وبلاگ من وبلاگ من .

وبلاگ من

خواص انبه

انبه

درباره ميوه انبه بيشتر بدانيد

درخت انبه قد بلندي دارد و ممكن است حتي به ۳۵ تا ۴۰ متر برسد . قطر قسمت شاخ و برگ‌ دار آن نيز مي‌تواند به ۱۰ متر برسد. عمر اين درخت طولاني است و برخي از درخت‌هاي انبه با وجود ۳۰۰ سال سن هنوز ميوه مي‌دهند .

رنگ برگ‌هاي درخت انبه در ابتدا نارنجي مايل به صورتي است، كه با گذشت زمان به رنگ قرمز تيره، و سپس سبز تيره در مي‌آيد. شكوفه‌هاي انبه كوچك و سفيدرنگ به صورت خوشه‌هاي ۱۰ تا ۴۰ سانتي‌متري هستند. هر شكوفه ۵ گلبرگ، ۵ كاسبرگ و ۵ پرچم دارد .

ضماد برگ درخت انبه، پوست سر و مو را تقويت مي كند و خاصيت رنگي (سياه) نيز دارد .

رسيدن ميوه‌ها حدود ۳ تا ۶ ماه طول مي‌كشد. وزن انبه‌ها مي‌تواند بين ۵۰۰ گرم تا ۲٫۵ كيلوگرم باشد. رنگ و اندازه انبه‌هاي رسيده با توجه به محيط و نور متغير است . ميوهٔ رسيده مي‌تواند زرد، نارنجي، قرمز يا سبز باشد. به هنگام رسيدن ميوه‌ها بوي شيرهٔ ملايمي مي‌دهند و با فشار ملايمي فرو مي‌روند. در وسط ميوه هستهٔ درشتي است كه با توجه به نوع درخت مي‌تواند صاف يا داراي رشته و فيبرهايي در گوشت ميوه باشد . گوشت ميوه به رنگ زرد تيره و شيرين است. طعم انبه‌ها با توجه به گونه‌شان بسيار متفاوت است. به علاوه، با توجه به نوع ميوه يا اين كه بيش از حد رسيده باشد، گوشت آن مي‌تواند صاف يا رشته‌رشته‌اي باشد .

انبه در سراسر جهان مورد استفاده خوراكي قرار مي‌گيرد. براي مصرف ميوه پوست آن جدا مي‌گردد، چرا كه حاوي موادي تحريك‌كننده براي معده است. انبه در انواع سالادها، نوشيدنيها، آب ميوه ها، شربتها ،ترشيها و بستنيها استفاده مي‌شود. از آن براي درست كردن مربا، انواع شيريني، تارت، كيك و پوره ميوه نيز استفاده مي‌شود .

در برخي از كشورها از انبه براي پخت غذاهاي اصلي نيز استفاده مي‌شود. در جزاير موريس و رئونيون از انبه سسي تهيه مي‌گردد كه در كنار غذاهاي گوشتي مصرف مي‌شود. در بسياري از غذاهاي محلي و چاشني هاي هندي از انبه رسيده استفاده مي‌شود. در مكزيك نيز از انبه براي تهيه بعضي از انواع سس چيلي استفاده مي‌گردد .

خواص انبه براي بيماران ديابتي

بيماران ديابتي مقدار بيش از حد قند در خون دارند.  اين مقدار بالاي قند به عروق آسيب مي رساند  شايد تعجب كنيد انبه با اين همه  طعم شيرين چطور براي ديابتي ها مفيد است. اطلاعات زير هر گونه شك و ترديد را برطرف ميكند. انبه حاوي آهن، پتاسيم، اسيد فوليك، ويتامين A، C و B6، مواد مغذي و فيبر است .  با توجه به مطالعه انجام شده  ‘انبه از ميوه هايي است كه در سراسر جهان زياد مصرف مي شود و پرطرفدار است طبق پژوهش هاي  انجام شده اين يك باور غلط است كه چون  انبه يكي از شيرين ترين ميوه هايي است كه ما داريم،پس چاق كننده است.  مطالعات متعددي  در سراسر جهان اثبات كرده است كه انبه قند خون را ثابت نگه مي دارد  و آنرا كنترل مي كند.

در مطالعه اخير انجام شده توسط دانشمندان، ۲۰ بزرگسال در گروه سني ۲۰ سال و ۵۰ سال انتخاب شدند. دسته اي از بزرگسالان شامل ۱۱ زن و ۲۰ مرد. دانشمندان سطح BMI و قند را در آغاز آزمايش محاسبه كردند در طي مدت پژوهش به هر كدام  هر روز ۱۰ گرم انبه دادند. در پايان ماه سوم، زماني كه سطح قند آنها را بررسي كردند، نشان داد كه سطح قند خون پايين آمده در نتيجه، به اين نتيجه رسيدند كه براي بيماران مبتلا به ديابت ضرر ندارد .

انبه داراي يك آنتي اكسيدان به نام مالواليك اسيد است كه احتمالا مي تواند دليل كاهش سطح گلوكز باشد. اگر يك زن باردار هستيد و ديابت داريد ، انبه براي شما مناسب نيست. ديابت حاملگي يك بيماري است كه تنها در طول دوره بارداري بوجود مي آيد. در اين وضعيت، سطح قند خون بيش از حد بالا مي شود. اگر انبه بخوريد، سطح قند بالا مي رود. همچنين، انبه سطح گلوكز در بدن را در طول ديابت حاملگي كنترل نمي كند، اين نوع ديابت وقتي كودك به دنيا آمد از بين مي رود .

فوايد و خواص انبه جهت سرطان سينه

با مخلوط يك فنجان انبه خرد شده (۲۵۰ ميلي ليتر) كاروتنوئيدهاي مورد نياز روزانه را دريافت كنيد. نتايج تحقيقات كه در مجله بين المللي سرطان در ژوئن ۲۰۰۹ منتشر شد  نشان داد زنان يائسه اي كه دو يا چند وعده غذاهاي غني ازكاروتنوئيد در روز ميخورند خطر ابتلا به سرطان سينه در آنها تا ۱۷ درصد كاهش يافته است. مصرف اين ميزان كاروتنوئيدها باعث ميشود دوره ماهانه منظمي  داشته باشيد و همين منظم شدن دوره ماهانه از ابتلا به پوكي استخوان و بروز سرطانها بخصوص سرطان سينه  در زناني كه عات ماهانه شان منظم نيست پيشگيري ميكند.

خانم هايي كه به طور مرتب از انبه در رژيم غذايي خود استفاده مي كنند مي توانند در برابر صدمات ناشي از راديكال هاي آزاد مقاوم تر شده و خطر ابتلا به سرطان سينه را در آن ها كاهش دهد. تحقيقات نشان داده است انبه حاوي انواع مختلفي از مواد پلي فنول است كه تصور مي شد از رشد سلول هاي سرطاني در سينه جلوگيري مي كند.

خواص انبه

خواص انبه براي هضم غذا

انبه سرشار از آنزيم‌هاي گوارشي است كه به هضم غذا و به تجزيه‌ي پروتئين‌ها كمي مي‌كند. به همين دليل است كه براي مقابله با حالت اسيدي معده مفيد بوده و به هضم راحت غذا كمك مي‌كند.

 

خواص انبه براي افزايش ميل جنسي

انبه سرشار از ويتامين E است كه براي بهبود عملكرد هورمون‌ هاي جنسي و افزايش ميل جنسي بسيار موثر است. اگر مدتي است كه دچار بي‌ميلي شده‌ايد بهتر است كمي انبه ميل كنيد. انبه حاوي فيبرهايي است كه حركات روده‌ها را تنظيم كرده و از يبوست پيشگيري مي‌كند. اين ميوه براي كاهش التهاب مخاط معده فوق‌ العاده است.

 

خواص انبه براي سلامت پوست

از خواص انبه اين است كه منافذ بسته‌ي پوست را باز مي‌كند. احتمالاً مي‌دانيد كه آكنه‌ ها در نتيجه‌ي بسته شدن منافذ پوست ظاهر مي‌شوند. براي تميزي و مقابله با جوش‌ها گوشت اين ميوه را به صورت ماسك روي پوست صورت بگذاريد و بعد از ۱۰ دقيقه با آب خنك شستشو دهيد. مصرف روزانه‌ي اين ميوه نيز باعث نرمي و خوش آب و رنگ شدن پوست مي‌شود.

 

خواص انبه و چشم‌

 

صد گرم انبه ۱۵ درصد نياز روزانه‌ي بدن به ويتامين A را تامين مي‌كند كه براي تضمين سلامت چشم‌ها و تقويت قوه‌ي بينايي لازم است. افرادي كه مي‌توانند روزانه از اين ميوه مصرف كنند كمتر در معرض مشكلات بينايي مانند كاهش ديد شبانه، خشكي چشم، سوزش چشم و غيره قرار مي‌گيرند.
انبه براي خانم‌هاي باردار و افرادي كه از كم‌خوني رنج مي‌برند بسيار مفيد است. به خاطر اينكه سرشار از آهن است. از اين گذشته ميزان بالاي ويتامين C موجود در آن باعث جذب حداكثري آهن مي‌شود.

فوايد و خواص انبه براي كم‌ خوني

انبه براي خانم‌هاي باردار و افرادي كه از كم‌ خوني رنج مي‌برند بسيار مفيد است. به خاطر اينكه سرشار از آهن است. از اين گذشته ميزان بالاي ويتامين C موجود در آن باعث جذب حداكثري آهن مي‌شود. توجه داشته باشيد خانم‌هايي كه در دوره‌ي پيش از يائسگي قرار دارند نيز در معرض كم‌خوني هستند. به همين دليل مصرف اين ميوه را به خانم‌ها توصيه مي‌كنيم.

خواص انبه : بهبود حافظه

اين ميوه يكي از ميوه‌ هاي فوق‌العاده براي مغز كودكان است. نتايج پژوهش‌ ها نشان مي‌دهند كه اين ميوه حاوي اسيد گلوتاميك مي‌ باشد و براي بچه‌ هايي كه مشكل تمركز دارند فوق‌العاده است. اين تركيب به بهبود حافظه و تحريك سلول‌هاي مغز كمك مي‌كند.

خواص مغز هسته انبه

انبه داراي هسته بزرگي است كه در وسط آن مغزش قرار دارد كه هم داراي خواص دارويي بوده و هم استفاده هاي غذايي!

# براي تقويت دندان و لثه دم كرده برگ درخت انبه را مضمضه كنيد .
# اگر شكوفه درخت انبه را خشك كرده و هر روز حدود ۳ گرم آنرا با ۱۰ گرم شكر بخورند سرعت انزال را معالجه مي كند .
# مغز هسته انبه از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است .
# خوردن مغز هسته اسهال را برطرف مي كند .
# ضد استفراغ است .
# سرفه هاي سخت را درمان مي كند .
# گل انبه سرد و خشك است و اسهال را رفع مي كند .
# خانم هائيكه دچار خونريزي از رحم مي باشند و يا بين دو عادت ماهيانه خونريزي دارند براي رفع آن بايد از مغز انبه استفاده كنند .
# مغز هسته انبه كرم كش و ضد اسهال است .
# براي تسكين آسم و تنگي نفس مفيد است .
# براي معالجه سرماخوردگي مصرف مي شود .
# صمغ درخت انبه را با روغن و آبليمو مخلوط كنيد براي ناراحتي هاي پوست مفيد است .
# براي برطرف كردن ريزش مو ، آب برگهاي درخت انبه را روي سر بماليد .
# درمان كننده بواسير خوني است .
# به جاي مغز بادام مي توان از آن در شيريني جات استفاده كرد .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۰۴:۴۲ توسط:myblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :