وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

آموزش درست كردن حليم گندم و گوشت

طرز تهيه حليم ، طرز تهيه حليم گندم و گوشت

طرز تهيه حليم

مواد لازم

گندم 300 گرم

گوشت 300 گرم

پياز 1 عدد

زردچوبه نصف قاشق چايخوري

نمك 1 قاشق چايخوري

روغن يا كره مقدار لازم

آب 10 ليوان

شكر و دارچين به مقدار لازم

طرز تهيه حليم گندم و گوشت

آماده كردن گندم براي حليم :

اغلب براي تهيه حليم از گندم پوست كنده استفاده ميكنند. اما اگر گندم بدون پوست كنده در دسترس نداريد ميتوانيد گندم با پوست استفاده كنيد و بعد از جوشاندن و نرم شدن گندم آنرا از يك وسيله مثل آبكش رد كنيد تا پوست‌هاي آن گرفته شود.

طرز تهيه حليم گندم و گوشت

ابتدا گندم را 5 تا 7 ساعت در آب خيس كنيد و بگذاريد تا خوب آب جذبش شود. به اين صورت مدت طبخ كاهش ميابد.

گوشت را همراه با 2 ليوان آب داخل قابلمه كوچكي قرار دهيد. پياز را پوست كرده و به 4 قسمت تقسيم كنيد و داخل گوشت بريزيد ، زردچوبه را هم اضافه كنيد و شعله اجاق را روي درجه ملايم قرار دهيد. اجازه دهيد تا گوشت خوب بپزد و وقتي گوشت پخت آنرا خوب خرد يا رشته رشته كنيد.

گندم را با يك ليتر آب در قابلمه ديگري بريزيد و روي اجاق بگذاريد و با شعله ملايم انقدر بپزيد تا نرم شود و دانه هاي آن له شوند. دقت كنيد ته نگيرد هر از چند دقيقه‌اي آنرا هم بزنيد. اگر قبل از نرم شدن گندم آب آن رو به اتمام گذاشت كمي آب گرم به آن بيفزايد.

دقت كنيد كه گندم بايد خوب نرم شود و دانه هاي آن بصورت پوره نرم شوند . اگر گندم با پوست مصرف كرده‌ايد حالا بايد پوست آنرا با كمك يك آبكش جدا كنيد ، حالا گندم نرم شده را كه تقريبا به صورت مايع سفتي در آمده با گوشتي كه قبلا اماده كرده ايد مخلوط كنيد و با حرارت بسيار ملايم بگذاريد غليظ شود.

دقت كنيد در اين مرحله حتما بايد حليم را زير نظر داشته باشيد تا ته نگيرد. حليم بايد نه زياد سفت و نه زياد شل و ابكي باشد ، چيزي مابين اين حالت مد نظر ميباشد.

پس از آماده شدن حليم و در زمان مصرف روي آن را با دارچين ، روغن حيواني يا كره داغ و شكر تزئين كنيد ، البته بعضي ها حليم را با نمك و آبليمو نيز مصرف ميكنند كه ميتوان بنابر سليقه و عدات غذايي هر شخص حليم را تزئين نمود.

طرز تهيه حليم

طرز تهيه حليم بوقلمون

مواد لازم

گندم خورد شده يا گندم معمولي (توضيح مي‌دهيم)     400 گرم
گوشت بوقلمون     400 گرم
پياز     1 عدد
زردچوبه     نيم قاشق چاي خوري
نمك     1 قاشق چاي خوري
روغن يا كره     به مقدار نياز
آب سرد     تقريبا 1.5 ليتر
شكر، دارچين و روغن     به اندازه دلخواه

طرز تهيه حليم بوقلمون

گندم را معمولا بايد گندم پوست كنده استفاده كنيد. اگر مثل من گندم بدون پوست در دسترس نداشتيد مي‌توانيد گندم پوست دار استفاده كنيد. اگر گندم پوست كنده نبود بايد بعد از جوشاندن و نرم شدن گندم آنرا از يك توري فلزي يك چيزي مثل آبكش رد كنيد تا پوست‌هاي آن را بگيريد. اگر گندم پوست دار استفاده مي‌كنيد كمي بيشتر گندم مصرف كنيد چون پوست آن دور ريز مي‌شود (تقريبا 350 گرم) اگر گندم خورد شده گير نياورديد مي‌توانيد گندم درسته بخريد و آنرا قبل از مصرف در ماشين آشپزخانه خورد كنيد، باز هم به طريق بالا بايد پوست آنرا جدا كنيد.

ظروف و وسايل لازم :

دو عدد قابلمه يكي تقريبا 4 يا 5 ليتري و ديگري 6 تا 7

طرز تهيه :

اول قبل از شروع گندم را پنج شش ساعت در آب خيس كنيد. بگذاريد تا خوب آب جذب كند به اين صورت مدت طبخ را هم كاهش مي‌دهيد. گوشت را همراه با 2 ليوان آب داخل قابلمه كوچكتر قرار دهيد، پياز را پوست بكنيد و به چهار قسمت تقسيم كنيد و داخل گوشت بريزيد، زردچوبه را هم بيفزايد و شعله اجاق را روي درجه متوسط قرار بدهيد بگذاريد گوشت خوب بپزد. گندم را با يك ليتر آب در قابلمه دوم بريزيد روي اجاق بگذاريد و با شعله ملايم بپزيد تا نرم شود و دانه آن له شود. دقت كنيد ته قابلمه نگيرد هر از چند دقيقه‌اي آنرا هم بزنيد تا ته قابلمه نسوزد، اگر قبل از نرم شدن گندم، آب آن رو به اتمام گذاشت كمي آب گرم به آن بيفزاييد.

وقتي گوشت پخت آنرا از مايع خارج كنيد و با ماشين آشپزخانه خورد كنيد. دقت كنيد گندم بايد خوب نرم شده باشد و دانه آن رفته باشد (يعني دانه‌ها نبايد كامل باشد، بصورت خمير در آمده باشد). اگر گندم با پوست مصرف كرده‌ايد حالا بايد پوست آنرا با كمك يك آبكش جدا كنيد. حالا گندم نرم شده را كه تقريبا به صورت مايع سفت در آمده را با گوشت كوبيده مخلوط كنيد و روي حرارت ملايم بگذاريد و با حرارت بسيار ملايم بگذاريد غليظ شود (قوام بيايد).

دقت كنيد در اين مرحله حتما بايد حليم را زير نظر داشته باشيد تا ته قابلمه نگيرد حليم نبايد مثل گوشت كوبيده زياد سفت و يا مثل آب گوشت زياد شل و روان باشد. هنگام مصرف حليم، مي‌توانيم روي آن را دارچين پاشيده و با روغن حيواني يا كره داغ و شكر نوش جان كنيد. نان سنگك را من ترجيح مي‌دهم ولي حليم را مي‌توانيد با نان‌هاي ديگر هم سرو كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۱۵:۴۵ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :