وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

همه ي فوايد كنجد

خواص كنجد ، فوايد كامل كنجد ، خواص دارويي كنجد

كنجد يا كنجيد كه سمسم و جلجلان هم ناميده مي‌شود، گياهي است از رده دولپه‌اي‌هاي پيوسته گلبرگ كه سردسته تيره كنجدها است. اين گياه يك ساله‌است و ارتفاعش بالغ بر يك متر است. قسمت فوقاني ساقه‌اش پوشيده از كرك است ولي قسمت‌هاي تحتاني آن عاري از كرك است. برگ‌هايش در قسمت قاعده به طور متناوب و در قسمت‌هاي انتهايي ساقه به طور متقابل قرار گرفته‌است و پهنك برگ‌ها بيضوي و دراز و نوك تيز است و در قسمت قاعده ساقه پهن‌تر از قسمت انتهايي است. گل‌هاي آن كه به طور منفرد و در كناره برگ‌هاي قسمت انتهايي ساقه قرار دارد، شامل قطعات پنج تايي به هم پيوسته‌است و تعداد پرچم‌ها ۴ عدد است. ميوه‌اش كپسولي و محتوي دانه‌هاي كوچك مسطح و بيضوي است. دانه‌هاي كنجد به سبب دارا بودن روغن قابل استخراج تنها قسمت مورد استفاده گياه است.

روغن كنجد

موارد مصرف: عمدتاً مصرف خوراكي دارد و در صنايع داروسازي از آن به عنوان حلال در محلول‌هاي تزريقي عضلاني استفاده مي‌شود و استعمال خارجي آن بر اندام‌هاي مختلف بدن مي‌باشد. روغن كنجد به عنوان پادزهر سموم نيز به كار گرفته مي‌شود. همچنين در درمان لك سوختگي روي بدن استفاده دارد. مصرف مداوم كنجد مي‌تواند بر تقويت حافظه تأثير گذار باشد. روغن كنجد روغن خوراكي حاصل از دانه‌هاي كنجد مي‌باشد كه يك روغن پخت‌وپز در كشورهاي جنوب هند، چين، ژاپن، خاورميانه، كره استفاده مي‌شود و همچنين به عنوان يك تقويت كننده عطر و طعم در غذاهاي آسياي جنوب شرقي كاربرد دارد.

روغن كنجد از دانه كنجد غني شده گرفته شده است كه جايگزين پزشكي گرديده است. بعنوان ماساژ سنتي و انواع شيوه‌هاي درماني به روز استفاده مي‌شود. پزشكي سنتي در هند واقع در منطقه «آيورودا» از روغن كنجد جهت آرام كردن علائم مربوط به استرس استفاده مي‌شود. تحقيقاتي كه در حال اجرا است، نشان مي‌دهد كه وجود آنتي اكسيدان غني شده و چربي‌هاي اشباع نشده در روغن كنجد مي‌تواند به كنترل فشار خون كمك كند. اين روغن بعنوان محبوبترين روغن در آسيا و همچنين يكي از اصلي‌ترين محصول روغني شناخته شده است، به منظوراستخراج روغن با توجه به محدوديت برداشت دستي وجود دارد امروزه از روش‌هاي مدرن براي توليد آن استفاده مي‌گردد.

خواص درماني كنجد

كنجد خواص درماني چشمگيري دارد. منبع غني اسيد آمينه كنجد رشد تومورها را متوقف مي كند و به رفع مسموميت كبد و كليه ها و بهبود سيستم ايمني بدن كمك مي كند.

خواص كنجد : كنجد در درمان بي خوابي موثر بوده، خاصيت ضد ورم مفاصل و رماتيسم و همجنين خاصيت ضدسرطان دارد. خواص ضد قارچ و ضد باكتري از ديگر تأثيرات آن است.

روغن كنجد در جلوگيري از فساد دندان كاربرد دارد. همچنين در درمان التهاب و تورم لثه مفيد است. برگ هاي كنجد سرشار از مواد لعابي هستند كه در گذشته با ديگر گياهان براي درمان اسهال خوني و وبا به كار برده مي شدند.

آرد كنجد سرشار از اسيد آمينه است و 3 برابر شير كلسيم دارد. آرد كنجد يا كنجد به خوبي در سالادها، خوراك هاي مرغ يا گوشت و سبزيجات پخته شده به كار رفته و همچنين در معطر ساختن پنير، سالادهاي تخم مرغ، سس هايي كه اساس آن كره يا نان معطر هست كاربرد دارد.

خواص كنجد : كنجد معدن مواد معدني قابل جذب است و داراي ؛ منيزيم، كلسيم، آهن، سيليس، آلومينيوم، كروم، مس، نيكل، سديم و چندين فلز و شبه فلز ديگر است. اثر كنجد بيشتر در اثر داشتن ويتامين هاي زياد آن است بويژه ويتامين هاي ب و ويتامين هاي ف كه فراوان دارد.

كنجد تقريبا بيشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست. لذا يك غذاي قيمتي و پر ارزش براي انسان است كه داراي خواص گوشت است ولي ضرر آن را ندارد .

خواص كنجد : كنجد قوت ، جواني ، تعادل زندگاني و صحت را به انسان مي بخشد. اثر آن در تعويض سلول هاي كهنه ي بدن بسيار سريع است و در تسهيل تفكر عمل آن قابل تحسين است و در رفع آلامي مانند: سرطان ، سل ، كم خوني بي نظير است . كنجد منبع غذايي بسيار با ارزشي است. علاوه بر اين كه منبع خيلي خوبي از منگنز و مس است. از نظر كلسيم، منيزيم، آهن، فسفر، ويتامين B1 ، روي و فيبرهاي غذايي نيز منبع ارزشمندي به شمار مي رود.

فيبرهاي غذايي موجود در كنجد اثرات بسيار مفيدي دارند كه شامل موارد زير است :

– كاهش كلسترول خون در انسان از خواص كنجد است
– حفاظت سلول هاي كبدي در مقابل آسيب هاي اكسيداتيو
– پيشگيري از فشارخون بالا در تحقيقاتي كه بر روي حيوانات آزمايشگاهي انجام شده است از خواص كنجد است
– افزايش ذخيره ي ويتامين E در حيوانات

املاح معدني مفيد موجود در كنجد

كنجد منبع بسيار خوبي از مس، كلسيم، منيزيم و روي است. تنها يك چهارم ليوان از آن، قابليت تامين 4/70 درصد مس، 6/31 درصد منيزيم و 1/35 درصد از كلسيم مورد نياز روزانه را دارد.

مس: كاهش دردهاي آرتريت روماتوئيد

مس به دليل حضور در بسياري از سيستم هاي آنزيمي ضد التهابي و آنتي اكسيداني ، نقش مهمي در كاهش درد و رفع التهاب در بيماري هاي آرتريت روماتوئيد دارد.

علاوه بر آن در فعاليت نوعي آنزيم موثر است كه براي اتصال كلاژن و الاستين مورد نياز است. كلاژن و الاستين در ساختار، قدرت و قابليت ارتجاع رگ هاي خوني، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.

منيزيم: سلامت عروق خوني و دستگاه تنفسي

همچنان كه ذكر شد كنجد منبع خوبي از منيزيم است. اثرات مفيد منيزيم به شرح زير است :

– كاهش اسپاسم راه هاي هوايي در بيماري آسم
– كاهش فشار خون بالا (فشار خون بالا از عوامل موثر حمله هاي قلبي ، سكته ها و بيماري هاي قلبي در افراد ديابتي است.)
– پيشگيري از اسپاسم نوعي عروق خوني كه در پيدايش حملات ميگرن نقش دارند.
– ايجاد خواب طبيعي در زناني كه از عوارض يائسگي رنج مي برند.
كلسيم: پيشگيري از سرطان روده، پوكي استخوان و ميگرن

خواص كنجد

كلسيم از املاح معدني مهم موجود در كنجد است. در مطالعاتي كه اخيراً انجام شده است نقش موثر كلسيم در موارد زير به اثبات رسيده است :

– حفاظت از سلول هاي روده در مقابل مواد شيميايي سرطان زا
– پيشگيري از كاهش توده ي استخواني كه در يائسگي يا بيماري هاي خاصي مانند آرتريت روماتوئيد مشاهده مي شود.
– پيشگيري از سردردهاي ميگرني
روي: حفظ سلامت استخوان ها

به دليل تاثير روي در چگالي املاح معدني استخوان، به مردان سالمند توصيه مي شود غذاهاي غني از “روي” را به طور مرتب در برنامه هاي غذايي خود بگنجانند.

گرچه تصور بر اين است كه پوكي استخوان اغلب گريبان گير زنان سالمند مي شود، اما حقيقت اين است كه مردان سالمند نيز در معرض پوكي استخوان قرار دارند.

تقريبا 30 درصد شكستگي هاي استخوان لگن در مردان اتفاق مي افتد و از هر 8 مرد بالاي 50 سال يك نفر شكستگي ناشي از پوكي استخوان را تجربه مي كند.

در مطالعه اي كه بر روي 396 مرد در گسترده ي سني 45 تا 99 سال انجام شد، مشخص شد كه بين دريافت كم روي و كمبود املاح معدني در بدن، با بروز پوكي استخوان در ناحيه ي لگن و ستون فقرات ارتباط واضحي وجود دارد.

فيتواسترول ها : كاهش كلسترول خون

فيتواسترول هاي تركيباتي هستند كه در گياهان يافت مي شوند و ساختمان شيميايي مشابهي با كلسترول دارند. با دريافت ميزان مناسبي از فيتواسترول ها، ميزان كلسترول خون كاهش مي يابد، پاسخ ايمني تقويت مي شود و خطر بروز سرطان هاي خاص كاهش مي يابد.

امروزه به دليل خواص مهم فيتواسترول ها، اقدام به استخراج آن ها از دانه هاي سويا، ذرت و گياهان ديگر مي كنند و به عنوان افزودني در تهيه غذاهاي فرآوري شده به كار مي برند.

در گزارش هايي كه در مورد ميزان فيتواسترول گياهان ارائه شده است، معلوم مي شود كه كنجد، از غني ترين مواد غذايي از نظر فيتواسترول هاست. در هر 100 گرم از كنجد 400 تا 413 ميلي گرم فيتواسترول وجود دارد.

ميزان فيتواسترول در پسته و دانه هاي آفتابگردان از 270 تا 289 ميلي گرم متغير است و ميزان آن در تخمه هاي كدو تنبل عبارت است از 265 ميلي گرم در هر 100 گرم.

خلاصه كنجد غذاي كساني است كه مي خواهند عمر زياد توام با سلامتي داشته باشند، بهترين وسيله راحتي و بيمه كننده جواني شما كنجد است   خواص مفيد كنجد براي سلامتي بدن

از نظر طب قديم ايران، كنجد گرم است . كنجد بسيار مغذي است و در اكثر كشورهاي فقير به عنوان جانشين گوشت بكار مي رود . خواص مفيد كنجد به شرح زير است :

۱) از خواص كنجد اين است كه براي چاق شدن و تقويت نيروي جنسي موثر است.
۲) براي رفع قولنج كنجد را آسياب كرده و با سركه مخلوط كنيد و به مقدار نصف وزن كنجد ، مغز بادام پوست كنده را به آن اضافه كنيد. سپس آنها را پودر كنيد و هر روز به مقدار يك قاشق سوپ خوري از آن بخوريد .
۳) رفع گرفتگي صدا از خواص كنجد است .
۴) نرم كننده معده و روده است.
۵) كره كنجد كه در كانادا بنام تاهيتي معروف است و شبيه ارده مي باشد ، غذاي خوبي براي رشد بچه هاست.
۶) برگ كنجد را اگر به سر بماليد، باعث رشد و سياهي موي سر مي شود.
۷) ارده نرم كننده معده و روده هاست.
۸) كنجد فشار خون بالا را كاهش مي دهد.
۹) از خواص كنجد اين است كه ضد رماتيسم است.
۱۰) براي رفع ناراحتي كيسه صفرا مفيد است.
۱۱) دم كرده برگ كنجد، اسهال خوني را برطرف مي كند.
۱۲) روغن كنجد براي رفع تنگي نفس ، سرفه خشك و زخم ريه مفيد است.
۱۳) روغن كنجد سوزش ادرار را رفع مي كند.
۱۴) از روغن كنجد به جاي روغن زيتون در سالاد استفاده كنيد.
۱۵) كنجد با تمام فوايدي كه دارد براي معده ي ضعيف مناسب نيست، زيرا هضم آن سنگين است . اين گونه اشخاص بايد آن را با عسل و سركه بخورند .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۰۴:۲۹ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :