وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

آموزش درست كردن پيراشكي

طرز تهيه پيراشكي گوشت

طرز تهيه پيراشكي گوشت

خمير پيراشكي :

2 عدد تخم مرغ
4 قاشق سوپخوري روغن مايع
نصف ليوان ماست غليظ
نصف ليوان شير
نصف قاشق مرباخوري جوش شيرين
يك قاشق چايخوري نمك
حدود نيم كيلو آرد

1 قاشق چايخوري جوش شيرين برابر 2 قاشق پكينگ پودر است در اين مورد كمي جوش شيرين و كمي بكينگ پودر (با هم) بهتر است.

طرز تهيه :

تخم مرغ ها و روغن را در ظرفي ريخته ، به هم مي زنيم ( البته نبايد تخم مرغ را با همزن، زياد بزنيم) جوش شيرين و نمك را در ماست حل كرده و با شير در ظرف زرده و روغن ريخته ، مخلوط مي نماييم .

آرد را كم كم به اين مايه اضافه كرده به هم مي زنيم تا مايه خمير سفت شود. به قدري كه به دست نچسبد . خمير را در كيسه نايلوني ريخته يكي دو ساعت مي گذاريم بماند.

گوشت پيراشكي :

350 گرم گوشت چرخ كرده
2 تا 3 قاشق سوپخوري پياز سرخ شده
دو قاشق سوپخوري جعفري ريز شده
دو عدد تخم مرغ سفت و ريز شده
2 تا 3 قاشق غذا خوري رب گوجه فرنگي
به مقدار كافي نمك و فلفل

طرز تهيه پيراشكي گوشت :

گوشت و پياز سرخ شده را مخلوط كرده ، درروغن تفت مي دهيم (طرزتهيه پياز داغ : اول پياز را در ظرف ريخته بر روي شعله مي گذاريم تا آب آن تمام شود سپس روغن را به آن اضافه مي كنيم)

پس از سرخ شدن گوشت ، رب گوجه فرنگي را در نصف ليوان آب گرم حل كرده و داخل گوشت مي ريزيم تا گوشت آهسته بجوشد و آب آن كاملاً كشيده شود ؛ گوشت را از روي آتش بر مي داريم . تخم مرغهاي سفت شده را روي گوشت رنده مي كنيم و بعد از اضافه كردن جعفري

خرد شده ، نمك و فلفل ، در صورت تمايل ، پودر سير را با تمام مواد مخلوط مي كنيم و كنار مي گذاريم. روي تخته را كمي آرد مي پاشيم و خمير پيراشكي را باوردنه خيلي نازك باز مي كنيم ، با دهانه ليوان دايره هايي مي بريم و از مايه گوشت وسط هر دايره گذارده ، دو طرف خمير

را روي هم مي آوريم و مي چسبانيم سپس فشارداده و لبه دو خمير را پيچ مي دهيم تا موقع سرخ شدن باز نشود.

روغن فراوان را داغ مي كنيم و پيراشكي ها را درروغن سرخ كرده تا طلائي رنگ شود.

پيراشكي ها را در ديس چيده دور آنها را با حلقه هاي گوجه فرنگي و ليموترش تزئين مي كنيم.

نكات :

اين غذاي لذيذ براي كودكان بسيار دوست داشتني است . خصوصاً كودكاني كه كم وزن هستند و هر غذايي را به راحتي نمي خورند ، عموماً با در دست گرفتن يك عدد پيراشكي كه با كمي سس قرمز تزئين شده تمايل بيشتري به خوردن غذا خواهند داشت.

براي سرخ كردن پيراشكي ها بهتراست از روغن هاي مخصوص سرخ كردني با حرارت متوسط استفاده كنيد. حرارت بالا تركيبات روغن را تغيير داده و با دود كردن روغن تركيبات سرطان زائي در روغن تشكيل مي شود . پس با تهيه غذاهاي سالم سلامتي خود و را تضمين كنيد.

طرز تهيه پيراشكي شكلاتي

طرز تهيه پيراشكي شكلاتي

مواد لازم :

آرد 4 و 1/4 ليوان
شير ولرم 1 ليوان
آب ولرم 1/4 ليوان
كره 100 گرم
خمير مايه 4 قاشق چايخوري
شكر 3 قاشق غذاخوري
تخم مرغ 3 عدد
پودر قند 1 ليوان
كره 50 گرم
شير پر چرب يا خامه 1/2 ليوان
شكلات تلخ 80 گرم
عسل 1 قاشق غذاخوري
اسانس وانيل مقداري

طرز تهيه پيراشكي شكلاتي :

مخمر فوري ، آب ولرم ، شير ولرم و 1 قاشق غذاخوري شكر را داخل كاسه اي بريزيد ، مواد را مخلوط كنيد و به مدت 10 دقيقه كناري قرار دهيد تا استراحت كنند سپس تخم مرغ ها ، كره ذوب شده ، آرد و بقيه شكر را به مواد اضافه كنيد.

پس از اضافه كردن مواد را با چنگال مخلوط كنيد تا خمير حالتي چسبنده و نرم پيدا كند. سپس خمير را داخل كاسه اي كه چرب كرده ايد قرار دهيد ، روي كاسه را با حوله گرمي بپوشانيد و كاسه را در محيط گرمي به مدت 1-2 ساعت استراحت دهيد تا حجم خمير 2 برابر شود.

خمير را روي سطحي كه آرد پاشيده ايد قرار دهيد . خمير را 5 دقيقه ورز دهيد تا بافت خوبي پيدا كند سپس با وردنه آنرا به ارتفاع 1 سانتيمتر باز كنيد.

با استفاده از قالب مخصوص دونات يا با كمك ليوان دونات ها را قالب بزنيد ، مركز دونات را نيز قالب بزنيد و خارج كنيد ( بهترين حالت براي گردي دونات قطر 8 سانتيمتر و براي بخش خالي مركز دونات قطر 3 سانتيمتر است ).

ته سيني كاغذ روغني بيندازيد و خميرهاي قالب زده را روي آن قرار دهيد ، روي خميرها را با پارچه يا سلفون بپوشانيد و به مدت 30 دقيقه كناري قرار دهيد تا خميرهاي دونات استراحت كنند.

پس از اين مدت زمان داخل قابلمه مقدار زيادي روغن بريزيد و روي حرارت متوسط قرار دهيد تا داغ شود. سپس دونات ها را داخل روغن بيندازيد ، پس از اينكه يك طرف طلايي شد برگردانيد تا طرف ديگر نيز طلايي شود. پس از سرخ شدن دونات ها را روي توري يا دستمال كاغذي قرار

دهيد تا روغن اضافي اش گرفته شود.

سس شكلاتي :

كره و شكلات خرد شده را داخل كاسه اي بريزيد و روي حرارت بخار آب قرار دهيد و آرام هم بزنيد تا نرم و يكدست شود سپس شير يا خامه را اضافه كنيد و هم بزنيد ( دقت كنيد كه آب زير كاسه نجوشد ).

در ادامه پودر قند را اضافه كنيد و هم بزنيد تا پودر قند خوب مخلوط شود ، پس از مخلوط شدن تمام مواد را داخل قابلمه كوچكي بريزيد و روي حرارت مستقيم قرار دهيد ( حرارت كم باشد ) ، مرتب هم بزنيد تا سس غليظ شود سپس از روي حرارت برداريد و اجازه دهيد سرد شود.

پس از سرد شدن سس شكلاتي ، دونات ها را به نوبت داخل سس شكلاتي بزنيد ، پس از چند دقيقه كه سس شكلاتي روي دونات نشست ميتوانيد دونات را همراه با شير يا نوشيدني دلخواه تان سرو كنيد ( ميتوانيد براي تزيين بيشتر روي سس شكلاتي از ترافل و … استفاده كنيد ).

براي : 12 نفر
حاضر است در : 60 دقيقه
وعده : عصرانه , ميان وعده
مواد لازم : آرد , تخم مرغ , شكر , شكلات , شير , عسل , كره , وانيل


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۳۷:۴۵ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :