وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

خواص عرق كاسني چيست ؟

خواص عرق كاسني

كاسني معمولي گياهي است از راسته گل مينا تيره گل‌ستاره‌اي‌ها از سرده كاسني‌ها . از اين گياه دو گونه كشتي و چهار تا شش گونه وحشي موجود است. كاسني انواع مختلفي دارد سه نوع آن معروف است. كاسني بري كه به tansy شهرت دارد در ايران نمي‌رويد. كاسني زرد كه به گل قاصدك شهرت دارد و در طب قديم ايران به نام ترخشقون نام برده‌اند در بيشتر نواحي ايران پراكندگي دارد .

كاسني معمولي، يك گياه دارويي پايا با گل‌هاي آبي يا ارغواني است. كاسني در اصل بومي جهان قديم است و بعداً در قاره آمريكا نيز به‌صورت گياه خودروي كنار جاده‌اي درآمده است. منشأ اصلي اين گياه اروپاي مركزي، مناطق غربي و مركزي آسيا و شمال آفريقا است و پراكندگي وسيعي در نواحي مختلف ايران به خصوص شهرستان اقليد، آذربايجان و مناطق كوهستاني خراسان دارد. به آب و هواي خنك، آفتابي يا كمي سايه نياز دارد و گرماي شديد تابستان راتحمل نمي‌كند.

فوايد عرق كاسني

كاسني يكي از گياهان دارويي موثر است كه در انواع مختلف در طبيعت وجود داشته و همه اجزاي آن خواصي بسيار مفيد براي بدن دارد، البته اگر به‌ اعتدال مصرف شود. كاسني و عرق كاسني، از ديرباز در ميان ايرانيان جايگاه و منزلتي خاص داشته و همه مادربزرگ‌ها، در ميان تمام شيشه‌هاي عطر و ادويه در مطبخ خانه‌هايشان، يك قرابه كوچك، عرق كاسني را در كنار شاتره، گل گاوزبان، نعناع و … نگه‌داري مي‌كردند.

عطاران و صاحب‌نظران در حوزه گياهان دارويي و طب سنتي، عرق كاسني را سرد مي‌دانند كه از جمله فوايد عرق كاسني در از بين بردن حرارت و التهاب بدن، احساس رخوت و سستي، رنگ پريدگي و زردي چهره و خصوصاً تنبلي كبد است و اگر با دقت و مستمر استفاده شود، تاثيراتش قابل مشاهده است.

در ايران، از گذشته دور تاكنون از فوايد عرق كاسني آگاهي داشتند و قسمت‌هاي مختلف گياه كاسني و عرق آن را به عنوان تصفيه كننده خون و شستشو دهنده كبد، استفاده مي‌كردند، كاسني در دو نوع صحرايي يا وحشي و كاسني كشت شده توسط كشاورزان، وجود دارد كه نوع وحشي آن در اوايل بهار در كنار جويبار يا در ميان سبزه زار مي‌رويد.
زمان برداشت اين گياه دارويي اواسط خرداد ماه است و كار برداشت كاسني به مدت يك ماه به‌ طول مي‌انجامد.

اضافه كردن كاسني به سركه‌ انگبين يا همان شربت سكنجبين در ايران امري متداول بوده و مردم از اين خوراكي براي كاهو خوران بعدازظهرها، بهره مي‌بردند.

خواص عرق كاسني براي كبد

كاسني با تاثيراتش روي كبد، زمينه دفع صفرا از بدن را فراهم كرده و زردي را مي‌زدايد و بار كبد را سبك مي‌كند، به همين دليل مسكني تاثيرگذار براي تب محسوب مي‌شود.

كبد عضو سم زداي بدن بوده و بيش از ۵۰۰ كاركرد حياتي دارد كه تفكيك مواد مغذي از مواد زايد، سم زدايي، تجزيه مواد شيميايي، انهدام ميكروب ها، تنظيم هورمون‌ها، سوخت و ساز چربي‌ها، پروتئين‌ها و قندها، دفع اوره و … از جمله وظايف كبد است.

هر چيزي كه مي‌خوريم، مي‌آشاميم، تنفس مي‌كنيم يا با پوستمان تماس دارد سرانجام به كبدمان مي‌رسد، بنابراين اگر اين عضو دچار اختلال شود، همه بدن را درگير كرده و عوارض آن به سرعت انتشار پيدا مي‌كند و علائمي چون زردي پوست، خستگي مفرط، التهاب بدن، عطش، چربي خون بالا و… از جمله علائم بروز مشكل در كبد محسوب مي‌شود.

از ديگر فوايد عرق كاسني اين است كه ملين و ادرارآور خوبي بوده و با خروج سموم از بدن التهاب بدن، تب‌هاي صفراوي، يرقان و زردي ناشي از گرمي را رفع، كيسه صفرا، كليه و مثانه را از سنگ پاك، التهاب معده را برطرف، اسيد كلريدريك معده را تحريك و اشتها را زياد مي‌كند.

هرچه اين عرق تلخ تر باشد فوايد عرق كاسني بيشتر است و در التيام امراض كبدي موثرتر است.

عرق كاسني

ساير خواص عرق كاسني

عرق كاسني براي مبتلايان به نقرس و هپاتيت مفيد است. ايمني در برابر بيماري‌هاي عفوني از ديگر خواص عرق كاسني است.

اين عرق سرشار از ويتامين C بوده و نوع وحشي آن فسفر و آهن گياهي دارد.

از فوايد عرق كاسني براي پوست ميتوان گفت كه عرق كاسني با تقويت كبد، رنگ پوست را روشن، بيماري‌هاي مزمن پوستي به خصوص اگزما را التيام، رسوبات ادراري و جوش‌هاي ناشي از گرمي غذاها را رفع ميكند.

عرق كاسني بهترين دارو براي افزايش نيروي جنسي است. كه اين يكي از خواص عرق كاسني براي مردان است.

ديگر خاصيت عرق كاسني اين است كه به دليل آن كه روي كبد اثري نيكو دارد اين عضو مي‌تواند به تنظيم هورمون‌ها پرداخته و در افزايش قدرت باروري نطفه و تنظيم و تقسيم كروموزوم‌هاي نر و ماده تاثيرگذار باشد.

مصرف عرق كاسني در درمان فشار خون، تقويت معده، كبد، كليه، درمان ضعف اعصاب و همچنين رفع عطش بسيار مناسب است.

مضرات عرق كاسني

علاوه بر فوايد عرق كاسني، اين ماده مضراتي نيز دارد. مصرف بلندمدت فرآورده‌هاي كاسني، موجب تخريب عروق شبكيه مي‌شود، علاوه بر اين مصرف طولاني مدت فرآورده‌هاي كاسني موجب افت فشار خون و افزايش ترشحات صفرا مي‌شود.
و با توجه به اين كه مصرف فرآورده هاي كاسني موجب انقباض عضلات رحمي مي‌شود، مصرف عرق كاسني در بارداري احتمال زايمان زودرس را تقويت مي‌كند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۱۳:۱۰ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :