وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

خواص كامل هندوانه

هندوانه نوعي بوته و ميوه از دسته صيفي جات است كه در جاليز رشد مي‌كند.

اصل اين ميوه از هندوستان بوده‌است چنان كه از ريشهٔ كلمه [= منسوب به هندوان] برمي‌آيد. گونه كامل‌تر نام آن «خربزهٔ هندوانه» بوده‌است. هندوانه پس از آمدن به ايران به عربستان راه يافت و از آنجا به اندلس رسيد و از اندلس به ناحيه هاي ديگر اروپا. از فارسنامهٔ ابن بلخي برمي‌آيد كه در فهرج هندوانه‌هاي بزرگي به عمل مي‌آمده‌است؛ چنان كه گويد «به فهرج خربزه ها بود نيكو و شيرين و بزرگ و هندويانه بدان رتبه كه دو از آن خربزه بر چهارپايي نهند»

در گذشته به اين ميوه تربوزه مي‌گفته‌اند كه هم اكنون در افغانستان و تاجيكستان به هندوانه تربوزه گفته مي‌شود.

هم اكنون هندوانه در شهرهاي شمالي ايران و بخش پيشين و باهوكلات درسيستان وبلوچستان و شهرهاي استان خوزستان و كرمان و در استان فارس شهرستان اقليد به صورت وسيع كاشت مي شود.

ريشهٔ كلمهٔ هندوانه از كلمهٔ وانا كه معني هندوانه در زبان هندي است گرفته شده‌است و ايرانيان قديم آن را هندووانا مي گفتند و هم اكنون هندوانه مي‌گويند.

خواص هندوانه براي پيشگيري از سرطان و مشكلات قلبي

بررسي ها نشان مي دهد ميزان ليكوپن موجود در هندوانه حدود 1.5 برابر بيش از گوجه فرنگي بزرگ و تازه است. ليكوپن آنتي اكسيداني است كه از توليد راديكال هاي آزاد مضر براي سلول هاي بدن جلوگيري مي كند. همچنين ليكوپن موجود در ميوه هاي قرمزرنگ و سبزيجات به مبارزه با بيماري هاي قلبي و برخي انواع سرطان ها كمك مي كند.براي حفظ بيشترين ميزان آنتي اكسيدان در هندوانه لازم است آن را پيش از بريدن در دماي اتاق نگهداري كنيد.

خواص هندوانه (آب هندوانه) در تسكين دردهاي عضلاني

نتايج يك بررسي نشان مي دهد مصرف آب هندوانه يك ساعت پيش از ورزش كردن از بروز دردهاي ماهيچه اي و افزايش ضربان قلب جلوگيري مي كند. اين خاصيت هندوانه به دليل وجود ماده «سيترولين» در اين ميوه است كه عملكرد رگ ها را بهبود داده و فشارخون را پايين مي آورد.

هندوانه هم جزو ميوه ها و هم جزو سبزيجات است

هندوانه نيز همچون بسياري از ميوه ها با كاشت دانه آن توليد مي شود. همچنين پوست اين ميوه قابليت مصرف دارد. در حقيقت طبيعت دو وجهي هندوانه تمام قسمت هاي آن را قابل خوردن كرده و هيچ بهانه اي براي دور انداختن اين ميوه وجود ندارد.

هندوانه

خواص هندوانه براي كم آبي بدن

91.5 درصد از ميوه هندوانه را آب تشكيل داده و با مصرف آن مي توان ميزان آب ازدست رفته بدن را كه موجب سردرد، احساس خستگي و پايين آمدن تمركز مي شود، جبران كرد.

با نمك ، هندوانه شيرين تر مي شود !

اگرچه ممكن است اين خبر كمي عجيب به نظر برسد، اما اگر فقط مقداري نمك روي سطح هندوانه بريزيد متوجه خواهيد شد كه طعم و مزه آن در مقايسه با قبل شيرين تر خواهد شد و البته اگر مقدار بيشتري نمك روي آن بريزيد آنگاه طعم شورمزه آن را به خوبي احساس خواهيد كرد.

اگر هندوانه را در زير ميكروسكوپ بررسي كنيد، خواهيد ديد بافت اين ميوه متشكل از هزاران سلول بسيار كوچك است. همه اين سلول ها داراي غشايي هستند كه ما از آن به عنوان يك غشاي نيمه تراوا نام مي بريم. از ويژگي هاي منحصربه فرد غشاهاي نيمه تراوا اين است كه آب به آساني به آن ها وارد يا از ميانشان خارج مي شود.

در هندوانه اين سلول ها شبيه به كيسه هاي محتوي آب ميوه هستند. يكي از ويژگي هاي نمك اين است كه آب را به خود جذب مي كند. اگر در جايي تراكم نمك بيشتر باشد و در قسمتي كه در مجاورت آن است تراكم نمك كمتر باشد، آب از قسمتي كه تراكم نمك كمتر است به قسمتي كه تراكم نمك بيشتر است حركت خواهد كرد. وقتي شما مقداري نمك در سطح هندوانه مي پاشيد در مجاورت سلول هايي كه داراي غشاي نيمه تراوا هستند قسمتي با غلظت بالاي نمك ايجاد مي كنيد و به اين ترتيب آب درون سلول هاي تشكيل دهنده بافت ميوه به سطح ميوه منتقل خواهد شد كه طعم و مزه ميوه را نيز با خود انتقال مي دهد و به اين ترتيب قسمتي از هندوانه كه روي سطح پوست ميوه قرار گرفته است و در حقيقت همان قسمت خوراكي ميوه است، شيرين تر خواهد شد. اگر مقدار نمكي كه روي سطح ميوه مي ريزيد بيشتر باشد در اين صورت طعم شورمزه نمك به شيريني هندوانه غالب خواهد شد و شما شوري آن را به خوبي احساس خواهيد كرد.

در صد گرم هندوانه مواد زير موجود است :

آب 92 گرم
پروتئين 0/5 گرم
مواد چربي 0/2 گرم
نشاسته 6 گرم
كلسيم 0/7 ميلي گرم
فسفر 10 ميلي گرم
آهن 0/5 ميلي گرم
سديم 1 گرم
پتاسيم 100 ميلي گرم
ويتامين آ 600 ميلي گرم
ويتامين ب 1 0/03 ميلي گرم
ويتامين ب 2 0/3 ميلي گرم
ويتامين ب 3 0/2 ميلي گرم
ويتامين ث 8 ميلي گرم

تخم هندوانه داراي حدود 30 درصد روغن است كه از نظر خواص شيميايي مانند روغن بادام مي باشد .

هندوانه از نظر طب قديم ايران سرد و تر است . گرما را برطرف مي كند و بهترين ميوه تابستان است .

خواص هندوانه ، فوايد هندوانه

حدود ۴۴ درصد كالري هندوانه را قند تشكيل مي دهد، اما قند آن طبيعي است و همانطور كه مي دانيم قند دشمن بدن نيست. بلكه يك ماده غذايي حياتي براي تأمين سوخت انرژي است و تنها منبع سوخت مغز است.علاوه بر قند و آب، هندوانه داراي ويتامين ث و مقدار كم و ناچيزي چربي اما بدون كلسترول است.

هندوانه داراي ليكوپين فتوشيميايي است كه اين ماده يكي از كاروتنوئيدهاي رنگي جلوگيري كننده و جنگنده با بيماريهاي است. هندوانه قرمز رنگ است چون داراي موادشيميايي طبيعي به شكل رنگدانه هاي قرمز رنگ مثل گوجه فرنگي است. گوجه فرنگي پخته شده عالي ترين منبع ليكوپين است. ليكوپين از ديواره سلولي گياهان آزاد مي شود و توسط بدن مورد استفاده قرار مي گيرد.علاوه بر تمام اينها، هندوانه بدون چربي و يك منبع غني از ويتامين A – C – B۶ ويتامين است. مطالعات نشان مي دهد، يك فنجان و نيم هندوانه داراي ۹ تا ۱۳ ميلي گرم ليكوپين است و بطور متوسط ليكوپين موجود در هندوانه ۴۰ درصد بيشتر از ليكوپين موجود در گوجه فرنگي است. همانطور كه مي دانيم ليكوپين از بدن در برابر ابتلا به بيماريهاي قلبي، برخي انواع سرطانها مثل سرطان پروستات، ريه، سينه و مخاط رحم، محافظت به عمل مي آورد و از بروز اين بيماريهاي خطرناك جلوگيري مي كند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۱۰:۳۷ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :