وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

هر آنچه بايد درباره خواص شلغم بدانيد

خواص شلغم

شلغم سبزي ريشه اي است به رنگ سبز و سفيد و يا بنفش و با برگ‌هايي ناصاف و بريدگي‌هاي زياد. ريشهٔ آن غدّه‌اي و به شكل‌هاي گرد و يا دراز به رنگ سفيد با لكه‌هاي بنفش مي‌باشد. شلغم نه تنها از نظر داشتن ويتامين و خواص معدني‌اش ارزنده‌است، بلكه از حيث ساير ويژگي‌هاي غير غذايي هم سرآمد بوده و در زمره سبزي‌هاي مهم شمرده مي‌شود.

خواص دارويي شلغم

شلغم از نظر طب قديم ايران گرم و تر است.

خواص شلغم آنقدر زياد است كه مي توان گفت اين گياه براي هر دردي درمان است و اگر مردم مي دانستند كه اين گياه چقدر فايده درد تمام باغچه هاي خانه خود را شلغم ميكاشتند و هر روزه از آن استفاده مي كردند .

1) شلغم مقوي است.

2) شلغم اشتها آور است.

3) شلغم ضعف جنسي را درمان كرده و اسپرم را زياد مي كند.

4) تسكين سرفه از خواص شلغم است .

5) ترشي شلغم بهترين نوع ترشي است زيرا مقوي معده و روده ها و اشتها آور است.

6) آب شلغم قند خون را پائين مي آورد.

7) تخم شلغم را اگر سرخ كرده و بخوريد براي ضعف جنسي موثر است.

8) اگر گلو درد داريد آب پخته شلغم را قرقره كنيد.

9) خوردن آب شلغم درمان كننده جوش صورت است.

10) آنهايي كه حافظه ضعيف دارند حتما بايد شلغم بخورند زيرا ثابت شده است كه شلغم حافظه را تقويت مي كند.

فوايد شلغم

11) درمان شب كوري از خواص شلغم است .

12) شلغم بعلت داشتن ويتامين B1 علاج كم خوني است.

13) شلغم براي رشد و نمو استخوانها مفيد است بنابراين زنان باردار و شيرده حتما بايد از آن استفاده كنند .

14) زن حامله اي كه در مدت بارداري شلغم خورده باشد بچه اش زودتر رشد كرده ، زودتر حرف مي زند و حتي زودتر راه مي افتد و در مقابل امراض مقاومت بيشتري خواهد داشت .

15) آنهايي كه غده تيروئيدشان كم ترشح مي كند بايد حتما شلغم بخورند زيرا شلغم بعلت داتشن يد فراوان ترشحات غده تيروئيد را تنظيم مي كند .

16) شلغم مهمترين گياه ضد سرطان است و حتي گسترش سرطان را متوقف مي كند .

17) از خواص شلغم درمان بسياري از بيماريهاي پوستي است.

18) شلغم پخته بهترين دارو براي برونشيت است.

شلغم يكي از مفيدترين و غني ترين سبزي هايي است كه به زودي با نزديك شدن فصل پاييز در سبد غذايي بسياري از خانواده ها قرار مي گيرد. اين سبزي از جمله خوراكي هاي طبيعي است كه مصرف مداوم آن در فصل هاي سرد سال موجب افزايش ايمني و تقويت سيستم دفاعي بدن مي شود. علاوه بر اين در تحقيقات مختلفي ثابت شده، مصرف اين سبزي و عصاره آن در پيشگيري از ابتلا به سرطان و برخي از بيماري هاي عفوني موثر است.

● بهترين شلغم را بخريد

وقتي براي خريد شلغم راهي بازار مي شويد دقت كنيد تا بهترين و مرغوب ترين شلغم را كه خواص درماني بيشتري دارد با خود به خانه بياوريد. براي انتخاب شلغم بايد به پوست آن توجه كنيد. شلغم تازه و رسيده پوستي براق و شفاف دارد و وقتي آن را لمس مي كنيد سفت و محكم است. بنابراين اگر شلغمي را لمس كرديد و احساس كرديد كه با فشار اندكي انگشت شما در آن فرو مي رود مطمئن باشيد كه آن شلغم تازه نيست و اگر آن شلغم را به خانه ببريد و ميل كنيد دچار نفخ شكم مي شويد. يكي ديگر از ويژگي هاي شلغم تازه اين است كه درصورتي كه آن را برش زديد درون آن سفت و روشن باشد. در آن صورت است كه مي توانيد از خواص درماني شلغم مطمئن شويد.

● بخارپز يا آب پز ؟

بهترين شيوه براي طبخ شلغم و حفظ ويتامين ها و خواص درماني آن، بخارپز كردن است. در اين شرايط است كه تمامي خواص درماني شلغم حفظ مي شود. در حقيقت اين روش در مقايسه با آب پز شدن شلغم بهتر است زيرا هنگام آب پز شدن بخشي از خواص درماني شلغم كه مانع از ابتلا مصرف كننده به سرطان مي شود خارج مي شود. بنابراين درمانگران توصيه مي كنند، شلغم را يا به صورت بخارپز يا به صورت خام مصرف كنيم تا ارزش غذايي آن را به طور كامل دريافت كنيم.

● خواص شلغم و سنگ كليه

شلغم به دليل خاصيت ادرار آوري كه دارد در درمان سنگ كليه و دفع اين سنگ ها از مجاري ادرار بسيار موثر است. به همين دليل است كه بسياري از درمانگران در دوره درمان به بيماران مبتلا به سنگ كليه توصيه مي كنند. علاوه بر نوشيدن مايعات، شلغم را نيز در برنامه غذايي خود بگنجانند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۴:۳۸:۵۱ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :