وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

كاهو و خواص بي نظير آن

كاهو گياهي يك ساله از خانواده گل مينا يا گل آفتابگردان كاسنيان است. كاهو بيشتر به صورت سبزي پرورش مي‌يابد ولي در مواقعي به صورت ساقه يا بذر نيز يافت مي‌شود. كاهو براي اولين‌بار توسط مصريان باستان كشت شد كه آن را از يك علف هرز كه دانه‌هايش براي توليد روغن استفاده مي‌شد به دست آوردند. كاهو بعدها به روم و يونان نيز گسترش يافت كه آنان نام لاكتوكا به آن دادند، كه كلمه كاهو در انگليسي از ريشه همين كلمه است.

در سال ۵۰ قبل از ميلاد، چندين‌گونه از آن توصيف شده بود، و كاهو در نوشته‌هاي قرون وسطي از جمله چندين گياه نامه پديدار گشته‌است. در طي قرون ۱۶ تا ۱۸ رشد چندين گونه از آن در اروپا مشاهده شده، و در اواسط قرن ۱۸م به اين نتيجه رسيدند كه مي‌توانند آن را در باغات نيز پرورش دهند. در ابتدا اروپا و آمريكاي شمالي بازار فروش كاهو بودند و در اواخر دهه ۱۹۰۰ مصرف آن به صورت جهاني گسترش يافت.

در كل اگرچه كاهوي مقاوم يك ساله بسيار آسان كشت مي‌شود، نيازمند دماي نسبي پايين‌تري است تا از گل‌دادن سريع آن جلوگيري شود. كاهو مي‌تواند توسط موجودات كه كمبود مواد غذايي دارند، همچون حشرات يا آفت‌هاي پستانداران و قارچ‌ها و باكتري‌ها دچار آفت‌زدگي شود. اگرچه اين ويژگي مي‌تواند براي باغداران خانگي در حفظ ونگهداري بذرها ايجاد مشكل نمايد، زيست شناسان از آن براي گسترش خزانه ژني گونه‌هاي مختلف كاهو استفاده مي‌كنند. توليد جهاني كاهو و كاسني در سال ۲۰۱۰ در رقم ۲۳، ۶۲۰، ۰۰۰ تن قرارگرفت كه چيزي بيشتر از نصف توليد چين مي‌باشد.

كاهو بيشتر در سالاد استفاده مي‌شود، اگرچه مي‌توان آن را در تعدادي از غذاها همچون سوپ‌ها، ساندويچ‌ها و غيره مشاهده كرد؛ هم چنين مي‌توان آن را سرخ نمود. نوعي از آن كه Woju يا كاهوي مارچوبه نام دارد و بخاطر ساقه آن پرورش مي‌يابد، مي‌توان به صورت خام يا پخته شده مصرف كرد. كاهو يك منبع خوب براي ويتامين آ و پتاسيم است، همچنان كه منبعي‌اصلي براي ديگر ويتامين‌ها و موادمعدني است. برخلاف ويژگي‌هاي مفيد و سودمند، كاهو منبع انواع باكتري، ويروس و انگل‌هاي قابل شيوع در بين انسان هاست. بعلاوه مصرف اصلي آن به عنوان گياه سبز پربرگ، خصوصيات مذهبي و دارويي بسياري را در طول قرن‌ها براي انسان‌ها فراهم كرده‌است.

كاهو از نظر طب قديم ايران سرد و مرطوب است

1)كاهو تميز كننده خون است

2)از خواص كاهو اين است كه بعلت داشتن آهن خونساز است

3)ضد تورم است

4)كاهو خواب آور و آرام بخش است

5)از خواص كاهو اين است كه براي ضعف اعصاب مفيد است

6) كاهو ملين و ادرار آور است

7)خوردن كاهو براي ماليخوليا مفيد است

8)كاهو زخم هاي مجاري ادرار و مثانه را درمان مي كند

9)اگر كاهو را با سكنجبين و يا سركه بخورند اشتها آور است

10)كاهو اثر ضد تشنج دارد

11)تسكين درد معده از خواص كاهو است

12)از خواص كاهو اين است كه قواي جنسي را تقويت مي كند

13)براي برطرف كردن درد سينه كاهو را بپزيد و بخوريد

14)زنان شيرده اگر مي خواهند كه شيرشان زياد شود بايد كاهوي پخته بخورند

15)از خواص كاهو اين است كه ورم غدد لنفاوي را برطرف مي كند

نحوه استفاده : كاهو به طرق مختلف در سالادها و بعضي غذاها مصرف دارد و ميتوان آنرا همراه با سكنجبين به علت طعم لذيذ مصرف كرد.

كاهو يكي از قديميترين سبزيجات دنيا است منشاء آن در هندوستان و آسياي مركزي مي باشد . كاهو طبق مداركي كه بدست آمده از شش قرن قبل از ميلاد در ايران مصرف مي شده است و يك قرن قبل از ميلاد به روم راه يافته و غذاي مهمي براي روميان بوده است . كريستف كلمب تخم كاهو را به دنياي جديد برد بطوريكه از اوائل قرن پانزدهم ميلادي كاهو در هائيتي و باهاما كشت مي شده است . كاهو گياهي است يكساله كه داراي برگهاي پهن و دراز و سبز روش مي باشد و با طعم كمي شيرين .

كاهو ، خواص كاهو

انواع مختلف كاهو كه در حال حاضر در آمريكا كشت مي شود حدود 16 نوع مي باشد كه در تمام طول سال وجود دارد، روي هم رفته دو دسته كاهو وجود دارد :

1-كاهوي پرورشي و اهلي كه در سالاد استفاده مي شود كه كاهوي گرد Head Lettuce و كاهوي ايراني Romano Lettuce از انواع مهم آن است .

2- كاهوي وحشي يا كاهوي خودروكاهوي گرد

كاهوي ايراني از نظر مواد غذايي از كاهوي گرد بهتر است . كاهوي گرد ارزش غذايي چنداني ندارد زيرا داراي مقدر زيادي الياف است كه توليد گاز و نفخ در معده مي كند .

خواص تخم كاهو

تخم كاهو از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است

1-تخم كاهو مخرب و خواب آور است

2-خوردن تخم كاهو زكام را برطرف مي كند

3-تخم كاهو براي درد سينه مفيد است

4-خوردن تخم كاهو براي دستگاه ادراري نافع است و آنهائيكه قطره قطره ادرار مي كنند بايد تخم كاهو بخورند

( در حدود 10 گرم روزانه ) تا اين مرض برطرف شود .

موارد مهمي كه بايد درمورد مضرات بيش از اندازه كاهو در رژيم غذايي

مضرات رژيم لاغري سخت و غير اصولي بسيار جدي تر از ضعف و بي حالي است. بسياري از افراد نا دانسته دست به رژيم هاي لاغري غير اصولي مي زنند و عوارض جدي را وارد سلامت خود مي كنند.

بدن انسان و همه موجودات، از 4 خلط تشكيل شده است:خلط صفرا با مزاج گرم و خشك، خلط بلغم با مزاج سرد و تر، خلط سودا با مزاج سرد و خشك، و خط دم با مزاج گرم و تر.

چربي مرطوب ترين عضو بدن است

يك متخصص طب سنتي عنوان مي كند:هريك از اعضاي بدن نيز مزاج خاص خود را دارند، مثلاً قلب، گرم و خشك است؛ استخوان، سردترين عضو بدن و چربي مرطوب ترين عضو بدن است.

بسياري از افراد، براي لاغرشدن از رژيم هاي كم كالري مانند سالاد گوجه و خيار يا كاهو استفاده مي كنند يا مثلاً آب بسيار زيادي مي نوشند؛ اين افراد، ابتدا وزنشان به سرعت كم مي شود مثلاً در هفته اول 2 كيلو كم مي كنند ولي خيلي زود به جايي مي رسند كه وزنشان ثابت مي ماند و تغييري نمي كند.

مصرف مداوم خيار، كاهو، گوجه و نظير اينها، موجب افزايش رطوبت بدن مي شود

بايد دانست كه مصرف مداوم خيار، كاهو، گوجه و نظير اينها، موجب افزايش رطوبت بدن مي شود كه در قالب بافت چربي، كه گفتيم طبيعت آن سرد و تر است، در بدن ذخيره مي شود.

رعايت رژيم هاي لاغري بدون در نظر گرفتن مزاج عوارض جدي دارد

پس اقدام به رژيم هاي لاغري بدون در نظر گرفتن مزاج و شرايط پايه اي بدن افراد، مي تواند موجب عوارض جدي شود.

امروزه با افراد زيادي مواجه مي شويم كه شايد مثلاً چربي اطراف پهلوهايشان كم شده باشد ولي دچار آسيب هايي در ديگر اعضا هستند:كبد چرب كه در بيش تر موارد، حاصل افزايش سردي و تري در اين عضو حياتي است، ريزش مو، مشكلات رحمي، بروز چربي خون بالا، ضعف بدني و روحي و … از عوارض مصرف موادغذايي سرد به طور مداوم و زياد در رژيم هاي لاغري است.

خيلي از اين افراد كه با رعايت رژيم هاي كم كالري و بدون توجه به طبيعت بدن و ديگر شرايط جسمي، روحي، سني، اقليمي و… اقدام به كاهش وزن مي كنند، پس از گذشت مدتي چاقي آن ها برمي گردد و حتي ممكن است چاق تر از گذشته شوند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۵۵:۵۷ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :