وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

عكس دختر و همسر ترانه عليدوستي

ترانه عليدوستي

ترانه عليدوستي سال 1362 در تهران متولد شد. اولين حضور ترانه عليدوستي در سينما سال 80 و با بازي در فيلم سينمايي ” من ترانه 15 سال دارم ” بود.

زمينه فعاليت : بازيگر سينما، تلويزيون و تئاتر و مترجم

تولد ترانه عليدوستي :  ۲۲ دي ۱۳۶۲

محل تولد ترانه عليدوستي : تهران ، ايران

همسر ترانه عليدوستي :  علي منصور

فرزند ترانه عليدوستي : حنا

مدرك تحصيلي : ديپلم در رشته كامپيوتر

عكس همسر ترانه عليدوستي

 

همسر ترانه عليدوستي

عكس حنا ، دختر ترانه عليدوستي

 

دختر ترانه عليدوستي

بيوگرافي ترانه عليدوستي

ترانه عليدوستي متولد 1362 و داراي مدرك بازيگري ديپلم عكاسي، دوره بازيگري را در كلاسهاي آزاد بازيگري زير نظر حسين محجوب، امين تارخ، آتيلا پسياني و مهدي فتحي گذرانده است.

پدر ترانه عليدوستي ، حميد عليدوستي بازيكن سابق تيم ملي فوتبال ايران و از مربيان كنوني فوتبال ايران است. برادرش در چهارشنبه‌سوري سال ۱۳۸۳ فوت كرد. اين اتفاق دقيقاً در همان روزهايي اتفاق افتاد كه عليدوستي مشغول بازي در فيلم چهارشنبه سوري بود، فيلمي كه در آن با درخشش در نقشي متفاوت توانست جايگاه خود را به عنوان يك بازيگر توانا تثبيت كند. مادر ترانه عليدوستي سنگ تراش و مجسمه ساز است.

ترانه عليدوستي در كودكي به بازيگري علاقه نداشت. اما به سينما رفتن علاقه مند بود و فيلم زياد مي ديد. ترانه عليدوستي در دوران كودكي هم بازيگر خاصي علاقه نداشت اما بعدها به بازي پرويز پرستويي، عزت الله انتظامي و آتيلا پسياني علاقه مند شد.

ترانه عليدوستي در حال حاضر از بازيگران هم نسل خود بازي باران كوثري و گلشيفته فراهاني را خيلي دوست دارد. پدر ترانه عليدوستي به سينما خيلي علاقه مند است و خيلي فيلم ميبيند. يكي از فيلمهايي كه ترانه ديده و به خوبي يادش مانده، فيلم ” سينما پاراديزو ” است.

پدر ترانه عليدوستي آرشيو تاريخ سينما را دارد. مخصوصا فيلمهاي ” برگمان، فليني و كيشلوفسكي ” . اولين حضور ترانه عليدوستي در سينما سال 80 و با بازي در فيلم سينمايي ” من ترانه 15 سال دارم ” بود. حبيب رضايي براي انتخاب اين نقش از بيش از 600 نفر تست گرفت و از بين همه آنها، ترانه پذيرفته شد. به خاطر بازي در اين فيلم سيمرغ بلورين بهترين بازيگر زن را از آن خود كرد. وقتي پدرش فيلم ” من ترانه 15 سال دارم ” را ديد، گريه كرد.
ترانه عليدوستي با آنكه موقع بازي در فيلم من ترانه 15 سال دارم، نه ازدواج كرده بوده و نه مادر شده بوده، آن قدر نقش خود را خوب ايفا كرد كه همه تحسينش كردند.

ترانه عليدوستي  در كنار بازيگري دوست دارد فيلمنامه نويسي را هم تجربه كند. به بازي كنار ” رابرت دنيرو ” علاقه مند است. در اوقات فراغت، گه گاهي نقاشي مي كند. اما مطالعه را هيچ گاه از ياد نمي برد و كتابخانه خوبي دارد.

سبك نقاشي ترانه عليدوستي سياه قلم است كه آن را به صورت تجربي فرا گرفته است. به آرام حركت كردن و درست گام برداشتن اعتقاد دارد.

ترانه عليدوستي دختر مسئوليت پذيري است. دوستان معدودي دارد. معمولا وقتي اتفاق خيلي بزرگ و خوشحال كننده اي برايش اتفاق مي افتد نمي تواند به سرعت واكنش نشان دهد. قبل از اينكه بازيگر شود فكر مي كرد خواننده اپرا شود. دو سال هم در هنرستان موسيقي درس خواند و با پگاه آهنگراني همكلاس بود. كلارينت، ساز تخصصي اش بود و به عنوان ساز دوم پيانو مي زد. در دوران مدرسه بچه درس خوان و زرنگي بود . هميشه به دنبال پويا نمايي و تحرك است.

ترانه عليدوستي در تمام فيلمهايي كه بازي كرده به نوعي از سن حقيقي خود جلوتر بوده است. ترانه عليدوستي در فيلم هاي كنعان و شهر زيبا حضوري درخشان داشته است. لذتي كه از بازي اش مي برد را دوست دارد. احساساتي است و ترجيح مي دهد كاري را كه انجام ميدهد با احساساتش در ارتباط باشد. يكي از دلمشغولي هايش داستان نويسي است و چند تا از قصه هايش در نشريات چاپ شده است. بسيار اهل ريسك كردن است.

ترانه عليدوستي در فضاي تئاتر هم فعاليت مي كند. كلا بازيگر گزيده كاري است و فيلمنامه برايش از اهميت زيادي برخوردار است. در خانه عادت دارد مدام تلويزيون را روشن نگاه دارد. معتقد است تطح برنامه هاي تلوزيون خيلي پائين است. معصوميت خاصي در چهره اش موج مي زند. حرفش را در نهايت ادب و احترام بازگو مي كند. مي گويد: سعي مي كنم فروتني بي جا نكنم تا خداي نكرده به ورطه رياكاري نيفتيم.

نمايش خانگي

ترانه عليدوستي در سريال شهرزاد ساخته حسن فتحي اولين سريال خود را تجربه كرد اين سريال در 22 مهر 1394 به شبكه نمايش خانگي آمد وي در اين سريال نقش شهرزاد را ايفا مي كند. شهرزاد دانشجوي رشته پزشكي است كه در سال 1332 با كودتاي 28 مرداد زندگي اش دچار تغيير و تحول مي شود و ترانه عليدوستي جزو كساني است كه با تلويزيون قهر كرده و اين سريال بدون وجود عليدوستي مشهور نمي شد .

بازي ترانه عليدوستي در تلويزيون

ترانه عليدوستي كه تا كنون در هيچ نوع سريال تلويزيوني حضور نداشته درباره حضور نيافتن خود در سريال‌هاي صدا و سيما اينگونه سخن گفت: من در تلويزيون بازي نمي‌كنم. ۱۲ سال هم هست كه بازي نمي‌كنم. چون معتقدم يك خيانت فرهنگي است. قبلاً هم گفته‌ام. انتخاب كرده‌ام. حتي سريال‌هاي سطح بالاتر ما نهايتاً دستخوش يك جهت گيري بي‌موردي در پخش مي‌شوند. من كساني را كه در تلويزيون كار مي‌كنند قضاوت نمي‌كنم ولي مردم حق دارند قضاوت كنند. ما در اين جايگاه قرار داريم كه قضاوت شويم.

دوبله و صداپيشگي ترانه عليدوستي

ترانه عليدوستي در انيميشن جمشيد و خورشيد صداپيشه نقش «خورشيد» بود.

تئاتر ترانه عليدوستي

فنز (طرفداران) – كارگردان محمد رحمانيان
مانفيست چو  – كارگردان محمد رحمانيان
روز حسين – كارگردان محمد رحمانيان (انجام نشد)

نويسندگي ترانه عليدوستي

علاوه بر سابقه اش در بازيگري، ترانه عليدوستي براي نويسندگي در وبگاه شخصي اش نيز شناخته شده است. علاوه بر اين، داستان‌هاي كوتاه و نقدهاي مختلف ترانه عليدوستي به صورت گسترده در مجله‌ها و روزنامه‌هايي منتشر شده است. در سال ۲۰۱۰ در پي انتشار مطلبي از ترانه عليدوستي در وبلاگش در حمايت از اصغر فرهادي كه در دفاع از هنرمندان دگرانديش مطلبي منتشر كرده بود، وبلاگ اين بازيگر سينما و تئاتر به دستور كميته دولتي فيلترينگ، حذف شد و بدين ترتيب آرشيو اين وبلاگ نيز از روي سايت بلاگفا حذف شده است. به هر حال وبگاه جديد او همچنان فعال است.

ترجمه هاي ترانه عليدوستي

ترانه عليدوستي با ترجمه داستان رؤياي مادرم اثر «آليس مونرو» در نوزدهمين دوره كتاب فصل، در گروه ادبيات شايسته تقدير شناخته شد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۰۲:۰۲ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :