وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

دستور تهيه قهوه ترك اصيل ايراني

طرز تهيه قهوه ترك ، آموزش دم كردن قهوه ترك

طرز تهيه قهوه ترك

دم كردن قهوه يكي از چيزهايي است كه خيلي ها دوست دارند بدانند، خيلي از افراد طرز دم كردن قهوه را به صورت صحيح نمي دانند .

براي درست كردن قهوه ترك بايد از پودر دانه هاي قهوه ي تازه برشته شده استفاده كنيد. دانه هاي قهوه را در هاون بكوبيد يا آسياب كنيد و پودر قهوه درست كنيد. همچنين مي توانيد براي اينكه تجربه بهتري از درست كردن قهوه داشته باشيد از قهوه جوش مخصوص استفاده نماييد.

اين نوع قهوه معمولاً به عنوان قهوه ترك شناخته مي شود و روش درست كردن آن در سراسر خاورميانه به يك شكل است. بنابراين به عنوان قهوه خاورميانه هم شناخته مي شود. در يونان در پاسخ به حمله تركيه به قبرس در سال 1974 نام آن را به قهوه يوناني تغيير دادند كه در حقيقت همان قهوه ترك است اما با يك نام متفاوت.

مواد لازم درست كردن قهوه ترك

(مقدار مواد در طي مراحل توضيح داده مي شود)

دانه هاي قهوه

آب (در صورت تمايل مي توان شير را جايگزين آن كرد)

شكر

عطر و طعم دهنده هاي لازم

دانه هاي قهوه را انتخاب كنيد. بهترين نوع آنها براي قهوه ترك عبارتند از : موكا، جاوا و ويني برشته شده. همچنين دانه هاي كمتر روغني عربي هم انتخاب مناسبي است.

دانه هاي قهوه را خوب آسياب كنيد. پودر قهوه تان بايد يكدست باشد و خيلي خوب آسياب شده باشد. پودر قهوه آماده هم مي تواند براي اين كار مورد استفاده قرار گيرد، البته زياد تازه نيست.

يك قاشق چاي خوري سر پر (5 گرم) به ازاي هر فنجان در cezve قهوه جوش مخصوص بريزيد. cezve يك ظرف مخصوص است كه قسمت پايين آن پهن است و داراي گردني باريك، يك دهانه و دسته اي بلند است.

شكر را به ميزان دلخواه خود اضافه كنيد و براي هر فنجان به اندازه ي همان فنجان آب سرد در قهوه جوش بريزيد.

اگر مي خواهيد عطر و طعم خوبي به قهوه تان بدهيد مي توانيد مانند نسخه عربي آن ، مواد زير را اضافه كنيد :

1/2 قاشق چاي خوري دانه هل خرد شده يا 1/8 قاشق چاي خوري هل و دارچين و جوز و ميخك.

مخلوط را با يك چنگال يا قاشق كوچك – مثل حركت هم زدن تخم مرغ – خوب هم بزنيد. چنگال بهتر از قاشق پودر خشك قهوه و آب را با هم مخلوط مي كند.

قهوه جوش را روي حرارت ملايم قرار دهيد تا به آرامي به جوش بيايد. در مدتي كه روي حرارت قرار دارد آن را هم نزنيد. هر چه حرارت كمتر باشد قهوه طعم بهتري پيدا خواهد كرد. قهوه جوش را به حال خود رها نكنيد.

مشاهده مي كنيد كه قهوه شروع به كف كردن مي كند. وقتي كه كف شروع به بالا آمدن كرد، آن را با قاشق داخل فنجان بريزيد زماني كه قهوه شروع به جوشيدن كرد و كف تا دهانه ظرف بالا آمد، قهوه جوش را از روي اجاق برداريد و وقتي قهوه كمي از حالت جوش درآمد آن را داخل فنجان مخصوص قهوه تركي بريزيد. فنجان هاي مخصوص قهوه تركي كوچكتر از فنجان هاي معمولي است. اگر فنجان مخصوص نداريد از فنجان كوچك معمولي استفاده كنيد.

اگر قهوه تان خيلي كف دارد آن را با قاشق برداريد. سپس قهوه جوش را مجدداً روي اجاق بگذاريد و همين كار را براي فنجان بعدي تكرار كنيد.

براي اينكه كف قهوه از بين نرود، از كناره فنجان قهوه را داخل آن بريزيد نه از وسط آن. كف قهوه گاهي اوقات در اسپرسو و در كشورهاي اروپاي غربي crema ناميده مي شود كه مانند كف شير به نظر مي رسد در حالي كه داخل آن شير ندارد. در كنار قهوه مي توانيد يك ليوان آب سرد هم سرو كنيد. آب را پيش از قهوه مي نوشند تا دهان تازه باشد و طعم قهوه را بهتر درك كنند.

طرز تهيه قهوه ترك

سرو كردن قهوه ترك

دور و بر فنجان را تميز كنيد.

يك قطعه راحت الحلقوم -آب نبات آدامس مانندي كه روي آن پودر شكر ريخته شده است- كنار آن براي شيرين كردن دهان پس از خوردن قهوه سرو كنيد.

نوشيدن قهوه ترك

قهوه ترك را به آرامي مي نوشند. حداقل يك دقيقه قبل براي برداشتن فنجان كوچك و نوشيدن قهوه صبر كنيد.

طرز تهيه قهوه ترك با شير

مواد لازم براي سه نفر :

قهوه ترك : 4 قاشق مربا خوري سر پر

شكر : 4 قاشق مربا خوري سر پر

شير : سه فنجان سر خالي (اندازه فنجان بايد به اندازه فنجان هايي باشد كه در آن قهوه را مي خواهيد سرو نماييد)

طرز تهيه قهوه ترك با شير

در يك شير جوش كوچك قهوه ترك، شكر و شير را ريخته و با قاشق مربا خوري به هم مي زنيم تا كمي حل شود سپس آن را روي شعله گاز با حرارت بسيار كم مي گذاريم و آرام آرام هم مي زنيم. هنگامي كه كمي قهوه داخل شير مخلوط شد دست از هم زدن برمي داريم.

قهوه را  روي گاز رها نكنيد زيرا ممكن است سر برود. زماني كه قهوه روي شير كمي حالت پف كرده به خود گرفت ( نه مانند زماني كه مي خواهد شير سر برود بلكه قهوه روي شير كمي حالت پف كرده به خود مي گيرد ) يعني قهوه آماده شده. شيرجوش را از روي گاز برداشته ولي قهوه را به هم نمي زنيم.

حال با قاشق مربا خوري به آرامي خامه قهوه (كف روي شير قهوه) را بر مي داريم و آن را بين فنجان ها تقسيم مي كنيم.

سپس بقيه شير قهوه را هم زده و در فنجان ها مي ريزيم.

حال قهوه آماده سرو مي باشد.

نكته : اگر مي خواهيد اين نوع قهوه را براي تعداد بيشتر يا كمتري از افراد سرو كنيد بايد به ازاي هر نفر يك قاشق مربا خوري سر پر قهوه و شكر اضافه نماييد ولي به ازاي هر سه نفر يك قاشق مربا خوري ديگر قهوه و شكر اضافه نماييد يعني اگر به عنوان مثال مي خواهيد اين قهوه را براي 6 نفر درست كنيد بايد 8 قاشق قهوه و 8 قاشق شكر بريزيد ولي اگر بخواهيد براي دو نفر اين قهوه را سرو نماييد بايد دو قاشق قهوه و دو قاشق شكر استفاده نماييد.

نكته :

اين قهوه را مي توان به جاي شير با همان ميزان آب نيز تهيه نمود كه البته طعم قهوه با شير بسيار مطبوع تر مي باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۳۳:۲۲ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :