وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

همه ي فوايد طالبي

طالبي نام يكي از صيفي‌جات است. ميوه طالبي شيرين و آبدار بوده، ريشه آن در كشور فرانسه و الجزاير است.

انتخاب طالبي

براي خريد يك طالبي خوب و رسيده، با كف دست به آن ضربه بزنيد بايد يك صداي تو خالي داشته باشد. وقتي آن را در دست مي گيريد بايد نسبت به اندازه اش سنگين به نظر برسد و هيچ نقطه له شدگي يا نرم شدگي نداشته باشد. پوست آن بايد به رنگ كرم يا زرد مايل شده باشد ( رنگ سبز پوست نشانه كال بودن آن است). محل اتصال آن به ساقه بايد كمي نرم باشد و باقي‌مانده ساقه بايد به راحتي كنده شود. يكي ديگر از نشانه‌هاي رسيده بودن طالبي بوي ملايم شيريني است كه از پوست آن به مشام مي رسد.

طالبي يكي از پرطرفدارترين ميوه هاي فصل تابستان حتي در آن سوي دنياست و به خاطر عطر و طعم دلپذيرش بسيارمحبوب است. نام انگليسي آن Cantaloupe است كه از نام يك دهكده در ايتاليا به نام Cantalup گرفته شده كه در اين محل طالبي براي اولين بار در سال 1700 ميلادي كاشت شده است.

طالبي متعلق به خانواده خيار و كدو است. گرمك و طالبي، شبيه خربزه هستند و از جهت غذا و پزشكي شباهت زيادي به خربزه دارند با اين تفاوت كه پيش از خربزه مي رسند و لطيف تر هستند و هضم آنها آسان تر است. طالبي و گرمك از ميوه هاي پرآب فصل تابستان است. طالبي شيرين و خوشبوتر از گرمك است. قسمت هاي مورد استفاده طالبي و گرمك عبارتند از:ميوه و تخم ميوه.

خواص طالبي

طالبي يكي از بهترين منابع ويتامينA است و مملو از بتا كاروتن است كه در بدن تبديل به ويتامينA مي شود. در يك فنجان آب طالبي فقط 56 كالري انرژي وجود دارد ولي 129% نياز روزانه ما به ويتامينA را تامين مي كند كه تاثير آن در بهبود بينايي و پوست بدن بر همه واضح است.

خواص درماني گرمك و طالبي

1- خواص طالبي : طالبي ميوه اي اشتها آور است.

2- طالبي، ادرارآور، نرم كننده (مليّن) و موجب طراوت و شادابي پوست بدن است.

3- خوردن طالبي، بعد از غذا براي درمان كم خوني مفيد است.

4- مصرف طالبي براي كساني كه سل ريوي دارند و يا مبتلا به يبوست و بواسير هستند، مفيد است.

5- خواص طالبي : گرمك سرشار از ويتامين هايa وc و سلولز است.

6- گرمك ملّين است؛ مخصوصاً براي كساني كه از يبوست مي نالند مفيد است.

7- گرمك و طالبي، تشنگي را در تابستان تسكين مي دهد.

8- گوشت طالبي براي تسكين سوختگي هاي سطحي و يا درمان ورم پوست موثر است.

9- خواص طالبي : آب طالبي براي نرم نمودن پوست مفيد است.

طالبي

خواص آب طالبي

پژوهشگران در تحقيقات جديد خود به اين نتيجه رسيدند كه بين آب طالبي و بيماري فشار خون ارتباط نزديكي وجوددارد و و اقعا شفابخش است البته اين فقط براي بيمار فشارخون مناسب است و تاحدي بيماري را كنترل ميكند اگر بيماريهاي ديگري نيز داريد بايد با احتياط مصرف كنيد تا مضر نباشد.

محققان براي آزمايش، مقداري از پلاكت‌هاي خون را گرفته با مقدار كمي عصاره يا آب طالبي شيرين مخلوط كرده و مشاهده كردند در طالبي عاملي وجود دارد كه به شدت مانع از انباشته شدن غيرطبيعي پلاكت‌ها مي‌شود و در نتيجه از انعقاد و لخته شدن خون در رگ‌ها (كه عامل حمله‌هاي قلبي است) جلوگيري مي‌شود. اگر طالبي و آسپيرين با هم خورده شود، خاصيت ضد انعقاد خون نيرومندتري تشكيل مي‌شود.

طالبي را بدون شكر يا چيزهايي ديگر به طور ساده بايد پيش از غذا خورد؛ كساني كه طالبي را با نمك و فلفل مي‌خورند هضم آن را آسان‌تر مي‌كنند ولي در مقابل، خاصيت ملين آن را كم مي‌كند.

خواص طالبي : گوشت طالبي را اگر روي سوختگي‌هاي سبك و سطحي يا ورم پوست بگذارند، آن را تسكين داده و شفا مي‌بخشد.

تخم طالبي يا گرمك با تخم كدو و تخم خيار تشكيل تخم‌هاي خنك را مي‌دهند و براي تسكين و نرم كردن سينه و رفع اگزما مصرف مي‌شود.

فراموش نكنيد مصرف زياد دستنبو، طالبي و گرمك براي بيماران ديابتي، ورم روده و سوءهاضمه ضرر دارد و موجب نفخ روده، معده و درد معده مي‌شود.

طرز مصرف آن اين است كه اين سه تخم را كمي مي‌كوبند و در آب مي‌ريزند تا شيره آن در آب مخلوط شود، سپس آن را صاف كرده و مصرف مي‌كنند. دستنبو، گرمك و طالبي، تشنگي را در تابستان تسكين مي‌دهد.

خواص درماني

طالبي و گرمك به علت داشتن پتاسيم و عطر مطبوع، مقوي قلب هستند و عروق را باز مي‌كنند، همچنين به دليل درصدي منيزيم از ميوه‌هاي آرام بخش به شمار مي‌روند.

طالبي و گرمك فشار خون را پايين مي‌آورند به طوري كه پتاسيم موجود در آن‌ها جدار رگ‌ها را نرم كرده و منجر به دفع سديم اضافي مي‌شود. اشخاصي كه فشار خون بالا دارند مي‌توانند روزانه با خوردن نصف طالبي به كنترل اين بيماري كمك كنند.

همچنين اين ميوه‌ها مي‌توانند اثر داروهاي پايين آورنده فشار خون را تسريع بخشند.

خواص طالبي : اين ميوه‌ها سرشار از فيبر بوده و بسيار ملين و مسهل هستند، بدين سبب براي كساني كه دچار يبوست، بواسير و افزايش چربي خون هستند، بسيار توصيه مي‌شود.

اين ميوه‌ها به دليل مدر بودن براي كساني كه دچار احتباس ادرار و يا سنگ مجاري ادراري هستند بسيار موثر است و همچنين افراد مبتلا به كم خوني، نقرس و روماتيسم بهتر است حتماً طالبي را در برنامه غذايي خود قرار دهند.

اين ميوه‌ها به دليل دارا بودن قند، خاصيت تقويت‌كنندگي داشته و يكي از احياء كنندگان سلولي و از عوامل تجديد جواني هستند.

طالبي‌هاي با گوشت زرد حاوي مقدار قابل ملاحظه‌اي تركيب شيميايي آنتي‌اكسيدان بتاكاروتن بوده كه پيش‌ساز ويتامين A به شمار مي‌رود. همچنين گرمك نيز براي پيشگيري از بيماري يرقان و رفع حرارت كبد مفيد بوده و زياد كننده شير زنان شيرده و خارج كننده رسوبات كليه و

مثانه است.

خواص طالبي : طالبي و گرمك هر دو براي دفع سموم بدن و خون و فعاليت‌هاي سلول‌هاي پوستي مفيد هستند و به علت داشتن مقادير زياد فسفر باعث تقويت سلول‌هاي مغزي و فعاليت اعصاب مي‌شوند.

همچنين فراواني كلسيم آن‌ها موجب تقويت عضلات و تكميل استخوان‌بندي و رشد و نمو سامانه اسكلتي انسان مي‌شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۱۴:۴۷ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :