وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

همه چيز درباره نخود

خواص نخود ، با فوايد باورنكردني نخود آشنا شويد

ارزش تغذيه اي نخود

در صد گرم نخود مواد زير موجود است :

آب 10 گرم
پروتئين 20 گرم
نشاسته 155 گرم
كلسيم 150 ميلي گرم
فسفر 35 ميلي گرم
آهن 7 ميلي گرم
سديم 25 ميلي گرم
پتاسيم 780 ميلي گرم
ويتامين آ 50 واحد
ويتامين ب 1 0/3 واحد
ويتامين ب 2 0/15واحد
ويتامين ب 3 2 ميلي گرم
مواد روغني 5 گرم

نخود همچنين داراي مقدر بسيار كمي ارسنيك ، اسيد اگزاليك ، اسيد استيك و اسيد ماليك و املاح كميابي نظير بر ، ليتيوم و مس است . ضمنا داراي موادي مانند لسيتين ، گالاكتان ، ساكاروز ،‌دكستروز و سلولز در نخود وجود دارد.

خواص نخود و ويتامين B9 يا همان اسيدفوليك

نخود به دليل دارا بودن ويتامين B9 به ساخت گلبول‌هاي قرمز و سفيد كمك مي‌كند و در جلوگيري از كم خوني و حفظ سلامت پوست نقش دارد. ويتامين B9 علاوه بر اينكه در تقسيم سلولي و رشد خوب جنين نقش دارد بلكه باعث كاهش خطر ناهنجاري‌هاي سيستم عصبي مركزي جنين مي‌شود.

نخود با اين تركيب مفيدي كه دارد امكان ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي را كاهش مي‌دهد و از ابتلا به برخي از سرطان‌ها مانند سرطان خون پيشگيري كرده و با تحريك اسيدهاي گوارشي باعث بهبود اشتها مي‌شود.

خواص نخود و كربوهيدرات ها

كربوهيدرات‌هاي موجود در نخود براي توليد انرژي فوق‌العاده هستند. بايد بدانيد كه حدود 55 تا 60 درصد انرژي روزانه‌ي بدن ما از طريق كربوهيدرات‌ها تامين مي‌شود. حتماً مي‌دانيد كه مغز ما براي عملكرد بهتر نياز به گلوكز دارد كه در مواد غذايي حاوي كربوهيدرات‌ها به وفور وجود دارد. اگر مي‌خواهيد انرژي‌تان بيشتر شود و يا اينكه مغزتان به اين زودي‌ها كم نياورد نخود را دريابيد.

خواص نخود و آهن

نخود نيز مانند هر ماده‌ي غذايي سرشار از آهن كمك مي‌كند تا اكسيژن لازم از ريه‌ها به سمت ارگان‌هاي مختلف مانند عضلات، كبد، قلب يا مغز برسد. آهن باعث بهبود عملكرد مغز و بالا بردن قدرت يادگيري مي‌شود. اين ماده‌ي معدني مقاومت بدن در برابر بيماري‌ها را بالا برده و در برابر ميكروارگانيسم‌ها از بدن محافظت مي‌كند. با داشتن ذخيره‌ي آهن كافي مشكلاتي مانند خستگي و كم‌خوني براي بدن مفهومي نخواهد داشت. تحريك عملكرد سيستم عصبي مركزي، كنترل دماي بدن و كنترل تيروئيد از ديگر وظايف آهن است. علاوه بر اين‌ها سلامت پوست، موها و همچنين ناخن‌ها نيز در گرو جذب آهن كافي است.

اگر به هر دليلي (تغذيه‌ي نامناسب، عادت ماهانه، بارداري يا عمل جراحي) دچار كمبود آهن شده‌ايد حتماً نخود مصرف كنيد.

خواص نخود و فسفر

نخود به دليل دارا بودن فسفر به تشكيل و حفظ استخوان‌ها و دندان‌ها، ترشح شير، تقسيم سلولي و متابوليسم و يا تشكيل بافت‌هاي عضلاني كمك مي‌كند. وجود فسفر به شكل فسفوليپيد در غشاي سلول‌هاي مغز لازم و ضروري است. اين تركيب باعث ارتباط بيشتر سلول‌ها شده و عملكرد ذهني و حافظه را بهبود مي‌بخشد.

خواص نخود و منيزيم

نخود سرشار از منيزيم است كه به تقويت عضلات و همچنين انقباض و آرامش آن‌ها كمك مي‌كند. وجود منيزيم براي تقويت دندان‌ها و اسكلت بدن و همچنين كنترل فشارخون لازم است. اين عنصر مورد نياز بدن حافظ رگ‌ها است و از تشكيل لخته‌هاي خوني پيشگيري مي‌كند. علاوه بر اين‌ها منيزيم باعث افزايش گلبول‌هاي سفيد شده و سيستم ايمني بدن را نيز تقويت مي‌كند. به عقيده‌ي متخصصان 60 درصد منيزيم جذب‌شده در استخوان‌ها و دندان‌ها، 28 درصد در ارگان‌ها و عضلات و 12 درصد آن در مايعات بدن قرار دارد.

خواص نخود و ويتامين B1

نخود حاوي ميزان قابل‌توجهي ويتامين B1 مي‌باشد كه با سوخت و ساز كربوهيدرات‌ها به توليد انرژي در بدن كمك مي‌كند. ويتامين B1 كه تيامين نيز ناميده مي‌شود نقش موثري در جذب گلوكز توسط مغز و سيستم عصبي دارد. به طوري كه كمبود اين ويتامين مي‌تواند باعث احساس خستگي، ضعف فعاليت‌هاي مغزي، افسردگي و غيره شود. توجه داشته باشيد كه سلامت پوست و همچنين چشم‌ها نيز در گرو داشتن ويتامين B1 كافي است. نخود را وارد برنامه‌ي غذايي‌تان بكنيد تا از بروز اين قبيل مشكلات جلوگيري شود.

نخود ، خواص نخود

خواص نخود و زينك

نخود به دليل داشتن زينك (روي) در روند تشكيل سلول‌هاي استخواني و رشد ارگان‌هاي توليدمثل و همچنين بهبود عملكرد پروستات نقش دارد. زينك علاوه بر اين خواص آنتي‌اكسيداني دارد در جذب ويتامين A و سنتز پروتئين‌هايي مانند كلاژن نيز شركت دارد و در دوره‌ي بارداري به رشد جنين كمك مي‌كند. زينك دوست رشد كودكان و نوجوانان نيز محسوب مي‌شود و سلامت حس بويايي، چشايي و بينايي را حفظ مي‌كند. شما مي‌توانيد با افزودن نخود به غذاها و سالادهايتان به راحتي مواد مغذي بدن را جذب كنيد.

خواص نخود و ويتامين B6

ويتامين B6 ميزان استروژن و علائم پيش از قاعدگي را كاهش مي‌دهد و به كنترل قند خون در دوره‌ي بارداري كمك مي‌كند. اين ويتامين از تشكيل سنگ كليه نيز پيشگيري مي‌كند. شما با مصرف نخود گام موثري در تامين اين ويتامين مورد نياز بر خواهيد داشت.

خواص نخود و اسيدهاي چرب

ميزان مناسب اسيدهاي چرب موجود در نخود از آن يك منبع انرژي ساخته‌اند كه به تنظيم دماي بدن، حفاظت از ارگان‌هاي حياتي مانند قلب، كليه‌ها و همچنين افزايش ميزان جذب ويتامين‌هاي محلول در چربي (A،D،E،K) كمك مي‌كند. چربي‌ها براي توليد برخي از هورمون‌ها و تامين اسيدهاي چرب ضروري كه بدن قادر به توليد آن‌ها نيست لازم‌اند و بايد به طور روزانه دريافت شوند.

نخود از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و با همه خواص بيشماري كه درد نفاخ و دير هضم مي باشد و نبايد در خوردن آن افراط كرد .

خواص نخود

1) نخود كمي ملين است.

2) نخود اثر ادرار آور و قاعده آور دارد.

3) نخود كرم كش است.

4) براي برطرف كردن درد سينه و ريه باي نخود را با كمي نمك پخت و آب ژله مانند آنرا خورد .

5) روغن نخود براي تقويت مو موثر است شب ها آن را به سر بماليد و صبح مو را بشوئيد.

6) روغن نخود را اگر به سر بماليد سردرد را شفا مي دهد .

7) روغن نخود را بر روي دنداني كه درد مي كند بماليد درد را برطرف خواهد كرد .

8) روغن نخود را اگر به زيرشكم بماليد براي تقويت نيروي جنسي موثر است.

9) افراد گرم مزاج بايد نخود را با سكنجبين بخورند تا از نفخ شكم جلوگيري كند.

10) نخود را مي توان براي دفع رسوبات دري و درمان زردي بكار برد.

11) نخود درمان كننده قولنج هاي كليوي است.

12) نخود را بصورت در داروريد و روي رخم هاي چركين بگذاريد آنها را باز كرده و اليتام مي دهد.

13) يكي از غذاهاي مغذي كه سرشار از پروتيئن هاي گياهي ، ويتامين ها و مواد معدني است هموس مي باشد كه در كشورهاي عربي جزو غذاهاي اصلي آنهاست .گياه خواران هموس را جانشين گوشت مي كنند اين غذا از نخود پخته و كره كنجد كه تاهيني ناميده مي شود درست مي شود.

خواص روغن نخود

* روغن نخود در درجه سوم گرم و خشك است، تند و با قدرت نفوذ بالاست. حالت روان و رنگ قهوه‌اي تيره داشته و در دماي 15- درجه منجمد مي‌شود.

* روغن نخود مقوي مو است.

* روغن نخود درد دندان و لثه را تسكين مي‌دهد.

* روغن نخود موثر در دردهاي سرد است، آشاميدن آن باعث رفع لك‌هاي صورت مي‌شود.

* ماليدن آن به زير شكم باعث تقويت نيروي جنسي مي‌گردد.

* اگر روغن نخود به كف سر ماليده شود برخي از انواع سر درد را درمان مي‌كند.

مضرات نخود

نخود براي مثانه و زخم مثانه مضر است از اين‌رو بايد با خشخاش خورده شود. خوردن نخود سبب ايجاد نفخ و گاز مي‌كند و ديرهضم است.

آشاميدن آب پس از خوردن نخود مضر است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۰۲:۱۲ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :