وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

آموزش و طرز تهيه استيك

طرز تهيه استيك

طرز تهيه استيك گوشت روش اول :

مواد لازم استيك گوشت براي 4 نفر :

گوشت راسته گوساله
۴۰۰ گرم

روغن زيتون
۲ قاشق غذاخوري

سس خردل
۲ قاشق غذاخوري

سس باربيكيو
۲ قاشق غذاخوري

سس سويا
۲ قاشق غذاخوري

فلفل سياه و نمك
به ميزان دلخواه

روغن مخصوص سرخ كردن
۴ قاشق غذاخوري

مـواد لازم سس قارچ براي ۴ نفر :

قارچ ورقه شده
۲ ليوان

شير
۱ ليوان

آرد
۱ قاشق غذاخوري

عصاره گوشت گوساله
۱ عدد

فلفل سياه
به ميزان دلخواه

 طرز تهيه استيك گوشت :

ابتدا تكه اي از راسته گوساله را برداريد و به اندازه كف دست و با ضخامت يك بند انگشت برش بزنيد. شكل برش ها بهتر است از يك سمت پهن و از سمت ديگر باريك باشد. تكه هاي برش خورده گوشت را روي تخته گوشت بگذاريد.

روي آنها كيسه فريزر بكشيد سپس آنها را با گوشتكوب بكوبيد تا پهن شوند. سپس برش هاي گوشت را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقيقه در مخلوط روغن زيتون، سس خردل، باربيكيو و سس سويا و نمك و فلفل سياه قرار دهيد تا مزه دار شوند.

بعد اين برش ها را در تابه اي چدني سرخ و به صورت گرم سرو كنيد. براي تهيه سس قارچ ابتدا پياز را در روغن تفت دهيد تا طلايي شود. سپس قارچ ها را به آن بيفزاييد و بگذاريد كمي با هم حرارت ببينند. مخلوط عصاره گوشت گوساله، شير، آرد و فلفل سياه را به آنها بيفزاييد.

بگذاريد تا سس روي حرارت كمي غليظ شود و حباب بزند. در اين مرحله مي توانيد در صورت تمايل به آن كمي خامه يا كره بزنيد و روي استيك هاي آماده شده از اين سس بريزيد و آنها را ميل كنيد.

طرز تهيه استيك گوشت و استيك اروپايي

طرز تهيه استيك گوشت روش دوم :

مواد لازم استيك گوشت :

گوشت فيله گوساله
هر نفر 150 گرم

پياز
يك عدد خرد شده

نمك و فلفل
به اندازه

پودر سير
به مقدار لازم

روغن مايع يا زيتون
دو قاشق غذا خوري

طرز تهيه استيك گوشت :

تكه هاي گوشت فيله گوساله رابا بيفتك خوب ميكوبيم تا باريك و به ضخامت يك سانتي دربياد . سپس در مايه مارينه مزه دارش ميكنيم و در ظرف در دار 3 ساعتي داخل يخچال ميگذاريم تا بمونه . سپس در ماهيتابه چدني داغ شده با مقدار بسيار كمي روغن تفت ميدهيم. تك تك داخل ماهيتابه مياندازيم.

تا با حرارت متوسط يك طرفش تفت داده بشه . بعدطرف ديگه را تفت ميدهيم . مقدار سرخ شدن استيك به ذايقه شما بستگي داره . برخي آبدار دوست دانر كه زياد سرخ نمي كنن و برخي كاملا سرخ شده مي پسندن و براي همين زياد سرخ ميكنن . بعد باسس قرمز و يا سس قارچ و سبزيجات سرو كنيد.

طرز تهيه استيك اروپايي

براي 4 نفر :

١ قطعه بيف تقريبا ٢۰۰ تا ٢۵۰ گرم براي هر نفر-١۵۰ گرم قارچ
١ عدد پياز-٢ پر سير-مقداري جعفري و ريحان- ٢ دسي ليتر خامه مايع يا كرم فرش
روغن زيتون به اندازه نياز

طرز تهيه :

ضخامت استيك يا بيف‌ها نبايد از ١٫۵ تا ۲ سانتيمتر بيشتر باشد. استيك‌ها را با چكش استيك يا اگر نداريد با كف دست خوب بكوبيد تا ماهيچه‌ها از هم باز شوند. اين كار باعث مي‌شود كه ماهيچه ها از هم باز شوند و گوشت راحت تر سرخ شود و سفت نشود. ماهي تابه يا صفحه مخصوص استيك را روي حرارت بگذاريد و خوب گرم كنيد، ماهيتابه بايد خيلي داغ باشد، دليل اين است كه بيف در حقيقت بايد توي ماهي تابه كباب شود. مقدار بسيار كمي روغن داخل ماهي تابه بريزيد و بگذاريد روغ خوب داغ شود وقتي داغ شد، گوشت را داخل آن قرار بدهيد. معمولا استيك يا بيف را سه مدل تهيه مي‌كنند، يا بمدت بسيار كم سرخ مي‌كنند كه به آن به زبان فرانسوي “سنيان” يعني خوني مي‌گويند، يا مدت سرخ كردن متوسط است يا طولاني. اينكه مي‌گويم طولاني منظور چند دقيقه است نه بيشتر. دقت كنيد استيك هيچوقت نبايد زياد سرخ شود در غير اين صورت خشك مي‌شود و زياد مطبوع نخواهد بود. من استيك را متوسط دوست دارم يعني تقريبا ۲ دقيقه براي هر طرف آن، حتي طرف دوم آنرا مي‌توانيد كمتر سرخ كنيد. فراموش نكنيد كه حرارت ماهي تابه بسيار بالاست در نتيجه مدت زيادي براي سرخ كردن نياز نيست. مخصوصا دقت كنيد استيك آب نيندازد در غير اينصورت پخته مي‌شود و خوب نيست.

اول سس را درست مي‌كنيم، چون بيف نبايد بماند و سرد شود، هيچ چيز بدتر از بيف يا استيك سرد شده نيست و حتي پيشنهاد مي‌كنم قبل از سرو كردن، بشقاب مورد استفاده را گرم كنيد تا وقتي بيف را در آن مي‌گذاريد گرم باشد و باعث شود بيف ديرتر سرد شود.براي درست كردن سس اول ريحان و جعفري را پاك كنيد و آب بكشيد و خوب خورد كنيد، سير را هم خورد كنيد. قارچ ها را هم تميز و به قطعات كوچك خورد كنيد. اينها را كنار بگذاريد تا بعد.پياز را پوست بكنيد و خورد كنيد با كمي روغن پيازداغ بگيريد وقتي طلايي رنگ شد، قارچ‌هاي خورد شده را هم به آن بيفزايد و سرخ كنيد. كمي قبل از آخر سر هم ريحان و جعفري خورد شده را به آن بيفزايد و كمي سرخ كنيد، سيرها را هم در آخر كار به آن بيفزايد و يك چرخ بدهيد و بعد خامه مايع يا كرم فرش را به آن بيفزايد بگزاريد چند دقيقه بجوشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۰۹:۲۹ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :