وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

آشنايي با خواص تخم شربتي

خواص تخم شربتي

تخم شربتي منبع فوق‌العاده‌ي كلسيم است

از خواص تخم شربتي همين بس كه منبع فوق‌العاده‌ي اسيدهاي چرب امگا ۳ و امگا ۶ مي‌باشد. در واقع حدود ۲۰ درصد وزن دانه‌هاي به اين كوچكي حاوي اين اسيدهاي چرب است كه از اين نظر شباهت زيادي با تخم كتان دارد. حتماً مي‌دانيد كه تخم كتان نيز يكي از منابع غني اسيدهاي چرب امگا ۳ مي‌باشد. اگر مي‌خواهيد بيماري‌هاي قلبي عروقي از شما دور باشد حتماً به خواص محافظتي اين دانه‌هاي ريز اعتماد كنيد.

تخم شربتي منبع فوق‌العاده‌ي كلسيم است به طوري كه ۵ تا ۶ برابر بيشتر از شير مي‌باشد. اگر موز را به عنوان منبع پتاسيم مي‌شناسيد بايد بدانيد كه دانه‌هاي تخم شربتي دو برابر بيشتر از موز پتاسيم و ۳ برابر بيشتر از اسفناج آهن دارند. از نظر آنتي‌اكسيداني نيز قوي‌تر از ميوه‌اي مانند بلوبري هستند.

تخم شربتي همچنين منبع فوق‌العاده‌ي منيزيم، منگنز، مس، زينك(روي)، نياسين(ويتامين ب۳) و ويتامين‌هاي ديگر بوده و سرشار از فيبرهاي محلول در آب مي‌باشد. تخم شربتي ۹ تا ۱۲ برابر وزن خود آب را به خود گرفته و لعاب مانند مي‌شوند.

گياه تخم شربتي

تخم شربتي گياهي خودرو و يك‌ ساله از خانواده نعناعيان و شبيه به ريحان ولي با برگ‌ها و تخم‌ هاي ريزتر مي باشد. اين گياه بومي آمريكاي مركزي بوده به نحوي كه آزتك‌ها (يكي از تمدن‌هاي آمريكايي) از اين دانه هاي بسيار مقوي، به عنوان غذايي اصلي استفاده مي كردند؛ اما بذر آن مانند ذرت به ديگر نقاط جهان نيز برده شده است. گرچه خود گياه كاربرد تزئيني دارد، اما عمدتا اين گياه را براي مصرف تخم آن مي‌كارند. اين گياه در اوايل بهار در كوهستان‌ها و بيابان‌ها روييده و ساقه‌ هاي آن مربع شكل و گلش مايل به قرمز و صورتي است. تخم آن سياه شفاف است و وقتي‌ كه در آب ريخته شود سريعاً حالتي خميري يا ژله اي و لعاب‌دار در آب ايجاد مي‌كند كه بسيار لغزنده است و رنگش متمايل به رنگ خاكستري مي‌شود. لعاب اين دانه‌ ها پس از جذب آب مانند فالوده مي‌شود. تخم شربتي خواص زيادي دارد و اين‌گونه نيست كه فقط براي فصل گرما توصيه شود. اين گياه نام‌هاي ديگري از جمله بادروج، تره خراساني، اوقيمن، حوك، بورنگ، صريرا و بادروج ابيض نيز دارد و از قديم به عنوان يك نوشيدني سنتي بين ايرانيان جاي داشته است. در ادامه ضمن نگاهي به خواص تخم شربتي، چند روش استفاده از آن را بيان خواهيم كرد.

اجزاي تخم شربتي

تخم شربتي منبع فوق‌العاده‌ي كلسيم است به طوري كه ۵ تا ۶ برابر بيشتر از شير كلسيم دارد. اگر موز را به عنوان منبع پتاسيم مي‌شناسيد بايد بدانيد كه اين دانه‌هاي ريز دو برابر بيشتر از موز پتاسيم و ۳ برابر بيشتر از اسفناج آهن دارند. از نظر آنتي‌اكسيداني نيز قوي‌تر از ميوه‌اي مانند بلوبري هستند.

تخم شربتي منبع فوق‌العاده‌ي اسيدهاي چرب امگا ۳ و امگا ۶ مي‌باشد. در واقع حدود ۲۰ درصد وزن دانه‌هاي به اين كوچكي حاوي اين اسيدهاي چرب است كه از اين نظر شباهت زيادي با تخم كتان دارد. حتماً مي‌دانيد كه تخم كتان نيز يكي از منابع غني اسيدهاي چرب امگا ۳ مي‌باشد. اگر مي‌خواهيد بيماري‌هاي قلبي عروقي از شما دور باشد حتماً به خواص محافظتي اين دانه‌هاي ريز اعتماد كنيد. تخم شربتي همچنين منبع فوق‌العاده‌ي منيزيم، منگنز، مس، زينك(روي)، نياسين (ويتامين ب۳) و ويتامين‌هاي ديگر بوده و سرشار از فيبرهاي محلول در آب مي‌باشد. اين دانه‌ها ۹ تا ۱۲ برابر وزن خود آب را به خود گرفته و لعاب مانند مي‌شوند.

مواد مغذي در هر ۱۰۰ گرم تخم شربتي

انرژي    >>>>      ۲٫۰۳۴ كيلوژول

كربوهيدرات ها    >>>>      ۴۲٫۱۲ گرم

فيبر    >>>>      ۳۴٫۴ گرم

چربي    >>>>      ۳۰٫۷۴ گرم

چربي هاي اشباع شده    >>>>      ۳٫۳۳۰

چربي هاي تك اشباع نشده    >>>>      ۲٫۳۰۹

چربي هاي چند اشباع نشده    >>>>      ۲۳٫۶۶۵

پروتئين    >>>>      ۱۶٫۵۴ گرم

ويتامين آ     >>>>      ۵۴ ميكروگرم

كلسيم    >>>>      ۶۳۱ ميلي گرم

آهن    >>>>      ۷٫۷۲ ميلي گرم

منيزيم    >>>>      ۳۳۵ ميلي گرم

منگنز    >>>>      ۲٫۷۲۳ ميلي گرم

فسفر    >>>>      ۸۶۰ ميلي گرم

پتاسيم    >>>>      ۴۰۷ ميلي گرم

سديم    >>>>      ۱۶ ميلي گرم

روي    >>>>      ۴٫۵۸ ميلي گرم

موارد منع مصرف تخم شربتي

# اشخاص مبتلا به كرم معده نبايد از تخم شربتي استفاده كنند.

# زياده روي در مصرف تخم شربتي موجب ايجاد سر گيجه و همچنين بروز اختلال در حس بينايي مي شود.

#  مصرف اين دانه‌ها براي افرادي كه داروهاي ضد انعقاد مي‌خورند نيز توصيه نمي‌شود.

# توجه داشته باشيد كه اين دانه‌هاي ريز حاوي گلوتن هستند و اگر شما جزو افراد حساس به اين تركيب هستيد در مصرف آن دقت كنيد.

# اگر داروي خاصي مصرف مي‌كنيد نيز بهتر است قبل از مصرف تخم شربتي با پزشك خود مشورت كنيد.

# كاهش فشار خون از خواص تخم شربتي است . براي همين سالمنداني كه داروي ضدفشار مصرف مي‌كنند بايد حواسشان به مصرف آن باشد.

دانستني هايي در مورد تخم شربتي

# به تعادل گلوكز خون كمك مي كند (براي بيماران ديابتي عالي است).

# آهن موجود در آن، سه برابر اسفناج است.

# تخم شربتي به جز آمينواسيد تورين، همه ي آمينواسيدهاي مورد نياز بدن را در خود دارد و غذايي كامل محسوب مي شود.
# تخم شربتي فيبر غذايي فوق العاده اي دارد و به همين دليل، براي گوارش و درمان بافت هاي گوارشي عالي است.
# براي پوست، مو و ناخن ها مفيد است.
# داراي ۲۰ درصد پروتئين است.
# سرشار از آنتي اكسيدان ها است (ميزان آنتي اكسيدان هاي آن، ۴ برابر قره قاط است).
# ميزان كلسيم موجود در آن، پنج برابر شير است.
# ميزان ويتامين C موجود در آن، ۷ برابر پرتقال است.
# در واقع حدود ۲۰ درصد وزن دانه‌ هاي به اين كوچكي حاوي اسيدهاي چرب امگا ۳ است و به همين دليل، غذايي عالي براي مغز و قلب است. ميزان امگا ۳ موجود در تخم شربتي، ۸ برابر ماهي سالمون است.
# از خواص تخم شربتي اين است كه پتاسيم موجود در آن، دو برابر پتاسيم موجود در موز است.
# جايگزين بسيار خوبي براي تخم مرغ است. تنها كافي است آن را با آب مخلوط كنيد و ژله ي به دست آمده را به جاي تخم مرغ، در غذاهاي خود استفاده كنيد.
# از زمان‌هاي قديم آزتك‌ها از اين دانه‌ ها به همراه ذرت به عنوان ماده‌ي غذايي استفاده مي‌ كردند. سال ها است كه مردم مكزيك به خواص مقوي اين دانه‌ ها پي برده ‌اند و از آن استفاده مي ‌كنند.
# رفع عطش از خواص تخم شربتي مي باشد.

خواص كامل تخم شربتي

خواص تخم شربتي براي لاغري

استفاده از تخم شربت در محلول آب يكي از بهترين مواد براي كم كردن وزن است. دانه‌ هاي ژلاتيني تخم شربتي بدون آنكه كالري داشته باشد تا مدت‌ ها فرد را سير نگه مي‌ دارد و به جاي خوردن داروهاي زيان آور براي كم كردن اشتها، مي‌توان از تخم شربتي استفاده كرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۱۸:۱۰ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :