وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

فوايد گل گاوزبان چيست

هر چند در كتب قديم به گل گاوزبان «لسان الثور» مي‌گويند، ولي در واقع نام ديگري ندارد. اين گياه به‌طور خودرو، منحصرا در دامنه كوه‌هاي البرز به عمل مي‌آيد و تاكنون اهلي نشده و قابل كشت نيست.

جوشانده و دم‌كرده اين گياه حواس پنجگانه را تقويت كرده و بسيار نشاط‌آور، بازكننده رنگ رخسار، كاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و مي‌تواند حواس‌ پرتي را رفع و تنگي نفس ناشي از آشفتگي ذهني را بهبود بخشد.

مقوي روح و اعضاي اصلي بدن بوده، حواس پنج‌گانه يا بهتر بگويم، حواس هجده گانه آدمي را تقويت مي‌كند.

شكم را نرم و كيسه صفرا را باز مي‌كند، اخلاط سوخته سوداوي را از معده خارج و عوارض آن را از بين مي‌برد.

جوشانده آن همراه با داروهاي ديگر جهت سرسام (مننژيت)، برسام (ورم پرده ديافراگم)، ماليخوليا، جنون و رفع حواس‌پرتي مفيد است.

جوشانده آن نشاط‌آور بوده، رنگ رخسار را باز مي‌كند.

سينه را نرم مي‌كند، تنگي نفس و درد گلو را شفا مي‌دهد.

دلهره و وحشت را از بين مي‌برد و غم و غصه را كم مي‌كند و براي كساني كه با خود حرف مي‌زنند سودمند است.

جوشانده آن با عسل جهت تنگي نفس تجويز شده است.

جويدن برگ تازه آن جهت درمان جوش‌هاي چركي دهان اطفال، برفك، سستي بيخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراك گل آن 10 گرم تا 5 گرم مي‌باشد.

عرق گل گاوزبان جهت امراض سوداوي، وسواس و خفقان مفيد است.

داراي منيزيوم بوده و از سرطان پيشگيري مي‌كند.

مضرات : گل‌گاو زبان به‌علت داشتن آلكالوئيد براي زنان باردار و كودكان مضر است.

خواص گل گاوزبان براي پيشگيري از سرطان

منيزيوم موجود در گل‌گاوزبان ضدسرطان بوده و به‌دليل دارا بودن «آلكالوئيد» مي‌تواند ضد حساسيت، ضد‌ روماتيسم و ضد التهاب باشد.

اين گياه باعث كاهش تب در بيماري‌هايي چون سرخك، مخملك، آبله و كهير مي‌شود. در برخي كشورها برگ‌هاي تازه گل‌گاوزبان را به‌علت داشتن مقاديري ويتامين C داخل سالاد مي‌ريزند.

گل‌هاي تازه اين گياه نيز بويي شبيه خيار دارد و وقتي در آب خيسانده شود و با آب‌ليمو و شكر مخلوط شود، مصرف آن براي روزهاي گرم بسيار نشاط‌انگيز و خنك‌كننده است.

خواص گل گاوزبان براي تصفيه خون

گل‌گاوزبان علاوه‌بر خواص درماني فوق تصفيه‌كننده‌خون، ضداسپاسم، محرك غدد آدرنال، مقوي قلب و عروق، نرم‌كننده مجاري تنفسي، خلط‌آور، شيرافزا و مسهل بوده، ولي به‌دليل دارا بودن آلكالوئيد براي زنان باردار و كودكان مضر است.

دم‌كرده گل‌گاوزبان به همراه سنبل‌الطيب و ليموعماني يك نوشيدني نشاط ‌آور و آرام‌بخش است كه استفاده از آن به جاي چاي و قهوه در مجالس عزاداري براي ايجاد آرامش دروني توصيه مي‌شود.

نحوه استفاده گل گاو زبان

به صورت دم كرده مصرف مي‌شود و برخي مقداري فندق هم با آن مصرف مي‌كنند.

گياه‌شناسي گل گاو زبان

گاوزبان گياهي است علفي و يكساله كه ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتيمتر مي‌رسد ساقه آن شياردار و خاردار مي‌باشد. برگ‌هاي اين گياه ساده و پوشيده از تارهاي خشن است. گلهاي آن به رنگ آبي، سفيد و بنفش مي‌باشد.

گاوزبان احتمالا از شمال آفريقا به نواحي ديگر راه يافته و امروزه در منطقه مديترانه، نواحي شمال آفريقا و قسمت‌هايي از خاورميانه مي‌رويد. گل، برگ و سرشاخه‌هاي گلدار آن به مصرف دارويي مي‌رسد.

گاوزبان گياهي مقاوم به شوري است كه قادر به جذب يون‌هاي سديم، كلر، پتاسيم، كلسيم و منيزيم از خاك مي‌باشد و مي‌توان از اين گياه براي خارج ساختن اين يون‌ها از خاك و اصلاح خاك‌هاي شور و قليا استفاده كرد.[۲] در ويكي‌پدياي زبان‌هاي ديگر به تركيبات سمي و آلكالوئيدي اين گياه هم اشاره شده.

گل گاوزبان

خواص گل گاوزبان

بر اساس كتاب قانون بوعلي سينا:(قانون در طب انتشارات صداوسيما صفحه ۲۰۲) مزاج:گرميش نزديك به اعتدال است و كمي به سوي گرمي گرايش دارد، در آخر اول رطوبتي دارد. خوزي گفته‌است در آخر دوم سرد و تر است و اين نظريه از راستي دور است.

۱) گل گاو زبان و برگ‌هاي آن تصفيه كننده خون است.

۲) آرام كننده اعصاب است.

۳) عرق آور است.

۴) ادرار آور است.

۵)كليه‌ها را تقويت مي‌كند.

۶) سرماخوردگي را برطرف مي‌كند.

۷) براي از بين بردن سرفه از دم كرده گل گاو زبان استفاده كنيد.

۸) در درمان برونشيت موثر است.

۹) بي اختياري دفع ادرار را درمان مي‌كند.

۱۰) التهاب و ورم كليه را درمان مي‌كند.

۱۱) در درمان بيماري سرخك و مخملك مفيد است.

۱۲) ضماد برگ‌هاي گاو زبان براي رفع ورم موثر است.

۱۳)برگهاي گاوز بان را بپزيد و مانند اسفناج از آن استفاده كنيد.

۱۴) برگهاي تازه گل گاو زبان داراي مقدر زيادي ويتامين C مي‌باشد و در بعضي از كشورها آنرا داخل سالاد مي‌ريزند.

۱۵)  اين گياه درمان خوبي براي فلاش بك زدن‌هاي متوالي در زندگيست

خواص گل گاوزبان (دم‌كرده آن) براي سرماخوردگي

گاهي اوقات سرفه‌هاي فصل سرما را هيچ قرص و شربتي درمان نمي‌كند اما تجويز يك جوشانده سنتي مانند گل گاوزبان به صورت مرهمي قوي عمل خواهد كرد.

دم‌كرده گل گاوزبان را به همراه كمي ليمو عماني، يك دمنوش مناسب براي مقابله با سرماخوردگي است. اين دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتداي شروع علائم سرماخوردگي، يك نوشيدني مناسب براي بهبود حال بيمار است.

گل گاوزبان در درمان سرفه‌هاي مزمن، وقفه‌هاي تنفسي و آسم‌هاي خفيف نيز موثر است. در درمان سرفه‌هاي خشك مي‌توان گياه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل‌الطيب، شقايق مخلوط نموده و دم كرده حاصل از اين چند گياه را روزي ۳-۲ بار بنوشيد.

خواص گل گاو زبان براي پوست ، مو و ناخن

جوشانده گل گاو زبان براي بهبود وضعيت مو، ناخن و پوست تاثير فراواني دارد.
عُصاره برگ گل گاوزبان به عنوان تركيبي نرم كننده براي پوست خشك و برطرف نمودن خارش هاي پوستي به كار مي رود.
افشره برگ گل گاوزبان را مي توان با مقدار مساوي آب رقيق نمود و براي خشكي و يا خارش پوست و همينطور جوش هاي عصبي روي پوست ماليد.

مصرف گل گاو زبان در بارداري ، شيردهي و در كودكان

زنان باردار بايستي از مصرف گل گاو زبان در ايام حاملگي خودداري نمايند.چرا كه به علت داشتن آلكالوئيدها ممكن است باعث آسيب به جنين شود.
بسياري تصور مي كنند مصرف داروهاي گياهي برخلاف داروهاي شيميايي كاملاً بي ضرر و بدون عوارض است؛ در حالي كه امروزه ثابت شده عوارض داروهاي گياهي دست كمي از داروهاي شيميايي ندارد. اين مسئله به خصوص در دوران بارداري اهميت بيشتري دارد و زنان حامله بايستي از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها يا دم كرده هاي گياهي در بارداري خودداري كنند.

همچنين گل گاوزبان به علت داشتن آلكالوئيد براي زنان شيرده و كودكان نيز مضر است، مصرف بيش از پنج روز متوالي اين گياه ممكن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراين پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نياز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف كنيد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۳:۳۱:۱۴ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :