وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

خواص سمنو چيست ؟

خواص سمنو

سمنو يا سمنك ، خوردني چسبنده و شيريني است كه از جوانه گندم و آرد درست مي‌كنند. سمنو را معمولاً كمي پيش از نوروز درست مي‌كنند و يكي از اجزاي سفره هفت سين ايرانيان به شمار مي‌آيد.

خواص سمنو : سمنو داراى ويتامين هاى K-E-A و گروه ويتامين هاى B12,B8, B5, B3, B1 و مواد مهم ديگر مانند: فسفر، كروميوم، روى، سلنيوم، آهن و مس است.

خواص سمنو براي آرامش اعصاب

سمنو مغذى و انرژى زا است و بويژه براى ورزشكاران پرورش اندام بسيار مفيد است و داروى طول عمر و آرامش اعصاب است.

خواص سمنو قبل و بعد از زايمان

 سمنو شيرافزا است از اين رو هم براى مادران شيرده و هم به علت مقوى بودن براى زنان باردار بسيار مفيد است.

از ديگر خواص سمنو و موارد مفيد درمانى آن مى‌‌توان به اثرات شفابخش آن در درمان سو ءهاضمه، نازايى، سختى زايمان، سنگ كيسه صفرا و اختلال صفرا، پادرد، كندى ضربان قلب، ريزش مو، لاغرى، يبوست، واريس، قندخون و ديابت، رشد قد، بى خوابى عصبى، تصلب شرائين و

كلسترول، ضعف حافظه، بيماران دوره نقاهت،M.S، بهت زدگى، پركارى تيروئيد، اسكيزوفرنيا، سايكوز، فسفات در ادرار، خون ادرارى، ترميم زخم ها، فلج مغزى، مقاومت در برابر عفونت، بهبودى زخم هاى قرنيه، بيمارى رينود، اكرودينى، كولى باسيلوز، برى برى، شاركو، هوابلعى، مخملك،

كوريزاى مزمن، پيستوريازيس، ورم دستگاه تناسلى، تب برفكى، ورم ميزراه، سرگيجه هاى منى پر، كم خونى هيپوكروم، آرتروز، ورم زبان همراه بار، آرتروز پا و شبيكه، پاركينسون، عوراض يائسگى، پورپورا، اسپرو، اسكروفولوس، هپاتيت، يرقان، يرقان نوزادى، كمك به ترميم شكستگى

استخوان و عقيم بودن، به عنوان غذا و كمك درمانى مفيد و مؤثر است.

خواص سمنو

فوايد كامل سمنو ، خواص بي نظير سمنو

سمنو غذاي بسيار مقوي

سمنو مغذى و انرژى زاست و بويژه براى ورزشكاران پرورش اندام بسيار مفيد است.

در داخل اين غذاى بهشتي كه تزئين بخش سفره هفت سين است، بادام هاى شيرين (سنگى) مى ريزند كه نماد و مايه بركت است. اين بادام ها را پس از پختن از سمنو خارج مى كنند، تعدادى از آنها را به عنوان بركت كيف پول در داخل كيف پول قرار مى دهند تا باعث فراوانى پول و ثروت گردد .
بادام، حاوى ويتامين E و۱ B و مقدار فراوانى از فسفر، پتاسيم، منيزيم، كلسيم، گوگرد، سديم، آهن، قند، مواد ازته و چربى است كه به هنگام طبخ سمنو، جذب آن شده و باعث مقوى شدن بيشتر اين غذا مى گردد. مصرف سمنو باعث تقويت عمومى بدن بويژه استخوان ها مى گردد و غذاى بسيار مفيدى براى زنان بويژه زنان باردار، بچه شيرده و يائسه محسوب مى شود.

يكي از اجزاي جدايي ناپذير سفره هفت سين، سمنوست. سمنو نماد زايش و باروري گياهان است كه همراه با آمدن بهار، در جاي جاي ايران ديده مي شود و افزون بر جايگاه فرهنگي و غذايي اش، در طب سنتي ايران هم به آن توجه و در ابواب «مفردات» كتاب هاي طب سنتي، از آن با عنوان «نيده» كه واژه اي مصري است، ياد شده است از نام هاي ديگر سمنو، مي توان به «سمنوبوا» و «سمن بيا» اشاره كرد. سمنو را در فصل بهار وبه مناسبت عيد نوروز و نيز همانند حلوا و آش براي برآمده شدن حاجات و نذر ونياز هم مي پزند. باتوجه به ريشه مصري كلمه «نيده» احتمالاً اين تركيب غذايي در ديگر كشورها هم يافت مي شود.

كربوهيدرات ها اصلي ترين منبع تأمين انرژي بدن انسان به شمار مي روند و بيشتر منابع تأمين آنها گياهي هستند. كربوهيدرات ها در بدن انسان، يا به طور مستقيم تبديل به انرژي مي شوند يا بدن، آنها را به صورت چربي ذخيره مي كند. همه كربوهيدرات ها، از سه عنصر كربن، هيدروژن و اكسيژن تشكيل مي شوند.

گندم پر از املاح معدني است. اگر در پي به دست آوردن ويتامين هاي گوناگون هستيد، به سراغ گندم برويد. حريره گندم با شكر و بادام، براي خونريزي سينه مفيد است. گندم، از سرطان روده نيز جلوگيري مي كند.

پودر جوانه گندم، يك مكمل غذايي پر ارزش و سرشار از ويتامين E و ويتامين هاي گروه B است. امروزه، ويتامين E معجزه گر و اكسير جواني معرفي مي شود. سلنيوم و منيزيوم موجود در جوانه گندم ، در پيشگيري از ابتلا به انواع سرطان، مؤثر شناخته شده اند. به اعتقاد برخي از متخصصان پوست ، مو و زيبايي ، جوانه گندم در درمان ريزش مو، رفع شوره سر و رفع انواع جوش صورت و ناراحتي پوستي مؤثر است. همچنين كساني كه از يبوست ، خستگي و بي حالي ، كلسترول بالا و دردهاي عضلاني رنج مي برند، بايد از اين ماده غذايي كمك بگيرند. اگر مي خواهيد لاغر شويد، پودر جوانه گندم را همراه با ماست يا سالاد كاهو ده دقيقه قبل از صرف غذا و اگر مي خواهيد چاق شويد، آن را ده دقيقه بعد از غذا ميل كنيد.

اگر آرد گندم را بر روي پوست مالش دهيد، التهاب و ورم را فرو مي نشاند. به همين دليل، از قديم گندم را براي تسكين التهاب و باد سرخ به كار مي بردند. براي اين منظور، آن را با مقداري مواد ضدعفوني كننده همراه مي ساختند تا ميكرب آن را نيز از بين ببرد .

در صنعت، از آرد گندم، نشاسته مي گيرند. ضماد گندم سوخته با موم و روغن براي جلاي رخسار بي نظير است. اين ماده غذايي، چاق كننده و تقويت كننده غرايز جنسي است و بين غذاهايي كه با گندم ساخته مي شود، سمنو از همه مقوي تر است. پخته گندم با شكر و بادام به صورت حريره، اگر كم كم خورده شود، دواي خون ريزي سينه است. ضماد گندم پخته با روغن زيتون، براي فروبردن ورم هاي گرم، همراه آب پياز براي درمان ورم هاي سرد، و با آب گشنيز براي تسكين ورم هاي گرم و خنازير و غدد، بسيار مفيد است . پخته گندم با سكنجبين، براي جوش ها و دانه هاي آبكي سودمند است.

خواص سمنو

سمنو

روغن گندم كه از جوشاندن و پختن گندم در روغن زيتون به دست مي آيد، براي درمان قوبا (زخم هاي جلدي كه منشأ عصبي دارد) به ويژه قوباي اطفال و همچنين پاك شدن كك و مك و درمان كچلي و ريزش طبقات شاخي پوست، مفيد است.

جوشانده سبوس گندم، دواي سرفه و زكام هاي سخت است و اگر با عسل شيرين شده باشد، خوردن آن بعد از غذا، يبوست هايي را كه منشأ آنها تنبلي كبد و تحريكات روده است، درمان مي كند. از سبوس گندم مي توان نان سياه هم تهيه كرد، ولي سنگين است و ترشي معده را زياد مي كند. مبتلايان به زخم معده، سرطان دستگاه هاضمه و آپانديس، بايد از سبوس گندم پرهيز كنند. به زنان آبستن توصيه مي شود از سوپ گندم كه داراي املاح كلسيم، فلوئور، سيليس و ويتامين هاي B، است، حتماَ استفاده كنند.

در كشور ما از هزاران سال پيش، جوانه ها و اهميت مصرف آنها، شناخته شده بود.

اين موضوع به قدري اهميت داشت كه مردم ما استفاده از جوانه گندم را به شكل سمنو در سفره هفت سين آييني سنتي و اجراي آن را در آغاز فصل بهار، لازم مي دانستند.

دانستن تغييراتي كه در مدت جوانه زدن رخ مي دهد و همچنين آگاهي از ارزش غذايي جوانه ها، باعث مي شود با خواص غذايي سمنو بيشتر آشنا شويم و مصرف جوانه ها را به عنوان يك عادت غذايي مطلوب، در برنامه غذايي مان بگنجانيم.

به طور كلي در فرايند جوانه زدن، ويتامين ها، املاح و پروتئين به مقدار زيادي افزايش مي يابد، ولي كالري و كربوهيدرات كاهش مي يابد. افزايش پروتئين در حين جوانه زدن، در اثر شكسته شدن مولكول هاي كربوهيدرات و تركيب آنها با نيتروژن موجود در هواست. در نتيجه اين تغييرهاي شيميايي، مقدار كربوهيدرات كاهش مي يابد و پروتئين قابل جذب و هضم در بدن ايجاد مي شود. عنصر سديم در هضم غذا و در معده و روده (براي جذب قندها و اسيدهاي آمينه) نقش حياتي دارد. دانه هاي خشك سبزي ها، غلات و حبوبات ويتامين C ندارند، ولي در هنگام جوانه زدن مقدار زيادي ويتامين C توليد مي كنند.

بنابراين جوانه ها سرشار از ويتامين ها، املاح و آنزيم ها هستند و مصرف مرتب آنها، يكي از راه هاي رساندن ويتامين و مواد معدني به بدن و حفظ سلامت است. سمنو كه حاصل جوانه هاي تازه رسيده گندم است، يكي از منابع غني ويتامينE است. مهم ترين نقش اين ويتامين، افزايش چربي زير پوست است. بنابراين، مصرف بالاي آن باعث ايجاد جوش هاي زيرپوستي در صورت مي شود. بتاكاروتن هم كه در بينايي، رشد، تكامل پوست، سيستم عصبي و ايمني نقش دارد، در سمنو وجود دارد و يكي ديگر از محاسن آن به شمار مي رود.

سمنو به روش هاي گوناگوني پخته مي شود، ولي ما به لحاظ تاريخي، روش پخت سنتي آن را كه در كتاب هاي طب سنتي آمده، بيان مي كنيم. دراين روش كه با عنوان «دستور قديم» دركتاب هاي طب سنتي يافت مي شود و احتمالاً مربوط به پيش از پانصد سال اخير است، فقط گندم، آب و يخ در تهيه سمنو استفاده مي شد. براي پخت سمنو ابتدا گندمي مرغوب را انتخاب و پاك مي كردند، سپس آن را در آب، خيس مي كردند و روي يك تخته يا طبق چوبي پهن مي كردند تا ضخامتش به سه يا چهار انگشت برسد.

آنگاه بر روي آن يك پارچه كرباس تميز مي انداختند و هرروز روي آن آب مي پاشيدند تا آنكه گندم ها ريشه در مي آورد وجوانه مي زد. وقتي اندازه جوانه ها به چهار يا پنج انگشت مي رسيد آنها را مي بريدند و مي كوبيدند و آب عصاره اش را مي گرفتند. آب به دست آمده در ديگ و با آتش ملايم طبخ مي شد و در همان حين، چند قطعه يخ را درچند نوبت در آن مي ريختند و فرصت مي دادند تا غليظ و شيرين گردد.

سمنو خوشمزه و شيرين است، در حالي كه هيچ نوع ماده شيرين كننده اي به آن اضافه نمي كنند. علت اين شيريني، آن تركيب عصاره جوانه گندم با آرد كامل است. مواد و ويتامين هاي موجود در گندم و جوانه آن، ارزش غذايي فراواني دارد. سمنو به سلامت افراد و پيشگيري پاره اي از بيماري ها كمك مي كند. جدول زير به بررسي مواد مفيد آرد و عصاره و مقايسه آن با آرد تصفيه شده مي پردازد.

طبيعت اين ماده غذايي گرم است و در درجه اول گرمي قرار دارد. از نظر خشكي و تري هم معتدل است. از نظر افعال و خواص آن نيز تا حدي شبيه گندم است و توليدكننده خلط صالح، همچنين مسمن يا چاق كننده بدن به شمار مي رود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۰۶:۴۳ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :