وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

دستور پخت لوبيا پلو ساده و شيرازي

طرز تهيه لوبيا پلو ، طرز تهيه لوبيا پلو مجلسي

طرز تهيه لوبيا پلو

مواد لازم لوبيا پلو براي 4 نفر

برنج
3 پيمانه

لوبيا سبز خرد شده
100 گرم

مخلوط گوشت چرخ كرده و سويا
100 گرم

پياز
يك عدد

گوجه فرنگي
4-5 عدد

قارچ
در صورت تمايل 4-5 عدد خلال شده

زرد چوبه و نمك
به مقدار لازم

زعفران دم كرده
به مقدار لازم

مخلوط دارچين
به مقدار لازم

ادويه پلويي
به مقدار لازم

طرز تهيه لوبيا پلو

برنج را از چند ساعت قبل در مقداري آب سرد و نمك خيس كنيد.آب سرد براي بالا بردن مقاوت برنج است كه هنگام پخت نشكند ولي اگر زمان كافي نداريد در مقداري آب ولرم برنج را خيس كنيد.سويا را خيس كنيد و بعد با يك عدد پياز و گوشت چرخ كرده خوب ميكس كنيد تا يك دست شود.در تابه اي مقدار كمي روغن بريزيد و مخلوط سويا و گوشت چرخ كرده را با كمي زرد چوبه ( يك قاشق چايخوري ) در آن كمي سرخ كنيد تا آب آن كشيده شود . گوجه فرنگي ها را خوب ميكس كنيد ( يا ريز رنده كنيد ) و نيمي از آنها را به مواد بيفزايئد.

استفاده از گوجه ميكس شده به خاطر استفاده كمتر از روغن است ولي در صورت تمايل ميتوانيد به جاي گوجه ميكس شده از رب گوجه استفاده كنيد و روغن بيشتري بريزيد.وقتي گوجه خوب به خورد مواد رفت لوبيا سبز را به مواد اضافه كنيد و هم بزنيد.در صورت تمايل به استفاده از قارچ در اين غذا ، در اين مرحله قارچ را در ظرف ديگري با حرارت زياد سرخ كنيد و به مواد بيفزائيد.

مواد را خوب با هم مخلوط كنيد و باقيمانده گوجه هاي ميكس شده را در تابه بريزيد و اجازه دهيد مايه لوبياپلو خوب پخته شود . ( حدود 30 دقيقه ) و در آخر نمك و ادويه غذا را اندازه كنيد . دقت كنيد كه وقتي مواد خوب پخته شد بايد آب آن هم كامل كشيده شده باشد تا برنج را خمير نكند.در يك قابلمه مناسب آب جوش بياوريد و برنج را در آن بريزيد و بعد از زمان لازم ، برنج را آبكش كنيد .

كف قابلمه را به دلخواه نان لواش يا سيب زميني بچينيد ( براي ته ديگ ) و برنج را به صورت زير دم كنيد :

روي ته ديگ را يك لايه برنج بريزيد بعد يك لايه از مايه لوبيا پلو  و مقدار خيلي كم مخلوط دارچين و ادويه پلويي ، دوباره يك لايه برنج بريزيد و يك لايه از مايه و كمي مخلوط دارچين و ادويه پلويي تا مواد تمام شود . دقت كنيد كه لايه آخر برنج باشد تا مواد خشك نشوند و روي برنج را كمي از مخلوط دارچين و ادويه بريزد و در آخر حدود نصف استكان زعفران دم كرده را روي كل مواد بريزيد.بعد كمي آب روغن داغ روي آن بريزيد و دم كني را روي قابلمه قرار دهيد و اجازه دهيد تا حداقل يك ساعت دم بكشد . و بعد در ظرف مناسب سرو كنيد.

اين روش با استفاده از مخلوط گوشت چرخ كرده و سوياست . كه هم زمان كمتري نياز دارد و هم براي كساني كه به خواص سويا اهميت ميدهند لذت بخش تر است !!  ولي معمولا براي اين غذا ( به صورت مجلسي )  از گوشت فيله گوسفند يا راسته گوساله استفاده ميشود . كه هم زمان بيشتري براي طبخ غذا نياز داريد و هم نسبت به روش بالا از سلامت كمتري برخوردار است . در صورت تمايل به استفاده از  روش دوم،  ابتدا گوشت را همراه يك عدد پياز بپزيد و بعد باقي مراحل را انجام دهيد.

در انواع پلوي مخلوط ميتوانيد به دلخواه موادي را كم يا زياد كنيد . در اين غذا ميتوانيد از قارچ استفاده نكنيد يا همراه قارچ از نصف يك عدد فلفل دلمه اي نيز استفاده كنيد ( براي عطر و طعم بهتر ) و يا محصولاتي از اين دست دقت كنيد اندازه مخلوط دارچين و ادويه پلويي به حدي نباشد كه مزه غذا به تلخي بزند.در صورت استفاده از رب گوجه فرنگي به جاي گوجه ، دو قاشق غذا خوري رب گوجه فرنگي كافي است .هنگام آبكش كردن برنج براي پلو هاي مخلوط سعي كنيد برنج را كمي زنده تر از زماني كه ميخواهيد پلوي ساده دم كنيد برداريد كه غذا در آخر كار ظاهر بهتري داشته باشد.

طرز تهيه لوبيا پلو شيرازي

 طرز تهيه لوبيا پلو شيرازي

مواد لازم

برنج     1 كيلو

لوبيا چشم بلبلي     2 پيمانه

شويد تازه         750 گرم

زعفران آب زده     2 قاشق غذاخوري

پودر دارچين      به دلخواه

طرز تهيه لوبيا پلو شيرازي

ابتدا لوبيا چشم بلبلي را بخيسانيد و چند بار آب آن را عوض كنيد .

سپس دو برابر حجم لوبيا روي آن آب ريخته و بگذاريد تا بپزد و آب آن به خوردش رود.

در مرحله بعد شويد را خوب شسته و پس از خشك شدن خوب و يك دست خرد كنيد .

پس از آن برنج را آب كش كرده و شويد و لوبيا را لابه لاي آن ريخته و دم كنيد .

پس از دم كشيدن مقداري از برنج را با زعفران مخلوط كرده و براي تزيين روي برنج از آن استفاده كنيد .

اگر دسترسي به روغن كرمانشاهي يا حيواني داريد نصف نصف با روغن مايع مخلوط كرده حرارت داده و پس از سرو روي برنج بدهيد .

اين غذا را با مرغ زعفراني يا گوشت ماهيچه و يا گوشت گردن ميتوانيد سرو كنيد كه طرز طبخ گوشت و مرغ كنار اين غذا بستگي به ذائقه ي افراد دارد .

چند نكته :

1 – از شويد خشك هم ميتوانيد براي تهيه اين غذا استفاده كنيد . حدود 50 گرم شويد خشك براي 1 كيلو برنج مناسب است . شويد خشك را يك ساعت قبل بخيسانيد تا تازه شده و خاك و خرده هاي آن برود و هنگام دم كردن لا به لاي برنج بدهيد .

2 – اين غذا كمي چرب تر از ساير برنج ها سرو شود بسيار لذيذ تر خواهد بود .

3 – ميتوانيد كمي دارچين هم هنگام دم كردن لابه لاي برنج بدهيد كه عطري بسيار عالي به برنج شما ميدهد .

ارزش غذايي اين غذا

دانه ي لوبيا چشم بلبلي به عنوان مدر و براي تقويت معده استفاده مي شود و پخته و آب پز آن را مي خورند و معتقدند ضمن اين كه غذاي خوبي است براي از بين بردن كرم معده نيز مفيد است.

نكات تكميلي در مورد طرز تهيه لوبيا پلو شيرازي

زمان آماده سازي مواد اوليه و مايحتاج آن حدودا 30 دقيقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 30 دقيقه ميباشد .
توجه نماييد مقدار مواد اوليه و دستور تهيه براي 6 نفر مناسب ميباشد .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۴۸:۱۵ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :