وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

همه چيز درباره فوايد كيوي

خواص كيوي ، خواص شگفت انگيز كيوي ، فوايد كيوي

كيوي گياهي است از گروه گياهان گلدار دولپه‌اي در راسته خلنگ‌سانان و رده كيويان. اين گياه بومي جنوب چين و ميوه ملي جمهوري خلق چين است. ميوه آن تخم مرغي شكل به اندازه يك تخم مرغ بزرگ (به طول ۵-۸ سانتيمتر و عرض ۴٫۵ – ۵٫۵ سانتيمتر) است و پوست آن قهوه‌اي رنگ و گوشت آن سبز كمرنگ است.

اين گياه در ابتدا گياهي بومي در جنوب چين بوده است و سپس در ابتداي قرن بيستم به نيوزيلند برده شده و در آنجا صورت تجاري كشت شده است. اما نام آن از نام گونه‌اي پرنده زيبا كه در نيوزيلند پرنده ملي بوده در دهه شصت ميلاديش به اين ميوه داده شده رايج گرديده‌است (پرنده كيوي).

پيوند اين ميوه بعد از رشد حدود يك هفته‌اي تبديل به نهال و قابل قلمه زدن است. اين روش از متداول‌ترين روشهاي كاشت نهال كيوي در دنيا به خصوص كشور چين مي‌باشد. كشور چين يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي صادر كننده نهال پيوندي اين ميوه مي‌باشد.

از مهم‌ترين خواص كيوي مي‌توان به خاصيت ضد يبوست بودن آن به دليل فيبر فراواني كه دارد اشاره كرد. در واقع ما معمولاً مصرف كيوي را به عنوان يك ملين طبيعي و پرخاصيت به افرادي كه از مشكل يبوست رنج مي‌برند، توصيه مي‌كنيم. از طرف ديگر، ويتامين C فراوان موجود در كيوي در كنار ساير املاح آن، باعث شده كه كيوي را به عنوان يكي از ميوه‌هاي بسيار مغذي و سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هاي سودمند براي بدن بشناسيم.

يكي از سوالاتي كه اين روزها در مورد مصرف كيوي مطرح مي باشد اين است كه بهتر است كيوي را با پوست بخوريم يا پوست كنده؟ نكته مهمي كه درباره اين ميوه وجود دارد، امكان ابتلا به حساسيت در اثر مصرف آن است. به عبارت ساده‌تر امكان ايجاد حساسيت به خوراكي‌هايي كه بومي يك منطقه خاص نيستند اما در آن منطقه مورد استفاده قرار مي‌گيرند، وجود دارد. به همين دليل هم ممكن است برخي از ما ايراني‌ها به تركيب‌هاي موجود در كيوي كه بومي كشور خودمان نيست، حساسيت داشته باشيم.

اين مسئله حساسيت، در مورد پوست كيوي هم به شدت مطرح است. يعني از آنجا كه پوست كيوي به دليل جنس و شكل خاص خود ممكن است حاوي بسياري از مواد آلرژن باشد، بنابراين امكان ايجاد حساسيت پوستي به شكل خارش يا حتي حساسيت خوراكي به پوست كيوي، چندان دور از انتظار نخواهد بود و به همين دليل هم از طرف برخي كارشناسان توصيه مي‌شود پوست كيوي را پيش از مصرف آن بگيريد.

از طرفي بد نيست بدانيد مقداري فيبر، انواع ويتامين و حتي پروتئين در پوست برخي از ميوه‌ها و سبزي‌ها وجود دارد و به همين دليل توصيه مي‌شود بيشتر ميوه‌ها و سبزي‌ها را با پوست مصرف كنيد. در مورد كيوي ممكن است تركيب‌هاي مختلفي مانند تركيب‌هاي فيبري موجود در پوست آن باعث ايجاد حساسيت شوند و اين حساسيت هم خودش را با دل‌درد يا سوءهاضمه پس از مصرف ميوه نشان دهد بنابراين اين به بدن شما بستگي دارد كه بتوانيد آن را با پوست ميل كنيد يا نه.

خواص كيوي

ويتامين E در پوست كيوي

همان طور كه ذكر شد؛ كيوي سرشار از ويتامين C است. تحقيقات اخير نشان مي‌دهد كه كيوي سرشار از ويتامين E نيز هست. ويتامين E يكي از ويتامين‌هاي محلول در چربي است. دليل اهميت اين ويتامين خاصيت آنتي اكسيداني آن مي‌باشد كه عبارت است از كاهش عوامل شيميايي مخربي كه در اثر استرس‌هاي فيزيولوژيكي و محيطي در بدن به وجود مي‌آيند. روغن‌هاي گياهي، مغزها و جوانه گندم از منابع غذايي ويتامين E به شمار مي‌روند.

تحقيقات اخير محققان فرانسوي نشان مي‌دهد كه دو ميوه آووكادو و كيوي نيز سرشار از ويتامين E هستند. آووكادو ميوه‌اي روغني است كه به دليل دارا بودن بسياري از مواد مغذي به ويژه اسيدهاي چرب مفيد مي‌تواند به عنوان يكي از اجزاي سالاد سبزيجات، به رژيم غذايي افزوده شود.

كيوي به دليل دارا بودن مقادير بالايي از مواد مغذي از جمله ويتامين C و فلاوونوئيدهاي مختلف اهميت بسيار زيادي در تأمين سلامت و پيشگيري از بيماري‌هاي مختلف دارد. بر اساس مطالعات اخير از اين پس كيوي به عنوان يكي از منابع ويتامين E نيز به شمار رفته و در پيشگيري از انواع سرطان‌ها نقش دارد.

نكته مهم اين است كه بخش عمده ويتامين E، در پوست كيوي موجود است، بنابراين توصيه مي‌شود كه اگر به اين ميوه يا پوست آن حساسيت نداريد، آن را به خوبي شسته و با پوست مصرف نماييد.

كيوي سرشار از ويتامينC مي باشد. مقدار پتاسيم آن از نظر وزني تا حدي كمتر از موز است. همچنين داراي ويتامين A’E’كلسيم’آهن و اسيد فوليك مي باشد. يك عدد كيوي متوسط ۴۶ كالري انرژي دارد.

كيوي داراي مقادير زيادي آنزيم حل كننده پتاسيم به نام پاپايين است كه از نظر تجاري براي نرم كردن گوشت مفيد است اما احتمال دارد براي برخي افراد آلرژي زا باشد. بويژه افرادي كه به آناناس حساسيت دارند مستعد حساسيت به اين ميوه نيز هستند. اين آنزيم با پختن ميوه به سرعت از بين مي رود.

به اين ترتيب استفاده از كيوي خام در دسرهاي حاوي شير يا هر فراورده لبني ديگر نامناسب است زيرا اين آنزيم در عرض چند دقيقه در حاليكه بوي بسيار بدي توليد مي كند شروع به حل كردن پروتئين شير مي نمايد.

متأسفانه آنزيمهاي كيوي در معده به وسيله اسيد معده از بين مي رود. اما اسيد معده بعد از خوردن غذاهاي گوشتي و لبني زياد’ مقداري خنثي مي شود و آنزيمهاي كيوي مي توانند مدت كوتاهي فعاليت كنند و اين زمان كافي است تا مواد پروتئيني در اثر اين آنزيمها به قطعات كوچكتري تجزيه شوند و اين امر عمل هضم غذاهاي سنگين را در معده و روده آسانتر مي كند.

كيوي مانند قرص آسپرين موجب رقيق شدن خون شده از ايجاد پلاك در خون جلوگيري مي كند. اين ميوه به دليل خاصيت كاهندگي كه بر سطح تري گليسيريد دارد ‘ از غلظت خون مي كاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سكته ها جلوگيري مي كند.

جالب است بدانيد كه ويتامين C در كاهش علائم بيماري آسم بسيار موثر است و مطالعات نشان داده كودكاني كه در هفته ۷تا۵ عدد از اين ميوه مصرف مي كنند داراي علائم تنفسي كمتري نسبت به كودكاني هستند كه در هفته فقط ۱ عدد ميل مي كنند.

كيوي سيستم حفاظتي بدن را تقويت مي كند و از بروز سرطان جلوگيري مي نمايد.

كيوي با داشتن ويتامينC و اسيد قهوه ‘ دو ماده اتساسي ضد سرطان در اختيار مي گذارد.

خواص كيوي

كيوي پادزهر سيگار :

سيگاري ها به ويتامين C بيشتري نياز دارندو زيرا مواد سمي مخصوصاً راديكالهلي آزاد موجود در دود سيگار ويتامينها را از بين مي برد. بنابراين سيگاريها بايد حدود ۴۰% بيشتر ويتامين C مصرف كنند. اين مقدار با خوردن ۲ عدد كيوي كسب مي شود.

خواص كيوي عليه استرس :

استرس و كمبود خواب روي بدن انسان اثر مي گذارد. هركس مي خواهد به اين وضع دچار نشود بايد در روز ۴ عدد كيوي بخورد. ۴ عدد كيوي را در طول روز تقسيم كنيد. مثلاً صبح’ ظهر’ بعدازظهرو عصر. چون بدن انسان نمي تواند ويتامين C را ذخيره كند.

شش دليل براي كيوي خوردن وجود دارد :

۱- ۳ گرم فيبـر دارد كه كلستـرول را كاهش داده از سرطان جلوگيـري مي كند و به كنترل انسولين كمك مي نمايد.
۲- در مقايسه با يك عدد پرتقال هم اندازه خود ‘ ويتامين C بيشتري دارد.
۳- خواص كيوي : حاوي مقادير قابل توجهي آنتي اكسيدان محلول در چربي است( ويتامينA و E ) كه براي مبارزه با راديكالهاي آزاد مفيد مي باشد.
۴- حاوي فيتوناتريفت هايي از جمله كاروتنوئيد و فلاوونوئيد است كه تحقيقات نشان داده كه DNA را از آسيبهاي مربوط به اكسيژن محافظت مي كند.
۵- حدود ۱۰% از پتاسيم پيشنهادي روزانه را داراست ( حدود ۳۰۰ ميلي گرم ) .
۶- خواص كيوي : حاوي مقادير زيادي فولات است كه بدن را در مقابل بيماريهاي قلبي ‘ سرطان و غيره محافظت مي كند و براي شكل گيري هموگلوبين حامل اكسيژن ضروري است.

مضرات كيوي :

كيوي داراي مقدار زيادي اگزالات است كه موجب تشكيل سنگ در كليه و كيسه صفرا مي شود. به همين دليل بار يافراد مستعد سنگ كليه و سنگ صفرا مضر است.

كيوي

بهترين روش نگهداري كيوي :

هنگام خريد اين ميوه آن را در ميان انگشتان خود قرار دهيد و در صورتي كه بر اثر فشار جزئي ‘ نرمي زير دستان خود احساس كرديد از خريد آن صرفنظر كنيد. اين ميوه را مي توانيد در دماي اتاق نگهداري كرده و به مدت چند روز ذخيره كنيد.

هرگز اين ميوه را كنار سيب ‘ گلابي و سيب زميني قرار ندهيد زيرا از اين ميوه ها گازي متصاعد مي شود كه موجب رسيدن بيش از حد اين ميوه مي شود.اما اگر نارس باشد مي توان ان را در كنار ميوه هاي ذكر شده قرار داد تا فرايند رسيدن تسريع شود.هرگز به اندازه ميوه توجه نكنيد و تصور نكنيد ميوه بزرگتر ارزش تغذيه اي بيشتري دارد.

خواص كيوي براي پوست

خواص كيوي براي مستحكم ماندن پوست

كيوي حاوي مقادير زيادي ويتامين C است است كه به توليد كلاژن كمك مي كند؛ كلاژن نوعي پروتئين بافت همبند است كه سبب استحكام پوست انسان مي شود. با افزايش سن توليد كلاژن كاهش يافته و خاصيت ارتجاعي پوست از دست مي رود. مواد تحريك كننده كلاژن مانند عصاره كيوي به محصولات مراقبت از پوست اضافه مي شوند تا با استحكام بخشيدن به بافت پوست، ظواهر و نشانه هاي پيري پوست را به تعويق بيندازند.

خواص كيوي براي جوان ماندن پوست

هر چند نمي توان زمان را به عقب برگرداند اما شايد بتوان سرعت گذر زمان را كم كرد. كيوي از منابع اصلي آنتي اكسيدان ها است كه بروز و ظهور آثار پيري را در انسان به تاخير مي اندازند. وظيفه اصلي آنتي اكسيدان ها مقابله با راديكال هاي آزاد است كه به سلول هاي سالم بدن آسيب رسانده و فرآيند پيري را تسريع مي كنند، تغيير در ضخامت، كشش و استحكام پوست از جمله آثار پيري مي باشند. كيوي از جمله منابع اصلي آنتي اكسيدان هاست كه حاوي ويتامين C، ويتامين E، ليكوپن و ديگر موادي است كه با راديكال هاي آزاد مبارزه مي كنند.

خواص كيوي براي داشتن پوست نرم

ويتامين C نه تنها به استحكام پوست كمك مي كند بلكه در بازسازي بافت پوست نيز نقش دارد. ميزان ويتامين C موجود در كيوي از پرتقال (نماد ويتامين C) نيز بيشتر است. ويتامين C به التيام زخم ها و خراش هاي پوستي كمك مي كند و همچنين مانع از زبر و خشك شدن پوست مي شود. علاوه بر استفاده از محصولات مراقب از پوست حاوي عصاره كيوي مي توانيد با خوردن سالاد كيوي، توت فرنگي و مركبات به محافظت از پوست خود كمك كنيد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۳:۴۲:۱۳ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :