وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

خواص زيتون

خواص زيتون

زيتون شامل تقريباً ۲۰ گونه درختان كوچك از خانواده زيتونيان بوده و در جهان كهن از حوزه درياي مديترانه، شمال آفريقا، جنوب شرقي آسيا، شمال تا جنوب چين، اسكاتلند و شرق استراليا پراكندگي گسترده‌اي داشته‌اند. آن‌ها هميشه سبز بوده و داراي برگ‌هايي كوچك و يك‌پارچه هستند كه روبروي هم قرار گرفته‌اند. ميوه اين گياه يك شفت است.

محصولات

زيتون در دستورهاي غذايي متفاوتي كاربرد دارد: در مخلوط‌هاي نوشيدني چاشني معروفي براي مارتيني است. در سوسيس‌ها ممكن است در مورد استفاده قرار بگيرد و …. استفاده از آن درپخت نان نيز بسيار رايج است.

روغن زيتون

روغن زيتون را از ميوه درخت زيتون استخراج مي‌كنند. روغن زيتون را با فشردن ميوه زيتون به دست مي‌آورند. روغن زيتون داراي مقدار زيادي چربي اشباع نشده است. روغن به وسيلهٔ خرد كردن كامل زيتون و جدا كردن روغن به وسيلهٔ روش‌هاي مكانيكي يا شيميايي توليد مي‌شود. اين روغن به وفور در آشپزي، لوازم آرايش، دارو و صابون در قديم به عنوان سوخت چراغ‌هاي روغني استفاده مي شود. روغن زيتون در سرتاسر جهان استفاده مي‌شود، مصرف عمدهٔ آن در كشورهاي حوزه مديترانه است.

انواع كيفيت روغن زيتون

روغن زيتون بكر : به روغن زيتوني گفته مي‌شود كه تنها توسط فرايندهاي فيزيكي استخراج شده و هيچ نوع فرايند شيميايي بر روي آن صورت نگرفته است.

روغن زيتون تصفيه شده : اين روغن با استفاده از فرايندهاي شيميايي تصفيه شده و مقدار اسيد چرب آزاد آن كاهش يافته است. اين روغن در مقايسه با روغن زيتون بكر از ارزش تجاري كمتري برخوردار است.

روغن تفاله زيتون : اين روغن با استفاده از استخراج حلالي روغن موجود درگوشت ميوه زيتون به وسيله هگزان به دست مي‌آيد.

زيتون پرورده

زيتون پرورده، گونه‌اي خوراك تهيه‌شده از زيتون و مواد ديگر است. زيتون پرورده ويژه شمال ايران است. از زيتون پرورده بيشتر به عنوان چاشني كنار غذاي اصلي استفاده مي‌كنند.

بسياري از ما از خواص ميوه زيتون غافليم و فقط به استفاده از روغن آن بسنده مي‌كنيم. در زير تعدادي از خواص بي‌شمار اين ميوه ذكر شده است كه مي‌توانند شما را متقاعد كند كه زيتون را در برنامه غذايي خودجاي دهيد.

خواص زيتون براي كاهش وزن

زيتون حاوي نوعي چربي است كه اين نوع چربي مي‌تواند جايگزين مناسبي براي انواع چربي‌ها باشد به نحوي پيوندهاي موجود در اين نوع چربي راحت‌تر شكسته مي‌شوند و مانند ديگر انواع چربي‌در بدن انباشته نمي‌شود و با مصرف زيتون مي‌توانيد به تدريج از وزن خود بكاهيد و از شر چربي شكمي خلاص شويد و مقاومت انسولين را كاهش دهيد.

كساني كه به طور منظم از روغن استفاده مي‌كنند بيشتر تمايل به كاهش وزن دارند و به همين دليل به ندرت مي‌بينيد كه اين‌گونه از افراد به اضافه وزن دچار باشند. مطالعات علمي نيز تاييد كرده است كه اين افراد از سطح بالاي سروتين در بدن خود برخوردارند. سروتين نوعي هورمون است كه در بدن انسان احساس سيري را تقويت مي‌كند بنابراين با مصرف زيتون مي‌توان. روزانه تا 200 كالري كمتر انرژي وارد بدن كرد كه اين موجب كاهش اشتها و احساس سيري مي‌شود.

فوايد زيتون

خواص زيتون براي قلب

زماني كه راديكال‌هاي آزاد باعث اكسيد شدن كلسترول در بدن مي‌شوند، اتفاقات متعددي رخ مي‌دهد. رگ‌هاي خوني آسيب مي‌بينند و چربي در شريان‌هاي بدن انباشته مي‌شود. همه اين موارد شرايط سكته قلبي را فراهم مي‌كند. مواد مغذي و آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در زيتون سياه از اكسيداسيون كلسترول جلوگيري مي‌كنند و مي‌توانند مانع نارسايي قلبي و سكته‌هاي قلبي شوند. زيتون حاوي نوعي چربي سودمند براي كاهش خطر ابتلا به آتراسكلروز و افزايش چربي‌هاي سودمند و مفيد است.

آخرين تحقيقات نشان داده است كه چربي‌هاي مفيد موجود در زيتون و روغن زيتون مي‌توانند به كاهش فشار خون بالا كمك كنند كه اين به خاطر خصوصيات مخصوص اسيد اولئيك موجود در روغن زيتون است.

خواص زيتون براي تسكين درد

زيتون، يا به عبارت دقيق‌تر آنتي‌اكسيدان‌ها و مواد مغذي ضد التهاب موجود در زيتون، به عنوان يك ايبوپروفن طبيعي عمل مي‌كند. روغن آنها شامل oleocanthal است كه يك ماده با خواص ضد التهابي است كه بسيار شبيه به خواص داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي عمل مي‌كند. خوب است اشاره كنيم كه حدود 50 گرم روغن زيتون مقدار زيادي oleocanthal  با خواص ضد التهابي موجود دارد كه شبيه به 10 دوز ايبوپروفن براي بزرگسالان عمل مي‌كند كه اين مي‌تواند اثباتي در مورد خواص درماني قوي زيتون باشد.

خواص زيتون براي پيشگيري از سرطان

همانطور كه قبلا ذكر شد، روغن زيتون داراي آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي و خواص ضدالتهابي است و اين باعث مي‌شود آنها به يك محافظ طبيعي در برابر سرطان تبديل شوند زيرا التهاب كرونيكي و استرس اكسيداتيوي دلايل اصلي پيشرفت سرطان هستند. زيتون به دليل اينكه منبع غني از مواد مغذي آنتي‌اكسيداني و ضدالتهابي است مي‌تواند از تركيب خطرناك التهاب مزمن و استرس اكسيداتيو مزمن جلوگيري كند. زيتون سياه منبع شناخته شده ويتامين E است كه در خنثي كردن راديكال‌هاي آزاد در بافت چربي سريع عمل مي‌كند.

ويتامين E مي‌تواند فرايندهاي سلولي را بهبود بخشد و اين خاصيت ويتامين E به هنگام تركيب آن با چربي‌هاي سودمند در بالاترين سطح خود قرار مي‌گيرد. راديكال‌هاي آزاد با فرآيندهايي مانند توليد انرژي ميتوكندري تداخل پيدا مي‌كنند و اين امر مي‌تواند به اكسيداسيون، آسيب به ميتوكندري سلولي و توليد مقدار ناكافي انرژي مورد نياز بدن منجر شود. اگر سلول‌هاي DNA آسيب ببينند ما بايد انتظار سرطان را داشته باشيم. بسياري از كارشناسان تاييد كرده‌اند كه يك رژيم غذايي حاوي روغن زيتون و زيتون منجر به كاهش خطر وقوع سرطان روده بزرگ مي‌شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۱۹:۳۰ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :