وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

فوايد دارچين چيست

دارچين

دارچين نوعي ادويه است .

درختچه دارچين درختي است كوچك، هميشه سبز، به ارتفاع ۵ تا ۷ متر كه از تمام قسمت‌هاي آن بويي مطبوع استشمام مي‌شود . گلهاي آن در فاصله ماههاي بهمن تا اوايل فروردين ظاهر مي‌شود. برگ اين درخت سبز سير و داراي گلهايي به رنگ سفيد است. دارچين بومي سري‌لانكا و جنوب هند است و پوست درختچه آن بعنوان ادويه بكار ميرود. در قرون وسطي دارچين براي درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد استفاده مي‌شد. تحقيقات جديد نيز بر خواص و فوايد پزشكي دارچين تاكيد دارند .

در هر 100 گرم پودر دارچين موارد زير وجود دارد :

آب ۱۰ گرم
پروتئين ۴ گرم
چربي ۱٫۲ گرم
قند ۲٫۲ گرم
انرژي ۲۴۷ كيلوكالري
كلسيم ۱ گرم

موارد مصرف دارچين

 

دارچين در بيشتر كشورها به عنوان ادويه، چاشني غذا و شيريني‌ها مصرف مي‌شود. در ايران كاربرد زيادي در قنادي‌ها به صورت عصاره، اسانس و گَرد دارد. گَرد ِ دارچين در تزئين شُله زرد و حليم به ويژه غذاي نذري استفاده مي‌شود.

ميزان مصرف دارچين

 

بعضي از محققان مصرف روزانه 2 تا 4 گرم پودر دارچين را توصيه مي‌نمايند و بعضي ديگر معتقدند اين مقدار بايد بين 1 تا 6 گرم دارچين باشد، با اينحال توجه داشته باشيد مصرف بيش از اندازه دارچين مي‌تواند مسموم كننده باشد.

دارچين يكي از مواد غذايي و چاشني‌هاي قديمي و معروف است كه به دليل طعم و عطر مطبوعش، در غذاهاي ما ايراني‌ها نيز بسيار استفاده مي‌شود اما اين ماده غذايي علاوه بر طعم و عطر، خواص زياد ديگري هم دارد و به همين دليل براي درمان بسياري از مشكلات و اختلالات جسمي به كار برده مي‌شود.

اين ماده غذايي سرشار از مواد معدني مورد نياز بدن از جمله منگنز، آهن و كلسيم و همچنين فيبر مي‌باشد. در ادامه به 12 مورد از اين خواص اشاره مي‌كنيم :

خواص دارچين براي پيشگيري از آلزايمر

دارچين فعاليت مغز را افزايش مي‌دهد، از اين‌رو براي تقويت اين عضو مي‌توان از آن استفاده كرد. با داشتن اين خاصيت، خوردن دارچين به منظور از بين بردن فشارهاي عصبي و پيشگيري در مورد از دست دادن حافظه كارساز است.

پزشكان به تازگي دريافته‌اند كه نوعي تركيب موجود در چوب دارچين موسوم به «CEppt» مي‌تواند كليد اصلي پيشگيري از آلزايمر باشد.

دكتر مايكل اوواديا با انتشار مقاله جديدي در مجله «پلوس وان» خاطرنشان كرد: تركيب CEppt از چوب دارچين گرفته شده و تأثير آن روي موش‌هاي آزمايشگاهي و مگس‌هاي ميوه مورد آزمايش قرار گرفت. پس از 4 ماه متخصصان متوجه شدند كه سرعت رشد بيماري آلزايمر در اين جانوران به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا كرد. همچنين سطح فعاليت و طول عمر اين حيوانات با گروه كنترل كه سالم بودند مقايسه شد.

به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، پزشكان تاكيد كردند اين يافته بسيار جالب توجه است چون اين تركيب نه تنها نقش بازدارنده در برابر بيماري آلزايمر دارد بلكه يك ماده طبيعي و بدون عوارض جانبي است كه تقريباً تمام افراد مي‌توانند از مزاياي آن بهره‌مند شوند و هزاران سال است كه انسان‌ها در موارد پزشكي متعدد از آن استفاده مي‌كنند.

خواص دارچين براي جلوگيري از كپك زدگي

دارچين كه در بسياري از نان‌ها و شيريني‌ها به عنوان ادويه استفاده مي‌شود به عنوان ماده ضدكپك در بسته‌بندي مواد غذايي استفاده خواهد شد. با وجود شيريني و عطر موجود در اين ماده، دارچين مي‌تواند عامل نابودي ميكروب‌ها شود. اين ماده در مصر باستان در موميايي كردن مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

با توجه به اين خصوصيت، محققان اسپانيايي از قابليت ضد ميكروبي دارچين براي توليد نوعي بسته بندي ضد كپك استفاده كرده‌اند. آن‌ها اعلام كردند بر اساس آزمايش‌هاي به عمل آمده، كاغذي كه داراي 6 درصد از روغن دارچين باشد تا 96 درصد از گسترش كپك در سطح ناني كه از قبل دچار كپك‌زدگي شده بود، جلوگيري كرده و مي‌تواند تازگي نان را تا 10 روز حفظ كند.

خواص دارچين براي درمان برفك

نتايج تحقيق انجام شده در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نشان داده است عصاره آبي دارچين روي قارچ كانديدا آلبيكنس اثر درماني دارد. اين پايان نامه به وسيله فاطمه جسماني و راهنمايي دكتر حميدرضا مقيمي و دكتر حسين وحيدي از اعضاي هيات علمي دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي انجام شده است. قارچ كانديدا آلبيكنس بيماري برفك دهان را توليد مي‌كند كه در اين تحقيقات، روش نهايي در عصاره گيري روشي مركب از خيساندن و هضم كردن با استفاده از نسبت 4 به 1 آب و گليسيرين به صورت حلال انتخاب شد. نگهداري اين عصاره به مدت 24 ساعت و بيشتر در دماي آزمايشگاه و يخچال توليد رسوب مي‌كند، اما اين رسوب از اثر ضدقارچي عصاره نمي‌كاهد. اين دهان‌شويه اثري كاملاً مشابه عصاره دارد و از بو و طعم ملايم دارچين برخوردار است. نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهند عصاره آبي دارچين اثر ضدقارچي دارد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۴:۴۸:۴۰ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :