاي ويتامين و مينرال داروخانه اي

كفير با داشتن گستره زيادي از انواع ويتامين و مواد معدني يك جايگزين طبيعي براي قرص هاي صنعتي ويتامين و مينرال مي باشد. مدتهاست كه مي دانيم، سلامتي ما وابسته به سلامتي سلول هاي ماست و سلامتي سلول هاي ما وابسته به ويتامين ها و مواد معدني مي باشد. كفير مي تواند نقش بسيار پر رنگي در رفع گرسنگي سلول هاي بدن ما مانند پوكي استخوان ايفا نمايد. مطئن باشيد بعد از يكماه مصرف روزانه كفير، تاثير شگرف آنرا در افزايش سلامتي و شادابي پوست و موي خود خواهيد ديد.

خواص قارچ كفير و متعادل كردن فشار خون

تحقيقات نشان داده است كه خوردن يك ليوان كفير در هر ۲۴ ساعت پس از يك ماه تاثير بسيار زيادي در كاهش فشار خون و ماندن در محدوده نرمال فشار دارد. همچنين مصرف كفير با كاهش كلسترول بد خون نقش مهمي در جلوگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي دارد.

خواص قارچ كفير و بهبود افسردگي هاي خفيف

كفير با داشتن ماده كمياب تريپتوفان و انواع اسيد آمينه هاي ضروري اثر قرص هاي آرام بخش را به صورت طبيعي و بدون هيچگونه ضرر جانبي دارد، تحقيقات نشان داده، مصرف مداوم كفير باعث آرامش بيشتر و داشتن روحيه شادتر خواهد شد. مصرف روزانه يك ليوان كفير مخلوط با يك قاشق عسل از افسردگي هاي فصلي جلوگيري مي نمايد.

خواص قارچ كفير و درمان بيماري هاي زنانگي بر اثر قارچ

كفير با داشتن باكتري هاي بسيار مفيد و خاصيت ضد قارچ و ميكروبي كه دارد به طور شگفت آوري باعث بهبود و گاها درمان بيماري هاي زنانگي بر اثر قارچ و رفع سوزش هاي آن مي شود. براي درمان اينگونه بيماري ها علاوه بر تناول مداوم كفير كه باعث تنظيم و درمان دستگاه گوارش و ادرار خواهد شد، براي چند شب كفير خالص را مانند كرم هاي مخصوص اينكار، در موضع دوش بگيريد. و يا در يك تشت آب ولرم يك ليوان كفير را مخلوط كرده و براي نيم ساعت در تشت نشسته تا از شر سوزش هاي ديوانه كننده بر اثر قارچ هاي عفوني راحت شويد. توصيه اكيد مي نمائيم، در هر حال اول به پزشك متخصص مراجعه نمائيد و در صورت تشخيص پزشك و عفونت بر اثر قارچ از كفير براي درمان كمكي استفاده نمائيد.

خواص قارچ كفير و بهبود و شادابي چشمگير پوست و مو

كفير با تنظيم كردن باكتري هاي داخل دستگاه گوارش و كبد و ايجاد سلامتي بيشتر در آنها و  با داشتن مواد معدني كميابي چون بيوتين باعث بهبود بسيار زياد در پوست و موي شما خواهد شد. براي ديدن اين تغيير هر شب يك ليوان كفير را قبل از خواب تناول نمائيد، و پس از يكماه پوست و موي خود را مقايسه نمائيد و تاثير معجزه آساي اين ابر خوردني را مشاهده نمائيد. همچنين با استفاده از كفير به عنوان ماسك پوست مي توانيد پوستي شفاف و بدون لك داشته باشيد. براي اينكار ۲ قاشق غذاخوري كفير را با يك قاشق چايخوري روغن بادام تلخ مخلوط نمائيد و هر شب  بر روي پوست خود ماليده و پس از۲۰ دقيقه صورت خود را بشوئيد.

از همه اينها گذشته كفير بنا به نوع تهيه آن داراي طيف گسترده اي از طعم هاي خوشمزه براي هر سليقه اي مي باشد و خوردن آن در كنار غذا و يا مخلوط با انواع ميوه، عسل يا سبزيجات  لذت بخش مي باشد. نكته خيلي مهم، خريداري دانه هاي كفير از فروشنده معتبر قارچ كفير مي باشد، تا از كيفيت و سلامتي قارچ ها اطمينان داشته باشيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۴۷:۱۷ توسط:myblog موضوع:

همه چيز درباره فوايد كيوي

خواص كيوي ، خواص شگفت انگيز كيوي ، فوايد كيوي

كيوي گياهي است از گروه گياهان گلدار دولپه‌اي در راسته خلنگ‌سانان و رده كيويان. اين گياه بومي جنوب چين و ميوه ملي جمهوري خلق چين است. ميوه آن تخم مرغي شكل به اندازه يك تخم مرغ بزرگ (به طول ۵-۸ سانتيمتر و عرض ۴٫۵ – ۵٫۵ سانتيمتر) است و پوست آن قهوه‌اي رنگ و گوشت آن سبز كمرنگ است.

اين گياه در ابتدا گياهي بومي در جنوب چين بوده است و سپس در ابتداي قرن بيستم به نيوزيلند برده شده و در آنجا صورت تجاري كشت شده است. اما نام آن از نام گونه‌اي پرنده زيبا كه در نيوزيلند پرنده ملي بوده در دهه شصت ميلاديش به اين ميوه داده شده رايج گرديده‌است (پرنده كيوي).

پيوند اين ميوه بعد از رشد حدود يك هفته‌اي تبديل به نهال و قابل قلمه زدن است. اين روش از متداول‌ترين روشهاي كاشت نهال كيوي در دنيا به خصوص كشور چين مي‌باشد. كشور چين يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي صادر كننده نهال پيوندي اين ميوه مي‌باشد.

از مهم‌ترين خواص كيوي مي‌توان به خاصيت ضد يبوست بودن آن به دليل فيبر فراواني كه دارد اشاره كرد. در واقع ما معمولاً مصرف كيوي را به عنوان يك ملين طبيعي و پرخاصيت به افرادي كه از مشكل يبوست رنج مي‌برند، توصيه مي‌كنيم. از طرف ديگر، ويتامين C فراوان موجود در كيوي در كنار ساير املاح آن، باعث شده كه كيوي را به عنوان يكي از ميوه‌هاي بسيار مغذي و سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هاي سودمند براي بدن بشناسيم.

يكي از سوالاتي كه اين روزها در مورد مصرف كيوي مطرح مي باشد اين است كه بهتر است كيوي را با پوست بخوريم يا پوست كنده؟ نكته مهمي كه درباره اين ميوه وجود دارد، امكان ابتلا به حساسيت در اثر مصرف آن است. به عبارت ساده‌تر امكان ايجاد حساسيت به خوراكي‌هايي كه بومي يك منطقه خاص نيستند اما در آن منطقه مورد استفاده قرار مي‌گيرند، وجود دارد. به همين دليل هم ممكن است برخي از ما ايراني‌ها به تركيب‌هاي موجود در كيوي كه بومي كشور خودمان نيست، حساسيت داشته باشيم.

اين مسئله حساسيت، در مورد پوست كيوي هم به شدت مطرح است. يعني از آنجا كه پوست كيوي به دليل جنس و شكل خاص خود ممكن است حاوي بسياري از مواد آلرژن باشد، بنابراين امكان ايجاد حساسيت پوستي به شكل خارش يا حتي حساسيت خوراكي به پوست كيوي، چندان دور از انتظار نخواهد بود و به همين دليل هم از طرف برخي كارشناسان توصيه مي‌شود پوست كيوي را پيش از مصرف آن بگيريد.

از طرفي بد نيست بدانيد مقداري فيبر، انواع ويتامين و حتي پروتئين در پوست برخي از ميوه‌ها و سبزي‌ها وجود دارد و به همين دليل توصيه مي‌شود بيشتر ميوه‌ها و سبزي‌ها را با پوست مصرف كنيد. در مورد كيوي ممكن است تركيب‌هاي مختلفي مانند تركيب‌هاي فيبري موجود در پوست آن باعث ايجاد حساسيت شوند و اين حساسيت هم خودش را با دل‌درد يا سوءهاضمه پس از مصرف ميوه نشان دهد بنابراين اين به بدن شما بستگي دارد كه بتوانيد آن را با پوست ميل كنيد يا نه.

خواص كيوي

ويتامين E در پوست كيوي

همان طور كه ذكر شد؛ كيوي سرشار از ويتامين C است. تحقيقات اخير نشان مي‌دهد كه كيوي سرشار از ويتامين E نيز هست. ويتامين E يكي از ويتامين‌هاي محلول در چربي است. دليل اهميت اين ويتامين خاصيت آنتي اكسيداني آن مي‌باشد كه عبارت است از كاهش عوامل شيميايي مخربي كه در اثر استرس‌هاي فيزيولوژيكي و محيطي در بدن به وجود مي‌آيند. روغن‌هاي گياهي، مغزها و جوانه گندم از منابع غذايي ويتامين E به شمار مي‌روند.

تحقيقات اخير محققان فرانسوي نشان مي‌دهد كه دو ميوه آووكادو و كيوي نيز سرشار از ويتامين E هستند. آووكادو ميوه‌اي روغني است كه به دليل دارا بودن بسياري از مواد مغذي به ويژه اسيدهاي چرب مفيد مي‌تواند به عنوان يكي از اجزاي سالاد سبزيجات، به رژيم غذايي افزوده شود.

كيوي به دليل دارا بودن مقادير بالايي از مواد مغذي از جمله ويتامين C و فلاوونوئيدهاي مختلف اهميت بسيار زيادي در تأمين سلامت و پيشگيري از بيماري‌هاي مختلف دارد. بر اساس مطالعات اخير از اين پس كيوي به عنوان يكي از منابع ويتامين E نيز به شمار رفته و در پيشگيري از انواع سرطان‌ها نقش دارد.

نكته مهم اين است كه بخش عمده ويتامين E، در پوست كيوي موجود است، بنابراين توصيه مي‌شود كه اگر به اين ميوه يا پوست آن حساسيت نداريد، آن را به خوبي شسته و با پوست مصرف نماييد.

كيوي سرشار از ويتامينC مي باشد. مقدار پتاسيم آن از نظر وزني تا حدي كمتر از موز است. همچنين داراي ويتامين A’E’كلسيم’آهن و اسيد فوليك مي باشد. يك عدد كيوي متوسط ۴۶ كالري انرژي دارد.

كيوي داراي مقادير زيادي آنزيم حل كننده پتاسيم به نام پاپايين است كه از نظر تجاري براي نرم كردن گوشت مفيد است اما احتمال دارد براي برخي افراد آلرژي زا باشد. بويژه افرادي كه به آناناس حساسيت دارند مستعد حساسيت به اين ميوه نيز هستند. اين آنزيم با پختن ميوه به سرعت از بين مي رود.

به اين ترتيب استفاده از كيوي خام در دسرهاي حاوي شير يا هر فراورده لبني ديگر نامناسب است زيرا اين آنزيم در عرض چند دقيقه در حاليكه بوي بسيار بدي توليد مي كند شروع به حل كردن پروتئين شير مي نمايد.

متأسفانه آنزيمهاي كيوي در معده به وسيله اسيد معده از بين مي رود. اما اسيد معده بعد از خوردن غذاهاي گوشتي و لبني زياد’ مقداري خنثي مي شود و آنزيمهاي كيوي مي توانند مدت كوتاهي فعاليت كنند و اين زمان كافي است تا مواد پروتئيني در اثر اين آنزيمها به قطعات كوچكتري تجزيه شوند و اين امر عمل هضم غذاهاي سنگين را در معده و روده آسانتر مي كند.

كيوي مانند قرص آسپرين موجب رقيق شدن خون شده از ايجاد پلاك در خون جلوگيري مي كند. اين ميوه به دليل خاصيت كاهندگي كه بر سطح تري گليسيريد دارد ‘ از غلظت خون مي كاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سكته ها جلوگيري مي كند.

جالب است بدانيد كه ويتامين C در كاهش علائم بيماري آسم بسيار موثر است و مطالعات نشان داده كودكاني كه در هفته ۷تا۵ عدد از اين ميوه مصرف مي كنند داراي علائم تنفسي كمتري نسبت به كودكاني هستند كه در هفته فقط ۱ عدد ميل مي كنند.

كيوي سيستم حفاظتي بدن را تقويت مي كند و از بروز سرطان جلوگيري مي نمايد.

كيوي با داشتن ويتامينC و اسيد قهوه ‘ دو ماده اتساسي ضد سرطان در اختيار مي گذارد.

خواص كيوي

كيوي پادزهر سيگار :

سيگاري ها به ويتامين C بيشتري نياز دارندو زيرا مواد سمي مخصوصاً راديكالهلي آزاد موجود در دود سيگار ويتامينها را از بين مي برد. بنابراين سيگاريها بايد حدود ۴۰% بيشتر ويتامين C مصرف كنند. اين مقدار با خوردن ۲ عدد كيوي كسب مي شود.

خواص كيوي عليه استرس :

استرس و كمبود خواب روي بدن انسان اثر مي گذارد. هركس مي خواهد به اين وضع دچار نشود بايد در روز ۴ عدد كيوي بخورد. ۴ عدد كيوي را در طول روز تقسيم كنيد. مثلاً صبح’ ظهر’ بعدازظهرو عصر. چون بدن انسان نمي تواند ويتامين C را ذخيره كند.

شش دليل براي كيوي خوردن وجود دارد :

۱- ۳ گرم فيبـر دارد كه كلستـرول را كاهش داده از سرطان جلوگيـري مي كند و به كنترل انسولين كمك مي نمايد.
۲- در مقايسه با يك عدد پرتقال هم اندازه خود ‘ ويتامين C بيشتري دارد.
۳- خواص كيوي : حاوي مقادير قابل توجهي آنتي اكسيدان محلول در چربي است( ويتامينA و E ) كه براي مبارزه با راديكالهاي آزاد مفيد مي باشد.
۴- حاوي فيتوناتريفت هايي از جمله كاروتنوئيد و فلاوونوئيد است كه تحقيقات نشان داده كه DNA را از آسيبهاي مربوط به اكسيژن محافظت مي كند.
۵- حدود ۱۰% از پتاسيم پيشنهادي روزانه را داراست ( حدود ۳۰۰ ميلي گرم ) .
۶- خواص كيوي : حاوي مقادير زيادي فولات است كه بدن را در مقابل بيماريهاي قلبي ‘ سرطان و غيره محافظت مي كند و براي شكل گيري هموگلوبين حامل اكسيژن ضروري است.

مضرات كيوي :

كيوي داراي مقدار زيادي اگزالات است كه موجب تشكيل سنگ در كليه و كيسه صفرا مي شود. به همين دليل بار يافراد مستعد سنگ كليه و سنگ صفرا مضر است.

كيوي

بهترين روش نگهداري كيوي :

هنگام خريد اين ميوه آن را در ميان انگشتان خود قرار دهيد و در صورتي كه بر اثر فشار جزئي ‘ نرمي زير دستان خود احساس كرديد از خريد آن صرفنظر كنيد. اين ميوه را مي توانيد در دماي اتاق نگهداري كرده و به مدت چند روز ذخيره كنيد.

هرگز اين ميوه را كنار سيب ‘ گلابي و سيب زميني قرار ندهيد زيرا از اين ميوه ها گازي متصاعد مي شود كه موجب رسيدن بيش از حد اين ميوه مي شود.اما اگر نارس باشد مي توان ان را در كنار ميوه هاي ذكر شده قرار داد تا فرايند رسيدن تسريع شود.هرگز به اندازه ميوه توجه نكنيد و تصور نكنيد ميوه بزرگتر ارزش تغذيه اي بيشتري دارد.

خواص كيوي براي پوست

خواص كيوي براي مستحكم ماندن پوست

كيوي حاوي مقادير زيادي ويتامين C است است كه به توليد كلاژن كمك مي كند؛ كلاژن نوعي پروتئين بافت همبند است كه سبب استحكام پوست انسان مي شود. با افزايش سن توليد كلاژن كاهش يافته و خاصيت ارتجاعي پوست از دست مي رود. مواد تحريك كننده كلاژن مانند عصاره كيوي به محصولات مراقبت از پوست اضافه مي شوند تا با استحكام بخشيدن به بافت پوست، ظواهر و نشانه هاي پيري پوست را به تعويق بيندازند.

خواص كيوي براي جوان ماندن پوست

هر چند نمي توان زمان را به عقب برگرداند اما شايد بتوان سرعت گذر زمان را كم كرد. كيوي از منابع اصلي آنتي اكسيدان ها است كه بروز و ظهور آثار پيري را در انسان به تاخير مي اندازند. وظيفه اصلي آنتي اكسيدان ها مقابله با راديكال هاي آزاد است كه به سلول هاي سالم بدن آسيب رسانده و فرآيند پيري را تسريع مي كنند، تغيير در ضخامت، كشش و استحكام پوست از جمله آثار پيري مي باشند. كيوي از جمله منابع اصلي آنتي اكسيدان هاست كه حاوي ويتامين C، ويتامين E، ليكوپن و ديگر موادي است كه با راديكال هاي آزاد مبارزه مي كنند.

خواص كيوي براي داشتن پوست نرم

ويتامين C نه تنها به استحكام پوست كمك مي كند بلكه در بازسازي بافت پوست نيز نقش دارد. ميزان ويتامين C موجود در كيوي از پرتقال (نماد ويتامين C) نيز بيشتر است. ويتامين C به التيام زخم ها و خراش هاي پوستي كمك مي كند و همچنين مانع از زبر و خشك شدن پوست مي شود. علاوه بر استفاده از محصولات مراقب از پوست حاوي عصاره كيوي مي توانيد با خوردن سالاد كيوي، توت فرنگي و مركبات به محافظت از پوست خود كمك كنيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۳:۴۲:۱۳ توسط:myblog موضوع:

خواص قهوه سبز

خواص قهوه سبز ، همه چيز درباره قهوه سبز

چه انتظاري بايد از دانه قهوه سبز داشته باشيم ؟

مطمئن هستم كه از قرص‌هاي مختلف لاغري خسته شده‌ايد كه حرف‌ها و قول‌هاي بسياري به شما مي‌دهند اما هيچ كدام را برآورده نمي‌كنند. پس به شما مي‌گويم كه چه انتظاراتي بايد از دانه قهوه سبز داشته باشيد :

چربي سوزي قوي، كاهش اشتهاي موثر،  سريع الاثر و نتيجه ثابت شده، كاهش وزن باور نكردني،  انرژي دهنده در طول روز و بدون اثرات منفي. دانه قهوه سبز تاثيرگذارتر از ديگرمحصولات است. بيشترمحصولات موجود در بازار عصاره‌شان را از مواد ديگر شيميايي مي‌گيرند. اين كار را براي كم كردن هزينه‌شان انجام مي‌دهند اما تاثير گذاري‌شان را نيز كاهش مي‌دهند.

دانه قهوه سبز توسط پزشكان نيز توصيه مي‌شود ، به شرطي كه به موارد زير توجه كنيد

1.بيشتر از 9كيلوگرم هر ماه وزن از دست ندهيد.

2.غذا خوردن را فراموش نكنيد. حداقل روزي 3 وعده غذا بخوريد.

3.ورزش سبك خود را ادامه دهيد و آن را زياد نكنيد.

خواص قهوه سبز براي سلامت و تندرستي

قهوه سبز فوايد بسياري دارد. قهوه سبز براي كاهش وزن در روندي سالم و بدون مضرات كار خود را انجام مي‌دهد.مقدار بالاي كلوروژنيك اسيد در قهوه سبز به كم شدن چربي بدن توسط افزايش سوخت و ساز بدن و استفاده از چربي ذخيره شده در بدن كمك مي‌كند. تحقيقات بسيار زيادي روي عصاره قهوه سبز انجام شده است كه به عنوان يك رژيم هاي لاغري ، رژيم هاي چاقي – مهم براي كاهش وزن شناخته مي‌شود. اين تحقيقات نشان دادند كه كلوروژنيك اسيد موجود در قهوه سبز 45درصد به كاهش جذب چربي‌اي كه در غذاي مصرفي وجود دارد و تحريك متابوليسم كمك مي‌كند.آنتي اكسيدان اصلي در عصاره قهوه سبز يعني اسيد كلوروژنيك، در آزاد شدن آنزيم G6P به وجود مي‌آيد كه به طور محسوسي در تعادل قند خون نقش اساسي ايفا مي‌كند، در نتيجه براي ديابتي‌ها دريافت اين مكمل مي‌تواند مفيد باشد.

همچنين ديابتي‌ها مي‌توانند از كاهش وزن‌شان كه با استفاده از قهوه سبز به وجود مي‌آيد فوايد زيادي ببرند. اسيد كلوروژنيك، تركيب اصلي قهوه سبز،يك آنتي اكسيدن طبيعي بسيار قوي است كه با راديكال‌هاي آزاد موجود در خون مي‌جنگد. تاثير آن روي روند پيري و بهتر شدن جريان خون و سفت شدن ماهيچه‌ها است. اين تنها يكي از دلايلي است كه اين تحقيق بسيار جالب است. بر اساس تحقيقاتي كه در مورد چاقي، بيماري ديابت و مشكل در سوخت وساز بدن انجام شده است،

قهوه سبز اولين ماده‌اي است براي كاهش وزن كه سر قول‌هاي خود ايستاده است. در يك تحقيق كه اخيرا در روزنامه تايمز ايالات‌متحده به چاپ رسيد، داوطلباني كه قهوه سبز را مصرف مي‌كردند به مدت 12 هفته مورد بررسي قرار گرفتند.آنها به طور ميانگين 5/8 كيلوگرم وزن كم كردند.اين مقدار 16درصد از كل چربي بدن‌شان و5/10درصد از كل وزنشان بود. اما بخش جالب توجه جريان اين بود كه اين داوطلبان هيچ تغييري در روند زندگي و تغذيه روزانه‌شان ندادند.

تكرار مي‌كنم اين افراد 5/8 كيلوگرم را بدون گرفتن رژيم و ورزش اضافه بر برنامه عادي‌شان، كم كردند. تا امروز، دانه‌هاي قهوه سبز، تاثيرگذارترين سلاح در مبارزه با چاقي و كمك به كاهش وزن هستند. امكان ندارد بتوانيد راه حل ديگر بهتري براي كاهش وزن خود پيدا كنيد.

چگونه عصاره قهوه سبز بر كاهش وزن تاثير مي‌گذارد ؟

عصاره قهوه سبز از جذب شدن قند درون نشاسته غذاها جلوگيري مي‌كند همچنين كالري دريافتي را به خصوص بعد از خوردن غذا كاهش مي‌دهد. از طريق جلوگيري از جذب گلوكز، هم BMIو هم چربي بدن كاهش پيدا خواهد كرد. همچنين اسيد كلوروژنيك از جذب چربي در روده جلوگيري مي‌كند و متابوليسم چربي را در كبد افزايش مي‌دهد. دانه قهوه سبز اشتها را كم مي‌كند، متابوليسم را افزايش مي‌دهد و چربي سوزي را سريع‌تر مي‌كند. با سوزاندن چربي، عضلاتتان به طور طبيعي بيشتر مشخص مي‌شوند و البته قهوه سبز به دفع سموم بدن كمك مي‌كند.

خواص قهوه سبز

خواص قهوه سبز براي لاغري

توليدكنندگان مكمل‌هاي قهوه سبز ادعا مي‌كنند كه اين گياه داراي اثرات كاهش وزن مي‌باشد. ذكر اين نكته ضروري است كه علت اصلي كاهش وزن قهوه معمولي محتواي بالاي كافئين در آن مي‌باشد. در حقيقت كافئين باعث سركوب چربي‌سازي و نيز تحريك چربي‌سوزي در بدن مي‌شود. همچنين سطح انرژي بدن را افزايش مي‌دهد و اثرات گرمازايي دارد؛ اما كافئين موجود در قهوه سبز بسيار كمتر از قهوه معمولي است و كمتر از آن است كه بتوان علت اثرات لاغري اين گياه را به آن نسبت داد. اين توليدكنندگان عقيده دارند مواد شيميايي ديگر موجود در اين گياه مانند كلروژنيك اسيد علت اثرات لاغركننده اين گياه است كه البته مطالعات متعدد، اثر كلروژنيك اسيد را به عنوان آنتي‌اكسيدان، ضد سنگ صفرا، كاهنده قند خون، كاهنده فشارخون و … ثابت كرده‌اند؛ اما اثر كلروژنيك اسيد بر كاهش وزن نياز به تحقيقات بيشتري دارد و نمي‌توان با اطمينان از اثر آن بر لاغري سخن گفت.

راز لاغري به وسيله مكمل‌هاي قهوه سبز

بسياري از محصولاتي كه به عنوان مكمل قهوه سبز خالص و به صورت قرص به فروش مي‌رسند، از مواد ديگري تشكيل يافته‌اند و علاوه بر عصاره قهوه سبز، از افزودني‌ها و پركننده‌ها تشكيل يافته‌اند كه هر يك از آن‌ها اثرات جانبي فراواني را به همراه خواهند داشت و نيز مقداري كافئين هم به منظور افزايش اثربخشي به آن افزوده‌اند. پس اگر به دنبال لاغري با يك گياه كم خطر و طبيعي مي‌باشيد نمي‌توانيد به اين مكمل‌ها اعتماد كنيد. همان طور كه گفته شد قهوه سبز خالص داراي مواد چربي سوز فوق‌العاده نمي‌باشد و شركت‌هاي توليدكننده اين مكمل‌ها با افزودن كافئين به آن‌ها، چربي‌سوزي آن‌ها را تضمين مي‌كنند و ادعا مي‌كنند كه مصرف 80- 200 ميلي‌گرم از عصاره قهوه سبز كه در اين قرص‌ها وجود دارد؛ در طي 12 هفته، آن هم در صورت رعايت رژيم غذايي و فعاليت بدني وزن افراد كاهش مي‌يابد.

قهوه سبز و تشديد بيماري‌هاي قلبي

با وجود تمام اثرات مفيد قهوه سبز بر سلامتي مصرف مقادير زيادي از آن عوارضي را به همراه دارد. از مهم‌ترين عوارض آن افزايش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي مي‌باشد. كلروژنيك اسيد و كافئين موجود در مكمل قهوه سبز ميزان هموسيستئين پلاسما را افزايش مي‌دهند كه افزايش اين ماده بيماري قلبي را به همراه دارد. مطالعات نشان مي‌دهد كه مصرف مقادير زيادي كلروژنيك اسيد در مدت زمان كوتاه باعث افزايش هموسيستئين پلاسما مي‌شود. ماده ديگر موجود در قهوه سبز با نام ديترپنس باعث افزايش سطح كلسترول مي‌شود و افزايش سطح كلسترول، مستقيماً بر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي مرتبط است.

عوارض قهوه سبز

قهوه سبز به دليل دارا بودن كافئين، داراي عوارض متعدد مي‌باشد و مصرف آن بي‌خطر نيست. البته ميزان كافئين آن كمتر از قهوه معمولي است؛ اما مصرف مقادير فراواني از قهوه سبز نيز عوارض ذكرشده در زير را به همراه خواهد داشت :

1. اختلالات مرتبط با سيستم عصبي: مانند بي‌خوابي، سردرد، اضطراب، عصبي شدن، بي‌قراري، زنگ زدن در گوش و…

2. اختلالات مرتبط با سيستم گوارشي: مانند سندرم روده تحريك‌پذير، مشكلات معده‌اي، اسهال، استفراغ، تهوع و …

3. عود كردن بيماري گلوكوم: زيرا كافئين موجود در قهوه سبز فشار ناشي از سلول‌هاي داخلي را بر روي چشم، افزايش مي‌دهد.

4. افزايش سطح كلسترول: كافئين تصفيه نشده سطح كلسترول را افزايش مي‌دهد.

5. شكستگي استخوان در نتيجه استئوپروز: كافئين و ساير تركيبات موجود در قهوه سبز مقدار آزاد شدن كلسيم از استخوان‌ها را افزايش مي‌دهند كه نهايتاً از طريق ادرار دفع مي‌شود. اين مسئله باعث ضعيف شدن استخوان‌ها مي‌شود. افراد مبتلا به استئوپروز بايد مصرف كافئين خود را به كمتر از 300 ميلي‌گرم در روز كاهش دهند (2-3 فنجان قهوه در طي روز). اين مسئله بالأخص در دوران يائسگي از اهميت بسزايي برخوردار است.

ملاحظات

1. در زنان باردار و شيرده بهتر است قهوه سبز مصرف نشود.

2. افراد مبتلا به بيماري‌هاي انعقادي از مصرف آن اجتناب كنند.

3. با فاصله حداقل 2 ساعت از مصرف مكمل‌هاي حاوي روي و آهن مصرف شود زيرا قهوه سبز از جذب روي و آهن جلوگيري مي‌كند.

4. همراه داروهاي ضدديابت نبايد مصرف شود زيرا كلروژنيك اسيد موجود در قهوه سبز، اثر اين داروها را تشديد مي‌كند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۳:۳۸:۵۲ توسط:myblog موضوع:

فوايد گل گاوزبان چيست

هر چند در كتب قديم به گل گاوزبان «لسان الثور» مي‌گويند، ولي در واقع نام ديگري ندارد. اين گياه به‌طور خودرو، منحصرا در دامنه كوه‌هاي البرز به عمل مي‌آيد و تاكنون اهلي نشده و قابل كشت نيست.

جوشانده و دم‌كرده اين گياه حواس پنجگانه را تقويت كرده و بسيار نشاط‌آور، بازكننده رنگ رخسار، كاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و مي‌تواند حواس‌ پرتي را رفع و تنگي نفس ناشي از آشفتگي ذهني را بهبود بخشد.

مقوي روح و اعضاي اصلي بدن بوده، حواس پنج‌گانه يا بهتر بگويم، حواس هجده گانه آدمي را تقويت مي‌كند.

شكم را نرم و كيسه صفرا را باز مي‌كند، اخلاط سوخته سوداوي را از معده خارج و عوارض آن را از بين مي‌برد.

جوشانده آن همراه با داروهاي ديگر جهت سرسام (مننژيت)، برسام (ورم پرده ديافراگم)، ماليخوليا، جنون و رفع حواس‌پرتي مفيد است.

جوشانده آن نشاط‌آور بوده، رنگ رخسار را باز مي‌كند.

سينه را نرم مي‌كند، تنگي نفس و درد گلو را شفا مي‌دهد.

دلهره و وحشت را از بين مي‌برد و غم و غصه را كم مي‌كند و براي كساني كه با خود حرف مي‌زنند سودمند است.

جوشانده آن با عسل جهت تنگي نفس تجويز شده است.

جويدن برگ تازه آن جهت درمان جوش‌هاي چركي دهان اطفال، برفك، سستي بيخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراك گل آن 10 گرم تا 5 گرم مي‌باشد.

عرق گل گاوزبان جهت امراض سوداوي، وسواس و خفقان مفيد است.

داراي منيزيوم بوده و از سرطان پيشگيري مي‌كند.

مضرات : گل‌گاو زبان به‌علت داشتن آلكالوئيد براي زنان باردار و كودكان مضر است.

خواص گل گاوزبان براي پيشگيري از سرطان

منيزيوم موجود در گل‌گاوزبان ضدسرطان بوده و به‌دليل دارا بودن «آلكالوئيد» مي‌تواند ضد حساسيت، ضد‌ روماتيسم و ضد التهاب باشد.

اين گياه باعث كاهش تب در بيماري‌هايي چون سرخك، مخملك، آبله و كهير مي‌شود. در برخي كشورها برگ‌هاي تازه گل‌گاوزبان را به‌علت داشتن مقاديري ويتامين C داخل سالاد مي‌ريزند.

گل‌هاي تازه اين گياه نيز بويي شبيه خيار دارد و وقتي در آب خيسانده شود و با آب‌ليمو و شكر مخلوط شود، مصرف آن براي روزهاي گرم بسيار نشاط‌انگيز و خنك‌كننده است.

خواص گل گاوزبان براي تصفيه خون

گل‌گاوزبان علاوه‌بر خواص درماني فوق تصفيه‌كننده‌خون، ضداسپاسم، محرك غدد آدرنال، مقوي قلب و عروق، نرم‌كننده مجاري تنفسي، خلط‌آور، شيرافزا و مسهل بوده، ولي به‌دليل دارا بودن آلكالوئيد براي زنان باردار و كودكان مضر است.

دم‌كرده گل‌گاوزبان به همراه سنبل‌الطيب و ليموعماني يك نوشيدني نشاط ‌آور و آرام‌بخش است كه استفاده از آن به جاي چاي و قهوه در مجالس عزاداري براي ايجاد آرامش دروني توصيه مي‌شود.

نحوه استفاده گل گاو زبان

به صورت دم كرده مصرف مي‌شود و برخي مقداري فندق هم با آن مصرف مي‌كنند.

گياه‌شناسي گل گاو زبان

گاوزبان گياهي است علفي و يكساله كه ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتيمتر مي‌رسد ساقه آن شياردار و خاردار مي‌باشد. برگ‌هاي اين گياه ساده و پوشيده از تارهاي خشن است. گلهاي آن به رنگ آبي، سفيد و بنفش مي‌باشد.

گاوزبان احتمالا از شمال آفريقا به نواحي ديگر راه يافته و امروزه در منطقه مديترانه، نواحي شمال آفريقا و قسمت‌هايي از خاورميانه مي‌رويد. گل، برگ و سرشاخه‌هاي گلدار آن به مصرف دارويي مي‌رسد.

گاوزبان گياهي مقاوم به شوري است كه قادر به جذب يون‌هاي سديم، كلر، پتاسيم، كلسيم و منيزيم از خاك مي‌باشد و مي‌توان از اين گياه براي خارج ساختن اين يون‌ها از خاك و اصلاح خاك‌هاي شور و قليا استفاده كرد.[۲] در ويكي‌پدياي زبان‌هاي ديگر به تركيبات سمي و آلكالوئيدي اين گياه هم اشاره شده.

گل گاوزبان

خواص گل گاوزبان

بر اساس كتاب قانون بوعلي سينا:(قانون در طب انتشارات صداوسيما صفحه ۲۰۲) مزاج:گرميش نزديك به اعتدال است و كمي به سوي گرمي گرايش دارد، در آخر اول رطوبتي دارد. خوزي گفته‌است در آخر دوم سرد و تر است و اين نظريه از راستي دور است.

۱) گل گاو زبان و برگ‌هاي آن تصفيه كننده خون است.

۲) آرام كننده اعصاب است.

۳) عرق آور است.

۴) ادرار آور است.

۵)كليه‌ها را تقويت مي‌كند.

۶) سرماخوردگي را برطرف مي‌كند.

۷) براي از بين بردن سرفه از دم كرده گل گاو زبان استفاده كنيد.

۸) در درمان برونشيت موثر است.

۹) بي اختياري دفع ادرار را درمان مي‌كند.

۱۰) التهاب و ورم كليه را درمان مي‌كند.

۱۱) در درمان بيماري سرخك و مخملك مفيد است.

۱۲) ضماد برگ‌هاي گاو زبان براي رفع ورم موثر است.

۱۳)برگهاي گاوز بان را بپزيد و مانند اسفناج از آن استفاده كنيد.

۱۴) برگهاي تازه گل گاو زبان داراي مقدر زيادي ويتامين C مي‌باشد و در بعضي از كشورها آنرا داخل سالاد مي‌ريزند.

۱۵)  اين گياه درمان خوبي براي فلاش بك زدن‌هاي متوالي در زندگيست

خواص گل گاوزبان (دم‌كرده آن) براي سرماخوردگي

گاهي اوقات سرفه‌هاي فصل سرما را هيچ قرص و شربتي درمان نمي‌كند اما تجويز يك جوشانده سنتي مانند گل گاوزبان به صورت مرهمي قوي عمل خواهد كرد.

دم‌كرده گل گاوزبان را به همراه كمي ليمو عماني، يك دمنوش مناسب براي مقابله با سرماخوردگي است. اين دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتداي شروع علائم سرماخوردگي، يك نوشيدني مناسب براي بهبود حال بيمار است.

گل گاوزبان در درمان سرفه‌هاي مزمن، وقفه‌هاي تنفسي و آسم‌هاي خفيف نيز موثر است. در درمان سرفه‌هاي خشك مي‌توان گياه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل‌الطيب، شقايق مخلوط نموده و دم كرده حاصل از اين چند گياه را روزي ۳-۲ بار بنوشيد.

خواص گل گاو زبان براي پوست ، مو و ناخن

جوشانده گل گاو زبان براي بهبود وضعيت مو، ناخن و پوست تاثير فراواني دارد.
عُصاره برگ گل گاوزبان به عنوان تركيبي نرم كننده براي پوست خشك و برطرف نمودن خارش هاي پوستي به كار مي رود.
افشره برگ گل گاوزبان را مي توان با مقدار مساوي آب رقيق نمود و براي خشكي و يا خارش پوست و همينطور جوش هاي عصبي روي پوست ماليد.

مصرف گل گاو زبان در بارداري ، شيردهي و در كودكان

زنان باردار بايستي از مصرف گل گاو زبان در ايام حاملگي خودداري نمايند.چرا كه به علت داشتن آلكالوئيدها ممكن است باعث آسيب به جنين شود.
بسياري تصور مي كنند مصرف داروهاي گياهي برخلاف داروهاي شيميايي كاملاً بي ضرر و بدون عوارض است؛ در حالي كه امروزه ثابت شده عوارض داروهاي گياهي دست كمي از داروهاي شيميايي ندارد. اين مسئله به خصوص در دوران بارداري اهميت بيشتري دارد و زنان حامله بايستي از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها يا دم كرده هاي گياهي در بارداري خودداري كنند.

همچنين گل گاوزبان به علت داشتن آلكالوئيد براي زنان شيرده و كودكان نيز مضر است، مصرف بيش از پنج روز متوالي اين گياه ممكن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراين پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نياز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف كنيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۳:۳۱:۱۴ توسط:myblog موضوع:

هر آنچه بايد در مورد خواص گوجه سبز بدانيد

گوجه يا گوجه سبز نام درختي است از تيرهٔ گل سرخيان كه ميوهٔ آن كوچك و آبدار، داراي پوست نازك به رنگ سبز يا سرخ و يك هستهٔ سخت است. آلوچه نوع كوچكتر گوجه سبز و ترش تر از آن است. بر پايهٔ نوشته‌هاي قديمي، نژاد اين گياه قدمت ۲۰۰۰ ساله دارد و چيني‌ها اولين كساني بودند كه به كشت آن اقدام كردند. گفته مي‌شود كه اين گياه از طريق سوريه يا ايران به يونان آورده شده‌است.

درختان گوجه سبز در نواحي معتدل بهترين رشد را دارند و در آب و هواي ملايم به رنگ‌هاي ارغواني، قرمز، نارنجي، زرد و سبز روشن در مي‌آيند. آب و هواي سرد باعث ايجاد رنگ قهوه‌اي و ظاهر نامطلوب ميوهٔ گوجه سبز مي‌شود. اين ميوه به سرعت مي‌رسد و مدت نگهداري آن در يخچال ۴ روز است. گوجه سبز به صورت تازه و پخته در خورش‌ها مصرف مي‌شود. اين ميوه غني از ويتامين C، اسيد ماليك، اسيد سيتريك است. مصرف زياده از حد گوجه سبز باعث نفخ معده مي‌شود. اين ميوه طعمي ترش دارد و سفت و ترد است و در ميان ايرانيان اغلب با نمك به عنوان تنقلات مصرف مي‌شود. درخت اين ميوه در بيشتر نواحي ايران بخصوص شمال غربي ايران تكثير و برداشت مي‌شود گوجه سبز اصلاح شده از نوع بادامي در شهر سردرود از رونق زيادي برخوردار است.

فصل بهار با نوبرانه‌هاي گوجه ‌سبز همراه است، گرچه قيمت آن گران است اما متخصصان تغذيه بر اين عقيده‌اند كه گوجه سبز افزون بر طعم خوشمزه، ارزش غذايي هم دارد. گوجه‌سبز به صورت تازه و پخته درخورش‌ها مصرف مي‌شود.

اين ميوه غني از ويتامين C، اسيد‌ماليك و اسيد سيتريك است، اما توجه داشته باشيد مصرف زياده از حد گوجه سبز باعث نفخ معده مي‌شود.

خواص گوجه سبز ، فوايد گوجه سبز ، خواص درماني گوجه‌ سبز

ارزش غذايي 100 گرم گوجه سبز

كربوهيدرات 8.51 گرم، چربي 2.84 گرم، پروتئين 1.6 گرم، فيبر خام 0.5 درصد.

با مصرف 100گرم گوجه سبز، 5 درصد ويتامين آ، 2.1 درصد ويتامين ب 1 (تيامين)، 1.9 درصد ويتامين ب 2(ريبوفلاوين)، 2.8 درصد نياسين، 13 درصد ويتامين ث، 5.1‌ درصد كلسيم، 2.2 درصدفسفر، 5 درصدآهن و 3.6 درصد پتاسيم مورد نياز در روز تامين مي‌شود.

خواص گوجه سبز : برخي گياه شناسان معتقدند مصرف گوجه‌سبز براي بهبود طعم دهان مفيد است. از خواص گوجه سبز ، خاصيت مسهلي آن است كه بخوبي شناخته شده است. همچنين اثرات منحصر به فرد آن شامل كاهش فشارخون ‌و چربي خون، حذف رسوبات از خون و تنظيم عملكرد معده‌اي – روده‌اي است.

از خواص گوجه سبز اين است كه باعث تعادل اسيد و باز در جريان خون مي‌شود، از اين رو مي‌تواند در درمان حالت اسيدي خون مفيد باشد. اين ميوه اثرات قابل‌توجهي در جلوگيري از بيماري‌هايي مانند چربي خون بالا، پيري سلول وسرطان دارد. اسيد بنزوئيك، تركيبي است كه خاصيت ضد ميكروبي دارد. اين ماده به طور طبيعي در گوجه سبز وجود دارد.

همچنين، بعضي از تحقيقات بيانگر خاصيت ضدقارچي و ضدباكتريايي اين ميوه هستند. مطالعات نشان مي‌دهد كه اين ميوه مي‌تواند در درمان تومورها موثر باشد. همچنين به‌دليل وجود اسيد اسكوربيك (ويتامين ث‌)، براي افراد مبتلا به نقرس توصيه مي‌شود.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۳:۲۷:۵۳ توسط:myblog موضوع:

فوايد شگفت انگيز كرفس

خواص كرفس ، فوايد كامل كرفس ، خواص آب كرفس

كرفس داراي مواد معدني منيزيوم و پتاسيم مي‌باشد كه براي آرامش اعصاب و بيماريهاي روحي نظير (Vertigo) مفيد مي‌باشند. كرفس همچنين داراي مقدار زيادي ويتامينهاي ك؛ و سي است كه آنتي اكسيدان بوده، موجب كاهش تورم ياخته‌هاي بدن، سم‌زدايي و مبارزه با روماتيسم و بيماري‌هاي سرطاني مي‌گردند.

كرفس از معدود گياهاني است كه مي‌توان آن را همزمان با ميوه‌ها و گياهان ديگر مصرف كرد و باعث دشواري در گوارش نمي‌گردد. براي نمونه با آب انگور و سيب (براي مبارزه با روماتيسم)، با زنجبيل (براي مبارزه با ميگرن و سردرد) و با ليموترش (براي مبارزه با سرماخوردگي و قند بالاي خون).

خواص كرفس براي تقويت دستگاه گوارش

كرفس تركيباتي دارد كه به تقويت سيستم گوارشي كمك كرده و شما را از ابتلا به سرطان هاي روده و معده دور نگه مي دارد.

خواص كرفس براي پيشگيري از يبوست

كرفس به طور طبيعي ملين خوبي است و براي درمان يبوست داروي گياهي موثري به شمار مي رود. بنابراين به افراد مبتلا به يبوست توصيه مي شود در اين فصل بيش از هر چيز كرفس بخورند.

خواص كرفس براي آرامش اعصاب

اگر مدام عصبي هستيد و به قرص هاي آرامش بخش پناه مي بريد بهتر است كرفس را بيشتر در برنامه غذايي تان بگنجانيد.

خواص كرفس براي كاهش وزن

اگر اضافه وزن داريد به جاي دنبال كردن رژيم هاي سفت و سخت در روز چندبار آب كرفس بخوريد. بدين ترتيب اشتهاي شما براي خوردن شيريني جات و غذاهاي چرب و سنگين كم مي شود و به تدريج با مصرف غذاي كمتر به وزن دلخواهتان مي رسيد.

خواص كرفس ، فوايد كامل كرفس

خريد و بسته بندي كرفس ها

هنگام خريد كرفس ها آنهايي را انتخاب كنيد كه سفت و تردد به نظر مي رسند و برگ هايشان به راحتي شكسته مي شود. ساقه كرفس بايد يكدست و فشرده باشد. به رنگ ساقه ها هم دقت كنيد. كرفس تازه رنگش سبز كمرنگ است و آنهايي كه سبز تيره يا لكه هاي قهوه اي دارند از مرز تازگي گذشته اند. براي اينكه از خريدتان مطمئن تر شويد لا به لاي ساقه ها را به آرامي باز كنيد تا اثري از لكه هاي سياه و قهوه اي به چشم تان نخورد. براي نگهداري از كرفس ها به يك ظرف دربسته نياز داريد تا ساقه ها را داخل آن قرار دهيد يا اينكه مي توانيد يك كيسه پلاستيكي دورشان بپيچيد و در يخچال بگذاريد. يك راه ديگر هم هست. كرفس ها را در يك پارچه نمدار قرار دهيد تا تازگي شان حفظ شود. يادتان باشد كه براي استفاده از حداكثر مواد مغذي كرفس بهتر است آنها را ظرف يكي دو روز بعد از خريد مصرف كنيد. اگر ساقه ها را خرد كرده و شسته ايد بايد بگذاريد آب آنها كاملا خشك شود و بعد در يخچال بگذاريد، در غير اين صورت خيلي زود با ساقه هاي فاسد و كم خاصيت رو به رو مي شويد. كرفس ها در فريزر هم قابل نگهداري هستند تا در ساير فصول سال هم بتوانيد خورش كرفس نوش جان كنيد.

يك معجون مقوي

يك راه خيلي خوب براي استفاده بيشتر از مزاياي كرفس اين است كه آب آن را بگيريد و با آب هويج مخلوط كنيد. اين آبميوه بسيار مقوي است و شما را حسابي سرحال مي كند. به ويزه اگر ورزش مي كنيد بهتر است بعد از پايان فعاليت بدني يك ليوان آب كرفس بخوريد چون آب از دست رفته بدن شما را به سرعت احيا مي كند و سرشار از مواد معدني است. از ساقه ها و برگ هاي كرفس براي تهيه سوپ استفاده كنيد يا آنها را به سالاد اضافه كنيد. ضمن اينكه آب كرفس به تناسب اندام هم كمك مي كند.

خواص كرفس براي تقويت سيستم ايمني بدن

از خواص كرفس اين است كه منبعي فوق العاده از ويتامين ث است. اين ويتامين به تقويت سيستم ايمني بدن كمك مي كند. مصرف سبزيجات و ميوه هاي غني از ويتامين ث مي تواند علايم سرماخوردگي را كاهش دهد يا از شدت اين بيماري بكاهد. بيش از 20 نتيجه تحقيقاتي معتبر نشان مي دهد كه ويتامين ث بهترين ويتامين براي جنگ با سرماخوردگي است و همينطور با تخريب ناشي از راديكال هاي آزاد مقابله مي كند.

راديكال هاي آزاد مي توانند با اكسيداسيون كلسترول احتمال بروز حمله قلبي و سكته مغزي را افزايش دهند. بنابراين مصرف ويتامين ث در سلامت قلب و عروس تاثيرگذار است و شما را از بيماري هاي قلبي، سكته و سرطان دور نگه مي دارد.

خواص كرفس براي كاهش فشار خون

اگر نگران بالارفتن فشار خونتان هستيد بهتر است بدانيد كه كرفس پتانسيل كاهش فشار خون را هم دارد و در طب سنتي چيني ها به عنوان داروي ضدفشار خون تجويز مي شده است. تحقيقات اخير دانشمندان هم اين خاصيت را تاييد مي كند. در واقع كرفس تركيبي را در خود جاي داده كه مي تواند به آرامش ماهيچه هاي اطراف سرخرگ ها كمك كرده و به آنها اجازه مي دهد كمي گشاد شوند. وقتي داخل سرخرگ ها فضاي بيشتري وجود داشته باشد، خون مي تواند با فشار كمتري به جريان درآيد. اين تركيب موجود در كرفس سبب پايين آمدن سطح هورمون استرس هم مي شود كه استرس يكي از عوامل بالارفتن فشار خون است.

خواص كرفس براي پيشگيري از سرطان

كرفس حداقل هشت تركيب ضدسرطاني را در خودش جاي داده است و از رشد تومورهاي سرطاني پيشگيري مي كند و مي تواند تخريب ناشي از راديكال هاي آزاد را به حداقل برساند.

 

كرفس ، آب كرفس

گفتگو با يك متخصص تغذيه و رژيم درماني :

 

نظر شما درباره كرفس چيست ؟

كرفس يكي از سبزي‌هاي خوب است كه به دليل داشتن فيبر فراوان، اثر بسيار مطلوبي روي سلامت دستگاه گوارش دارد. اگرچه ساقه اين سبزي از نظر ويتامين‌ها چندان غني نيست ولي برگ‌هايش خواص سبزيجات-خواص ميوه ها سبزيجات و سلامت – خوبي براي ويتامين‌هايي مانند ويتامين A و ويتامين C هستند و از اين نظر شباهت فراواني به جعفري دارد بنابراين افرادي كه به مصرف اين گياه با برگ عادت دارند، مي‌توانند مقاديري از ويتامين‌هاي مورد نياز بدن خود را با خوردن آن تأمين كنند.

اين درست است كه كرفس براي افرادي كه رژيم كاهش وزن دارند، مناسب است ؟

بله، كرفس و تمام سبزي‌ها به دليل اينكه فيبر دارند و اين ماده براي بدن قابل جذب نيست و به دليل پر كردن بشقاب غذا، در كاهش وزن نقش دارند.

برخي از مردم اعتقاد دارند كرفس كالري منفي دارد، اين نظر درست است ؟

يعني به چه صورت ؟

يعني مقدار كالري مورد نياز براي هضم كرفس از ميزان كالري‌اي كه اين ماده به بدن فرد مي‌دهد بيشتر است و روند كاهش وزن را تسريع مي‌كند.

نه، ما در منابع علمي كتاب‌هاي تغذيه چيزي به نام «كالري منفي» نداريم و اين نوع باورها بيشتر در ميان عوام رواج دارد و نمي‌توان به آن‌ها استناد كرد. ضمن اينكه حتي اگر ما اين مسأله را در مورد كرفس قبول كنيم، باز هم از اين ديدگاه تأثير چنداني بر كاهش وزن فرد نخواهد داشت.

چرا ؟

دليل آن كاملاً ساده است، ما در روز چقدر مي‌توانيم كرفس بخوريم؟ اگر يك نفر در روز 100 يا حتي 200 گرم كرفس مصرف كند و انرژي مورد نياز بدن براي هضم اين مقدار كرفس 40 كيلوكالري باشد و فرض كنيم كرفس هم فقط 20 كيلوكالري انرژي توليد مي‌كند، در كل اين مقدار كرفس روزانه 20 كيلوكالري به كاهش وزن ما كمك خواهد كرد. اين ميزان در مقايسه با حدود 1500 كيلوكالري مصرفي روزانه بسيار ناچيز است.

كرفس و تمام سبزي‌ها به دليل اينكه فيبر دارند و اين ماده براي بدن قابل جذب نيست و به دليل پر كردن بشقاب غذا، در كاهش وزن نقش دارند

پس تنها ويژگي آن براي كاهش وزن، وجود فيبر و خاصيت پركنندگي است ؟

بله، البته دو نكته اساسي در اين ميان قابل ملاحظه است؛ اول اينكه كالري موجود در كرفس حتي از مواد غذايي‌اي مثل هويج هم پايين‌تر است و استفاده از آن در ميان‌وعده‌ها مي‌تواند به افرادي كه قصد كاهش وزن دارند، كمك بيشتري بكند و نكته دوم اينكه نبايد كرفس را در مقام مقايسه در كنار سبزي‌هاي متداول ديگر گذاشت.

چرا ؟

در حقيقت يكي از عوامل بسيار مهم و تعيين‌كننده در رژيم‌هاي غذايي، جايگاه رژيمي مواد غذايي است. به عنوان مثال اگر كرفس را با ماده غذايي‌اي مثل كاهو مقايسه كنيم، مي‌بينيم مي‌توانيم كاهو را در هر فصل از سال و به ميزان كافي در رژيم غذايي خود بگنجانيم، در حالي كه اين مسأله در مورد كرفس صدق نمي‌كند و فقط در فصول خاصي از سال مي‌توان از آن استفاده كرد.

كرفس را مي‌توان در ميان‌وعده‌ها به جاي ميوه‌ها مصرف كرد ؟

مي‌توان اين كار را انجام داد اما اصولاً متخصصان تغذيه سعي مي‌كنند ميان‌وعده‌هاي ميوه را از رژيم غذايي حذف نكنند و فرد واحدهاي ميوه روزانه خود را به طور مرتب دريافت كند. ترجيح بر اين است كه از كرفس به جاي سبزي‌ها استفاده شود.

كرفس را بهتر است خام مصرف كنيم يا پخته ؟

در حالت كلي، همواره سفارش ما اين است كه حتي‌المقدور سبزي‌ها خام مصرف شوند. حالت تردي و طعم كرفس به نحوي است كه مصرف آن به صورت خام مي‌تواند احساس لذت‌بخش جويدن را در فرد ايجاد كند اما استفاده از آن به صورت پخته نيز خالي از لطف نيست.

نوشيدن آب كرفس را توصيه مي‌كنيد ؟

آب كرفس باعث مي‌شود مقادير زيادي از فيبر موجود در كرفس كامل به بدن نرسد اما نوشيدن آن از نوشيدن آبميوه‌هايي مثل آب پرتقال كه حدود 120 كيلوكالري به بدن مي‌دهند، بسيار مناسب‌تر است البته براي كساني كه بايد از يك رژيم غذايي كم انرژي داشته باشند.

كرفس براي افراد مختلف ، منع مصرف هم دارد ؟

معمولاً نه، فقط در برخي افراد كه با هضم فيبر كرفس مشكل دارند، اندكي ايجاد مشكل مي‌كند.

فيبر موجود در بافت كرفس از نوع خشبي (چوبي) است و كمي با فيبر سبزي‌هاي ديگر متفاوت است. به غير از اين مورد، مشكل خاص ديگري درباره مصرف كرفس گزارش نشده است.

بهترين روش براي نگهداري از كرفس هم اين است كه قبل از مصرف آن را به صورت قطعه‌قطعه درنياوريد تا مواد مغذي آن از دست نرود. شستشوي اين سبزي به ويژه در قسمت‌هاي نزديك‌تر به ريشه، بايد با دقت بيشتري انجام شود.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۳:۲۴:۴۱ توسط:myblog موضوع:

همه چيز درباره خواص لبو

لبو

لبو همان چغندر پخته‌است. در زبان آشور و بابل چغندر را لپتو مي‌خوانده‌اند و در آرامي لپتا و ليپتا مي‌ناميده‌اند و بعيد نيست كه اصل لبوي فارسي همين باشد.

مواد مغذي و تركيبات موثر : فولات، كلسيم، منگنز، پتاسيم، آهن، بتانين، اسيدمالونيك، الكل گياهي، ساپونين، پروتئين و فيبر.

خواص لبو : ضد سرطان، ضدالتهاب، آنتي اكسيدان، تقويت دستگاه ايمني، افزايش قدرت جذب اكسيژن در سلول‌ها، تحديد جواني، سم زدا

معمولاً اين گياه به روش آبپز يا بخارپز يا مخلوط در غذا ( انواع سوپ و آش ) پخته مي شود .

خواص لبو براي پيشگيري از ابتلا به سرطان

تحقيقات آزمايشگاهي بر سلول‌هاي تومور انسان نشان داده كه ذرات بتانين موجود در لبو مي‌تواند با سركوب آنزيم‌هاي ملتهب‌كننده، رشد سلول‌هاي تومور را كاهش دهد. در اين آزمايش سلول تومورهاي كولون، شكم، عصب، ريه، سينه، پروستات و بافت بيضه‌اي مورد بررسي قرار گرفتند و گرچه خواص پيشگيري از سرطان توسط لبو اثبات نشده اما دانشمندان با خوش‌بيني بيشتري بتانين و ساير بتانين‌هاي موجود در لبو را مورد بررسي قرار مي‌دهند تا ارزش لبو در پيشگيري و درمان انواع خاصي از سرطان‌ها مشخص شود.

خواص لبو براي قلب و عروق

مفيدترين و بهترين بخش چغندر، برگ آن، بعد ساقه‌هايش و بعد از آن ريشه است كه پخته آن همان لبوي خودمان است. وقتي چغندر پخته مي‌شود، كالري موجود در آن به دليل آزاد شدن كربوهيدرات‌ها و پروتئين‌ها بيشتر شده و راحت‌تر در دسترس سيستم گوارشي قرار مي‌گيرد. اين سبزي منبع بسيار خوبي از مواد معدني و انواع ويتامين‌هاست. وجود فولات بسيار بالايي كه در لبو ديده مي‌شود، اين سبزي را به يكي از خوراكي‌هاي مفيد براي سيستم قلبي- عروقي تبديل كرده است. مطالعات نشان مي‌دهد كه مصرف منظم اين سبزي احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. اين سبزي خوش‌رنگ با وجود طعم شيرينش كالري بسيار كمي دارد؛ هر 100 گرم لبو فقط 36 كيلوكالرى انرژى دارد. پس بدون نگراني لبوخوري كنيد!

خواص لبو براي قوه بينايي ، معده و نقرس

چغندر لبو مثل هويج داراي كاروتن است كه در معده تبديل به ويتامين A مي‌شود و براي رفع ضعف بينايي بسيار مفيد است. همچنين خوردن چغندر پخته‌اي كه برگش سرخ رنگ باشد، براي رعشه بسيار موثر است. از تركيب چغندر با آب هويج مي‌توان براي دفع سنگ كيسه صفرا هم استفاده كرد. از آنجا كه لبو داراي مقدار زيادي آنتي‌اكسيدان است، مصرفش مي‌تواند درد مفاصل و همچنين نقرس را بهبود دهد.

خواص لبو براي دفع سموم

شربت چغندر بهترين نوشابه، تقويت‌كننده بدن و دافع سموم بدن است. براي تهيه شربت چغندر كافي است با آبميوه‌گيري آب 3،4 عدد چغندر خام را بگيريد و آن را با يك ليوان آب معدني رقيق كرده و ميل كنيد.

از آنجا كه زياده‌روي در مصرف مفيدترين مواد هم مضر است، استفاده بيش از حد در مصرف لبو هم براي معده مضر است و ممكن است موجب دل‌پيچه شود. اگر زيادي لبو دوست داريد يا معده حساسي داريد، مي‌توانيد براي جلوگيري از دل‌پيچه، چغندر را همراه مقداري عدس بپزيد و ميل كنيد. همچنين قند ريشه چغندر (لبو) براي مبتلايان به ديابت مضر است.  در ضمن يادتان باشد براي پختن چغندر از ظروف آلومينيومي استفاده نكنيد زيرا عنصر آلومينيوم با ريزمغذي‌هاي لبو تركيب شده و خوراكي خوشمزه‌تان مسموم مي‌شود!

از آب برگ اين گياه مغذي هم غافل نشويد. آب برگ چغندر براي درمان سردرد و دندان درد مفيد است. به علاوه آنكه آب برگ آن به رفع قرمزي چشم كمك مي كند و شما مي توانيد دو تكه پنبه را به اين مايع آغشته كنيد و روي چشمان‌تان قرار دهيد. ضمن آنكه جوشانده برگ‌چغندر براي برطرف كردن شوره و چربي سر هم به كار مي‌رود.

درصورتي‌ كه اگر بدانيد اين خوراكي چقدر خاصيت دارد، حتما از آن استفاده بيشتري مي‌كنيد؛ به خصوص كه هم عطر و طعم بي‌نظيري دارد و هم اينكه در تمام فصول سال در دسترس نيست. پس بايد تا آخر زمستان، حسابي قدرش را بدانيم! البته قديمي ها مي گويند كه پيش تر چغندر انواعي متنوع‌تر از امروز داشته است و حتي از برگ آنها بيشتر از مغز آن استفاده مي كردند.

اما امروزي ها لبوي خوش آب و رنگ قرمز رنگ را به هر چيزي ترجيح مي دهند و اين روزها دسترسي به اين گياه زير خاكي به يكي دو نوع محدود مي شود. هر چند عطر لبو در فصل سرد و توي خيابان ها، هوش از سر هر كسي مي برد اما براي جلوگيري از آلودگي هاي احتمالي، خانگي‌اش  توصيه مي شود. پس تا دير نشده دست به كار شويد.

خواص لبو ، فوايد چغندر ، خواص كامل لبو

يك چغندر خوب . . .

چغندر خوب گياهي است كه زياد در خاك نمانده باشد چون چغندري كه زيادي رسيده باشد، برعكس ساير ميوه‌ها كه له مي‌شوند، سفت مي‌شود! براي شناسايي چغندر پير هنگام خريد، خوب است بدانيد اين چغندرها معمولا گردني باريك دارند و شيارهايي روي آنها ايجاد شده. چغندر خام به عسل گياهي معروف است و در احاديث آمده كه خداوند بعد از عسل، شفا را در چغندر قرار داده است و همين موضوع، نشان‌دهنده ارزش غذايي بالاي چغندر است.

جالب اينجاست كه با وجود مقدار زياد قند در اين گياه و خطرات احتمالي براي ديابتي ها، اما مصلح آن يعني داروي بيماري ديابت در برگ آن نهفته است، البته به شرط آنكه برگ تازه و سرحال را مورد استفاده قرار دهند.

از شيره تا گوشت لبو !

همه اجزاي لبو مفيد است؛ از ريشه، ساقه و برگ گرفته تا پوست و گوشتش! برگ چغندر خام باعث بهبود ورم طحال مي‌شود، همچنين در طب سنتي توصيه شده كه براي از بين بردن شوره و چربي مو، سر با جوشانده برگ چغندر شسته شود؛ اين جوشانده نه تنها خاصيت ضدشپش دارد كه از آن مي‌توان براي درمان ترك دست و پا نيز استفاده كرد.

ضماد برگ چغندر با عسل هم براي رفع طاسي و زگيل موثر است و در طب سنتي توصيه شده است. حتي اگر برگ چغندر با حنا مصرف شود، براي روياندن مجدد مو و زيبايي آن تاثير زيادي خواهد داشت، همچنين مي‌توان از چغندر به‌عنوان ضمادي براي پانسمان زخم و درمان تاول استفاده كرد.

در ضمن املاحي كه در شيره چغندر وجود دارد، يك پاك‌كننده بسيار عالي كبد، كليه و كيسه صفراست. از آنجا كه چغندر ملين، نرم‌كننده و ادرارآور است، براي رفع يبوست عالي است، همچنين درمان‌‌كننده التهاب مجاري ادرار، مثانه و بواسير بوده و براي رفع بسياري از بيماري‌هاي پوستي مفيد است.

نه چربي خون ، نه بيماري قلبي و نه سرطان !

يافته‌هاي اخير پژوهشگران نشان مي‌دهد مصرف يك چغندر نيم‌كيلويي، 35 درصد از فولات مورد نياز بدن را تامين مي‌كند و دريافت اين مقدار كافي از فولات موجب كاهش سطح تركيبي در خون به نام هموسيستئين مي‌شود. در صورت افزايش اين تركيب در خون، عوامل ايجادكننده بيماري‌هاي قلبي افزايش مي‌يابد.  لبو از جمله سبزيجاتي است كه سرشار از فيبرهاي محلول بوده و باعث كاهش سطح كلسترول بد LDL مي‌شود. لبو به خاطر رنگ منحصر به فردش سرشار از تركيبات آنتي‌اكسيدان است.

تركيبات آنتي‌اكسيداني مانع از بروز سرطان شده و حتي از پيشرفت بيماري جلوگيري مي‌كند و از اين طريق نيز ريسك بروز بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد.  در چغندر تركيباتي به نام كاروتنوئيدها و فلاونوئيدها وجود دارد كه هم موجب كاهش كلسترول شده و هم از آسيب‌هاي احتمالي كه راديكال‌هاي آزاد به ديواره عروق وارد مي‌آورند، جلوگيري مي‌كند و نهايتا بروز سكته‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. به اين دليل مصرف چغندر آبپز همراه كمي شكر در اين روزها بسيار مفيد است، خصوصا در افرادي كه سابقه بيماري‌هاي قلبي در آنها وجود دارد.  از ديگر فوايد لبو مى‌‌توان به كنترل فشار خون بالا اشاره كرد؛ به اين ترتيب كه در هر 100 گرم چغندر، 380 ميلى‌گرم پتاسيم وجود دارد كه به كاهش فشار خون كمك مى‌‌كند.

خواص لبو براي بارداري

هميشه پزشكان توصيه مي‌كنند خوب است مادراني كه قصد بچه‌دار شدن دارند، حداقل 2 تا 3 ماه قبل از باردار شدن از مكمل اسيدفوليك استفاده كنند تا ذخاير كافي اين ماده مغذي قبل از بروز بارداري فراهم شود زيرا كمبود اسيد فوليك در اين دوران آسيب‌هاي جبران ناپذيري به جنين وارد مي‌كند كه از آن جمله مي‌توان به عقب‌ماندگي ذهني و نقص در تشكيل لوله عصبي اشاره كرد. البته مطالعات جديد در شناسايي تاثير مصرف چغندر در دوران بارداري نشان داده كه مصرف مواد غذايي سرشار از فولات ازجمله لبو، باعث حفظ سلامت جنين مي‌شود.

از خواص لبو اين است كه سرشار از ريزمغذي گياهي به نام بتالين (يكي از انواع رنگدانه‌هاي گياهي قرمز و نارنجي) است كه دو نوع از بهترين بتالين‌هاي موجود در لبو «بتانين» و «ولگازانتين» است و هردو خواص آنتي‌اكسيداني، ضدالتهابي و سم‌زدايي دارند. البته اين رنگدانه‌ها در محصولات ديگري از جمله كلم و ريواس هم پيدا مي‌شوند. بتالين موجود در پوست و گوشت لبو به شما امكان استفاده از اين خواص بي‌نظير و تجربه يك زندگي سالم را مي‌دهد.

فقط حواس‌تان باشد بعضي از بتالين‌ها با افزايش زمان طبخ از بين مي‌روند. بهترين زمان بخارپز كردن لبو 15 دقيقه (به صورت حلقه‌هاي نازك) يا كمتر و كباب كردنش زير يك‌ساعت است. حتي مي‌توانيد لبو را به صورت خام و رنده شده همراه با ماست، هنگام صرف غذا ميل كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۰۷:۵۹ توسط:myblog موضوع:

همه ي فوايد كنجد

خواص كنجد ، فوايد كامل كنجد ، خواص دارويي كنجد

كنجد يا كنجيد كه سمسم و جلجلان هم ناميده مي‌شود، گياهي است از رده دولپه‌اي‌هاي پيوسته گلبرگ كه سردسته تيره كنجدها است. اين گياه يك ساله‌است و ارتفاعش بالغ بر يك متر است. قسمت فوقاني ساقه‌اش پوشيده از كرك است ولي قسمت‌هاي تحتاني آن عاري از كرك است. برگ‌هايش در قسمت قاعده به طور متناوب و در قسمت‌هاي انتهايي ساقه به طور متقابل قرار گرفته‌است و پهنك برگ‌ها بيضوي و دراز و نوك تيز است و در قسمت قاعده ساقه پهن‌تر از قسمت انتهايي است. گل‌هاي آن كه به طور منفرد و در كناره برگ‌هاي قسمت انتهايي ساقه قرار دارد، شامل قطعات پنج تايي به هم پيوسته‌است و تعداد پرچم‌ها ۴ عدد است. ميوه‌اش كپسولي و محتوي دانه‌هاي كوچك مسطح و بيضوي است. دانه‌هاي كنجد به سبب دارا بودن روغن قابل استخراج تنها قسمت مورد استفاده گياه است.

روغن كنجد

موارد مصرف: عمدتاً مصرف خوراكي دارد و در صنايع داروسازي از آن به عنوان حلال در محلول‌هاي تزريقي عضلاني استفاده مي‌شود و استعمال خارجي آن بر اندام‌هاي مختلف بدن مي‌باشد. روغن كنجد به عنوان پادزهر سموم نيز به كار گرفته مي‌شود. همچنين در درمان لك سوختگي روي بدن استفاده دارد. مصرف مداوم كنجد مي‌تواند بر تقويت حافظه تأثير گذار باشد. روغن كنجد روغن خوراكي حاصل از دانه‌هاي كنجد مي‌باشد كه يك روغن پخت‌وپز در كشورهاي جنوب هند، چين، ژاپن، خاورميانه، كره استفاده مي‌شود و همچنين به عنوان يك تقويت كننده عطر و طعم در غذاهاي آسياي جنوب شرقي كاربرد دارد.

روغن كنجد از دانه كنجد غني شده گرفته شده است كه جايگزين پزشكي گرديده است. بعنوان ماساژ سنتي و انواع شيوه‌هاي درماني به روز استفاده مي‌شود. پزشكي سنتي در هند واقع در منطقه «آيورودا» از روغن كنجد جهت آرام كردن علائم مربوط به استرس استفاده مي‌شود. تحقيقاتي كه در حال اجرا است، نشان مي‌دهد كه وجود آنتي اكسيدان غني شده و چربي‌هاي اشباع نشده در روغن كنجد مي‌تواند به كنترل فشار خون كمك كند. اين روغن بعنوان محبوبترين روغن در آسيا و همچنين يكي از اصلي‌ترين محصول روغني شناخته شده است، به منظوراستخراج روغن با توجه به محدوديت برداشت دستي وجود دارد امروزه از روش‌هاي مدرن براي توليد آن استفاده مي‌گردد.

خواص درماني كنجد

كنجد خواص درماني چشمگيري دارد. منبع غني اسيد آمينه كنجد رشد تومورها را متوقف مي كند و به رفع مسموميت كبد و كليه ها و بهبود سيستم ايمني بدن كمك مي كند.

خواص كنجد : كنجد در درمان بي خوابي موثر بوده، خاصيت ضد ورم مفاصل و رماتيسم و همجنين خاصيت ضدسرطان دارد. خواص ضد قارچ و ضد باكتري از ديگر تأثيرات آن است.

روغن كنجد در جلوگيري از فساد دندان كاربرد دارد. همچنين در درمان التهاب و تورم لثه مفيد است. برگ هاي كنجد سرشار از مواد لعابي هستند كه در گذشته با ديگر گياهان براي درمان اسهال خوني و وبا به كار برده مي شدند.

آرد كنجد سرشار از اسيد آمينه است و 3 برابر شير كلسيم دارد. آرد كنجد يا كنجد به خوبي در سالادها، خوراك هاي مرغ يا گوشت و سبزيجات پخته شده به كار رفته و همچنين در معطر ساختن پنير، سالادهاي تخم مرغ، سس هايي كه اساس آن كره يا نان معطر هست كاربرد دارد.

خواص كنجد : كنجد معدن مواد معدني قابل جذب است و داراي ؛ منيزيم، كلسيم، آهن، سيليس، آلومينيوم، كروم، مس، نيكل، سديم و چندين فلز و شبه فلز ديگر است. اثر كنجد بيشتر در اثر داشتن ويتامين هاي زياد آن است بويژه ويتامين هاي ب و ويتامين هاي ف كه فراوان دارد.

كنجد تقريبا بيشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست. لذا يك غذاي قيمتي و پر ارزش براي انسان است كه داراي خواص گوشت است ولي ضرر آن را ندارد .

خواص كنجد : كنجد قوت ، جواني ، تعادل زندگاني و صحت را به انسان مي بخشد. اثر آن در تعويض سلول هاي كهنه ي بدن بسيار سريع است و در تسهيل تفكر عمل آن قابل تحسين است و در رفع آلامي مانند: سرطان ، سل ، كم خوني بي نظير است . كنجد منبع غذايي بسيار با ارزشي است. علاوه بر اين كه منبع خيلي خوبي از منگنز و مس است. از نظر كلسيم، منيزيم، آهن، فسفر، ويتامين B1 ، روي و فيبرهاي غذايي نيز منبع ارزشمندي به شمار مي رود.

فيبرهاي غذايي موجود در كنجد اثرات بسيار مفيدي دارند كه شامل موارد زير است :

– كاهش كلسترول خون در انسان از خواص كنجد است
– حفاظت سلول هاي كبدي در مقابل آسيب هاي اكسيداتيو
– پيشگيري از فشارخون بالا در تحقيقاتي كه بر روي حيوانات آزمايشگاهي انجام شده است از خواص كنجد است
– افزايش ذخيره ي ويتامين E در حيوانات

املاح معدني مفيد موجود در كنجد

كنجد منبع بسيار خوبي از مس، كلسيم، منيزيم و روي است. تنها يك چهارم ليوان از آن، قابليت تامين 4/70 درصد مس، 6/31 درصد منيزيم و 1/35 درصد از كلسيم مورد نياز روزانه را دارد.

مس: كاهش دردهاي آرتريت روماتوئيد

مس به دليل حضور در بسياري از سيستم هاي آنزيمي ضد التهابي و آنتي اكسيداني ، نقش مهمي در كاهش درد و رفع التهاب در بيماري هاي آرتريت روماتوئيد دارد.

علاوه بر آن در فعاليت نوعي آنزيم موثر است كه براي اتصال كلاژن و الاستين مورد نياز است. كلاژن و الاستين در ساختار، قدرت و قابليت ارتجاع رگ هاي خوني، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.

منيزيم: سلامت عروق خوني و دستگاه تنفسي

همچنان كه ذكر شد كنجد منبع خوبي از منيزيم است. اثرات مفيد منيزيم به شرح زير است :

– كاهش اسپاسم راه هاي هوايي در بيماري آسم
– كاهش فشار خون بالا (فشار خون بالا از عوامل موثر حمله هاي قلبي ، سكته ها و بيماري هاي قلبي در افراد ديابتي است.)
– پيشگيري از اسپاسم نوعي عروق خوني كه در پيدايش حملات ميگرن نقش دارند.
– ايجاد خواب طبيعي در زناني كه از عوارض يائسگي رنج مي برند.
كلسيم: پيشگيري از سرطان روده، پوكي استخوان و ميگرن

خواص كنجد

كلسيم از املاح معدني مهم موجود در كنجد است. در مطالعاتي كه اخيراً انجام شده است نقش موثر كلسيم در موارد زير به اثبات رسيده است :

– حفاظت از سلول هاي روده در مقابل مواد شيميايي سرطان زا
– پيشگيري از كاهش توده ي استخواني كه در يائسگي يا بيماري هاي خاصي مانند آرتريت روماتوئيد مشاهده مي شود.
– پيشگيري از سردردهاي ميگرني
روي: حفظ سلامت استخوان ها

به دليل تاثير روي در چگالي املاح معدني استخوان، به مردان سالمند توصيه مي شود غذاهاي غني از “روي” را به طور مرتب در برنامه هاي غذايي خود بگنجانند.

گرچه تصور بر اين است كه پوكي استخوان اغلب گريبان گير زنان سالمند مي شود، اما حقيقت اين است كه مردان سالمند نيز در معرض پوكي استخوان قرار دارند.

تقريبا 30 درصد شكستگي هاي استخوان لگن در مردان اتفاق مي افتد و از هر 8 مرد بالاي 50 سال يك نفر شكستگي ناشي از پوكي استخوان را تجربه مي كند.

در مطالعه اي كه بر روي 396 مرد در گسترده ي سني 45 تا 99 سال انجام شد، مشخص شد كه بين دريافت كم روي و كمبود املاح معدني در بدن، با بروز پوكي استخوان در ناحيه ي لگن و ستون فقرات ارتباط واضحي وجود دارد.

فيتواسترول ها : كاهش كلسترول خون

فيتواسترول هاي تركيباتي هستند كه در گياهان يافت مي شوند و ساختمان شيميايي مشابهي با كلسترول دارند. با دريافت ميزان مناسبي از فيتواسترول ها، ميزان كلسترول خون كاهش مي يابد، پاسخ ايمني تقويت مي شود و خطر بروز سرطان هاي خاص كاهش مي يابد.

امروزه به دليل خواص مهم فيتواسترول ها، اقدام به استخراج آن ها از دانه هاي سويا، ذرت و گياهان ديگر مي كنند و به عنوان افزودني در تهيه غذاهاي فرآوري شده به كار مي برند.

در گزارش هايي كه در مورد ميزان فيتواسترول گياهان ارائه شده است، معلوم مي شود كه كنجد، از غني ترين مواد غذايي از نظر فيتواسترول هاست. در هر 100 گرم از كنجد 400 تا 413 ميلي گرم فيتواسترول وجود دارد.

ميزان فيتواسترول در پسته و دانه هاي آفتابگردان از 270 تا 289 ميلي گرم متغير است و ميزان آن در تخمه هاي كدو تنبل عبارت است از 265 ميلي گرم در هر 100 گرم.

خلاصه كنجد غذاي كساني است كه مي خواهند عمر زياد توام با سلامتي داشته باشند، بهترين وسيله راحتي و بيمه كننده جواني شما كنجد است   خواص مفيد كنجد براي سلامتي بدن

از نظر طب قديم ايران، كنجد گرم است . كنجد بسيار مغذي است و در اكثر كشورهاي فقير به عنوان جانشين گوشت بكار مي رود . خواص مفيد كنجد به شرح زير است :

۱) از خواص كنجد اين است كه براي چاق شدن و تقويت نيروي جنسي موثر است.
۲) براي رفع قولنج كنجد را آسياب كرده و با سركه مخلوط كنيد و به مقدار نصف وزن كنجد ، مغز بادام پوست كنده را به آن اضافه كنيد. سپس آنها را پودر كنيد و هر روز به مقدار يك قاشق سوپ خوري از آن بخوريد .
۳) رفع گرفتگي صدا از خواص كنجد است .
۴) نرم كننده معده و روده است.
۵) كره كنجد كه در كانادا بنام تاهيتي معروف است و شبيه ارده مي باشد ، غذاي خوبي براي رشد بچه هاست.
۶) برگ كنجد را اگر به سر بماليد، باعث رشد و سياهي موي سر مي شود.
۷) ارده نرم كننده معده و روده هاست.
۸) كنجد فشار خون بالا را كاهش مي دهد.
۹) از خواص كنجد اين است كه ضد رماتيسم است.
۱۰) براي رفع ناراحتي كيسه صفرا مفيد است.
۱۱) دم كرده برگ كنجد، اسهال خوني را برطرف مي كند.
۱۲) روغن كنجد براي رفع تنگي نفس ، سرفه خشك و زخم ريه مفيد است.
۱۳) روغن كنجد سوزش ادرار را رفع مي كند.
۱۴) از روغن كنجد به جاي روغن زيتون در سالاد استفاده كنيد.
۱۵) كنجد با تمام فوايدي كه دارد براي معده ي ضعيف مناسب نيست، زيرا هضم آن سنگين است . اين گونه اشخاص بايد آن را با عسل و سركه بخورند .


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۰۴:۲۹ توسط:myblog موضوع: